Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av SR-71-BlackBird »

e5m1r skrev:
Märkligt svar kring DU på RWD mig veteligen är det samma DU på 85 RWD så den tål mer ström jag förstår dock att batteriet i 85 har högre spänning
Annan inverter, enligt wk057 på TMC så är det idag samma ”stora” motor i 75 RWD som P100D.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ALDA »

Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

ALDA skrev:
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?

Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ALDA »

Verdi skrev:
ALDA skrev:
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?

Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26
Referralkod: ts.la/jens1164

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Jensa »

ALDA skrev:
Verdi skrev:
ALDA skrev:
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?

Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?
Tibors artikel beskriver det bra (det lilla som vi vet idag) :)

http://teslaclubsweden.se/korka-upp-din-sjuttifemma/
2016 Model S 75
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

ALDA skrev:
Verdi skrev:
ALDA skrev:
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?

Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?
Min t ex. Flera andra har också fått nej av vad det verkar. Ska röra sig om ca 25 000 bilar world wide som ska kunna uppgraderas.
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Jensa skrev:
ALDA skrev:
Verdi skrev:
ALDA skrev:
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?

Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?
Tibors artikel beskriver det bra (det lilla som vi vet idag) :)

http://teslaclubsweden.se/korka-upp-din-sjuttifemma/
Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket) Fast Tibor skriver ju bara positivt om Tesla så frågar man honom så är det väl positivt att regnsensorn försvann också. Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig. :D Läsvärt: https://beyondphilosophy.com/why-we-hate-losing/
CUSTOMER DISSATISFACTION IS OFTEN ASSOCIATED WITH PERCEIVED LOSS OF VALUE

What this means to you is that your customers don’t want to lose things from their experience that they think they are entitled to as a part of your service. Many Customer complaints happen because Customers perceive they have lost something they were meant to have. This is where the Prospect theory or loss aversion creeps in.
Det Tibor skriver kan inte stämma heller för min bil har samma produktnummer på batteriet som bilar som blivit uppkorkade.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Vet inte vad en P100D kostar men säg att den går på 500.000kr mer än din bil, så det kostar dig ju 500k att din bil inte kan uppgraderas gratis till en P100D. Eller hur tänker du? Surt ja, konstigt nej.

Sen hållerj ag med om att det vore intressant att veta EXAKT vad som silker mellan bilar, batterier och motorer rent generellt. Tesla är ju väldigt tysta med när och hur de byter till nya celler med annan spec osv.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ALDA »

Verdi skrev:
Jensa skrev:
ALDA skrev:
Verdi skrev:
ALDA skrev:
Det som fortfarande förvånar är att vissa 75D-ägare med nyare bilar får svar att det inte går, men det kan ju bero på okunskap hos den hos Tesla som svarar oxå... Det ska ju gå på absolut alla 75D (och 60D, men här vill Tesla att man betalar för upplåsning av full kapacitet först).

Det är väl ingen som sagt att det gäller ALLA 75D?

Jag skickade ett meddelande från "My Tesla"-sidan nu och bad om en exakt förklaring till varför det här inte gäller min bil. Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Det är så jag förstår det som skrivs i inlägget från TMC, eller vilka 75D menar du det inte går på?
Tibors artikel beskriver det bra (det lilla som vi vet idag) :)

http://teslaclubsweden.se/korka-upp-din-sjuttifemma/
Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket) Fast Tibor skriver ju bara positivt om Tesla så frågar man honom så är det väl positivt att regnsensorn försvann också. Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig. :D Läsvärt: https://beyondphilosophy.com/why-we-hate-losing/
CUSTOMER DISSATISFACTION IS OFTEN ASSOCIATED WITH PERCEIVED LOSS OF VALUE

What this means to you is that your customers don’t want to lose things from their experience that they think they are entitled to as a part of your service. Many Customer complaints happen because Customers perceive they have lost something they were meant to have. This is where the Prospect theory or loss aversion creeps in.
Det Tibor skriver kan inte stämma heller för min bil har samma produktnummer på batteriet som bilar som blivit uppkorkade.
Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Jag uppskattar att det kostar mig minst 50 tusen, förutom känslan att åka runt i en bil som jag vet kunde varit ännu bättre i 2,5 år till.
Vet inte vad en P100D kostar men säg att den går på 500.000kr mer än din bil, så det kostar dig ju 500k att din bil inte kan uppgraderas gratis till en P100D. Eller hur tänker du? Surt ja, konstigt nej.

Sen hållerj ag med om att det vore intressant att veta EXAKT vad som silker mellan bilar, batterier och motorer rent generellt. Tesla är ju väldigt tysta med när och hur de byter till nya celler med annan spec osv.
Ursäkta? Det är ju godtycket jag reagerar mot. Vissa får hastigt och lustigt bättre prestanda utan att betala för det men andra får det inte. Utan förklaring. Det skadar ju andrahandsvärdet på min bil (dessutom missade jag den återinförda restvärdesgarantin med några veckor. *suck* ). Det gör inte P100D.

