Re: Zeekr 7X
Postat: 16 maj 2025 21:58
Vad har du för laddbox? Jag har schemalagd effektbegränsning i min Zaptec. Så mellan 06-23 kan den endast ge 6A x3 pga effektavgiften. Bättre att ändra i boxen än bilen.A76 skrev: ↑14 maj 2025 21:51
Vad har du för laddbox? Jag har schemalagd effektbegränsning i min Zaptec. Så mellan 06-23 kan den endast ge 6A x3 pga effektavgiften. Bättre att ändra i boxen än bilen.A76 skrev: ↑14 maj 2025 21:51
Har tyvärr en Tesla-laddare så går inte att styra på tid.DanneLKPG skrev: ↑16 maj 2025 21:58Vad har du för laddbox? Jag har schemalagd effektbegränsning i min Zaptec. Så mellan 06-23 kan den endast ge 6A x3 pga effektavgiften. Bättre att ändra i boxen än bilen.
Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Svårt att få helt optimala förutsättningar under en kort demorunda på 20min men SoC var 40% och på en 800V fick han 240kW 10min senare. Detta är topp variant med NMC batteri och 4WDHertsh skrev: ↑17 maj 2025 22:44Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Sen håller jag med om att SuC inte är nödvändigt att använda…
Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?Hertsh skrev: ↑17 maj 2025 22:44Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Sen håller jag med om att SuC inte är nödvändigt att använda…
Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?Hertsh skrev: ↑17 maj 2025 22:44Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Sen håller jag med om att SuC inte är nödvändigt att använda…
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
Alltså det funkar inte riktigt så.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 17:26Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?Hertsh skrev: ↑17 maj 2025 22:44Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:Baeckman skrev: ↑07 maj 2025 07:56Laddkurva vid en SuC lär vara väldigt platt. Det kommer ju inte vara batteri som sätter gränsen direkt. Vilken nivå det hamnar på vet vi inte än och beror på hur Zeekr löst 400 till 600/700 volts omvandlingen.
Men varför skulle man vilja ladda på en SuC med denna bilen? Teslas laddnätverk är ju inte direkt överlägsna längre. Enda fördelen numera är väl att de har väldigt många uttag på varje ställe. Och att det är enklare för en Tesla ägare.
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Sen håller jag med om att SuC inte är nödvändigt att använda…
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
IONIQ 5 MY22-24 får 100kW på 400V och MY25 runt 125kW. Får Kia (typ EV6) bara 84kW? Det är ju samma bil som min?R_Edvinsson skrev: ↑18 maj 2025 18:19Alltså det funkar inte riktigt så.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 17:26Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?Hertsh skrev: ↑17 maj 2025 22:44Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Sen håller jag med om att SuC inte är nödvändigt att använda…
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
Batteripacket är konfigurerat med en viss spänning och skall då även laddas inom de specifikationerna.
När du ansluter tex en SuC så behöver bilen omvandla DC-DC för att ladda batteriet.
Och maxkapaciteten på
Denna avgör hur snabbt det laddar.
Tidiga Porsche hade 50kw som standard men kan kunde köpa till 150kw.
Kia mfl på E-GMP använder bakre motorn för att transformera upp spänningen, och därmed sätts taket på 84kw just nu, nya bilar i USA verkar ha 130kw efter uppdatering.
Audi har valt en annan väg där de splittar paketet i två 400v tårtbitar och laddar dessa parallellt och får då ut 130kw istället för 270kw med 800v.
Så enkla elektriska formler för detta lirar sådär även om P alltid = I*U
EV9 har 84kw (de gånger det ens startar alls)DanneLKPG skrev: ↑18 maj 2025 19:16IONIQ 5 MY22-24 får 100kW på 400V och MY25 runt 125kW. Får Kia (typ EV6) bara 84kW? Det är ju samma bil som min?R_Edvinsson skrev: ↑18 maj 2025 18:19Alltså det funkar inte riktigt så.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 17:26Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
Batteripacket är konfigurerat med en viss spänning och skall då även laddas inom de specifikationerna.
När du ansluter tex en SuC så behöver bilen omvandla DC-DC för att ladda batteriet.
Och maxkapaciteten på
Denna avgör hur snabbt det laddar.
