Sida 3 av 5

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 08:41
av Datordoktorn
Jag funderar faktiskt på att sätta ut min S85 för att se om det går att få "rätt" pengar för den. Skulle jag få rätt betalt så skulle jag beställa en P85D, direkt!

Ibland får man offra sig och köra sunkbil några månader mellan sina elbilar. Man vill ju inte riskera att sitta med en osåld Tesla och en ny som väntar på leverans om man inte har pengarna i fickan.... ;)

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 10:13
av root
Alltså.. Min egna (dyrköpta!) erfarenhet är helt enkelt att ju mer exklusiv modell i en viss serie och ju mer påkostad den är, ju större prisfall, både procentuellt och i antal kronor.

Någon sa Porsche. Jo tjenare, det är en skröna att andrahandsvärdet är bra. Det finns exempel på vissa gamla modeller i små upplagor som har samlarvärde, med det är en annan sak. Porsche är en massproducerad bil.

Massproducerade bilar och produkter sjunker i värde med tiden. Ju dyrare bil ju större värdeminskning. Enligt min uppfattning är stämmer det inte med verkligheten att en dyr och påkostad bil sjunker mindre än en icke påkostad. Det är tvärtom. Som exempel, en BMW M5 sjunker mycket mer procentuellt och pengamässigt än någon annan 5-seriebil. Å ena sidan kan man säga att M5 är en fantastisk bil och så vidare. Å andra sidan är det ett faktum att klientelet som kan tänka sig att lägga lite pengar på en naturligtvis köper en ny maskin med senaste utrustningen och rätt färg. Samma klientel kan inte tänka sig att åka 520d.

Min egna erfarenhet är att dyra bilar med rätt utrustning inte är "värda" mer, det som händer är att de blir säljbara. Fel utrustning eller grejor som fattas = bilen helt död att sälja. Symptomet är att ingen ringer på annonsen, förutom folk som vänligen åtar sig att sälja bilen efter det att man skrivit över den på dem..

En annan spaning jag har är att jag tror att dyrare bilar oftast går via handlare. Då har man t.ex. garanti på ett annat sätt än genom att köpa genom privatperson.

Tesla är också en massproducerad bil och samma mekanismer är i farten. Det är bara att gratulera de som sålt begagnade bilar med 10% värdeminskning. Det kostar på att vara först med det senaste och jag baserar inte min kalkyl på att få tillbaka pengarna när jag säljer eller byter in bilen. Marknaden funkar inte så.

Sedan finns det ju en nedre gräns också. Här ett exempel från blocket på ett riktigt fynd som påstår sig dra ifrån en Model S!

http://www.blocket.se/jamtland/Nissan_S ... 3.htm?aw=1

För övrigt är ju Teslan unik på så sätt att den faktiskt kommer att ha mer funktionalitet när man säljer än när man köper. Det om något borde stärka andrahandsvärdet eftersom skillnaden mot en helt ny bil är mindre än om det inte kommit några uppdateringar alls. För mig är det fantastisk kundvård och ett sätt för tillverkaren att hålla liv i begagnatmarknaden så att jag som kund vågar köpa en ny bil!

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 10:36
av Leo
Det som EVENTUELLT kan tala för ett bättre andrahandsvärde på Teslan än andra dyrare bilar är några speciella saker:

Låga driftskostnader =drivmedel och service. Inga avgassystem, kamremmar, oljor, remmar osv i svårmeckade/tråga motorutrymmen =slipper dyra verkstadsservice. Och ja återstår frågan om batterier, kostnad, livslängd men åtminstone jag personligen är inte det minsta oroad med tanke på uppbyggnaden och hur lätt det är att komma åt det =lättåtkomligt och på sätt och vis standardceller + garantier osv skulle Tesla försvinna som företag kommer det att gå att lösa ändå på olika sätt. Bilen är ändå så attraktiv att många kluriga personer kommer att hitta sätt att hålla de igång den avseende just själva batterierna som nog blir den minst problematiska biten att lösa!

Prestanda & stort "bruksvärde"= rymmer familjen, bekväm att åka i, rymlig att lasta. Här är det just KOMBINATIONEN av detta som gör det bra. Funkar som familjebil på samma sätt som en "Prestandakombi"

Måste skriva det igen PRESTANDA! (Åtminstone vid acc och lagom kurviga landsvägar. Banracer lär den väl aldrig bli men ingen kan ju vara bra på allt.)

Snygg! Fula bilar blir sällan attraktiva som begagnade heller..

Acceptabel hos "alla" familjemedlemmar. Hos oss skulle frun inte vilja ha/åka/köra en Porsche men Teslan gillade hon direkt, mycket för att det trots allt ÄVEN är en miljövänlig elbil.

Många kan säkert tänka sig att ha den som "Entusiastbil"

Går att ha även om man bara har en bil i familjen dvs funkar i vardagen OCH går att åka på semester i.

LÄTTKÖRD för alla! Kraften finns där direkt vid omkörning, slipper växla ner osv.

Nybilspriset gör att det inte kommer att finnas mängder av begagnade att välja på.

Så sammantaget gör detta att Teslan skiljer sig en del mot andra prestandabilar, lyxlimousiner, entusiastbilar, bruksbilar. Finns nog en ganska stor och bred "målgrupp" men inte så stort utbud = högre andrahandsvärde.

Så därför tror jag att andrahandsvärdet på en "vettigt" utrustad Tesla S kommer att bli ganska bra. Sen är det ingen tvekan om att första ägarna kommer att få betala en del för "nöjet" men det kanske ändå är "billigare" än de andra alternativen man funderar på.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 10:48
av TiborBlomhall
Tvärtemot flera här på tråden tror jag snikutrustade Teslor kommer att sälja bra. Man får inte glömma stora massan som gärna vill ha en Model S men har inte riktigt råd. Då kan det vara lockande med en gammal S60 utan bling-bling. Kanske även dekaltrimma den till P85D... få som ser skillnad.

Speciellt när en 5 år gammal Model S kommer se ut lika som en splitterny. (Iaf vid snabb ögonkast)

Du kan inte ta en fem år gammal BMW 520 och låtsas den är en splitterny BMW M5 - men det kommer du kunna med Model S.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 10:56
av Leo
Håller med om att ÄVEN snikutrustade Tesla S kommer att ha stor efterfrågan OCH kanske till och med är det mest "ekonomiska" att köpa och äga, med största/bredaste målgruppen (Men kanske inte det allra roligaste för den som har råd!)

Sen kanske det dessutom inte kommer att finnas "mängder av" snikutrustade bilar till salu heller! (Inte så många sålda och ägarna kanske köper de mer för att behålla på lång sikt)

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 11:14
av root
Man kanske kan säga att det finns två dimensioner på detta, dels procentuell värdeminskning och dels hur lång tid det tar att sälja till ett visst pris.

Jag håller med om att en typisk Tesla kommer att ha ett bättre andrahandsvärde än motsvarande BMW etc, i samma prisklass.

På en fossilbil sjunker de dyra modellerna inom ett visst märke mer än de billigare modellerna. Här ser jag inte att Tesla skulle vara annorlunda. En fullmatad P85D kommer att ha större procentuell värdeminskning än en S60.

För samma pris på beg-marknaden är en fullmatad lättare att sälja än en snik. Det är svårt att få tillbaka pengarna på extrautrustning. Samtidigt blir bilen osäljbar om utrustningen är fel.

Kontentan blir att en fulladdad(!) S60 har bäst andrahandsvärde och är lättast att sälja..

Varför jämför vi med bilar förresten? Är inte Teslan mest ett tillbehör till iPhonen??

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 11:16
av LarsL
Det resonemanget gäller ju bara om snikvarianterna blir billiga, vid samma pris väljer nog många hellre utrustade varianter. Men som sagt ligger en 60kWh på samma prisnivå som en Leaf så är ju valet inte så svårt. Teslan har ju trots allt fördelen att man kommer hem varje dag, även på vintern.

På begangnatmarknaden väger ekonomin tyngre. När går det räkna hem en bil, hur länge kan jag ha kvar den osv.

