Sida 183 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 jan 2023 22:49
av NEO
Verdi skrev: 09 jan 2023 20:43
Rennwagen skrev: 09 jan 2023 19:34
Sjukt vad det har ökat :evil: min 90D låg som sagt förmånsvärdet på 8300 vilket ger 60% upp till S LR 2023. Det får bli en Volvo XC40 recharge eller annat billigt :(
Eller så är det bara att blunda och köra på vad hjärtat säger :D
8 300:- är jättehögt också jämfört med de gyllene åren 2018-2020. Tror man peakade 2019 med en vit/svart Long Range utan extrautrustning som då hamnade på 4 743:-/mån brutto för inkomstår 2019.

Jag har roat mig med lite uträkningar och jämförelser för att illustrera hur pass mycket dyrare en Model S Long Range har blivit att ha. Åtminstone som egenföretagare. Lägg till att andrahandsvärdet på goda grunder kunde antas vara mycket bättre procentuellt sett på en 2019 jämfört med en 2023 så blir skillnaden ännu större.

2019 hade vi:

- Ultralågt förmånsvärde.
- Ultralåg ränta.
- Bonus på 70 tusen.
- Ultralåga elpriser.
- Fri SuC i vissa fall.

Allt detta gjorde det extremt fördelaktigt att köra elbil i allmänhet och Model S i synnerhet. Detta bidrog till goda andrahandsvärden också såklart. Lägg även till att folk hade bolån på drygt en procent, kraftig stigande bostadspriser i ryggen, högkonjunktur utan större risk för arbetslöshet, ingen inflation och kraftiga reallöneökningar.

Nu har vi högre räntor, höga elpriser, dyrare grundpris, extremt mycket högre förmånsvärde, ingen elbilsbonus, höga bolåneräntor, fallande bostadspriser, jättehög inflation, reallönesäkningar på en historisk nivå...

Man kan väl säga att Model S gör en slags klassresa uppåt nu. Är väl bäst för Tesla att den faceliftade versionen verkligen är värd de extra pengarna. För de som nu har råd/lust att lägga 17 tusen i månaden på en enda bil... Skulle tippa att Model S tappat 95 av 100 spekulanter jämfört med 2019. Åtminstone bland de som kan räkna. :lol:

Hej förresten. :)
Kors i taket, Mwall has left the building och tillbaka i äkta Verdiform!

Har inget kaffe att bjuda på, men rätt oväntat.

Blev det plaid på dig?

Var det verkligen 70000 2019? Hämtade ut en ny XP100DL i september och den fick jag 60000kr för.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 jan 2023 00:04
av spacecoin
NEO skrev: 09 jan 2023 22:49
Var det verkligen 70000 2019? Hämtade ut en ny XP100DL i september och den fick jag 60000kr för.
Det var 60k. Jag har en MX 2019, och den hade 9600 FMV, nu 10 000. MS LR var ju verkligen ett fynd 2019. Fortfarande 5700 FMV. Synd att man behövde drag...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 jan 2023 13:59
av Rennwagen
STORT Tack Verdi för att du delade det stora perspektivet med oss. S har verkligen åkt berg och dalbana kostnadsmässigt.
Utifrån infon som kommer i tråden och nästan oberoende om FMV är 13.278 eller 14.890 kr/mån så börjar BMW i4 M50 te sig som ett intressant alternativ till S LR då den ligger betydligt lägre i förmånsvärde (ca 8.000) och kostnad.
Iofs mycket mindre bil, men det är bra klipp och fin väghållning i den också. Jag har en sån beställd utöver S LR och får väl se vilken som kan levereras först...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 jan 2023 18:07
av DanneS
Själv fick jag idag besked om att min Model S LR som jag beställde i April kan designas. Priset är nästan 300 000 högre än det var med min model 2020 och med den har jag gratis SuperCharging. Om man adderar det högre förmånsvärdet så håller jag med om att Model S kliver upp en klass och kundunderlaget krymper. Jag håller nog på min gamla skorv och väntar och ser hur det blir om ett år eller så.

Det är ett prekärt läge för både Tesla och oss köpare. Att beställa en bil för lääänge sedan och då inte veta priset eller indikation på leveranstid är ju en faktor. Att inte heller få ett pris från Tesla på inbyte förrän man blir kopplad till en ny bil (som man inte vet priset på) är ju ytterligare en parameter som skapar osäkerhet. Visst, det kan man kolla på andra ställen men ändå.

Det är inte fy skam att åka ett år gratis till i sin Model S från 2020.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 00:40
av improwise
DanneS skrev: 10 jan 2023 18:07
Själv fick jag idag besked om att min Model S LR som jag beställde i April kan designas. Priset är nästan 300 000 högre än det var med min model 2020 och med den har jag gratis SuperCharging. Om man adderar det högre förmånsvärdet så håller jag med om att Model S kliver upp en klass och kundunderlaget krymper. Jag håller nog på min gamla skorv och väntar och ser hur det blir om ett år eller så.

Det är ett prekärt läge för både Tesla och oss köpare. Att beställa en bil för lääänge sedan och då inte veta priset eller indikation på leveranstid är ju en faktor. Att inte heller få ett pris från Tesla på inbyte förrän man blir kopplad till en ny bil (som man inte vet priset på) är ju ytterligare en parameter som skapar osäkerhet. Visst, det kan man kolla på andra ställen men ändå.

Det är inte fy skam att åka ett år gratis till i sin Model S från 2020.
Resonerar i stort sett likadant, med tillägget att min Model S gått knappt 2500 mil och därför inte direkt är sliten som så. Lär säkert köpa en ny förr eller senare, men först vill jag nog se var priserna tar vägen och i vilken mån Tesla bestämmer sig för att sänka priserna när, gissar jag, försäljningen dalar. Men det lär väl visa sig :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 07:56
av OscarA
DanneS skrev: 10 jan 2023 18:07
Själv fick jag idag besked om att min Model S LR som jag beställde i April kan designas. Priset är nästan 300 000 högre än det var med min model 2020 och med den har jag gratis SuperCharging. Om man adderar det högre förmånsvärdet så håller jag med om att Model S kliver upp en klass och kundunderlaget krymper. Jag håller nog på min gamla skorv och väntar och ser hur det blir om ett år eller så.

Det är ett prekärt läge för både Tesla och oss köpare. Att beställa en bil för lääänge sedan och då inte veta priset eller indikation på leveranstid är ju en faktor. Att inte heller få ett pris från Tesla på inbyte förrän man blir kopplad till en ny bil (som man inte vet priset på) är ju ytterligare en parameter som skapar osäkerhet. Visst, det kan man kolla på andra ställen men ändå.

Det är inte fy skam att åka ett år gratis till i sin Model S från 2020.
Jag beställde 2020-02 och har inte fått någon info än. :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 09:36
av Tellus
Kan man inte få tre blink vid filbyte på något sätt? Utan att manuellt stänga av.
Färddator ovan ratten, batteritemp och kW uttag är det bara på äldre ludi modeller?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 09:57
av Dagfinn
Tellus skrev: 11 jan 2023 09:36
Kan man inte få tre blink vid filbyte på något sätt? Utan att manuellt stänga av.
Färddator ovan ratten, batteritemp och kW uttag är det bara på äldre ludi modeller?
Finns en inställning man kan aktivera som automatiskt stänger av blinkers när man utfört filbyte, kör av på en avfart etc. Eller vad menar du?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 10:00
av kenjon
Nej, inte utan att slå av den automatiska.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 10:48
av Pontus
Dagfinn skrev: 11 jan 2023 09:57
Tellus skrev: 11 jan 2023 09:36
Kan man inte få tre blink vid filbyte på något sätt? Utan att manuellt stänga av.
Färddator ovan ratten, batteritemp och kW uttag är det bara på äldre ludi modeller?
Finns en inställning man kan aktivera som automatiskt stänger av blinkers när man utfört filbyte, kör av på en avfart etc. Eller vad menar du?
Vid filbyten fungerar det bra med denna funktionen men inte när man blinkar ut ur en rondell då måste jag alltid stänga av manuellt. I dom lägena skulle jag också vilja kunna göra 3-blinkare.
Om någon hittar en sådan funktion berätta gärna.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 11:01
av bjornnilsson
Pontus skrev: 11 jan 2023 10:48
Vid filbyten fungerar det bra med denna funktionen men inte när man blinkar ut ur en rondell då måste jag alltid stänga av manuellt. I dom lägena skulle jag också vilja kunna göra 3-blinkare.
Om någon hittar en sådan funktion berätta gärna.
Är det alltså motsvarande när man duttar på stenåldersblinkersen i en tidigare model S och den blinkar några gånger vänster eller höger? Den använder jag konstant. Håller tummarna för att funktionen finns i nya MS..