Tidiga Porsche hade 50kw som standard men kan kunde köpa till 150kw.
Kia mfl på E-GMP använder bakre motorn för att transformera upp spänningen, och därmed sätts taket på 84kw just nu, nya bilar i USA verkar ha 130kw efter uppdatering.
Audi har valt en annan väg där de splittar paketet i två 400v tårtbitar och laddar dessa parallellt och får då ut 130kw istället för 270kw med 800v.
Så enkla elektriska formler för detta lirar sådär även om P alltid = I*U
Ja, vi får se vad den klarar av när laddkurvor börjar synas och när den testats med bra förutsättningar.R_Edvinsson skrev:Alltså det funkar inte riktigt så.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 17:26Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?Hertsh skrev: ↑17 maj 2025 22:44Var batteriet uppvärmt? Var det en v4 eller delad effekt? 80kw låter helt obegripligt lågt även om det är 400v. Jag tror helt enkelt inte att det stämmer.MrEarp skrev:
7X laddar i 80kW flat vid en 400V laddare, en kompis som testat här i Sverige på en demobil. Dvs man bör inte ladda denna bilen på en SuC
Sen håller jag med om att SuC inte är nödvändigt att använda…
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
Batteripacket är konfigurerat med en viss spänning och skall då även laddas inom de specifikationerna.
När du ansluter tex en SuC så behöver bilen omvandla DC-DC för att ladda batteriet.
Och maxkapaciteten på
Denna avgör hur snabbt det laddar.
Tidiga Porsche hade 50kw som standard men kan kunde köpa till 150kw.
Kia mfl på E-GMP använder bakre motorn för att transformera upp spänningen, och därmed sätts taket på 84kw just nu, nya bilar i USA verkar ha 130kw efter uppdatering.
Audi har valt en annan väg där de splittar paketet i två 400v tårtbitar och laddar dessa parallellt och får då ut 130kw istället för 270kw med 800v.
Så enkla elektriska formler för detta lirar sådär även om P alltid = I*U
EV6 och Ioniq5 gen1 har en limit på 230A @ 450VR_Edvinsson skrev: ↑18 maj 2025 19:55EV9 har 84kw (de gånger det ens startar alls)DanneLKPG skrev: ↑18 maj 2025 19:16IONIQ 5 MY22-24 får 100kW på 400V och MY25 runt 125kW. Får Kia (typ EV6) bara 84kW? Det är ju samma bil som min?R_Edvinsson skrev: ↑18 maj 2025 18:19Alltså det funkar inte riktigt så.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 17:26Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:
Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
Batteripacket är konfigurerat med en viss spänning och skall då även laddas inom de specifikationerna.
När du ansluter tex en SuC så behöver bilen omvandla DC-DC för att ladda batteriet.
Och maxkapaciteten på
Denna avgör hur snabbt det laddar.
Tidiga Porsche hade 50kw som standard men kan kunde köpa till 150kw.
Kia mfl på E-GMP använder bakre motorn för att transformera upp spänningen, och därmed sätts taket på 84kw just nu, nya bilar i USA verkar ha 130kw efter uppdatering.
Audi har valt en annan väg där de splittar paketet i två 400v tårtbitar och laddar dessa parallellt och får då ut 130kw istället för 270kw med 800v.
Så enkla elektriska formler för detta lirar sådär även om P alltid = I*U
Men du har nog rätt att EV6 gen 1 ligger på närmare 100kw, vad nya EV6 laddar har jag inte sett någonstans.
Oavsett inget jag aktivt väjer förens Tesla upptäcker att V4 laddarna har nytta av sin 1000v arkitektur.
Absolut.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 21:07Ja, vi får se vad den klarar av när laddkurvor börjar synas och när den testats med bra förutsättningar.R_Edvinsson skrev:Alltså det funkar inte riktigt så.Hertsh skrev: ↑18 maj 2025 17:26Hälften av spänningen borde väl ändå ge 180kw om man kan få 360kw på 800v? Givet att det är samma ampere och att det inte är lägre ampere i SuC än de flesta andra snabbladdare, vilket det inte är eftersom det är högre. W = V x AR_Edvinsson skrev:Varför skulle 80KW låta obegripligt lågt?