Att det finns andra snabbare modeller vet jag ju om. Och framförallt: Jag visste om det innan jag kritade på kontraktet.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

ALDA skrev:
Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
Du blev också nekad? Eller hur var det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Gustafsson »

Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket)
...
Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig. :D
Fast hur kan du bli pissad i ansiktet om du köpt en bil som vid köptillfället sagts kunna accelerera 0-100 km/h på 5.4 sekunder och det är det den kan? Du köpte inte bilen i hopp om att den ska accelerera snabbare än så.

Alla gamla bilar har fått komponenter inmonterade som klarar av den 5.4 sekunders acceleration Tesla har utlovat bilarna ska klara. Troligtvis har de haft två olika underleverantörer till komponenterna, och efter ett tag insett att med den ena kan man faktiskt klämma ut mycket mer kräm ur batterierna. Så de switchade tillverkningen till att bara använda den bättre leverantören. Efter det kunde de släppa nya bilarna med 4.4 sek acc.

Som goodwill gick de ut med att även äldre bilar som råkat få den leverantörens komponenter ska kunna uppgraderas till 4.4 acceleration. De som råkade få andra leverantörens komponent klarar inte av det, de klarar endast det Tesla har lovat till kunden. Har man en sådan bil så har man otur, man kan inte få sin bil uppgraderad - men man har inte blivit pissad i ansiktet för man har fortfarande exakt samma bil som man beställde och köpte förut, för det priset och den prestandan som utlovats.
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Ja, och hur många kunder som köpt en bil för över en miljon blir pissade i ansiktet på det här sättet? (ursäkta språket) Tror att missnöjet bland de som blir utan skapar mer badwill än den goodwill de får av de som får uppgraderingen. Negativa känslor är, tyvärr, mycket starkare än positiva. Och nej, det gäller inte bara mig. :D
Fast hur kan du bli pissad i ansiktet om du köpt en bil som vid köptillfället sagts kunna accelerera 0-100 km/h på 5.4 sekunder och det är det den kan? Du köpte inte bilen i hopp om att den ska accelerera snabbare än så.

Alla gamla bilar har fått komponenter inmonterade som klarar av den 5.4 sekunders acceleration Tesla har utlovat bilarna ska klara. Troligtvis har de haft två olika underleverantörer till komponenterna, och efter ett tag insett att med den ena kan man faktiskt klämma ut mycket mer kräm ur batterierna. Så de switchade tillverkningen till att bara använda den bättre leverantören. Efter det kunde de släppa nya bilarna med 4.4 sek acc.

Som goodwill gick de ut med att även äldre bilar som råkat få den leverantörens komponenter ska kunna uppgraderas till 4.4 acceleration. De som råkade få andra leverantörens komponent klarar inte av det, de klarar endast det Tesla har lovat till kunden. Har man en sådan bil så har man otur, man kan inte få sin bil uppgraderad - men man har inte blivit pissad i ansiktet för man har fortfarande exakt samma bil som man beställde och köpte förut, för det priset och den prestandan som utlovats.
Därför att värdet på min bil i ett slag minskade med minst 50 tusen som jag ser det. Sätter jag ut min bil på annons och en likvärdig med den snabbare prestandan ligger ute samtidigt så kommer 99 av 100 att välja den andra. Nej, 100 av 100 kommer att välja den andra. Allt annat lika. Därför måste min vara märkbart billigare för att nån ska välja min. Jag tycker inte det är schysst mot mig och andra som är fast med den långsammare prestandan. Dessutom kommer min vara långsammare än Model 3 medan de som får uppgraderingen kommer vara betydligt snabbare. Undrar vad det kommer få för påverkan på värdet?

Att många betydligt äldre bilar än min kan få uppgraderingen men inte min gör det hela inte bättre. Finns ingen logik i det hela. Det var tillräckligt illa att de helt plötsligt släppte den nya prestandan 3 dagar efter jag fått min levererad. Men där fanns det ändå ett datum att gå på.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Gustafsson »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ALDA »

Verdi skrev:
ALDA skrev:
Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
Du blev också nekad? Eller hur var det?
Jepp, men jag ju en 60D. Gissar att jag hade stått på "uncork-listan" hos Tesla om min bil var uppgraderad til 75D (det är flera här i Norge som har 75D som är köpta som 60D, som fått grönt ljus).

