Re: Värdeminskningstråden Model Y
Postat: 25 jan 2025 22:06
Nu är annonsen i alla fall borta och det är väl det.
Sådan annons kallas inget annat än prisdumpning
Sådan annons kallas inget annat än prisdumpning
Jag tippar att säljaren fått ett inbytespris väl under 360', är man mentalt inställd på 330' så är 360' bättre...
Billigast 2022an på Blocket är utannonserad för 335' nu, så det tror jag absolut. Även om volymer kommer pumpas ut tror jag det finns många som kan tycka att de blir attraktiva kring det priset.
Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
Beror såklart på exakt vilka man jämför. Toppmodellen P8 kostade 699 000kr, medans den framhjulsdrivna med lilla batteriet runt 500 000kr när den lanserades för 3 år sedan. Dessa priser fick man såklart rabatt på, så man kan räkna av ca 10%. En Model Y Dual Motor Long range kostade väl 750 000kr och en bakhjulsdriven 700 000kr för tre år sedan?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Med lite extrautrustning blev XC40:n dyrare än MYLR när jag kollade för 4 år sedan.toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:55Beror såklart på exakt vilka man jämför. Toppmodellen P8 kostade 699 000kr, medans den framhjulsdrivna med lilla batteriet runt 500 000kr när den lanserades för 3 år sedan. Dessa priser fick man såklart rabatt på, så man kan räkna av ca 10%. En Model Y Dual Motor Long range kostade väl 750 000kr och en bakhjulsdriven 700 000kr för tre år sedan?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... ig-som-mg/
Prisdumpning gällde privatleasing av den framhjulsdrivna, den fyrhjulsdrivna kostade 699 000kr för fyra år sedan - och vad jag minns var den rätt fullutrustad men har ingen länk på det numikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:59Med lite extrautrustning blev XC40:n dyrare än MYLR när jag kollade för 4 år sedan.toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:55Beror såklart på exakt vilka man jämför. Toppmodellen P8 kostade 699 000kr, medans den framhjulsdrivna med lilla batteriet runt 500 000kr när den lanserades för 3 år sedan. Dessa priser fick man såklart rabatt på, så man kan räkna av ca 10%. En Model Y Dual Motor Long range kostade väl 750 000kr och en bakhjulsdriven 700 000kr för tre år sedan?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
https://www.automotorsport.se/nyheter/v ... ig-som-mg/
Din länk har rubriken "Prisdumpas".![]()
Jag tror att inflationen som var tvåsiffrigt hade nog större påverkan till priset än det nominella värdet av din XC60mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.![]()
Och den påverkar inte Tesla?Liqwid78 skrev: ↑30 jan 2025 06:18Jag tror att inflationen som var tvåsiffrigt hade nog större påverkan till priset än det nominella värdet av din XC60mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.![]()
![]()
Men du förstår dig på hur marknadsekonomi fungerar ?granlundii skrev: ↑29 jan 2025 19:08Skulle inte säga att stort utbud per automatik resulterar i lägre priser, dock håller jag ändå delvis med cgullin:
Står mängder med osålda Volvos också.MY_piraya skrev: ↑30 jan 2025 10:59Men du förstår dig på hur marknadsekonomi fungerar ?granlundii skrev: ↑29 jan 2025 19:08Skulle inte säga att stort utbud per automatik resulterar i lägre priser, dock håller jag ändå delvis med cgullin:
När den stora mängden 3åringar från leasing bolagen kommer ut blir det slakt på priserna. Redan idag står det mängder av MY osålda, de kan inte stå med orealiserade förluster hur länge som helst...
Det påverkar allt. Min kommentar var mer riktad att just ditt sätt att presentera värderingen av din XC60. Det var inte något oväntat värdering just pga inflationen vi har haft.mikebike skrev: ↑30 jan 2025 08:01Och den påverkar inte Tesla?Liqwid78 skrev: ↑30 jan 2025 06:18Jag tror att inflationen som var tvåsiffrigt hade nog större påverkan till priset än det nominella värdet av din XC60mikebike skrev: ↑29 jan 2025 21:30Var den?toppo skrev: ↑29 jan 2025 21:27Jag tror absolut cgullin har en poäng, begagnatköparen värdesätter trygghet och låga driftkostnader högre än nybilsköpare som har garanti och vagnskadegaranti. Tesla har höga försäkringspremier, få egna verkstäder, tveksam kvalitet på lack och interiör. Köper man en bil som är 3+ år och tänkt ha i 5-10 år så är det viktiga parametrar, och är man då van vid att köra Volvo sedan tidigare och vet var verkstaden ligger tror jag det väger tungt. Begagnade Volvo-bilar har ju dessutom två års garanti om man köper från Volvo-handeln.
Redan nu kostar en begagnad XC40 el och en Model Y ganska lika i pris, och då var Volvon betydligt billigare i inköp.
När jag beställa min första elbil så var XC40 dyrare än Model Y.
Däremot kostar en 3 år gammal XC60 laddhybrid ungefär 30% mer än en Model Y LR, det förhållandet gällde inte när de var nya.
Jag sålde min XC60-15 för 235 000 för drygt 4 år sedan. Nu begärs det 259 000 för dessa.![]()
![]()
Jag sålde min XC60 för 235' och köpte en Model 3 som kostade dubbelt så mycket. Idag kostar de lika mycket.
Ja, SC behöver byggas ut snabbt. Model Y är Sveriges mest sålda bilmodell. Men SC har inte hängt med.
Var väl också en ”lite” annan marknad då med betydligt lägre finansieringskostnader. Dvs fler hade råd att betala mer.themax skrev: ↑31 jan 2025 10:33Kan flika in med min senaste inbytesoffert från Tesla som jag fick i samband med att jag anmälde mig till visningen av Juniper: 261 450 riksdaler. Model Y (MIC) LR och 14500 mil.
Nu har vi aldrig haft några planer på att byta bil nu, planen är att behålla den i minst tre år till, men om man roar sig med att jämföra vad vi fick för vår model 3 med samma miltal när vi bytte till Model Y så var det 100000 mer.