Är ju runt de siffrorna det borde hamna då de saknar möjlighet att splitta batteriet eller marknadsfört sig ha en stor DC/DC inverter.
Batteripacket är konfigurerat med en viss spänning och skall då även laddas inom de specifikationerna.
När du ansluter tex en SuC så behöver bilen omvandla DC-DC för att ladda batteriet.
Och maxkapaciteten på
Denna avgör hur snabbt det laddar.
Tidiga Porsche hade 50kw som standard men kan kunde köpa till 150kw.
Kia mfl på E-GMP använder bakre motorn för att transformera upp spänningen, och därmed sätts taket på 84kw just nu, nya bilar i USA verkar ha 130kw efter uppdatering.
Audi har valt en annan väg där de splittar paketet i två 400v tårtbitar och laddar dessa parallellt och får då ut 130kw istället för 270kw med 800v.
Så enkla elektriska formler för detta lirar sådär även om P alltid = I*U
Hur känns det med nya bilen @jonasperh ?jonasperh skrev: ↑12 maj 2025 17:20Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.Strebern skrev: ↑11 maj 2025 17:06Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj. Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
AbsolutA76 skrev: ↑30 maj 2025 12:05Hur känns det med nya bilen @jonasperh ?jonasperh skrev: ↑12 maj 2025 17:20Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.Strebern skrev: ↑11 maj 2025 17:06Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj. Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Vore trevligt om du kunde dela med dig av dina första intryck.![]()
Tack för fin recension Jonasjonasperh skrev: ↑31 maj 2025 10:13AbsolutA76 skrev: ↑30 maj 2025 12:05Hur känns det med nya bilen @jonasperh ?jonasperh skrev: ↑12 maj 2025 17:20Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.Strebern skrev: ↑11 maj 2025 17:06Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj. Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Vore trevligt om du kunde dela med dig av dina första intryck.![]()
. Den blev lite försenade, hämtade i måndags så inte hunnit köra jättemycket än men en del. Är förresten Privilege AWD modellen jag beställt med luftfjädring, el-dörrar osv
.
Första intrycket är väldigt positivt (haft Tesla i 6 år, model 3 och Y så blir att man jämför mot det). Förarmiljön är på en helt annan nivå, riktigt trevlig/högkvalité inredning. Gillar HUD:en, den är stor och väldigt tydlig och visar förutom hastighet och nav en rendering av trafik osv (som man har på mittskärmen i Teslan). Tycker de har träffat helt rätt på kombinationen av bra stor skärm, men rätt mängd fysiska knappar på ratt och under mitt-skärmen.
Körningen är också ett rejält steg upp, hög komfort helt klart. Upplever den som tyst och skön att köra, samt bra prestanda men inte riktigt hunnit testa de där 3.8 sekunderna 0-100 än.
Ang eldörrarna så gillar jag dom skarpt, var lite tveksam till det men nu skulle jag inte välja bort det faktiskt. Nice att kunna stänga med bromsen, öppna/stänga för barnen via skärmen.
Connectivity delen verkar bra även om det inte är på Teslas nivå, men appen är bra och visar det mesta man behöver. Verkar funka bra hittills, man får kontakt med bilen och den visar rätt status. Låst, parkerad, öppna dörrar, hastighet vid körning osv samt att det går styra klimat, stolsvärme men inte lika mycket funktioner som i Teslan.
Till det negativa så har jag haft lite problem att få igång mobildatan, verkar vara ett generellt problem att det tar några dagar. Även att inställning för max-ström vid ac laddning nollställs ibland verkar det som (inte så bra med effekttariffer). Men inga problem om man har uppkopplad laddbox, vilket vi inte har än dock.
Den mobila nyckeln kräver också att man låser upp med mobilen. Följer dock med en bra fob som man kan använda ist, och det är något som kommer senare med mobil-nyckeln säger dom. Man kan på tal om det skapa och rösta upp/ner feature request i appen samt följa road-map där så det är positivt tycker jag men återstår att se hur de levererar på det med framtida OTA uppdateringar.