I USA var det en med facelift 70D med så låg VIN som 143xxx-ish, som fick uncork (han testade oxå och kände skillnaden i ax!), det gjordes av en Ranger som kom hem till han. Kopplade en laptop till bilen, väntade 45 minuter - e voila! - 4,4 sek på 0-100...
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av vigge50 »

ALDA skrev:
Verdi skrev:
ALDA skrev:
Nej, av det jag har sett så krävs inte någon hardwareändring, det är bara software. Och jag har oxå svart på vitt att jag har exakt samma batteri på min bil som en som fick uppgradering, samma serienummer.
Du blev också nekad? Eller hur var det?
Jepp, men jag ju en 60D. Gissar att jag hade stått på "uncork-listan" hos Tesla om min bil var uppgraderad til 75D (det är flera här i Norge som har 75D som är köpta som 60D, som fått grönt ljus).

I USA var det en med facelift 70D med så låg VIN som 143xxx-ish, som fick uncork (han testade oxå och kände skillnaden i ax!), det gjordes av en Ranger som kom hem till han. Kopplade en laptop till bilen, väntade 45 minuter - e voila! - 4,4 sek på 0-100...
70D slutade at säljas i maj 2016, förvånande att de kan uppdateras men inte 75D från i år.
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Njae. En P är ju så sjukt mycket dyrare. Så mycket är det inte värt för mig. Hoppas du har rätt. :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Henrik Torphammar »

Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av TiborBlomhall »

Verdi skrev:
Därför att värdet på min bil i ett slag minskade med minst 50 tusen som jag ser det.
Den värdeminskningen skedde väl redan när Tesla introducerade 4.4 sek på fabriksnya 75D bilar?

Nu har Tesla hittat ett sätt att erbjuda möjligheten till uppgradering till vissa äldre bilar. Skulle de ha avstått från att göra det bara av omtanke för de som inte kan få det?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5901
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Gustafsson »

Henrik Torphammar skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....
Jag är bara lite bekymrad över om man kommer att få tillbaka lite av problemen med DU som rasar till hö å vänster. Men där verkar Tesla iofs ha mycket bättre kvalitet numera. Visar det sig att detta är fallet så blir diskussionen ju den motsatta...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
Verdi skrev:
Därför att värdet på min bil i ett slag minskade med minst 50 tusen som jag ser det.
Den värdeminskningen skedde väl redan när Tesla introducerade 4.4 sek på fabriksnya 75D bilar?

Nu har Tesla hittat ett sätt att erbjuda möjligheten till uppgradering till vissa äldre bilar. Skulle de ha avstått från att göra det bara av omtanke för de som inte kan få det?
Ja, det var väl illa nog då och jag tycker det var dåligt också. Men nu blev det ännu värre då många _äldre_ bilar än min också är snabbare.

Ja, jag tycker faktiskt att de borde ha avstått för att skydda sina kunder. Ingen hade blivit arg om inte de gjort det här. Nu blir vissa glada men som sagt så tror jag vi andra upplever vår förlust intensivare än de sin vinst.

Så kanske jag inte hade sagt om jag fått uppgraderingen men nu känns det faktiskt som att jag "förlorat" minst en gång för mycket. Enda saken jag kan trösta mig med är att jag inte köpte på absoluta pristoppen. Allt annat har jag varit på fel sida av. Eftersom osäkerheten blir så jäkla stor när man köper en Tesla så vet det fan... Just nu finns inga alternativ men det lär ju komma. Får se. Vill gärna ha en Porsche Mission E om den inte blir för dyr.
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ALDA »

Henrik Torphammar skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....
Det har du helt rätt i faktiskt, finns flera sidor av saken. En låst 60'a har ju helt klart ett batteri i bättre skick efter många år, än en likvärdig 75'a... aldrig laddad mer än til ca. 86%.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Gustafsson skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Personligen tycker jag tillförlitlighet är mycket viktigare än 0-100 tid, min slår redan de flesta normala bilar och ger högst respektabla prestande. Jag tror att en "corked" bil går lugnare. På samma sätt som jag aldrig skulle köpa en trimmad ICE, skulle jag hellre köpa en begagnad bil som är original än en där tidigare ägaren fokuserar för mycket på 0-100.
Dessutom blir väl antalet Hk fler ? (och därmed försäkringspremien). Kanske rent av läge/tvång att besiktiga om bilen för högre effekt ?
Javisst, men det finns ändå ingen som kommer köpa en corked bil till samma pris som en uncorked. Säkert inte ens du. (annars kan du få köpa min. ;))
Nja jag tror du överdriver betydelsen av det där. För mig har det ingen betydelse, då hade jag köpt en P.
Det går att argumentera på alla håll och kanter. Någon menade ju att en upplåst 60:a skulle vara värd mindre eftersom en låst 60 har bättre batteri. Din slöare bil har ju mindre slitage....
Jag är bara lite bekymrad över om man kommer att få tillbaka lite av problemen med DU som rasar till hö å vänster. Men där verkar Tesla iofs ha mycket bättre kvalitet numera. Visar det sig att detta är fallet så blir diskussionen ju den motsatta...

En uppgraderad 75D blir ju på samma nivå som en 90D/100D. Och de håller väl bra? Är väl i stort sett samma grejer som sitter i?
Skriv svar