Re: Jaguar I-Pace
Postat: 06 jan 2018 11:35
För det priset borde den få dra 2000kg. De är ju uppe på Tesla Model X nivå liksom.
Nja, "motsvarande" var väl allt annat än solklart?Laban skrev:Vilket i sig var lite märkligt med tanke på att Jaguar sa 10-15% mer än motsvarande F-Pace. 785 * 1.15 = 900k. Inte helt oväntat alltså.Legato skrev:Vet inte hur många artiklar jag kommenterat på Facebook där de hävdat priser neråt 600k...x
Har du läst om det är klart att den kommer fixa trefas eller är det fortfarande osäkert?HelectriC skrev:Ja, återförsäljarna har börjat ringa runt till norska reservationshållare.vigge50 skrev:Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Det är 750kg mer än vad Model S får dra. Räcker för mig.Smutt skrev:Tror 750kg räcker för dom flesta av ossLaban skrev:Det är väl på gnällen. Mitt släp väger 540 kg (gammalt husvagnsunderrede). Kan väl lasta lite skräp och åka på tippen men inget mer.vigge50 skrev:Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Visst, och för vissa räcker det med om man kan ha ett cykelställ. Men en VW Polo med 80 hk motor får dra 1000 kg så om man nu bemödar sig om att godkänna drag så kan man väl överträffa det kan man tycka.mati skrev:Det är 750kg mer än vad Model S får dra. Räcker för mig.
Jag håller med. Det känns onödigt fjuttigt. Men vad gör man liksom? Antingen så köper man en laddhybrid/fossilbil eller en Model X. Det är de enda alternativen som finns.Laban skrev:Visst, och för vissa räcker det med om man kan ha ett cykelställ. Men en VW Polo med 80 hk motor får dra 1000 kg så om man nu bemödar sig om att godkänna drag så kan man väl överträffa det kan man tycka.mati skrev:Det är 750kg mer än vad Model S får dra. Räcker för mig.
Vet inteLegato skrev:Har du läst om det är klart att den kommer fixa trefas eller är det fortfarande osäkert?HelectriC skrev:Ja, återförsäljarna har börjat ringa runt till norska reservationshållare.vigge50 skrev:Klart bättre än inget, någon källa?HelectriC skrev:Glömde skriva att den kommer med dragkrok också. Inga stora laster, bara 750kg, men något är det iaf.
Usch vad tråkigt, den aspekten trodde jag verkligen de insåg att de måste lösa. Mer än ett dygn för att fylla tomt batteri hemma, galet. Riktigt snygg bil och det kunde ha blivit riktigt bra... Fick du exakta priser också?erbo73 skrev:Blev uppringd av Jaguaråterförsäljare idag och frågade dem om bl a 3-fasladdning. Tydligen stödjer den inte det utan du får nöja dig med 3,7 kW!!! Hur i helskotta tänkte utvecklarna där?
Hur är det möjligt att göra ett sånt självmål? Tom fruns i3 (med 1/3-del så stort batteri) stödjer ju laddning med 11 kW vilket ju man kan tycka är ett minimum idag.
En riktig dealbreaker för mig. Just nu går den bort och ett års förväntningar är helt åt skogen. Bad honom för säkerhets skull att dubbelkolla högre upp om det inte bara var ett skrivfel men har inte hört nåt mer från honom så det stämde nog.
DC-laddning ska dock klaras med 100 kW (där det nu finns). Han bekräftade även dragkrok med 750 kg kapacitet.
Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
Ja det var lite så jag tänkte. Jag mailade faktiskt Jaguar Sverige igår och ställde frågan om 3-fasladdare. Fick detta till svar av en "product manager":HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
Well, oftast laddar man ju bara några mil, så det ska väl gå bra i de flesta fall, men klart opraktiskt emellanåt...erbo73 skrev:I Norge är det flera som nu fått beskedet att den INTE har 3-fasladdare. Ska klara enfas 32A = 7,4 kW. Nån i detta sällskap som har 32A hemma?
Så jäkla slött, okunnigt, oengagerat (sätt in valfritt ord) att Jaggas svenska representanter inte kan få fram svart på vitt vad det är som gäller! Fast det är klart, står flera tusen i kö som inte bryr sig ett dugg om laddningsmöjligheterna (eller ens vet vad det handlar om?) är det väl enklare att kränga bil till dem istället. Tror dock många som sen får leverans och i förväg glatt installerat laddbox hemma blir lite besvikna när det tar ett helt dygn att ladda fullt...
Man blir väl inte en fullständig teknisk idiot bara för att man sysslar med fossilbilar? Trefas är ju inget nytt och okänt koncept direkt.HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
Jadu, ibland (oftast!) undrar man ju hur det står till med kompetensen bland svenska bilsäljare. Känns som de lika gärna kunnat sälja tröjor på MQ.Verdi skrev:Man blir väl inte en fullständig teknisk idiot bara för att man sysslar med fossilbilar? Trefas är ju inget nytt och okänt koncept direkt.HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
erbo73 skrev:I Norge är det flera som nu fått beskedet att den INTE har 3-fasladdare. Ska klara enfas 32A = 7,4 kW. Nån i detta sällskap som har 32A hemma?
Så jäkla slött, okunnigt, oengagerat (sätt in valfritt ord) att Jaggas svenska representanter inte kan få fram svart på vitt vad det är som gäller! Fast det är klart, står flera tusen i kö som inte bryr sig ett dugg om laddningsmöjligheterna (eller ens vet vad det handlar om?) är det väl enklare att kränga bil till dem istället. Tror dock många som sen får leverans och i förväg glatt installerat laddbox hemma blir lite besvikna när det tar ett helt dygn att ladda fullt...
