Jag har bidragit 2 gånger. Ett telefonsamtal om elbilsparkeringsplatser med laddstolpar på gatorna i Sthlms innerstad. Det visade sig att det krävs en lagändring för i nuläget är det diskriminering att gynna elbilsägarna. Sa till att de får väl fixa en lagändring.
Det andra var mejl till Maria Antonsson som är ny chef på Östermalm, efter höstens val. Hon svarade "Hej Xxx!
Tack för ditt mail och tack för dina tips.
Miljöpartiet driver de frågor du tar upp. Jag ska påminna Daniel Helldén, som är trafikborgarråd och ansvarig både för laddstolpar och parkeringsplatser + gatustädningen om dina tips. För tyvärr är det så att stadsdelsnämnden inte har någon makt över de frågorna alls. Nämndens huvudansvarsområden är: förskolorna och äldreomsorgen samt parkmark.
Hör gärna av dig igen med tips och tankar.
Vänliga hälsningar,
Maria Antonsson"
Tyvärr är det som utopi att kunna påverka som enskild individ.
Kontakta politiker för att få till en ändring
Moderator: Redaktion
Re: Kontakta politiker för att få till en ändring
Du kan inte diskriminera maskiner... I så fall är det ju diskriminerande att tåg bara får köra på järnvägen och att plan bara får landa på flygplatser.
Grejen är väl att det fortfarande finns fler väljare som kör fossilbil än som kör elbil. Det blir säkert inte jättepopulära om de enstaka elbilarna får ta upp flera p-platser som inte används.
Undrar om det är rätt väg att gå, alltså med massa elstolpar på stan. Vore det inte bättre att gynna utbyggnaden av hemmaladdningen? De flesta som tvekar om elbil och laddning bekymrar sig inte för om de kan ladda vid ICA eller inte utan i fall de kan få laddning hemma över natten. Ofta bor de i hyresrätt eller en motsträvig bostadsrätt som inte vill dra ut en kabel.
Hur skulle vi kunna lösa det här då? Ja, antingen så inför vi ett skatteavdrag för installationen, ett EOL (el och laddning), eller eventuellt ett bidrag om man ligger åt det hållet. Eller så gör vi något mer radikalt genom att ge alla rätt till hemmaladdning, alltså hyresvärden, garageägaren eller bostadsrättsföreningen kan inte vägra. Naturligtvis ska elbilsägaren stå för kostnaderna för installation och kWh kostnaden, installationskostnaden ska vara begränsad till till en summa (ungefär som fiber) tex 20 000kr/plats.
Grejen är väl att det fortfarande finns fler väljare som kör fossilbil än som kör elbil. Det blir säkert inte jättepopulära om de enstaka elbilarna får ta upp flera p-platser som inte används.
Undrar om det är rätt väg att gå, alltså med massa elstolpar på stan. Vore det inte bättre att gynna utbyggnaden av hemmaladdningen? De flesta som tvekar om elbil och laddning bekymrar sig inte för om de kan ladda vid ICA eller inte utan i fall de kan få laddning hemma över natten. Ofta bor de i hyresrätt eller en motsträvig bostadsrätt som inte vill dra ut en kabel.
Hur skulle vi kunna lösa det här då? Ja, antingen så inför vi ett skatteavdrag för installationen, ett EOL (el och laddning), eller eventuellt ett bidrag om man ligger åt det hållet. Eller så gör vi något mer radikalt genom att ge alla rätt till hemmaladdning, alltså hyresvärden, garageägaren eller bostadsrättsföreningen kan inte vägra. Naturligtvis ska elbilsägaren stå för kostnaderna för installation och kWh kostnaden, installationskostnaden ska vara begränsad till till en summa (ungefär som fiber) tex 20 000kr/plats.
Re: Kontakta politiker för att få till en ändring
De flesta som äger en bil i Sverige idag har ingen möjlighet att köpa en ny bil, även om momsen slopas eller det blir billigare.. Det man måste påverka är nybilsförsäljningen. Det är den som på sikt ju påverkar vagnsparken i Sverige.Pontus skrev:Vad är vi ute efter mer subventioner för oss som köper elbilar eller mindre utsläpp. Tyvärr (om man är egoistisk) så är det väl det senare. Då borde man väl göra alla bilar billigare att köpa och sedan tok höja skatten på bensin och andra fossila bränslen. Då skulle ju även de som verkligen använder elmotorn i laddhybriderna kunna gynnas på ett rättvist sätt vilket jag tycker är rättvist.
Typ ingen moms på bilar men 1000% skatt på fossila bränslen, då skulle det röra om lite i grytan tror jag.
Att tokhöja fossila bränslet i ett bräde kommer ställa till det för väldigt många som inte har möjlighet/råd att ändra och köpa elbil i nuläget.
En successiv höjning av fossila bränslet under många år (med blocköverskridande överenskommelse så alla vet att om 10 år kostar soppan det dubbla. Utopi i dagsläget att högerflanken skulle gå med på.. Men vem vet.. Ett oljekrig senare kanske det ser annorlunda ut...) samtidigt som man ger bra morot till elbilar eller andra fossilfria lösningar. Jag tror på en blandning av "miljöfordon" där elbilar är en av flera lösingar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR