Annan inverter, enligt wk057 på TMC så är det idag samma ”stora” motor i 75 RWD som P100D.e5m1r skrev:Märkligt svar kring DU på RWD mig veteligen är det samma DU på 85 RWD så den tål mer ström jag förstår dock att batteriet i 85 har högre spänning
Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
ALDA skrev:Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?
Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?Verdi skrev:ALDA skrev:Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Tibors artikel beskriver det bra (det lilla som vi vet idag)ALDA skrev:Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?Verdi skrev:ALDA skrev:Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

http://teslaclubsweden.se/korka-upp-din-sjuttifemma/
2016 Model S 75
Min t ex. Flera andra har också fått nej av vad det verkar. Ska röra sig om ca 25 000 bilar world wide som ska kunna uppgraderas.ALDA skrev:Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?Verdi skrev:ALDA skrev:Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket) Fast Tibor skriver ju bara positivt om Tesla så frågar man honom så är det väl positivt att regnsensorn försvann också. Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig.Jensa skrev:Tibors artikel beskriver det bra (det lilla som vi vet idag)ALDA skrev:Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?Verdi skrev:ALDA skrev:Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
http://teslaclubsweden.se/korka-upp-din-sjuttifemma/

Det Tibor skriver kan inte stämma heller för min bil har samma produktnummer på batteriet som bilar som blivit uppkorkade.CUSTOMER DISSATISFACTION IS OFTEN ASSOCIATED WITH PERCEIVED LOSS OF VALUE
What this means to you is that your customers don’t want to lose things from their experience that they think they are entitled to as a part of your service. Many Customer complaints happen because Customers perceive they have lost something they were meant to have. This is where the Prospect theory or loss aversion creeps in.
-
Vet inte vad en P100D kostar men säg att den går på 500.000kr mer än din bil, så det kostar dig ju 500k att din bil inte kan uppgraderas gratis till en P100D. Eller hur tänker du? Surt ja, konstigt nej.Verdi skrev:Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Sen hållerj ag med om att det vore intressant att veta EXAKT vad som silker mellan bilar, batterier och motorer rent generellt. Tesla är ju väldigt tysta med när och hur de byter till nya celler med annan spec osv.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.Verdi skrev:Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket) Fast Tibor skriver ju bara positivt om Tesla så frågar man honom så är det väl positivt att regnsensorn försvann också. Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig.Jensa skrev:Tibors artikel beskriver det bra (det lilla som vi vet idag)ALDA skrev:Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?Verdi skrev:ALDA skrev:Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
http://teslaclubsweden.se/korka-upp-din-sjuttifemma/Läsvärt: https://beyondphilosophy.com/why-we-hate-losing/
Det Tibor skriver kan inte stämma heller för min bil har samma produktnummer på batteriet som bilar som blivit uppkorkade.CUSTOMER DISSATISFACTION IS OFTEN ASSOCIATED WITH PERCEIVED LOSS OF VALUE
What this means to you is that your customers don’t want to lose things from their experience that they think they are entitled to as a part of your service. Many Customer complaints happen because Customers perceive they have lost something they were meant to have. This is where the Prospect theory or loss aversion creeps in.
Ursäkta? Det är ju godtycket jag reagerar mot. Vissa får hastigt och lustigt bättre prestanda utan att betala för det men andra får det inte. Utan förklaring. Det skadar ju andrahandsvärdet på min bil (dessutom missade jag den återinförda restvärdesgarantin med några veckor. *suck* ). Det gör inte P100D.Henrik Torphammar skrev:Vet inte vad en P100D kostar men säg att den går på 500.000kr mer än din bil, så det kostar dig ju 500k att din bil inte kan uppgraderas gratis till en P100D. Eller hur tänker du? Surt ja, konstigt nej.Verdi skrev:Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Sen hållerj ag med om att det vore intressant att veta EXAKT vad som silker mellan bilar, batterier och motorer rent generellt. Tesla är ju väldigt tysta med när och hur de byter till nya celler med annan spec osv.
