Re: BMW iX3
Postat: 06 okt 2025 19:55
Jag är inbjuden att kika på nya iX3 här i veckan. Återkommer efter visningen med intryck.
Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.Dafro skrev: ↑06 okt 2025 20:32Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Just det, du kan inte ladda hemma, då hade jag nog troligen kört fossilbil får jag nog erkänna, eller kanske inte numer men för 5 år sedan men med räckvidden som IX har så skulle det inte bli så ofta som jag behöver ladda. Nör du säger det så har jag nog bara använt draget på denna bilen typ 3 ggr på 2 år så inte så ofta men ändå skönt att slippa krypa på knä för att montera.mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:25Vid långfärd laddar man DC, så då behövs inga kablar. Eftersom jag inte kan ladda hemma så behöver jag ta fram en kabel varje gång jag laddar i vardagen. Det kan bli 3-4 gånger i veckan. Oftast med kort kabel, men ibland behövs den långa.Dafro skrev: ↑06 okt 2025 20:32Då förstår jag dig men med den räckvidden så behöver du väl inte ladda så ofta, eller beror ju på ur långt du kör. Och att ha kablarn under luckan bak är ju bara om man använder dom ofta, jag hade haft dom i en låda bak eller bakom förarsätet om jag behövde dom ofta, går ju lika fort att hämta som där bak som i Frank. Om man inte har en massa saker där bak såklart. För mig är en frunk inte en deal breaker men vi har olika behov. På min e-tron hade jag draget där men att slippa ett löst drag att koppla i är viktigare för mig. Men håller med dig helt om torkare mm som måste funka.
Tidigare hade jag den långa under golvet bak, men det var för opraktiskt.
På landet och hos Mamma använder jag den portabla laddboxen och inte sällan är bilen lastad då.
Dragkrok har jag inte använt på typ 6 år, d.v.s. aldrig med vare sig min Model Y eller min Model 3. Teslas idiotiska konstruktion stör mig alltså inte speciellt mycket.![]()
Det finns säkert folk som använder dragkroken lika ofta som jag använder laddkabel.![]()
Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.
Ja, det är lite old school att öppna med spak. Detsamma gäller tydligen Enyaq.BaronHellJug skrev: ↑07 okt 2025 07:04Som jag har förstått frunken på iX3 så är det manuell spak inne i kupén (med tyskt dubbeldrag) för att öppna + att det ju är extra lucka när man väl fått upp huven.
Även jag har laddkablar i frunken men har extra/"fasta" kablar där jag laddar dagligen så behöver inte använda de i frunken allt för ofta. Skulle jag använda den dagligen tror jag att jag kommer sakna elektrisk öppning via app (eller som på min nuvarande MY där jag har s3xy commander och långt drag i framdörrarnas handtag öppnar frunken)...