Förra veckan avslöjade vi att Tesla Model 3 var den säkraste bilen amerikanska testmyndigheten NHTSA någonsin hade krocktestat.
Officiellt delar NHTSA endast ut stjärnor, en bil kan få max fem stjärnor och det finns massor med bilar som har fått det. Fast stjärnorna bygger helt och hållet på sannolikhetssiffror NHTSA intern räknar fram. Siffror som även om de inte visas officiellt på myndighetens betyg över bilarna ändå finns att tillgå. Siffror som kan i mer detalj visa hur pass säkra myndigheten anser bilarna är.
Värdet NHTSA internt räknar ut är ett så kallat “combined VSS” (Vehicle Safety Score) värde, som är ett statistiskt mått över sannolikheten att bli allvarligt skadad vid en krock. Värdet är ett viktat medelvärde av de olika “RRS” (Relative Risk Score) värdena som beräknats efter de olika krocktesterna framifrån och från sidorna, samt rundslagningstestet. Värdet är ett jämförelsetal mot genomsnittsbilen, så en bil som har fått kombinerad VSS värde 0.5 är dubbelt så säker som genomsnittsbilen i och med att risken att bli skadad är 0.5 = 50%.
Vill man veta hur NHTSA räknar ut dessa värden finns det ett dokument med massa fina formler som beskriver det. Men för att förenkla klassificerar NHTSA bilarna med endast 1-5 stjärnor – som dock helt baserar sig på RRS och VSS värdena: för att få fem stjärnor måste värdet vara under 0.67, för att få fyra stjärnor måste värdet vara under 1.0, osv. Sedan är det endast stjärnorna som officiellt redovisas för de olika bilarna.
NHTSA är dock en statlig myndighet, så gräver man lite på deras hemsida kan man hitta de interna dokumenten som stjärnmärkningarna baserar sig på. Då kan man tex hitta att kombinerade VSS värdet för Volvo S60 är 0.57 Detta värde betyder att NHTSA anser att i en Volvo S60 är det 43% mindre risk att bli allvarlig skadad vid en krock än i genomsnittsbilen på amerikanska vägarna. Ett väldigt bra värde som visar att Volvo är nästan dubbelt så säker som genomsnittsbilen.
Kombinerade VSS värdet för Tesla Model 3 är dock 0.38 Ett sensationellt lågt värde mycket lägre än alla andra tidigare testade bilar. Båda bilarnas värden är under 0.67 så både Volvon och Teslan får fem stjärnor av NHTSA – men tittar man bakom stjärnorna ser man något mer:
Det är 50% högre risk att bli allvarlig skadad vid krock i en Volvo S60 än i en Tesla Model 3.
Kombinerade VSS värdet är ett statistiskt mått över risken att bli allvarligt skadad i en krock, och Volvos värde 0.57 är 50% högre än Teslans 0.38. I ärlighetens namn bör vi betona att även Volvons värde är väldigt bra för en bil – det är bara det att Teslans är som i en helt annan division.
NHTSA testar endast hur bra bilarna beter sig i krockögonblicket. Krockzoner, krockkuddar och sånt. Europeiska Euro-NCAP testerna tittar även på system som minskar risken för att det blir en krock över huvud taget, som till exempel autobroms. Teslas tidigare modeller fick väldigt bra betyg, fem stjärnor även i Euro-NCAP. Där var de dock inte bästa bilen någonsin, det fanns bilar som klarat Euro-NCAP med högre poäng än Tesla Model S och X. Vi får se om Model 3 lyckas med konststycket att bli bäst även när Euro-NCAP ska testa bilen (troligtvis någon gång nästa år).
Är det rimligt att skriva en sån här rubrik baserat på data för en Volvo som är så gammal att den inte ens tillverkas längre? Det kom ju nyligen en ny S60 som dock inte har testats ännu.
Vad finns det flest av på vägarna, gamla eller nya S60, så mest troligt är väl att om man kör en Volvo så S60 så sitter man i den gamla. Går säkert att argumentera fram och tillbaka bra länge men rubriken säger ju bara Volvo sedan blir det mer specifikt i artikeln och det är väl inte helt fel. Där används ju den mest jämförbara Volvon med det senaste data som finns just nu.
En bra synpunkt tycker jag då vi i klubben ofta klagar på att fossiltillverkare jämför sina nya modeller med Teslas från 2012.
Sedan måste man ju ta en bil i rätt segment också, och då kan det ju vara så att S60 är den senaste testade i det segmentet. @Tibor vet du om det fanns senare data i hos NHTSA, eller varför väljer man att jämföra just denna modellen?
S60 är den senast testade Volvon av NHTSA, de testade den 2016. Som svensk sida är det självklart att jämföra mot Volvo.
Mja, men det är fortfarande en modell som började tillverkas 2010 och har slutat att tillverkas. Så frågan är hur relevant jämförelsen är? Volvo S90 presterar bättre än Tesla Model S i IIHS tester (som är tuffare än NHTSA:s), men det är också en något orättvis jämförelse då S90 började tillverkas 2016 och Model S 2012.
Utvecklingen går framåt men en sak är iaf säker och det är att oavsett om man kör Tesla eller Volvo så har man valt en bil som ger bland de bästa förutsättningarna att överleva en olycka. 🙂
Ja lite så, jag tycker att konstaterandet i rubriken blir något snett. Nya S60 började precis produceras så den är inte krocktestad av NHTSA ännu.