Att det finns andra snabbare modeller vet jag ju om. Och framförallt: Jag visste om det innan jag kritade på kontraktet.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Du blev också nekad? Eller hur var det?ALDA skrev:Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
- Gustafsson
- Teslaägare
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Fast hur kan du bli pissad i ansiktet om du köpt en bil som vid köptillfället sagts kunna accelerera 0-100 km/h på 5.4 sekunder och det är det den kan? Du köpte inte bilen i hopp om att den ska accelerera snabbare än så.Verdi skrev:Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket)
...
Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig.![]()
Alla gamla bilar har fått komponenter inmonterade som klarar av den 5.4 sekunders acceleration Tesla har utlovat bilarna ska klara. Troligtvis har de haft två olika underleverantörer till komponenterna, och efter ett tag insett att med den ena kan man faktiskt klämma ut mycket mer kräm ur batterierna. Så de switchade tillverkningen till att bara använda den bättre leverantören. Efter det kunde de släppa nya bilarna med 4.4 sek acc.
Som goodwill gick de ut med att även äldre bilar som råkat få den leverantörens komponenter ska kunna uppgraderas till 4.4 acceleration. De som råkade få andra leverantörens komponent klarar inte av det, de klarar endast det Tesla har lovat till kunden. Har man en sådan bil så har man otur, man kan inte få sin bil uppgraderad - men man har inte blivit pissad i ansiktet för man har fortfarande exakt samma bil som man beställde och köpte förut, för det priset och den prestandan som utlovats.
Därför att värdet på min bil i ett slag minskade med minst 50 tusen som jag ser det. Sätter jag ut min bil på annons och en likvärdig med den snabbare prestandan ligger ute samtidigt så kommer 99 av 100 att välja den andra. Nej, 100 av 100 kommer att välja den andra. Allt annat lika. Därför måste min vara märkbart billigare för att nån ska välja min. Jag tycker inte det är schysst mot mig och andra som är fast med den långsammare prestandan. Dessutom kommer min vara långsammare än Model 3 medan de som får uppgraderingen kommer vara betydligt snabbare. Undrar vad det kommer få för påverkan på värdet?TiborBlomhall skrev:Fast hur kan du bli pissad i ansiktet om du köpt en bil som vid köptillfället sagts kunna accelerera 0-100 km/h på 5.4 sekunder och det är det den kan? Du köpte inte bilen i hopp om att den ska accelerera snabbare än så.Verdi skrev:Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket) Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig.![]()
Alla gamla bilar har fått komponenter inmonterade som klarar av den 5.4 sekunders acceleration Tesla har utlovat bilarna ska klara. Troligtvis har de haft två olika underleverantörer till komponenterna, och efter ett tag insett att med den ena kan man faktiskt klämma ut mycket mer kräm ur batterierna. Så de switchade tillverkningen till att bara använda den bättre leverantören. Efter det kunde de släppa nya bilarna med 4.4 sek acc.
Som goodwill gick de ut med att även äldre bilar som råkat få den leverantörens komponenter ska kunna uppgraderas till 4.4 acceleration. De som råkade få andra leverantörens komponent klarar inte av det, de klarar endast det Tesla har lovat till kunden. Har man en sådan bil så har man otur, man kan inte få sin bil uppgraderad - men man har inte blivit pissad i ansiktet för man har fortfarande exakt samma bil som man beställde och köpte förut, för det priset och den prestandan som utlovats.
Att många betydligt äldre bilar än min kan få uppgraderingen men inte min gör det hela inte bättre. Finns ingen logik i det hela. Det var tillräckligt illa att de helt plötsligt släppte den nya prestandan 3 dagar efter jag fått min levererad. Men där fanns det ändå ett datum att gå på.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.

- Gustafsson
- Teslaägare
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.Verdi skrev:Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jepp, men jag ju en 60D. Gissar att jag hade stått på "uncork-listan" hos Tesla om min bil var uppgraderad til 75D (det är flera här i Norge som har 75D som är köpta som 60D, som fått grönt ljus).Verdi skrev:Du blev också nekad? Eller hur var det?ALDA skrev:Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
I USA var det en med facelift 70D med så låg VIN som 143xxx-ish, som fick uncork (han testade oxå och kände skillnaden i ax!), det gjordes av en Ranger som kom hem till han. Kopplade en laptop till bilen, väntade 45 minuter - e voila! - 4,4 sek på 0-100...
