Sida 19 av 27

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 20 jun 2024 23:06
av Legato
holden skrev: 20 jun 2024 22:43
Jag hoppas på leverans med plastbitarna monterade :D
Väldigt enkla att sätta i, väldigt bökiga att få ur. Så du behöver inte oroa dig :lol:

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 00:06
av Nect
taliz skrev: 20 jun 2024 12:47
Nect skrev: 19 jun 2024 22:05
HelectriC skrev: 19 jun 2024 22:04
holden skrev: 19 jun 2024 17:42
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Ja, den sällsynt illa placerade laddporten är ju lite av ett signum :lol:
Taycan har två laddportar, en på varje sida, ganska smart faktiskt även om de gärna hade fått vara antingen längre fram eller längst bak på bilen.
Har de på min Q8 med, riktigt smutt och välanvänd!
Det hjälper ju inte mkt med en extra typ2-kontakt när man försöker tråckla sig in vid en trång snabbladdare.
Nä men för 90% av övrig laddning (för mig).
Har två parkeringar, och med ladduttaget på båda sidor så kan jag köra in bilen som vanligt på båda två.
Sen även supersmidigt på vanliga laddplatser om någon tagit fel ladduttag på stolpen. Så jag nyttjar båda uttagen relativt lika mycket.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 07:17
av HelectriC
spacecoin skrev: 20 jun 2024 22:12
SwedishAdvocate skrev: 19 jun 2024 18:02
HelectriC skrev: 19 jun 2024 17:13
Jag är intresserad av M3P, men jämförelsen med Taycan blir ganska komisk. Har man haft Taycan, så vet man ;)
Har du kört nya M3P?
Taycan är en helt annan bil, på alla vis?
Ja, det tycker jag. Både Taycan och Model 3 är fina bilar, men helt olika.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 12:39
av Legato
Äntligen...

Ska skriva en DIY en dag som ej är midsommar :lol:
20240621_112219~2.jpg

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 15:10
av taliz
Legato skrev: 21 jun 2024 12:39
Äntligen...

Ska skriva en DIY en dag som ej är midsommar :lol:

20240621_112219~2.jpg
Fler bilder på bilen plz!

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 18:30
av Emg
Vad tror ni om de 10 milen som skiljer LR och P i räckvidd. Är det en teoretisk siffra eller går de i praktiken lika långt givet likadana (vinter)däck?
Vi har en 3LR-21 som vi åker långa vinter-resor med takbox några gånger per år. Då blir det ofta färre, men längre stopp för tex lunch, vilket ger nära 100% SOC och sen möjlighet att köra långt igen med takboxen på.
Är grymt sugen på en P, men jag har alltid uppskattat den där extra räckvidden som det känns som 3LR har, tex jmf med Model Y, som har WLTP ganska lika 3P.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 21:03
av Front242
Skivor och ok ser komiskt små ut. Hur är bromsverkan i praktiken? De har ju såklart regen som hjälp, men ändå. Autogefuhl Thomas vill jag minnas tyckte det var lite klena. Nyfiken :D

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 22:32
av OscarA
Emg skrev: 21 jun 2024 18:30
Vad tror ni om de 10 milen som skiljer LR och P i räckvidd. Är det en teoretisk siffra eller går de i praktiken lika långt givet likadana (vinter)däck?
Vi har en 3LR-21 som vi åker långa vinter-resor med takbox några gånger per år. Då blir det ofta färre, men längre stopp för tex lunch, vilket ger nära 100% SOC och sen möjlighet att köra långt igen med takboxen på.
Är grymt sugen på en P, men jag har alltid uppskattat den där extra räckvidden som det känns som 3LR har, tex jmf med Model Y, som har WLTP ganska lika 3P.
Beror nog lite på mjukvaran på högerfoten

Jag upplevde min M3P model 2020 som hälften så effektiv som min 2021 MY LR, troligtvis för.. ja.. kul

Det har kanske hänt lite sedan dess för min S LR Palladium 2023 upplevde jag dubbelt så effektiv som Y LR även om den brukades okristligt på vägarna