Ingen vet hur gammal en 3-4år gammal bil kommer upplevas då... går fort här. Jämförelen med Apple och smartphones finns här också.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 11:27
av Bjorn
Tvärtemot flera här på tråden tror jag snikutrustade Teslor kommer att sälja bra.
+1

På blocket hittar jag 6 P och 1 S inte mycket att göra statistik på.

Men på Finn.no hittar jag förutom en rejäl mängd nya P85D och 85D följande begagnade:
107st P varav 56st +
43st S85
2st S86

Snittpriser
P85+ 647kkr
P85 617kkr
S85 573kkr
S60 466kkr

För en P85 begärs alltså 44kkr mer än en S85.
För + begärs 30kkr.

Allt i norska kronor och det är ju önskade priser så de är säker en bit högre än vad de säljs för.

Snitt på körstäckor
P85+ 2413 mil
P85 2178 mil
S85 2304 mil
S60 2475 mil
Ingen avgörand skillnad på det.

Jag har inte lusläst alla annonser men översiktligt noterat.
P+ har normalt all extrautrustning.
P har ofta det mesta.
Många S är faktiskt välutrustade men här finns lite större variation.
Så i ovanstående ska även vägas in att P modellerna har fler tillbehör i snitt.

Min slutsats är att P och P+ har tappat betydligt mer i värde under första året är S. Ingen unik slutsats, bara bekräftande.
Att det är fler P+ än S till salu tror jag som flera andra beror på P85D introduktionen. Den trycker förstås ner priset mer på de tidigare värstingmodellerna.

Disclaimer:
Min avsikt med sammanställningen var att bekräfta för mig själv att måttligt utrustad S85D var ett bra val.
S85D, Teknikpaket, Vinterpaket, Panorama, metalic.

För egen del:
D och teknikpaket tror jag får något mindre värdeminskning än resten av bilen.
(D kan ju bli dumt om det uppkommer något problem med det, men väldigt bra om det minska förbrukning av el och däck.)
(Behovet av techpack kanske ändras nu när allt mer ingår i grunden. Värdet blir väl avgörande av vad som kommer i nya mjukvaror)
Pano och met och vinter tror jag tyvärr blir nära värdelöst begagnat.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 12:03
av root
Björn,

Du har säkert helt rätt i att P85D, nya värstingmodellen, trycker ner priset på begagnad +. Ingen kan ha köpt en + för att den var så fantastiskt ekonomisk, jämfört med en icke +.

Det vettigaste valet inför framtiden är naturligtvis en S85D, rätt utrustning men inte överdådig. Det brukar ju vara värstingmodellen inom en modellserie som är utsatt för största värdeminskningen, oavsett fabrikat.

Sedan när nya toppmodellen P310D++ kommer, ja då kommer x antal P85D ut på marknaden i samma sekund, men kanske inte nödvändigtvis lika många S85D.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 12:20
av Bjorn
Största risken för ett stegartat prisfall på en P85D borde vara en P85D+ eller nåt liknande typ 0-100 2,7s.

Största risken för ett stegartat prisfall på en S85D är kanske är en allt för bra mod 3, eller en annat fabrikat som slår sig in.
En Leaf med 30mils räckvidd eller nån Kines som kommer med lång räckvidd, tveksam kvalitet och ett lågt pris kommer säkert att sänka andrahandsvärdet på en S85 en rejäl bit. Får se vad etablerade kommer med. De har ju fortfarande inte riktigt viljan eftersom de tjänar så mycket mer på sina ICE.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 12:26
av Pontus
Re Björn:

Det innebär att S85 ligger på nästan 700 inkl moms. Den kostade väl ca 815 ny. Blir "bara" 15% ner, låter lite för en så dyr bil, men man kan ju hoppas att andrahandsvärdet ligger fortsatt högt i framtiden också.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 12:31
av Leo
För mig är nog "snikutrustad" = 60kW, tyg, solidlack, utan pano, men ändå teknikpaket och SC och kanske något mer. DVS funktionsgrejor men inte vidare mycket "lyx och flärd".