Tack för att du delar dina intryck!jonasperh skrev: ↑31 maj 2025 10:13AbsolutA76 skrev: ↑30 maj 2025 12:05Hur känns det med nya bilen @jonasperh ?jonasperh skrev: ↑12 maj 2025 17:20Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.Strebern skrev: ↑11 maj 2025 17:06Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj. Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Vore trevligt om du kunde dela med dig av dina första intryck.![]()
. Den blev lite försenade, hämtade i måndags så inte hunnit köra jättemycket än men en del. Är förresten Privilege AWD modellen jag beställt med luftfjädring, el-dörrar osv
.
Första intrycket är väldigt positivt (haft Tesla i 6 år, model 3 och Y så blir att man jämför mot det). Förarmiljön är på en helt annan nivå, riktigt trevlig/högkvalité inredning. Gillar HUD:en, den är stor och väldigt tydlig och visar förutom hastighet och nav en rendering av trafik osv (som man har på mittskärmen i Teslan). Tycker de har träffat helt rätt på kombinationen av bra stor skärm, men rätt mängd fysiska knappar på ratt och under mitt-skärmen.
Körningen är också ett rejält steg upp, hög komfort helt klart. Upplever den som tyst och skön att köra, samt bra prestanda men inte riktigt hunnit testa de där 3.8 sekunderna 0-100 än.
Ang eldörrarna så gillar jag dom skarpt, var lite tveksam till det men nu skulle jag inte välja bort det faktiskt. Nice att kunna stänga med bromsen, öppna/stänga för barnen via skärmen.
Connectivity delen verkar bra även om det inte är på Teslas nivå, men appen är bra och visar det mesta man behöver. Verkar funka bra hittills, man får kontakt med bilen och den visar rätt status. Låst, parkerad, öppna dörrar, hastighet vid körning osv samt att det går styra klimat, stolsvärme men inte lika mycket funktioner som i Teslan.
Till det negativa så har jag haft lite problem att få igång mobildatan, verkar vara ett generellt problem att det tar några dagar. Även att inställning för max-ström vid ac laddning nollställs ibland verkar det som (inte så bra med effekttariffer). Men inga problem om man har uppkopplad laddbox, vilket vi inte har än dock.
Den mobila nyckeln kräver också att man låser upp med mobilen. Följer dock med en bra fob som man kan använda ist, och det är något som kommer senare med mobil-nyckeln säger dom. Man kan på tal om det skapa och rösta upp/ner feature request i appen samt följa road-map där så det är positivt tycker jag men återstår att se hur de levererar på det med framtida OTA uppdateringar.
Kul att du är nöjd med bilen!ChristofferG skrev: ↑31 maj 2025 19:38Hämtade ut min grå Zeekr 7X Privilege AWD i onsdags.
Som svar till A76, utlämningen var KATASTROF. Jag hade fått tid 15:00 och fixar skjuts till Göteborg. 30 minuter innan ringer det från Zeekr och på en knackig lina meddelas att det är lite försenat, ca 10-15 minuter. Inga problem, redan på väg, jag väntar vid adressen jag får på mail dagen innan.
När klockan var 15:30 ringde jag upp numret igen och frågade var han håller hus och får ett kort svar att han är mitt uppe i en leverans och att jag får vänta lite. 15:40 ringer jag igen och frågar vad som händer, då få jag svaret att den snart är min tur men att jag får ta en gemensam leverans med någon annan. Då frågade jag om jag åtminstone kunde gå till bilen så länge. Då visar det sig att de har då missat att meddela att bilarna är i ett annat garage, 5 minuters promenad bort. Tur att det inte regnade. Väl där får jag vänta ytterligare 5 minuter och 55 minuter efter utsatt tid dyker leveranskillen upp.
Hade jag inte varit "strandad" i Göteborg hade jag åkt hem och krävt att bilen levererades till min hemadress.
Väl på vid bilen så går allt hyfsat smidigt, även om det lämnade mycket att önska. I detta läget var jag så irriterad att jag bara ville ha bilen och åka iväg. När jag rullade iväg visade bilen en varning om högt däcktryck så det första jag fick göra var att åka till en mack och sänka från 3,9 (!) till 2,7 bar som var det korrekta.
Den hade inte heller någon GPS-position så jag fick ringa supporten för att få hjälp att starta om systemet.