Ja, säljarna är väl inga ingenjörer direkt utan folk med välsmort munläder och en viss typ av "trevlighet" (som jag själv är allergisk mot). Det är nog där problemet ligger.erbo73 skrev:Jadu, ibland (oftast!) undrar man ju hur det står till med kompetensen bland svenska bilsäljare. Känns som de lika gärna kunnat sälja tröjor på MQ.Verdi skrev:Man blir väl inte en fullständig teknisk idiot bara för att man sysslar med fossilbilar? Trefas är ju inget nytt och okänt koncept direkt.HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
Håller med, och det är därför jag hoppar av i-Pace-kön. Hemma- /jobbladdning är för mig det primära. 3-fas ÄR en dealbreaker.Verdi skrev:erbo73 skrev:I Norge är det flera som nu fått beskedet att den INTE har 3-fasladdare. Ska klara enfas 32A = 7,4 kW. Nån i detta sällskap som har 32A hemma?
Så jäkla slött, okunnigt, oengagerat (sätt in valfritt ord) att Jaggas svenska representanter inte kan få fram svart på vitt vad det är som gäller! Fast det är klart, står flera tusen i kö som inte bryr sig ett dugg om laddningsmöjligheterna (eller ens vet vad det handlar om?) är det väl enklare att kränga bil till dem istället. Tror dock många som sen får leverans och i förväg glatt installerat laddbox hemma blir lite besvikna när det tar ett helt dygn att ladda fullt...
Jag skulle nog klara mig med enfasladdning men det skulle ju ställa andra krav. Skulle få ladda oftare och frihetskänslan skulle få sig en törn så jag kommer aldrig köpa en elbil som inte kan ladda trefas. För mig är det _nästan_ viktigare än ett utbyggt laddnätverk. (har inte laddat på SuC sen i början på augusti)
Haha, säg inte det. När vi skulle prova en Zoe i våras så nämnde jag för säljaren att Zoens stora nackdel är att den inte kan snabbladdas. Och så påstod säljmänniskan att den visst kunde det, och som bevis viftade han med schuko-kabeln som följer med bilen. Vad svarar man då liksom...? Man blir bara stum.Verdi skrev:Man blir väl inte en fullständig teknisk idiot bara för att man sysslar med fossilbilar? Trefas är ju inget nytt och okänt koncept direkt.HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
Ett snabbt kort på puckot viftandes med den kabeln och en helt ärlig bildtext hade lätt kunna bli viralt, iaf inom elbilsvärldenmati skrev:Haha, säg inte det. När vi skulle prova en Zoe i våras så nämnde jag för säljaren att Zoens stora nackdel är att den inte kan snabbladdas. Och så påstod säljmänniskan att den visst kunde det, och som bevis viftade han med schuko-kabeln som följer med bilen. Vad svarar man då liksom...? Man blir bara stum.Verdi skrev:Man blir väl inte en fullständig teknisk idiot bara för att man sysslar med fossilbilar? Trefas är ju inget nytt och okänt koncept direkt.HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.
Lika här, jag har 10 mil till jobbet och utan 3-fas är det inte ens möjligt lixom (på vippen om man kör snålt så i i satan och laddar typ dom andra 21 timmarna per dygn och tar en lite kortare vägerbo73 skrev:Håller med, och det är därför jag hoppar av i-Pace-kön. Hemma- /jobbladdning är för mig det primära. 3-fas ÄR en dealbreaker.Verdi skrev:erbo73 skrev:I Norge är det flera som nu fått beskedet att den INTE har 3-fasladdare. Ska klara enfas 32A = 7,4 kW. Nån i detta sällskap som har 32A hemma?
Så jäkla slött, okunnigt, oengagerat (sätt in valfritt ord) att Jaggas svenska representanter inte kan få fram svart på vitt vad det är som gäller! Fast det är klart, står flera tusen i kö som inte bryr sig ett dugg om laddningsmöjligheterna (eller ens vet vad det handlar om?) är det väl enklare att kränga bil till dem istället. Tror dock många som sen får leverans och i förväg glatt installerat laddbox hemma blir lite besvikna när det tar ett helt dygn att ladda fullt...
Jag skulle nog klara mig med enfasladdning men det skulle ju ställa andra krav. Skulle få ladda oftare och frihetskänslan skulle få sig en törn så jag kommer aldrig köpa en elbil som inte kan ladda trefas. För mig är det _nästan_ viktigare än ett utbyggt laddnätverk. (har inte laddat på SuC sen i början på augusti)
Ja säljarna är inte så skarpa på elbilar och teknik i allmänhet. Haft flera säljare så inte vet hur fossilbilar fungerar men de är allmänt ännu sämre på elbilar.mati skrev:Haha, säg inte det. När vi skulle prova en Zoe i våras så nämnde jag för säljaren att Zoens stora nackdel är att den inte kan snabbladdas. Och så påstod säljmänniskan att den visst kunde det, och som bevis viftade han med schuko-kabeln som följer med bilen. Vad svarar man då liksom...? Man blir bara stum.Verdi skrev:Man blir väl inte en fullständig teknisk idiot bara för att man sysslar med fossilbilar? Trefas är ju inget nytt och okänt koncept direkt.HelectriC skrev:Om man har sålt fossilbilar i alla år så ses väl den frågan ungefär lika viktig som hur man pumpar däcken bäst, på macken eller med kompressor i garaget, dvs fullständigt ointressant.Geni87 skrev:
Mitt förtroende för bilsäljare när det gäller tekniska frågor är väldigt låg... Vilken laddning bilen stödjer är väl förvisso en ganska fundamental information.