Dvs en bil som man köpt mer som "bruksbil".

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 13:01
av Bjorn
Re Pontus:

Jag tycker också att det är lite för höga priser för jag skull kunna tänkt mig en begagnad, men det är ju önskade priser. Verkliga ligger säkert en bit under.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 13:08
av Bjorn
Re Leo

Svårt att säga om S60. Lite för lite underlag med 2 st.
Minus är att de verkar ladda långsammare i SC samt att de behöver SC tätare = Inte alls lika bra för lågresor.
De behöver alltså hitta en pendlare som inte bryr sig om det.
Det ser ju ut på de två som är till salu att S85 har hållit värdet bättre.
tyg, solidlack, utan pano, men ändå teknikpaket
Håller jag med om.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 16:24
av Logge
Bjorn skrev:
Re Pontus:

Jag tycker också att det är lite för höga priser för jag skull kunna tänkt mig en begagnad, men det är ju önskade priser. Verkliga ligger säkert en bit under.
Hej, hur räknade du här?
pris x valutakurs x moms blir:
573 x 1.08 x 1.25 = 774
Ska man dessutom importera den till sverige får man lägga på 10% tull.

Priserna är självklart önskade priser och inte vad dom får ut.
En viktig faktor i detta är också hur dollarn stärkts sedan dessa bilar köptes, räkna om nypris justerat efter dagens valutakurs så får man mer rättvisande siffror. De tidiga köparna gynnas ju av dollarns utveckling.
I sverige är begagnatpriserna mer svårbedömda då det finns så få bilar till salu, de flesta som ligger ute nu är nog sådana som uppgraderar till P85D och hade inte legat ute annars.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 16:29
av hybris
Vettigaste valet? En ny S85D med min utrustning kostar idag MER än min P85+ kostade när jag köpte den och är över sekunden snabbare och bättre väghållning. Snyggare stolar, karbonvinge, 265 bak och PS2. Faktiskt så att en S85 kostar mer än min P85+ kostade med samma utrustning. så jag vet inte vad spekulationen om att slöare och mindre sportig bil till samma pris idag skulle stå sig bättre när den skall bytas in om 1-3 år. Tror knappast det... Eftersom S85 och S85D nog står för 80% av försäljningen kommer de även vara de vanligaste begagnat framöver. Även det kommer garanterat påverka priserna på dem negativt. Många leasing med snikutrustning vilket drar ned för privatköpare.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 17:17
av root
Jag menade bara att jag tror att sannolikheten är stor att en S85D kommer att sjunka procentuellt mindre i pris än en P85D, givet samma utrustningsnivå. Därav ett sansat val vid nybilsköp.

Jag jämför alltså inte en ny S85D mot en beg +. Äpplen och päron när vi pratar andrahandsvärde.

Hjärnan väljer S85D, hjärtat P85D.

Själv har jag stort hjärta. (Och liten hjärna..)

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 17:35
av hybris
I rena SEK borde S85D dala mindre än P85D. Vem vet idag? Vi får väl se om ett år med 2000 mil på mätaren. Däremot är ju P85 och P85+ väldigt bra köp pgr av alla prishöjningar sedan de kom ut. 20% minst har priserna gått upp.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 18:07
av Segelflygaren
En sak som jag tyvärr tror kommer sänka andrahandsvärdet en hel del är autopiloten, eller snarare brist på denna.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 18:13
av Leo
Prishöjningarna senaste året borde hjälpa andrahandsvärde på befintliga bilar, beroende på hur man räknar, å andra sidan vem vet vad dollarn står i om 2-3år???

Hade jag beställt en ny bakhjulsdriven S85 så hade den varit dyrare med samma utrustning än den P jag hämtar på tisdag. Dessutom saknar den ändå en del P-specifik utrustning och dess effekt och som grädde på moset så har de ganska lika förmånsvärde. Men generellt så "dalar" ju toppmodellerna oftast flest kronor när man jämför olika versioner av samma bilmodell.