Detta var 3 dagar sedan och nu är det som bortblåst för bilen är helt otrolig. Jag fick efter många turer lämna tillbaka min Audi SQ6 som jag var så otroligt missnöjd med efter 6 månaders ägande. 7X slår den på fingrarna på ALLT. Den känns mer premium, har bättre kör- och laddprestanda, fler nödvändiga och onödiga (men roliga) funktioner och känns så modern som en bil borde göra 2025.
Det som återstår är att se hur mjukvaran kommer utvecklas. Just nu har bilen två navigationsmjukvaror. En inbyggd som är helt integrerade, och en som är nyutvecklad med fler funktioner men det är en fristående app som bara funkar i helskärm och inte i vyn med musik mm. samtidigt.
Inga problem! Utlämning gick bra för min del. Skulle hämta kl 10 på Lindholmen, 10.05 dök han upp och vi fick sen en snabb genomgång av bilen. Den var laddad till nästan 80%.A76 skrev: ↑31 maj 2025 17:46Tack för att du delar dina intryck!jonasperh skrev: ↑31 maj 2025 10:13AbsolutA76 skrev: ↑30 maj 2025 12:05Hur känns det med nya bilen @jonasperh ?jonasperh skrev: ↑12 maj 2025 17:20Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.Strebern skrev: ↑11 maj 2025 17:06
Japp, kika lite tidigare i tråden så ser du min recension.
Kan tillägga till den, då vissa tvivlar, att det faktiskt var ett klonk i drivlinan när man skiftar från acceleration och retardation. Typ som på en gammal bensinbil, det känns som ett transmissionsglapp. Mycket irriterande. Likaså när man gasar "fullt", så är det inte jämnt och fint som på tesla, någon har tidigare nämnt att det är motorn fram som kopplas in, och jag kan hålla med, det känns efter ungefär en halv sekund eller en sekund att den skickar på mer, och det är ingen jämn och snygg inkoppling.
Men totalt sett så kan jag inte hitta någon bättre elbil på marknaden, med den tekniken och utrustningen för det priset. De andra bilar jag kikat på är ex vis mercedes och BMW, men då blir priset lätt mellan 1-1,5 miljon med samma utrustningsnivå/motornivå. Så jag gör ett bra förnuftigt val, ett bilköp är alltid en kompromiss, och Zeekr 7x är just nu den bästa kompromissen för mig, och till ett mycket bättre pris än europeiska märken, så jag tuggar i mig att bilen kommer från kina med en viss risk pga detta, och att den inte är perfekt i alla avseenden (för vilken bil är det, inte ens premiumtyskarna enligt mig)
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj. Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Vore trevligt om du kunde dela med dig av dina första intryck.![]()
. Den blev lite försenade, hämtade i måndags så inte hunnit köra jättemycket än men en del. Är förresten Privilege AWD modellen jag beställt med luftfjädring, el-dörrar osv
.
Första intrycket är väldigt positivt (haft Tesla i 6 år, model 3 och Y så blir att man jämför mot det). Förarmiljön är på en helt annan nivå, riktigt trevlig/högkvalité inredning. Gillar HUD:en, den är stor och väldigt tydlig och visar förutom hastighet och nav en rendering av trafik osv (som man har på mittskärmen i Teslan). Tycker de har träffat helt rätt på kombinationen av bra stor skärm, men rätt mängd fysiska knappar på ratt och under mitt-skärmen.
Körningen är också ett rejält steg upp, hög komfort helt klart. Upplever den som tyst och skön att köra, samt bra prestanda men inte riktigt hunnit testa de där 3.8 sekunderna 0-100 än.
Ang eldörrarna så gillar jag dom skarpt, var lite tveksam till det men nu skulle jag inte välja bort det faktiskt. Nice att kunna stänga med bromsen, öppna/stänga för barnen via skärmen.
Connectivity delen verkar bra även om det inte är på Teslas nivå, men appen är bra och visar det mesta man behöver. Verkar funka bra hittills, man får kontakt med bilen och den visar rätt status. Låst, parkerad, öppna dörrar, hastighet vid körning osv samt att det går styra klimat, stolsvärme men inte lika mycket funktioner som i Teslan.
Till det negativa så har jag haft lite problem att få igång mobildatan, verkar vara ett generellt problem att det tar några dagar. Även att inställning för max-ström vid ac laddning nollställs ibland verkar det som (inte så bra med effekttariffer). Men inga problem om man har uppkopplad laddbox, vilket vi inte har än dock.
Den mobila nyckeln kräver också att man låser upp med mobilen. Följer dock med en bra fob som man kan använda ist, och det är något som kommer senare med mobil-nyckeln säger dom. Man kan på tal om det skapa och rösta upp/ner feature request i appen samt följa road-map där så det är positivt tycker jag men återstår att se hur de levererar på det med framtida OTA uppdateringar.
Funkade det bra med utlämning av bilen?
Hej!jonasperh skrev: ↑03 jun 2025 19:02Inga problem! Utlämning gick bra för min del. Skulle hämta kl 10 på Lindholmen, 10.05 dök han upp och vi fick sen en snabb genomgång av bilen. Den var laddad till nästan 80%.A76 skrev: ↑31 maj 2025 17:46Tack för att du delar dina intryck!jonasperh skrev: ↑31 maj 2025 10:13AbsolutA76 skrev: ↑30 maj 2025 12:05Hur känns det med nya bilen @jonasperh ?jonasperh skrev: ↑12 maj 2025 17:20
Håller med om pris kontra utrustnings-nivå känns svårslaget.
Beställde i slutet av feb. och har leverans nästa vecka den 22:a maj. Inte hunnit med nån provkörning (inte funnits tillgängligt i gbg vad jag kunnat se) men allt jag sett hittills med recensioner osv gör att jag ändå att ja kör på och byter ut model y:n.
Vore trevligt om du kunde dela med dig av dina första intryck.![]()
. Den blev lite försenade, hämtade i måndags så inte hunnit köra jättemycket än men en del. Är förresten Privilege AWD modellen jag beställt med luftfjädring, el-dörrar osv
.
Första intrycket är väldigt positivt (haft Tesla i 6 år, model 3 och Y så blir att man jämför mot det). Förarmiljön är på en helt annan nivå, riktigt trevlig/högkvalité inredning. Gillar HUD:en, den är stor och väldigt tydlig och visar förutom hastighet och nav en rendering av trafik osv (som man har på mittskärmen i Teslan). Tycker de har träffat helt rätt på kombinationen av bra stor skärm, men rätt mängd fysiska knappar på ratt och under mitt-skärmen.
Körningen är också ett rejält steg upp, hög komfort helt klart. Upplever den som tyst och skön att köra, samt bra prestanda men inte riktigt hunnit testa de där 3.8 sekunderna 0-100 än.
Ang eldörrarna så gillar jag dom skarpt, var lite tveksam till det men nu skulle jag inte välja bort det faktiskt. Nice att kunna stänga med bromsen, öppna/stänga för barnen via skärmen.
Connectivity delen verkar bra även om det inte är på Teslas nivå, men appen är bra och visar det mesta man behöver. Verkar funka bra hittills, man får kontakt med bilen och den visar rätt status. Låst, parkerad, öppna dörrar, hastighet vid körning osv samt att det går styra klimat, stolsvärme men inte lika mycket funktioner som i Teslan.
Till det negativa så har jag haft lite problem att få igång mobildatan, verkar vara ett generellt problem att det tar några dagar. Även att inställning för max-ström vid ac laddning nollställs ibland verkar det som (inte så bra med effekttariffer). Men inga problem om man har uppkopplad laddbox, vilket vi inte har än dock.
Den mobila nyckeln kräver också att man låser upp med mobilen. Följer dock med en bra fob som man kan använda ist, och det är något som kommer senare med mobil-nyckeln säger dom. Man kan på tal om det skapa och rösta upp/ner feature request i appen samt följa road-map där så det är positivt tycker jag men återstår att se hur de levererar på det med framtida OTA uppdateringar.
Funkade det bra med utlämning av bilen?
Min har larmat en gång när det stod och laddade hemma.Newgusa skrev: ↑04 jun 2025 09:05Hej!
Finns det någon här i gruppen som tagit leverans och haft samma problem med att bilen larmar då den står för laddning och samtidigt är låst? I Zeekr Sverige gruppen verkar detta vara det absolut värsta mjukvaruproblemet jiust nu med få och varierande lösningar innan OTA’n som ska lösa det kommer.