Tesla har påbörjat förberedelserna inför sin kommande fabrik i Kina. Företaget håller på att köpa upp land i Shanghai där fabriken kommer ligga och har börjat rekrytera personal.
UPPDATERING 2017-10-17: Tesla har nu köpt marken för fabriken, 865 tusen kvadratmeter i Shanghais Lingang area, drygt 7 mil sydväst om stadens centrum.
Anläggningen kommer heta Gigafactory 3 – ettan är Teslas batterifabrik i Nevada, tvåan är deras solcellsfabrik i Buffalo. Gigafactory 3 kommer förutom batterier även inhysa tillverkning av Tesla Model 3 – och i framtiden även Model Y. Det är viktigt för företaget att kunna producera de modellerna på plats i världens största bilmarknad. Speciellt med tanke på Donald Trumps handelskrig med Kina.
Som ett svar på de importtullar Trump hade infört har Kina höjt sina importtullar på bilar till 40%, vilket drabbar Tesla extra hårt. Många andra amerikanska biltillverkare har redan bilfabriker i Kina i samarbete med kinesiska biltillverkare, men Tesla tillverkar än så länge alla sina bilar i Fremont, Kalifornien och skeppar de sedan till andra länder. Teslas bilar var redan förut mycket dyrare än lokalt tillverkade elbilar i Kina (ändå sålde de bra), men på grund av de höjda tullarna har Tesla nu tvingats accelerera takten på bygget av bilfabriken. För en gångs skull har Elon Musk inte delat med sig av sina överoptimistiska tidsplaner, men gamla optimistiska tidsplanen var produktionsstart i Kina om två år, så nya planen är ännu snabbare än så.
Tesla menar dock att kinesiska batteri- och bilfabriken kan optimeras mycket bättre än deras amerikanska motsvarigheter. Företaget har lärt sig mycket av sina misstag och kan “bygga rätt” redan från början i Kina. Gigafabrik 1 som bygger Teslas batterier i Nevada har till exempel fått flerdubbelt högre kapacitet nu än från början planerat på grund av förbättringar de infört under byggets gång. Den fabriken är förresten inte ens färdigbyggd än, endast en knapp tredjedel av planerade ytan har byggts än. Bilfabriken i Fremont har också förbättrats och optimerats under “produktionshelvetet” det var att genomföra volymproduktionen av Tesla Model 3.
Med alla förbättringar på plats hoppas Tesla kunna bygga Gigafabriken 3 för endast 2 miljarder dollar – att jämföras med Gigafabriken 1 som kommer kosta uppemot 5 miljarder dollar när den är färdigbyggd. För de pengarna kommer Tesla få både batteri- och bilfabrik i Kina. Tesla planerar låna pengarna som behövs från lokala kinesiska banker. Värt att nämna är att fabriken behöver inte vara färdigbyggd för att börja producera bilar – delar av Tesla Model 3 produktionen i Fremont sker i ett gigantiskt tält, och batterifabriken är modulärt byggd, Gigafabriken 1 är bara 30% färdig men har redan levererat batterier till 100,000 Model 3 bilar.
Kina är landet med stora snabba projekt. Kompletta skyskrapor har byggts i landet på veckor. Detta kombinerat med Elon Musks drivkraft kan möjligtvis kunna skapa en initial batteri- och bilfabrik på otroligt kort tid.
Produktion kommer flytta från USA till Kina – ironiskt nog på grund av president Trumps försök att skydda amerikanska företag.
TCS ett år sedan: Ny laddlucka
I fjol lanserade Tesla en ny laddlucka på sina Model S och X bilar som exporterats till Kina. Den laddluckan som var en del av bakljuset var för liten för att få plats med kinesiska GB/T kontakten. Kina har tagit fram en egen snabbladdare och ägarna klagade på att de kan inte ladda på de tusentals GB/T snabbladdare som vuxit fram som svampar i landet. Istället för en adapter tog då Tesla beslutet att införa laddkontakten inbyggt i bilarna.
Apropå nyheten för ett år sedan så har Tesla även tagit fram en adapter så att de äldre Teslorna som redan var levererade också kan ladda på GB/T-laddplatserna:
https://www.tesla.cn/sites/default/files/downloads/GB-DC_Adapter_Owners_Manual_1103873-00-D_en-CN.pdf
Samtliga bilar i Kina kan fortfarande ladda från Typ 2 och på samma SuperChargers som vi har här i Europa.
Säkert påskyndat av USA:s och Kinas handelskrig. Men “inköp och tillverkning där man säljer” är en mycket gammal strategi för volymtillverkare i bilindustrin, oavsett eventuella tullar.
Då väntar vi bara på nyheter om Gigafactory 4(?) i Europa. 🙂