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 22:42
av taliz
Emg skrev: 21 jun 2024 18:30
Vad tror ni om de 10 milen som skiljer LR och P i räckvidd. Är det en teoretisk siffra eller går de i praktiken lika långt givet likadana (vinter)däck?
Vi har en 3LR-21 som vi åker långa vinter-resor med takbox några gånger per år. Då blir det ofta färre, men längre stopp för tex lunch, vilket ger nära 100% SOC och sen möjlighet att köra långt igen med takboxen på.
Är grymt sugen på en P, men jag har alltid uppskattat den där extra räckvidden som det känns som 3LR har, tex jmf med Model Y, som har WLTP ganska lika 3P.
Sätter du dit samma hjul går de lika långt.
Kanske P t.o.m. går lite längre om nu fjädringen är lite lägre.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 21 jun 2024 23:43
av taliz
Kanske kommer amerikanska varianten hit istället, med bättre prestanda, när tullarna genomförs?

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 06:30
av WilleTesla
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).

Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.

Den båt jag har är typad för max 35 knop men den går ca 40. Importören visste det och förklarade för mig att det skulle underlätta att den vara registrerad för max 35 knop om den skulle användas yrkesmässigt, speciellt båtkörkort skulle annars krävas.

Kan det finnas någon liknande förklaring i detta fall. Tesla var ju tidigare mycket hemlighetsfull med att ange hk, de uppgav ju endast 0-100. 460 hk avse kanske ett medelvärde under lång tid under olika temperaturer och laddningar.

Den nya "låga" hästkraftsangivelsen är ju i alla fall gynnsamt för försäkringspremien. 😄

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 08:37
av AAKEE
WilleTesla skrev: 22 jun 2024 06:30
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).

Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
Det är ganska enkelt.

När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.

Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.

Batteriet är ofta (nästan alltid) begränsande i Teslas P-modeller.

Hästkrafter är ett ofta missförstått ämne.

Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.

Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.

Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.

Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
Skillnaden är ~10% så då är det ungefär 10% mer genomsnittseffekt under 0-100.

LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 11:33
av holden
Och där kom nästa meddelande om framflyttad leverans, skulle hämtat imorgon, börjar bli irriterande att inte kunna planera med dessa preliminära leveransdatum.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 12:16
av Pontus
AAKEE skrev: 22 jun 2024 08:37
WilleTesla skrev: 22 jun 2024 06:30
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).

Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
Det är ganska enkelt.

När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.

Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.

Batteriet är ofta (nästan alltid) begränsande i Teslas P-modeller.

Hästkrafter är ett ofta missförstått ämne.

Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.

Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.

Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.

Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
Skillnaden är ~10% så då är det ungefär 10% mer genomsnittseffekt under 0-100.

LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.
Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 13:50
av Maw
Pontus skrev: 22 jun 2024 12:16
AAKEE skrev: 22 jun 2024 08:37
WilleTesla skrev: 22 jun 2024 06:30
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).

Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
Det är ganska enkelt.

När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.

Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.

Batteriet är ofta (nästan alltid) begränsande i Teslas P-modeller.

Hästkrafter är ett ofta missförstått ämne.

Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.

Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.

Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.

Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
Skillnaden är ~10% så då är det ungefär 10% mer genomsnittseffekt under 0-100.

LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.
Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.
100% mer acceleration blir halva tiden, inte nolltid :)

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 14:06
av AAKEE
Pontus skrev: 22 jun 2024 12:16
Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.
Acceleration = Kraft / massa.

Kraft = vridmoment / avstånd från rotationscentrum. Så enkelt är det.

Dubblar man vridmomentet, dubbleras accelerationen.

Dubblerar du vridmomentet halveras tiden.
För att halvera igen, dubblera igen.


Det är därför kg/hästkraft fungerat bra på fossilabilar som referens 0-100.

10 kg/hk ~ 10s
5 kg/hk~ 5s

Får man tillräckligt med effekt kommer fästet att begränsa.

Elbilar (Tesla P) har ungefär konstant vrid upp till 65-70 km/h eller så. Inget tapp för växlingar mm så därför kan de bli bättre än kg/hk.


En Plaid når inte full effekt förrän 120 km/h någonstans, men vridet är relativt konstant upp till 100. Så om 1000hk vid 100, cirka 500hk vid 50.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 16:24
av AAKEE
Maw skrev: 22 jun 2024 13:50
Pontus skrev: 22 jun 2024 12:16
AAKEE skrev: 22 jun 2024 08:37
WilleTesla skrev: 22 jun 2024 06:30
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).

Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
Det är ganska enkelt.

När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.

Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.

Batteriet är ofta (nästan alltid) begränsande i Teslas P-modeller.

Hästkrafter är ett ofta missförstått ämne.

Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.

Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.

Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.

Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
Skillnaden är ~10% så då är det ungefär 10% mer genomsnittseffekt under 0-100.

LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.
Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.
100% mer acceleration blir halva tiden, inte nolltid :)
Men medge att det vore coolt om tiden började gå baklänges över 1200hk :mrgreen:

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 16:31
av Pontus
Maw skrev: 22 jun 2024 13:50
Pontus skrev: 22 jun 2024 12:16
AAKEE skrev: 22 jun 2024 08:37
WilleTesla skrev: 22 jun 2024 06:30
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler. Det går inte att förklara med att hästkrafter definieras olika i USA och i Europa, för det slår åt fel håll, 1 hp (USA och UK) = ca 1.01387 hk (metrisk hästkraft).

Min gamla M3P hade 506 hk (enl transportstyrelsen) min nya har 460 hk men min nya är på pappret 0,3 sek snabbare från 0 till 100, mycket ologiskt.
Det är ganska enkelt.

När det gäller din gamla M3P så är det inte den effekt som bilen defakto levererar som bilen är registrerad med. Det är ”max effekt för elmotor”, dvs den maximala effekten elmotorn teoretiskt kan leverera som specas.
Tesla tar inte alls ut full kräm ur motorerna, av flera olika anledningar. Dessutom är det två olika motortyper i den bilen, vilka ger toppeffekten vid olika hastigheter så även om Tesla skulle kräma ut allt blir det inte den siffran totalt i praktiken.

Min plaid är reggad med 932kW, dvs 1267hk på samma premisser. Det är inte 1267 hk när man är ute och kör.

Batteriet är ofta (nästan alltid) begränsande i Teslas P-modeller.

Hästkrafter är ett ofta missförstått ämne.

Bilarna är vridmomentsbegränsade för att det skulle slira om motorerna gav helt fullt i låg fart vilket gör att effekten vid 0km/h är nära noll (effekt = vrid x varvtal). Effekten stiger relativt rakt tills toppen nås vid ca 75-90 på en M3P.

Ökar man vridmomentet, som är gjort på nya P så får man ut mer genomsnittseffekt.
Har man tex 20% mer vrid i hela kurvan ger det ungefär 20% bättre acceleration så länge det finns mer vrid.

Eftersom bilarna är relativt lika tunga är genomsnittseffekten ungefär lika om tiden är ungefär lika.

Min M3P -21 gjorde 0-100 på 3.30 med Dragy (från 0, inte med rollouten borträknad).
Gissar att det inte var just någon skillnad från föregående årsmodeller av M3P heller.
Skillnaden är ~10% så då är det ungefär 10% mer genomsnittseffekt under 0-100.

LG-batteriet i nya M3P (samma som 3/Y LR/P haft ett par år), klarar inte av att leverera den effekt som nya M3P egentligen vill ha. Det klarade med nöd och näppe gamla M3P vid 85-90% SOC och uppvärmt batteri.
Toppeffekten lär i praktiken inte skilja speciellt mycket då det är samma batteri med samma begränsningar.
Bra förklarat. Dock så blir jag lite tveksam till 20% mer vrid ger 20% bättre acceleration, vad händer då när jag går från chill mode till plaid det är ju typ 100% mer vrid men jag är inte nere på 0 sekunder.
100% mer acceleration blir halva tiden, inte nolltid :)
Ja, själva accelerationen kan ju dubbleras men läste lite för fort och förenklat så att 20% bättre acceleration skulle varit 20% mindre/kortare tid. Lite slarvigt av mig helt enkelt.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 19:34
av AAKEE
WilleTesla skrev: 22 jun 2024 06:30
Kan någon förklara varför den USA-tillverkade har i princip samma acceleration som den Kina-tillverkade, trots att den från USA på pappret har 50 hk fler.
Vi kan bygga vidare på de tidigare resonemangen.

