Sida 197 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 22 feb 2023 23:15
av Monark1954
bjornnilsson skrev: 22 feb 2023 20:24
Monark1954 skrev: 22 feb 2023 20:20
Någon med VIN som väntar på leverans?
Väntar du fortfarande på din nya bil?
Hämtar den 6 mars.
Då bör alla dörrar gå att öppna och en repa vara lackad.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 feb 2023 06:29
av OscarA
Monark1954 skrev: 22 feb 2023 23:15
bjornnilsson skrev: 22 feb 2023 20:24
Monark1954 skrev: 22 feb 2023 20:20
Någon med VIN som väntar på leverans?
Väntar du fortfarande på din nya bil?
Hämtar den 6 mars.
Då bör alla dörrar gå att öppna och en repa vara lackad.
Sicka krav du har! :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 feb 2023 09:41
av danni
LarsOJ skrev: 22 feb 2023 19:20
NEO skrev: 22 feb 2023 19:06
Tydligen inga kameror i lyktorna fram på de nya X/S med röda bromsok och nya kameror runt om. Är inte det konstigt? Då finns väl ingen 360° i sikte.
Men dom röda bromsoken är iaf. röda plastlock nu! For higher thermal capacity :lol:

” Tesla is flat-out deceiving its customers, who still think they get the performance brakes like in the good old days. ”
När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 feb 2023 09:58
av LarsOJ
danni skrev: 23 feb 2023 09:41
LarsOJ skrev: 22 feb 2023 19:20
NEO skrev: 22 feb 2023 19:06
Tydligen inga kameror i lyktorna fram på de nya X/S med röda bromsok och nya kameror runt om. Är inte det konstigt? Då finns väl ingen 360° i sikte.
Men dom röda bromsoken är iaf. röda plastlock nu! For higher thermal capacity :lol:

” Tesla is flat-out deceiving its customers, who still think they get the performance brakes like in the good old days. ”
När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlock :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 feb 2023 11:34
av NEO
LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:58
danni skrev: 23 feb 2023 09:41
LarsOJ skrev: 22 feb 2023 19:20
NEO skrev: 22 feb 2023 19:06
Tydligen inga kameror i lyktorna fram på de nya X/S med röda bromsok och nya kameror runt om. Är inte det konstigt? Då finns väl ingen 360° i sikte.
Men dom röda bromsoken är iaf. röda plastlock nu! For higher thermal capacity :lol:

” Tesla is flat-out deceiving its customers, who still think they get the performance brakes like in the good old days. ”
När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlock :)
Nu blir jag lite osäker. Men jag skulle nästan kunna slå vad om att det historiskt från 2013-2021 (pre refresh) att alla Performance inkl. RWD P85/P85+ fick större bromsok och skrivor med fler kolvar än S60-S70-S85-S85D osv osv.

Någon som minns exakt?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 feb 2023 12:03
av danni
LarsOJ skrev: 23 feb 2023 09:58
danni skrev: 23 feb 2023 09:41
LarsOJ skrev: 22 feb 2023 19:20
NEO skrev: 22 feb 2023 19:06
Tydligen inga kameror i lyktorna fram på de nya X/S med röda bromsok och nya kameror runt om. Är inte det konstigt? Då finns väl ingen 360° i sikte.
Men dom röda bromsoken är iaf. röda plastlock nu! For higher thermal capacity :lol:

” Tesla is flat-out deceiving its customers, who still think they get the performance brakes like in the good old days. ”
När fick vi någonsin "performance brakes"? I vilka "good old days"?
Du får fråga artikelförfattaren! Har det alltid varit samma bromsar på performance S modellerna som på standard? Nu får man iaf. röda plastlock :)
Såvitt jag minns så var det samma bromsar på P och icke-P i rätt många år. Min S 85D hade samma bromsar som en dåvarande P85D. Sen skedde det en ändring någon gång runt 2018-2019 ungefär, när icke-P fick andra ok bak, med en integrerad kolv för parkeringsbromsen istället för en separat. Men jag tror inte det i sig påverkade bromsprestandan.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 24 feb 2023 07:25
av OscarA
Bytte från Vit till Svart LR och fick då plötsligt datum apr-jun, innan stod det inget. Så lång kö på vit?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 24 feb 2023 14:13
av bjornnilsson
OscarA skrev: 24 feb 2023 07:25
Bytte från Vit till Svart LR och fick då plötsligt datum apr-jun, innan stod det inget. Så lång kö på vit?
Hur länge har du väntat? Jag beställde min svarta Plaid 28 jan 2021, har samma leveransdatum som du.

Gissar på att din ändring triggat datumändringen på något vis.

Därefter gissar jag vidare att det som prioriteras innan leverans är ombygge av produktionslinan för full HW4. Oavsett färg på bil.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 24 feb 2023 15:22
av renes
Fick just telefon från Tesla Uppsala. Bl.a. nämnde personen att bilen kommer att lämnas ut från ett nytt center i Huddinge. Tydligen har de flyttat från Trosta dit.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 24 feb 2023 16:33
av OscarA
bjornnilsson skrev: 24 feb 2023 14:13
OscarA skrev: 24 feb 2023 07:25
Bytte från Vit till Svart LR och fick då plötsligt datum apr-jun, innan stod det inget. Så lång kö på vit?
Hur länge har du väntat? Jag beställde min svarta Plaid 28 jan 2021, har samma leveransdatum som du.

Gissar på att din ändring triggat datumändringen på något vis.

Därefter gissar jag vidare att det som prioriteras innan leverans är ombygge av produktionslinan för full HW4. Oavsett färg på bil.
Mid feb 2021 beställde jag!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 24 feb 2023 16:42
av Legato
renes skrev: 24 feb 2023 15:22
Fick just telefon från Tesla Uppsala. Bl.a. nämnde personen att bilen kommer att lämnas ut från ett nytt center i Huddinge. Tydligen har de flyttat från Trosta dit.
Det skedde redan strax efter årsskiftet.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 24 feb 2023 21:26
av Donk
Någon som vet vad förmånsvärdet blir för en Long Range med bara tillägget vit klädsel? Verkar inte vara med än på Skatteverkets lista.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 feb 2023 10:59
av OscarA
Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 feb 2023 15:17
av Donk
OscarA skrev:
Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Bild Men oavsett dyrt!

Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.

Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 feb 2023 20:11
av eloon
Donk skrev: 25 feb 2023 15:17
OscarA skrev:
Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Bild Men oavsett dyrt!

Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.

Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
Tänker i samma banor men har kommit fram till att ta den privat är bästa alternativet med råge. Blir lätt över 14000 i förmånsvärde med högre statslåneräntan.

8500kr privat med 20% insats med DNB. Kan sälja inom ett år utan problem och ta eventuell vinst privat också.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 feb 2023 16:31
av OscarA
eloon skrev: 25 feb 2023 20:11
Donk skrev: 25 feb 2023 15:17
OscarA skrev:
Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Bild Men oavsett dyrt!

Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.

Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
Tänker i samma banor men har kommit fram till att ta den privat är bästa alternativet med råge. Blir lätt över 14000 i förmånsvärde med högre statslåneräntan.

8500kr privat med 20% insats med DNB. Kan sälja inom ett år utan problem och ta eventuell vinst privat också.
Räknar du med restvärde på 50% av dagens nypris av bilen då?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 26 feb 2023 18:48
av Krip77
Donk skrev: 25 feb 2023 15:17
OscarA skrev:
Strax över 13.000:- om du skriver in bilpriset i kalkylen manuellt
Ok tack, ser nu att jag ju kunde fått fram det själv Bild Men oavsett dyrt!

Osäker på vad jag ska göra. Har en gammal och därmed billig beställning på en S LR. Tycker eg det är alldeles för mycket pengar för en bil. Och dessutom är jag skeptisk till blinkers-funktionen (ratten går ju iaf att få rund numera), även om den i övrigt verkar fantastiskt fin. Så jag var inne på att skippa den och istället köpa en beg S av årsmodell 2020 med minst 1 års garanti kvar. Men efter att ha grävt ner mig lite i annonser och priser så känns en beg S fortfarande väldigt dyr, de billigaste med rimligt miltal har ju bara tappat omkring 25% el mindre på 3 år (ej KVD inräknat). Borde vara stor risk för fortsatt kraftigt värdefall här.

