Korka upp din sjuttifemma

ModelS75100

I somras blev alla Teslor plötsligt snabbare. Inte så lite heller. Till exempel sänktes Model S 75D accelerationstid från 5.4 till 4.4 sekunder på Teslas beställningssida. Andra modeller fick liknande sänkning av accelerationstiderna, med en sekund eller mer. Plötsligt blev instegsmodellen för Model S lika snabb som prestanda toppmodellen P85 var för bara några år sedan.

Vad hände? Har Tesla fuskat med avgastesterna accelerationsmätningen? Nån som snubblat på tangentbordet (och säkerligen kommer bli kickad för det)? Nej ganska så snabbt framkom det att bilarna verkligen hade blivit snabbare. Stackars dem som redan hade köpt sin bil.

Men har du en äldre Tesla Model S eller X 75D lyssna upp nu: vissa av dem kan också uppgraderas till snabbare acceleration. Alldeles gratis.

Tyvärr inte alla 75D dock. Det krävs att bilen har en viss sorts batteripack, med de rätta högspänningskomponenterna i den. Tesla har under årens lopp använt flera olika komponenter i sina batteripack och alla klarar inte den högre belastningen. Det syns inte utifrån vilken bil som kan uppgraderas eller inte, Tesla måste slå i sina databaser för att kolla upp det.

Har du en 75D kan det alltså vara värt att kontakta Tesla och be dem kolla upp om din bil kan bli ”uncorked” som proceduren skämtsamt heter. Tesla behöver ta in bilen och justera den, till exempel i samband med övrig service, det räcker inte med att enbart uppgradera mjukvaran.

Hur kan Tesla få gamla bilar rejält snabbare? Monterar de in en turbo? Byter motor? Nej, hårdvarumässigt verkar det vara ett säkringsliknande komponent i batteripacket som behöver bytas, men stora jobbet är faktiskt gjort i mjukvara.

I en elbil är det inte så mycket motorn som avgör hur snabbt bilen kan accelerera. Byter du motorn mot en dubbelt så stor kommen bilen likförbaskat fortfarande accelerera exakt lika snabbt som förut.

Motorns varvtal bestäms ju av frekvensen på växelströmmen den matas med. Växelström som framställs av växelriktaren, en elektronikkrets som omvandlar batteriernas likström till det växelström motorn behöver. När motorn ska accelerera framställer växelriktaren först ström med låg frekvens sedan ökar den frekvensen. Växelriktaren kan egentligen framställa ström som ökar frekvensen på bråkdelen av en sekund – men motorn kan inte hänga med i en sån hastighetsökning utan börjar slira. Växelriktaren kan även mata motorn med enormt höga strömmar – men frågan är hur mycket ström batterierna kan släppa ifrån sig?

Bilens acceleration bestäms av hur snabb frekvensökning motorn kan hänga med utan att slira och hur mycket ström batterierna kan lämna ifrån sig. För att vara på säkra sidan måste det dessutom finnas säkerhetsmarginaler, bilar och komponenter är alltid lite olika men accelerationen måste alltid fungera.

Det Tesla har hittat är att från vissa batteripack kan de med enkla ändringar plocka ut högre strömmar. Strömmar som kan göra att motorn klarar av högre frekvensökning som kan få den att accelerera snabbare. Och som en fin gest erbjuder de den uppgraderingen även till redan befintliga kunder som har köpt sina bilar för länge sen.

Hur många andra bilkunder får bilarna gratis extremtrimmade (en hel sekund snabbare 0-100 är mycket) när de lämnar in dem på service?

 


TCS två år sedan: Så trimmar man en elmotor

För drygt två år sedan tittade vi närmare på de tekniska detaljerna kring hur en elbils elmotor fungerar och hur man kan trimma den.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Richard A

    Skulle vara skoj om dom släppte en 90D -> P90D eller iaf snarlik lösning. Har läst att det finns fler saker som tex motorn osv som är lite biffigare i P modellerna(eller?), men ändå… Hoppas på att det finns lite mer sås i 90D trots allt.

    • taliz

      Omöjligt. Alla P-modeller har en stor bakre motor som klarar uppåt 600hk.
      Alla icke D-modeller utan P har två mycket mindre motorer, en fram en bak, som maxar runt 250hk.
      P+D = uppåt 850hk.
      D = uppåt 500hk.