70D slutade at säljas i maj 2016, förvånande att de kan uppdateras men inte 75D från i år.ALDA skrev:Jepp, men jag ju en 60D. Gissar att jag hade stått på "uncork-listan" hos Tesla om min bil var uppgraderad til 75D (det är flera här i Norge som har 75D som är köpta som 60D, som fått grönt ljus).Verdi skrev:Du blev också nekad? Eller hur var det?ALDA skrev:Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
I USA var det en med facelift 70D med så låg VIN som 143xxx-ish, som fick uncork (han testade oxå och kände skillnaden i ax!), det gjordes av en Ranger som kom hem till han. Kopplade en laptop till bilen, väntade 45 minuter - e voila! - 4,4 sek på 0-100...
Njae. En P är ju så sjukt mycket dyrare. Så mycket är det inte värt för mig. Hoppas du har rätt.Gustafsson skrev:Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.Verdi skrev:Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?)

-
Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....Gustafsson skrev:Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.Verdi skrev:Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Den värdeminskningen skedde väl redan när Tesla introducerade 4.4 sek på fabriksnya 75D bilar?Verdi skrev:Därför att värdet på min bil i ett slag minskade med minst 50 tusen som jag ser det.
Nu har Tesla hittat ett sätt att erbjuda möjligheten till uppgradering till vissa äldre bilar. Skulle de ha avstått från att göra det bara av omtanke för de som inte kan få det?
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag är bara lite bekymrad över om man kommer att få tillbaka lite av problemen med DU som rasar till hö å vänster. Men där verkar Tesla iofs ha mycket bättre kvalitet numera. Visar det sig att detta är fallet så blir diskussionen ju den motsatta...Henrik Torphammar skrev:Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....Gustafsson skrev:Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.Verdi skrev:Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Ja, det var väl illa nog då och jag tycker det var dåligt också. Men nu blev det ännu värre då många _äldre_ bilar än min också är snabbare.TiborBlomhall skrev:Den värdeminskningen skedde väl redan när Tesla introducerade 4.4 sek på fabriksnya 75D bilar?Verdi skrev:Därför att värdet på min bil i ett slag minskade med minst 50 tusen som jag ser det.
Nu har Tesla hittat ett sätt att erbjuda möjligheten till uppgradering till vissa äldre bilar. Skulle de ha avstått från att göra det bara av omtanke för de som inte kan få det?
Ja, jag tycker faktiskt att de borde ha avstått för att skydda sina kunder. Ingen hade blivit arg om inte de gjort det här. Nu blir vissa glada men som sagt så tror jag vi andra upplever vår förlust intensivare än de sin vinst.
Så kanske jag inte hade sagt om jag fått uppgraderingen men nu känns det faktiskt som att jag "förlorat" minst en gång för mycket. Enda saken jag kan trösta mig med är att jag inte köpte på absoluta pristoppen. Allt annat har jag varit på fel sida av. Eftersom osäkerheten blir så jäkla stor när man köper en Tesla så vet det fan... Just nu finns inga alternativ men det lär ju komma. Får se. Vill gärna ha en Porsche Mission E om den inte blir för dyr.
Det har du helt rätt i faktiskt, finns flera sidor av saken. En låst 60'a har ju helt klart ett batteri i bättre skick efter många år, än en likvärdig 75'a... aldrig laddad mer än til ca. 86%.Henrik Torphammar skrev:Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....Gustafsson skrev:Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.Verdi skrev:Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Gustafsson skrev:Jag är bara lite bekymrad över om man kommer att få tillbaka lite av problemen med DU som rasar till hö å vänster. Men där verkar Tesla iofs ha mycket bättre kvalitet numera. Visar det sig att detta är fallet så blir diskussionen ju den motsatta...Henrik Torphammar skrev:Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....Gustafsson skrev:Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.Verdi skrev:Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min.Gustafsson skrev:Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
En uppgraderad 75D blir ju på samma nivå som en 90D/100D. Och de håller väl bra? Är väl i stort sett samma grejer som sitter i?