Så kanske blir en bättre affär (mindre dålig) ändå att plocka ut en ny trots skyhögt förmånsvärde. Och så får man såklart en helt ny bil också med allt vad det innebär.
Har också velat fram och tillbaka länge. Slutade med att jag valde att ta ut bilen efter två provkörningar. Väldigt besviken efter första provköringen. Tyckte ljudnivån var väldigt hög fortfarande. Verkar vara ett genomgånde problem på alla nya S. Både Tesla Björn och Sandy M klagade på högt vindbrus från passagerarfönstren. Speciellt när det blåser mycket ute. Det var storm första gången jag provkörde och det lät bedrövligt. Andra gången var det bättre.
När det gäller ratten och knapparna på ratten så är min plan att köra S3XY buttons och sätte på baksidan av Yoken för att styra blinkers mm. Kommer även ha knappar för ljus och annat. På sätt hoppas jag kunna kompensera för Teslas bedrövliga lösning med knappar på ratten.

Hämtar ut min bil på Fredag.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 27 feb 2023 12:39
av bjornnilsson
Krip77 - vad har din bil för tillverkningsdatum?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 feb 2023 15:30
av jpetters
Jag har nu gjort en ordentlig provkörning av nya S Plaid. Prestandan är ju helt brutal och plötsligt känns mid SP100D lite småseg, iaf över 100km/h.... Dessutom markant tystare och trevligare i kupën överlag.
Däremot kom jag inte alls överens med Yoke ratten och blinkersknapparna. Dessutom är ju Yoken för bred och täcker en alldeles för stor del av vänster nedre hörn på mittskärmen. Jag hoppar det blir bättre med rund ratt.
Jag tyckte verkligen att jag saknade spakarna för blinkers och D/N/P/B. Samma set-up som 3/Y hade varit helt ok.

Hur tycker ni som haft nya S/X ett tag att det fungerar med blinkersknapparna och swipa på skärmen för D/N/P/B?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 feb 2023 18:30
av Idesta
Jag tycker swipe på skärmen funkar ok. Bättre med spak men ok. Ratten är ok men skulle nog föredra rund. Blinkersknapparna är bra på motorväg men föga överraskande - skapar bekymmer i stadstrafik. Om jag fick välja endast ”en” ändring skulle det vara att få en blinkersspak.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 feb 2023 19:47
av LarsaR
Idesta skrev: 28 feb 2023 18:30
Jag tycker swipe på skärmen funkar ok. Bättre med spak men ok. Ratten är ok men skulle nog föredra rund. Blinkersknapparna är bra på motorväg men föga överraskande - skapar bekymmer i stadstrafik. Om jag fick välja endast ”en” ändring skulle det vara att få en blinkersspak.
Ïofs bara kört drygt 200 mil. Gillar ratten, är väldigt skönt att få bort den skymmande överdelen. Att den täcker nedre vänstra hörnet på skärmen stör mig inte, petar bara där när jag står still! Har en miniatyrrondell där blinkersknapparna (hö ut) inte alltid sitter annars föredrar jag dom. Swipa växlar tycker jag är det riktiga lyftet, finns inga tillfällen när jag skulle vilja byta till någon slags spak.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 feb 2023 20:20
av Tellus
Tycker automatiska växelväljaren funkar bra, så behöver sällan växla på skärmen

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 feb 2023 21:01
av Dafro
Tellus skrev: 28 feb 2023 20:20
Tycker automatiska växelväljaren funkar bra, så behöver sällan växla på skärmen
Hur fungerar den rent tekniskt?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 01 mar 2023 05:14
av taliz
Dafro skrev: 28 feb 2023 21:01
Tellus skrev: 28 feb 2023 20:20
Tycker automatiska växelväljaren funkar bra, så behöver sällan växla på skärmen
Hur fungerar den rent tekniskt?
Bilen se ju om det finns hinder framåt eller bakåt, gör de det blir det ju rätt lätt att räkna ut vilken riktning du ska åt.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 01 mar 2023 05:20
av Dafro
taliz skrev: 01 mar 2023 05:14
Dafro skrev: 28 feb 2023 21:01
Tellus skrev: 28 feb 2023 20:20
Tycker automatiska växelväljaren funkar bra, så behöver sällan växla på skärmen
Hur fungerar den rent tekniskt?
Bilen se ju om det finns hinder framåt eller bakåt, gör de det blir det ju rätt lätt att räkna ut vilken riktning du ska åt.
Tänkte att det var så, men tex i en parkeringsruta, reder den ut det också. Typ åker åt det hållet som har kortast avstånd och om det inte är något hinder varken framåt eller bakåt så antar jag att den väljer framåt.