Sida 196 av 231
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 18:49
av taliz
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 18:52
av nx00
martinot skrev:
Såg att du kör Max. Vad är skillnad i utrustning mot 1st Edition?
Vad är orsaken till att det endast blir 1st Edition i början som får den nya mjukvaran (är inte så insatt i hur VW:ens OTA normalt fungerar)?
1st Edition är bara en special paketerad version för dom första förbokade bilar. Styling, gratis laddning, rabatterad utrustning med mera. Jag kör en 1st Max.
Varför folk med 1st Edition får först är väl för att det är generellt dom kunder som tog leverans först, och därmed väntat längst på den färdiga mjukvaran.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 18:54
av nx00
taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 18:57
av taliz
nx00 skrev:taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 19:01
av nx00
taliz skrev:nx00 skrev:taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 19:06
av martinot
nx00 skrev:taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Ok.
Kommer osökt att tänka på Tibors visa ord gällande OTA (även om hans artikel handlar om PS2 så skulle den nog vara lika relevant för ID3):
https://teslaclubsweden.se/polestar-ate ... kvarubugg/
Som biltillverkare är vana vid koncentrerade sig Polestar på att få till ett antal grundläggande funktioner bra i bilarna innan leverans, medan andra mer avancerade funktioner fick skjutas på framtiden. De kommer komma i senare mjukvaruversion till bilarna.
Polestars stora problem kommer av ordningen på prioriteringslistan. Som traditionell biltillverkare satte de funktioner som regnsensor automatik och farthållare på listan över basfunktioner – medan fjärruppdatering av mjukvaran satte de som en framtida mer avancerad funktion. De första bilarna skeppades med mjukvara som inte kan fjärruppdatera sig. Det tänkte Polestar fixa till i framtiden och ladda ner i bilarna vid första servicebesök (som just därför inkluderades kostnadsfritt i bilarnas pris). “Då har vi ett år på oss att fixa till fjärruppdatering och andra mer avancerade funktioner” tycks Polestar ha tänkt sig.
Undertecknad har själv mångårig erfarenhet av projektledning för inbyggnadssystem. Jag har alltid sagt till mina utvecklare att det enda som alltid måste fungera 100% felfritt innan leverans är fjärruppdateringen. Att lätt kunna uppdatera mjukvaran till ny bättre version. Resten är optionalt

Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 19:20
av nx00
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen

, så
ett besök kan jag definitivt stå ut med.
Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 19:36
av martinot
nx00 skrev:
Ja lite så är det. Men som före detta Tesla ägare har verkstadsbesök varit rena vardagen

, så
ett besök kan jag definitivt stå ut med.
Men hade jag varit i VW eller Polestars situation hade man så klart sålt bilar även om mjukvaran inte 100%. Alternativet är mycket värre, att ha bilar stående i månader.
Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).
Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).
Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.
Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 19:43
av nx00
martinot skrev:
Absolut att Tesla haft en hel del återkallelser gällande hårdvara till sina verkstäder (inget jag debatterar emot).
Men du har missat hela Tibors poäng (läsa gärna artikeln jag länkade); den är inte att man skall vänta med att sälja bilarna tills alla funktioner är på plats, och stapla bilarna på 10-tusentals parkeringsplatser i 10 månaders tid innan man börjar sälja (som VW gjorde med just ID3).
Hans poäng är att det gällera att prioritera rätt gällande vilka funktioner man skall börja att utveckla och leverera med.
Det Tibor menar (och som jag tenderar att hålla med i detta fallet), är att man skall som prio #1 i alla produkter se till att just OTA finns med och fungerar.
Nä jag är med på noterna. Är själv utvecklare. Problemet är ofta dels att chefer har sin syn på saker och sen att saker
alltid tar längre tid än man planerat för. Så att OTA funktionaliteten uteblev initiala mjukvaran är inte så överraskande. Men ja, dålig planering helt klart. Väldigt tydligt att VW inte var nöjda med situationen, mjukvaruansvarige fick avgå?
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 21:59
av Mickep
Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet. Om ryktet stämmer så får de OTA om någon vecka , i början av mars. (de med 1st edition får sin före andra). Har svårt att säga att VW nedprioriterat OTA. (det känns som en lögn) Skulle säga att de inte fått till det, för att det är många aspekter som måste tittas på bl.a. säkerhet så ingen tysk 14 åring kommer över och tar kontroll över hela flottan och idkar utpressning.
Re: VW I.D
Postat: 25 feb 2021 22:08
av martinot
Mickep skrev:Men ändå så måste bilarna ut, och utvecklare tar ofta lågt hängande frukter som är enkla att få till. Om man har många utvecklare, är det då rimligt att pausa allt för att OTA skall ut före något annat. Nej, det är givetvis hål i huvudet.
Ja.
Jag tycker (precis som nx00 och Tibor) att det är rimligt och vettigt att först prioritera OTA-uppdateringen för allt annat. Ser det snarare som orimligt korkat att göra på något som helst annat sätt. Med en sådan prioritering så hade VW kunnat börja sälja ID3 mycket tidigare under 2020, och troligen sparat flera miljarder i utsläppsböter.
Vet inte om det är stämmer och är riktigt som nx00 påstår, att ansvarig chef för detta debackel hos VW fick gå? Men om det skulle stämma så har jag full förståelse för ett sådant beslut av VAG-ledningen.
Re: VW I.D
Postat: 26 feb 2021 09:30
av nx00
Hittade en artikel om att mjukvaruansvarige blev utbytt.
https://www.autoblog.com/2020/07/13/vw- ... -division/
Re: VW I.D
Postat: 26 feb 2021 14:02
av Kubi
Yeahman82 skrev:Kubi skrev:Yeahman82 skrev:Fredrik j skrev:Första bilen registrerad i sverige igår...
Och igår registrerade 8 bilar till Nu börjar det röra på sig

