Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
fth skrev:
Är det bara jag som har varit med om att köa till fossil-mackar?

Innan jag skaffade elbil 2017 så fick jag köa flera gånger till bensinmackar på mina bilsemestrar i Europa.

Jag har ännu (ta i trä) aldrig behövt köa till SuC.

/fth
2019 bilade vi till Kroatien. I Tjeckien stannade vi på en SuC som låg på ett mackområde. Stor mack, massor med pumpar, 6 Superchargers tror jag det var och lika många till publika DC laddare. 4-5 bilar laddade och typ 20 bilar i kö på macken som krööööp fram. Vi var klara före dem som kom samtidigt att tanka. Skillnaden var dock att vi åt grillad smörgås vid ett picknickbord i skuggan från taket vid laddarna medans dom andra satt i antingen i heta bilar från solgass, eller puttrande på tomgång... :D Vi slapp i alla fall lukten från dom då vi var kanske 50 meter från pumparna.
Härligt! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
MWall skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag är inte forskare inom klimatvetenskap, men det betyder inte att jag intar en mellanposition mellan de som menar att människans utsläpp allvarligt påverkar planetens klimat och de som säger att så inte är fallet.
Det går faktiskt att sätta sig in i frågan, genom att studera forskning som gjorts.
Sen är det också tillåtet att ifrågasätta vetenskapen, annars hade vi fortfarande gett våra barn hostsaft med amfetamin och duschat i DDT.
Vad menar du? Det var ju forskare som började ifrågasätta DDT.
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

När vi ändå spårar ur totalt från Ionitys laddnätverk :mrgreen:

Iaktia:

Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.

Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?

Klimatmodellerna bra?

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Swede1 skrev:
När vi ändå spårar ur totalt från Ionitys laddnätverk :mrgreen:

Iaktia:

Vilket fullständigt ogenerat trams du kommer med. Jag har suttit i en av Vetenskapsrådets beredningsgrupper under många år, och jag kan försäkra dig om att det varenda ord du skriver är fria fantasier. Visst finns det riktade utlysningar, men merparten av anslagen fördelas inte inom dessa utlysningar. Tvärt om är det så att om man på ett väl underbyggt sätt föreslår ett projekt som utmanar konsensus, inom vilket område det är, så har man goda chanser att bli finansierad.

Iakita, vad är din åsikt om vad som händer med klimatet och Elsa Widdings kritik?

Klimatmodellerna bra?

Du frågade visserligen iAkita, men jag kan inte låta bli att undra över varför du funderar över Elsa Widding, som är verksam på klimatsans, tidigare klimatupplysningen, tidigare Stockholmsinitiativet. Vederhäftigheten hos dessa (eller snarare bristen på vederhäftighet) gick vi igenom i denna tråd:

viewtopic.php?f=28&t=8055
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
Det var ju väldigt trevlig läsning. Hoppas att exemplet sprider sig till andra länder snart.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Esterox skrev:
thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Hoppsan_84 skrev:
Esterox skrev:
thnis skrev:
På många av stationerna ska det ju vara förberett att utöka med åtminstone 2 laddare. Bara det skulle vara ett fall framåt. Jag kommer att hålla tummarna när jag har semester. Jag jobbar nu så har inte tid med det just nu :D
2 är lite snålt men bättre än inget.
Idag upplever vissa att man laddar snabbast om man är själv vid laddare och om 4 går samtidigt får man inte ut så mycket som annars. Vad är det som påverkar detta fenomen ?
Vad kan vara begränsningen för att bygga fler, är det matningen ? Kommer 10 Ionity vara lika dåligt som 4 just för att det kommer gå långsamt ?
Ionity delar varje inkommande matning på 6 laddare. Vill man ha mer än 6 laddare på en station behöver man fler matningar. Varje laddare klarar var för sig 350kw men delar på denna gemensamma matning.
I praktiken är det bara om Porsche klubben stannar på en station med 6 laddare som matningen inte skulle räcka till.
Alla Ionity stationer förberedda för 6 laddare och vissa 12 förutom Ytterån som är bygd för 4.
6 laddare x 200kW=1.200kW?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
Smart, två flugor i en smäll med den styrningen av bidrag då alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
wheels
Inlägg: 715
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wheels »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Tyskland toksatsar på laddinfrastruktur. Det ska inom en snar framtid aldrig vara längre än 10 minuter till närmaste snabbladdare, oavsett var man befinner sig, dvs motorväg, landsväg eller stad.
Upphandlingen för 1000 laddstationer är igång nu:
https://www.elektroauto-news.net/2021/a ... hubs-steht

Man inser ju hur långt efter vi har hamnat i Sverige. Pinsamt med tanke på hur långt efter Tyskland har legat för bara ett par-tre år sedan.
En ytterligare bra sak med Tyskland är att det i framtiden är krav på att man skall kunna betala med vanliga kort.
Jag har för mig att det är redan så idag. Den som sätter upp en snabbladdare får inget statligt bidrag om inte laddaren accepterar betalkort. Det som kvarstår är då bara att få tyskarna att vilja använda kort. Det hade varit bättre om laddarna hade accepterat kontantbetalning. ;)
Ja, varför skulle man inte kunna gå in i butiken och betala som man kan göra när man köper bensin
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Antar att det är en del gånger som folk tar en springnota och helt enkelt drar därifrån när man skall betala. (nu borde det finnas övervakningskamerar, men administrationen att ha koll och osäkerheten med att ha kontakter (rån) kan sätta käppar i hjulet)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Det i fetstil är exakt det jag avser.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Eftersom forskare måste söka forskningsanslag, och mycket forskningsanslag kommer från det offentliga, och politiker styr över det offentliga, så har du givetvis rätt att man bara forskar på sådant som indirekt beställts och önskats av våra politiker och styrande.
Det är ju inte så enkelt. Huvuddelen av forskningen publiceras i internationella vetenskapliga tidskrifter. Även om en svensk forskare beviljats anslag från exempelvis vetenskapsrådet så genomgår artikeln granskning av andra forskare innan den accepteras för publikation. Det torde vara svårt för svenska politiker att få igenom de forskningsresultat de vill ha, när granskarna sitter i andra länder.
Visst kan politikerna påverka prioriteringar mellan forskningsområden. Arkeologi får t ex mycket mindre pengar än medicin, men de resultat som forskningen inom respektive område kommer fram till är en sak som politikerna har svårt att påverka.
Jag säger inte att forsknings slutsatser eller rapporter är fel. Då har du missförstått.

Det jag säger att vad det forskas om och skrivs rapporter om styrs och påverkas av budget och de anslag som finns tillgängliga.
Det politikerna påverkar är prioriteringar mellan stora forskningsområden. Politikerna sitter inte och styr pengar utifrån de forskningsfrågor som forskarna söker pengar för.
Det i fetstil är exakt det jag avser.
Och vad är det för konstigt med det? Exempelvis verkar politikerna vilja skicka mer pengar till cancerforskning än till forskning inom teatervetenskap. Ser du något märkligt med det? Jag skulle gissa att det är i linje med väljarnas (och skattebetalarnas) önskningar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Ok, jag följer som sagt detta med spänning. Blir nog ett riktigt rejält test på torsdag nästa vecka. Dagen för midsommarafton.

Vi ska själva ge oss iväg från Uppsala till Åhus med vår Tesla och till och med det känns lite osäkert. Lär vara lite kaos i Ödeshög... Funderar nästan på att åka efter lunch på onsdagen istället.

Det är möjligt att jag är onödigt rädd för att köa och det är ju inte så ofta men ändå. Känslan blir lite fel.
wheels
Inlägg: 715
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av wheels »

Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D

Vad händer om du markerar att du inte vill ladda i Värnamo?

ABRP räknar bara på tid har jag för mig. Så det kan bli många korta stopp ibland. Jag orkar inte planera i förväg längre utan kör som det passar oss med måltider o dyl.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av heldiggrisen »

wheels skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Jag tycker att ABRP är konstig. Den envisas med att jag skall stanna i Värnamo när jag kör från Malmö/Lund, trots att jag lätt kan köra till Gränna. Och blir en snabbare laddning där också med mindre i batteriet. Alla vägar bär till Värnamo :D
Samma för mig, men den här inställningen är kanske värd 500 spänn om året?
CFB50E04-DB49-4D26-A90B-8995C58D2995.jpeg
macky
Inlägg: 1036
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av macky »

Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av rsk »

macky skrev:
Gargamel skrev:
I söndags fick jag vänta cirka en kvart på ionity vid circleK i värnamo, var flera köande där dessutom.
Var det fullt på övriga snabbladdare också? Finns ju 6 till 120+ kW-laddare i området. 2 på Jureskogs (120kW) och 4 175kW till nedanför.
Jag var vid Jureskog i helgen. Var där med en lånad ID.3. 150kw-laddaren räcker ju för att få max kapacitet på den bilen. Kostade 4kr/kWh, billigast på hela Hamburgerhill och dessutom visade sig Jureskogs vara en vinstlott!
Skriv svar