LG-batteriet är begränsat i effekt som det kan leverera.

Eftersom bilen inte ger/tar 500hk i lägre farter, läs upp till 50-75 km/heller så (har inte sett några effekt/torque-diagram än), så kommer det sannolikt inte vara någon skillnad i accet i lägre farter mellan US-modellen och EU-modellen.
Model 3 är vridmomentsbegränsad i lägre farter och sannolikt har vi samma vrid på LG-modellen som US modellen i lägre farter.
Men när vi kommer upp i fart kommer begränsningen i batteriet begränsa maximal effekt, dvs vridmomentet går ned på EU-modellen.

Med minst 85% SOC och förvärmt batteri kommer vi sannolikt ha samma prestanda ungefär 0-50km/h, eller aningen högre upp, för att det sedan kommer börja skilja mellan bilarna. Därför får vi inte så stor skillnad 0-100, medans det skiljer 0.3s (var det?) på dragstrippen.
0.3s är cirka 15m vilket är en hel del.
Till 200 km/h var det ännu större skillnad.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 22 jun 2024 22:42
av pefreli
Har nu testat bilen lite mer och med lite olika SoC och jämfört med min P från 2023. Har inga siffror utan detta är min subjektiva upplevelse.

Skillnaden är liten (men faktiskt märkbar) 0-100.
2-3 tiondelar snabbare låter rimligt.

Över 100 råder inget tvivel om att den är betydligt piggare. :P

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 jun 2024 07:22
av Jojo
holden skrev: 22 jun 2024 11:33
Och där kom nästa meddelande om framflyttad leverans, skulle hämtat imorgon, börjar bli irriterande att inte kunna planera med dessa preliminära leveransdatum.
Det är rätt oförskämt. Tänk omDu bestämma Dig att flytta fram betalningen en dag i sänder :roll: . Fattar inte varför de inte kan bestämma ett datum och sedan verkligen hålla det.
Det var redan samma sak när jag skulle få ut min 1:a kärra för snart 10 år sedan. De verkar inte ha lärt sig något sedan dess.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 jun 2024 11:26
av Jojo
Nu har också min leverans försenats. Meddelandet kom dagen innan den tänkta upphämtningen. Vad tror de att jag har tid att komma när det passar dem? Går det att häva köpet??? Tänker faktiskt göra det och köpa en annan bil.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 jun 2024 11:52
av Pontus
Håller med om att den korta framförhållningen är riktigt usel. Speciellt när det finns dom som bokar biljetter för transport till upphämtningen. Jag blir ju sur bara jag får vänta 15 extra på ett läkarbesök, vilket förövrigt också verkar vara standard.

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 jun 2024 11:52
av OscarA
Jojo skrev: 23 jun 2024 11:26
Nu har också min leverans försenats. Meddelandet kom dagen innan den tänkta upphämtningen. Vad tror de att jag har tid att komma när det passar dem? Går det att häva köpet??? Tänker faktiskt göra det och köpa en annan bil.
I GBG skulle de leverera 60 bilar idag, ganska liten anläggning

Antar att de har ganska mycket att göra..

Re: Model 3 Ludicrous

Postat: 23 jun 2024 20:56
av pefreli
OscarA skrev: 23 jun 2024 11:52
Jojo skrev: 23 jun 2024 11:26
Nu har också min leverans försenats. Meddelandet kom dagen innan den tänkta upphämtningen. Vad tror de att jag har tid att komma när det passar dem? Går det att häva köpet??? Tänker faktiskt göra det och köpa en annan bil.
I GBG skulle de leverera 60 bilar idag, ganska liten anläggning

Antar att de har ganska mycket att göra..
Ja de verkar ha fullt upp. I Trelleborg taktar de i snitt 50 Teslor/dag.

Det märks när det närmar sig kvartalsskifte…

Det är ju inte ok att flytta runt inbokade tider men för att ge er som väntar någon form av tröst så kommer ni med mkt stor sannolikhet få leverans senast 30 juni.

Sen kan jag också säga när det gäller Performance att ni snabbt kommer glömma den usla leveransupplevelsen… ;)