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 11:09
av Pontus
bjornnilsson skrev: 11 jan 2023 11:01
Pontus skrev: 11 jan 2023 10:48
Vid filbyten fungerar det bra med denna funktionen men inte när man blinkar ut ur en rondell då måste jag alltid stänga av manuellt. I dom lägena skulle jag också vilja kunna göra 3-blinkare.
Om någon hittar en sådan funktion berätta gärna.
Är det alltså motsvarande när man duttar på stenåldersblinkersen i en tidigare model S och den blinkar några gånger vänster eller höger? Den använder jag konstant. Håller tummarna för att funktionen finns i nya MS..
Precis den, jag har inte hittat någon motsvarighet på nya S.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 11:54
av kallekula
Det sämsta med blinkersknapparna är att de tidigare användes för nästa/föregående låt. Lite väl många gånger jag börjat blinka när jag egentligen vill byta låt. Det tar några sekunder innan jag fattar varför jag blinkar och varför samma låt fortfarande spelar...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 12:09
av Tars
kallekula skrev:
Det sämsta med blinkersknapparna är att de tidigare användes för nästa/föregående låt. Lite väl många gånger jag börjat blinka när jag egentligen vill byta låt. Det tar några sekunder innan jag fattar varför jag blinkar och varför samma låt fortfarande spelar...
Gör exakt samma sak!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 15:47
av Engen
Tars skrev: 11 jan 2023 12:09
kallekula skrev:
Det sämsta med blinkersknapparna är att de tidigare användes för nästa/föregående låt. Lite väl många gånger jag börjat blinka när jag egentligen vill byta låt. Det tar några sekunder innan jag fattar varför jag blinkar och varför samma låt fortfarande spelar...
Gör exakt samma sak!
Ja me! :D
Men om man vickar det vänstra scrollhjulet åt höger så hoppar man till nästa låt. Åt vänster så hoppar man bakåt.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 16:27
av Dagfinn
Engen skrev: 11 jan 2023 15:47
Tars skrev: 11 jan 2023 12:09
kallekula skrev:
Det sämsta med blinkersknapparna är att de tidigare användes för nästa/föregående låt. Lite väl många gånger jag börjat blinka när jag egentligen vill byta låt. Det tar några sekunder innan jag fattar varför jag blinkar och varför samma låt fortfarande spelar...
Gör exakt samma sak!
Ja me! :D
Men om man vickar det vänstra scrollhjulet åt höger så hoppar man till nästa låt. Åt vänster så hoppar man bakåt.
Jag är rätt så säker på att dom vet det. Om man däremot har flera års vana med att saker görs på ett visst sätt, kan det vara lätt att göra fel av ren automagi :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 18:28
av Pontus
Hur som helst så är jag ratt säker på att yoken är bättre som ratt :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 19:23
av PhR34k
Efter att ha kört min Plaid i 4 veckor snart och fått hoppa in i min pickis som har vanlig ratt så vette fan alltså ang Yoken. 🫣
Mycket bättre känsla med vanlig ratt och blinkersspak måste jag säga

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 11 jan 2023 23:40
av Rimlig
PhR34k skrev:
Efter att ha kört min Plaid i 4 veckor snart och fått hoppa in i min pickis som har vanlig ratt så vette fan alltså ang Yoken. 🫣
Mycket bättre känsla med vanlig ratt och blinkersspak måste jag säga
Instämmer.
Yoken är riktigt nice vid motorväg/landsvägskörning. Riktigt fint att ha helt fri sikt och inget som skymmer mätare etc, men Yoken suger vid mer aktiv körning där ratten snabbt behöver vridas mer än 180 grader. Gör ju track mode mindre användbart.

En sak till - detta är naturligtvis bara en vän som klagat på - men det nästan är omöjligt att ”hålla ratten” med ena knäet medan man trixar med annat. (jo, visst finns autopilot, men den funkar ju nästan bara på finväg).

Tutan som vissa klagar på känns dock som ett ickeproblem - släng bara handflatan på högra knappgruppen så tutar den. Inte svårt att sikta, utom möjligen mitt i en sväng då…. ;)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 jan 2023 08:07
av fbodin
Hur får man kontakt med Tesla om man vill kontrollera vilken ratt man kan få på sin S? Lade beställningen för länge sen och då fanns det ju inga alternativ till yoken.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 jan 2023 08:35
av Tellus
fbodin skrev: 12 jan 2023 08:07
Hur får man kontakt med Tesla om man vill kontrollera vilken ratt man kan få på sin S? Lade beställningen för länge sen och då fanns det ju inga alternativ till yoken.
Chat bubblan vid beställnings sidan

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 jan 2023 09:07
av fbodin
What chattbubbla, var då?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 jan 2023 09:37
av SwedishAdvocate
fbodin skrev: 12 jan 2023 09:07
What chattbubbla, var då?
Jag får inte (heller?) upp någon chattbubbla. Vet inte varför. Kanske pga av mitt VPN. Kanske för att jag inte kör senaste Mac OS:et. Någon kanske är sjuk/vabbar idag. Tesla kanske har ngt problem med sitt chatt-system.

Har du testat att ringa någon av deras "Stores"? De är ju öppna nu sedan kl. 09.00...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 jan 2023 09:42
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: 12 jan 2023 09:37
fbodin skrev: 12 jan 2023 09:07
What chattbubbla, var då?
Jag får inte heller upp någon chattbubbla. Vet inte varför. Kanske pga av mitt VPN. Kanske för att jag inte kör senaste Mac OS:et. Någon kanske är sjuk/vabbar idag. Tesla kanske har ngt problem med sitt chatt-system.

Har du testat att ringa någon av deras "Stores"? De är ju öppna nu sedan kl. 09.00...
Gå till hemsidan.

Tryck t.ex. på "Support" upp till höger. (Du måste ha Sverige/Svenska valt för att det ska vara svensk text)
Scrolla ner till "Komma igång">"Hitta oss". Tryck på "Hitta oss"
Då kommer du till en världskarta som visar Nordamerikat. Avmarkera allt utom "Store och Gallerier".
Flytta på kartan så du kommer till Sverige. Zooma in och välj vilken Store du vill ringa till. Tryck på den lilla röda Tesla-loggan och voilà!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 12 jan 2023 09:47
av SwedishAdvocate
Där hittar du även en e-postadress till den valda butiken.