Ursäkta, vilken sida är det?
Car.info
Ganska intressant sida faktiskt
Tack! Nu är det 12st.
Re: VW I.D
Postat: 27 feb 2021 19:24
av Anonymous FTW
I april växlar VW upp från tvåskift till treskift i elbilsfabriken i Zwickau. Då och där kan de tydligen bygga 1400 bilar per dygn.
https://insideevs.com/news/490848/third ... ids-daily/
Re: VW I.D
Postat: 27 feb 2021 19:35
av taliz
nx00 skrev:taliz skrev:nx00 skrev:taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.
Hur vet du det?
Dom skriver "This means that the car will not need to go to a retailer for
minor software updates in the future."
Det tolkar iaf jag som att man kan tvingas åka in för nästa
major update.
Re: VW I.D
Postat: 27 feb 2021 19:38
av martinot
taliz skrev:nx00 skrev:taliz skrev:nx00 skrev:taliz skrev:
Aha, så ID3 får det ID4 haft sedan december?
Ja. ID4 levereras med 2.0 där bla AR skeppas. Varför inte ID3 har fått 2.0 är för att det är först i 2.1 bilarna kan börja ta emot OTA uppdateringar. Så det hade inneburit två vändor till verkstaden annars.
Noterade på sidan du länkade att de skrev "minor updates" via OTA.
Så det är nog risk det blir fler vändor till verkstaden antar jag.
Nej, det är ingen risk. Att bilarna inte har OTA idag har inget och göra med storleken på uppdateringen. Dvs man kan göra major uppdateringar hemifrån om det skulle bli några sådana. Det är helt enkelt inte implementerat i versioner < 2.1.
Hur vet du det?
Dom skriver "This means that the car will not need to go to a retailer for
minor software updates in the future."
Det tolkar iaf jag som att man kan tvingas åka in för nästa
major update.
Håller med om att det låter lite oroväckande, och lite tvetydigt som bäst.
Re: VW I.D
Postat: 27 feb 2021 21:01
av Bjelke
Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Re: VW I.D
Postat: 27 feb 2021 22:01
av martinot
Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!

Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 09:11
av HelectriC
martinot skrev:Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!

Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 10:41
av mikebike
HelectriC skrev:martinot skrev:Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!

Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.
Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 11:41
av taliz
"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 15:19
av Anonymous FTW
taliz skrev:"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
Enligt denna artikel så är det snarare så att ID familjen är pionjärer inom VW nya OS, ett OS som ska ut till alla VAG bilar på sikt.
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... t-software
Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 16:47
av martinot
Anonymous FTW skrev:taliz skrev:"My biggest complaint about the infotainment actually involves wireless CarPlay, and so I'm unsure whether the issue lies with VW, Apple, or some combination of both. Regardless, it would sometimes freeze up, and then start responding a minute or two later, cycling through the various commands I tried issuing, poking a non-responsive screen during the intervening time."
Illavarslande. Upplevde det problemet i Zoe, fruktansvärt irriterande. I eGolf var carplay stabilt, där var det istället att pinch to zoom inte fungerar som störde(samt förstås att skärmen var liten och satt långt ner...).
Man tänker ju att även om infotainment är kass så kommer man runt det om det finns carplay, men så är det alltså inte. Även carplay är beroende av att infotainment inte buggar.
"(This will presumably change when VW moves to Android Automotive as the operating system for its infotainment, but that switch is some time off and would not apply to cars already on the road.)"
Detta är ju intressant om det stämmer, ska ID-bilarna köra ett OS som kommer läggas ner om några år?
https://arstechnica.com/cars/2021/02/tw ... e-learned/
Enligt denna artikel så är det snarare så att ID familjen är pionjärer inom VW nya OS, ett OS som ska ut till alla VAG bilar på sikt.
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... t-software
Det där bådar inte bra för VAG (eller deras kunder).

Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 16:49
av martinot
mikebike skrev:HelectriC skrev:martinot skrev:Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!

Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.
*LOL*
Märkligt att man kan "förhandla" om lämpliga tekniska service-intervall?
This does not compute!

Re: VW I.D
Postat: 28 feb 2021 17:21
av mikebike
martinot skrev:mikebike skrev:HelectriC skrev:martinot skrev:Bjelke skrev:Serviceverkstäderna som klagat lite hos ”mamma” tro?
Jo, de kanske vill ha fortsatta arbetsuppgifter!

Bara att se på Etron GT, där jag fick som svar att service är lika ofta och kostar lika mkt som på en fossilbil. Hur dum tror dom man är egentligen!
Det hävdade Bilia om XC40 P8 också, innan jag påpekade det orimliga. Då halverade de frekvens och månadskostnad.
*LOL*
Märkligt att man kan "förhandla" om lämpliga tekniska service-intervall?
This does not compute!

En chansning från deras sida?