Teslas värde varar

Prices

Vad kan man hoppas få för begagnatpris på sin Tesla? Eller någon annan elbil, för den skull? Vad kommer de råka ut för värdeminskning? Man har ju läst skrämselartiklarna i biltidningarna, om elbilar som kommer bli värda blott 30% av sitt pris bara tre år efter att man har köpt dem!

Folk betraktar elbilar som något nytt och okänt – men faktum är att flera modeller har faktiskt varit med i flera år nu, och vi behöver inte gissa längre – vi kan börja titta på riktig statistik. Det räcker att öppna blocket.se och börja räkna.

I ovanstående graf har vi tagit medlet av alla priser för varje årsmodell av bilarna som är till salu på blocket.se (Tesla Roadster och Lotus Elise priserna tog vi dock från mobile.de pga inga bilar till salu i Sverige). Priserna anges som procent av 2014 års priser för bilarna. Grafen visar alltså prisutvecklingen, värdeminskningen, inte prisnivåerna sinsemellan. Vi har enbart gått efter årsmodell – oberoende av antal mil körda, utrustningsnivå, etc.

Det som man märker på en gång är att värdeminskningen för både Tesla Roadster och Nissan Leaf är mindre än för Volvo V70! En tre år gammal Leaf eller Roadster har tappat ca 30% i värde – en tre år gammal Volvo ca 40%. Tittar vi på fem år gamla modeller så har Volvo tappat ca 55% av sitt värde – medans en fem år gammal Tesla Roadster är fortfarande kvar på ca 30 procents värdeminskning. Priset verkar inte påverkas av åldern på bilen.

Det kan vara lite skevt att jämföra sportbilen Tesla Roadster med familjebilen Volvo V70. Så låt oss jämföra den med bensinbilen den mest liknar: Lotus Elise. Slående för båda bilmodellerna är att priset inte minskar med åldern på bilen – men medan priset för en begagnad Tesla Roadster pendlar kring 70% av nybilspriset så pendlar Elise kring 55%.

En annan intressant bilmodell -som Tesla Model S dessutom ofta jämförs med- är BMW M5. Av alla bilarna i statistiken så är det BMW M5 som tappar mest i värde: efter 4 år har den tappat ofantliga 75% av sitt pris i värdeminskning! Att jämföras med Tesla Roadster som tappade 25% och Volvo V70 som tappade 50% under samma tid.

Men hur går det om man köper en elbil som blir föråldrad? Vad händer med dess prisutveckling när det kommer nyare bättre elbilsmodeller på marknaden? För att se vad som händer tog vi med Peugeot iOn i diagrammet. Peugeot iOn var en av de tidiga elbilsmodellerna, som var för små, och hade alldeles för begränsad räckvidd. Den börjar bli väldigt föråldrad jämfört med dagens elbilar. Mycket riktigt har den också tappat mest i värde av alla elbilarna i statistiken – hela 30%. Dvs en tre år gammal elbil med föråldrad teknologi och utan något entusiastiskt stöd från sin tillverkare har tappat lika mycket i värde som Volvo V70, vars värde varar, har vi ju lärt oss.

De gånga fem åren visar oss att oron över elbilars andrahandsvärde är gravt överdriven av vissa (som, ska vi gissa, har fossilbilar själva). Det är snarare tvärtom att bilar med billigare drivmedel och mindre servicebehov håller sina andrahandsvärden bättre – vilket ju egentligen inte ens är särskilt förvånande om man tänker efter.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.