Skulle jag beställa en S idag och tänka på andrahandsvärdet så skulle jag satsa på en fyrhjulsdriven version med läder, vanliga stolar, 19", teknikpaket med autopilot och kanske metallic men sen inte så mycket mer, ev luftfjädring. (Eller ännu hellre vänta ett 1/2 år för att se om den dras med några barnsjukdomar)

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 18:16
av Tars
Leo skrev:
Prishöjningarna senaste året borde hjälpa andrahandsvärde på befintliga bilar, beroende på hur man räknar, å andra sidan vem vet vad dollarn står i om 2-3år???

Hade jag beställt en ny bakhjulsdriven S85 så hade den varit dyrare med samma utrustning än den P jag hämtar på tisdag. Dessutom saknar den ändå en del P-specifik utrustning och dess effekt och som grädde på moset så har de ganska lika förmånsvärde. Men generellt så "dalar" ju toppmodellerna oftast flest kronor när man jämför olika versioner av samma bilmodell.

Skulle jag beställa en S idag och tänka på andrahandsvärdet så skulle jag satsa på en fyrhjulsdriven version med läder, vanliga stolar, 19", teknikpaket med autopilot och kanske metallic men sen inte så mycket mer, ev luftfjädring. (Eller ännu hellre vänta ett 1/2 år för att se om den dras med några barnsjukdomar)
Grå med orginalfälgar? Årsmodell 2015? Om ja, så står den redo i Infra. :D

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 19:18
av Pontus
Logge skrev:
Bjorn skrev:
Re Pontus:

Jag tycker också att det är lite för höga priser för jag skull kunna tänkt mig en begagnad, men det är ju önskade priser. Verkliga ligger säkert en bit under.
Hej, hur räknade du här?
pris x valutakurs x moms blir:
573 x 1.08 x 1.25 = 774
Ska man dessutom importera den till sverige får man lägga på 10% tull.

Priserna är självklart önskade priser och inte vad dom får ut.
En viktig faktor i detta är också hur dollarn stärkts sedan dessa bilar köptes, räkna om nypris justerat efter dagens valutakurs så får man mer rättvisande siffror. De tidiga köparna gynnas ju av dollarns utveckling.
I sverige är begagnatpriserna mer svårbedömda då det finns så få bilar till salu, de flesta som ligger ute nu är nog sådana som uppgraderar till P85D och hade inte legat ute annars.
Jag slarvade lite och missade valuta kursen och tullen.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 19:53
av Leo
Tänkte mest att dagens andrahandsvärdesdiskussioner blir lite "dopade" av de snabba prishöjningar som varit senaste året som på sätt och vis hjälper upp andrahandsvärdet på kort sikt när man jämför nybilspriserna med begagnatpriserna.

Sen är ju en större fråga vad som händer med förmånsvärdet för "befintliga elbilar" när det kommer nya förmånsregler om 1 år och 10 månader vilket kommer att påverka andrahandsvärdet också. Det var en anledningarna till att jag tog min leasing på 2 år. Då finns möjligheten att förändra det hela om det skulle visa sig vara väldigt ofördelaktigt att t ex köra en Tesla som förmånsbil.

I Norge finns det ju diskussioner om att deras "miljöpremieupplägg" gynnar dyra elbilar som Tesla allt för mycket så där vet man inte heller riktigt vad som händer beroende på om det förändras åt något håll.

Att importera en Tesla från Norge kostar förövrigt en hel del även om priserna ser lockande ut. Man kan räkna 1,08 x 1,25 x1,1 om jag inte är felunderrättad dvs närmare 1,5ggr det som står på prislappen.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 20:42
av TiborBlomhall
För ett halvt år sen kollade jag på begpriser på elbilar och Tesla:
http://teslaclubsweden.se/teslas-varde-varar/

Intressant var bla att Tesla Roadster behöll sitt värde mycket bättre än närmast jämförbara bensinbilen Lotus Elise.

Re: Andrahandsvärdet

Postat: 08 mar 2015 20:44
av LarsL
Ja, spela inte för högt på dollarnivån, om ni inte säljer nu. Tänk då vad som händer om dollarn dyker :o