Men vad håller ni på med? Tycker man att AP hjälper en att köra säkrare och undvika olyckor så tycker man väl det. Gör man inte det så är det väl så.rockard skrev:Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil. Om du menar att det är representativt så ska medelsvensson alltså vara med om en allvarlig olycka var 6 000 mil. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på, hur logiskt du än säger att det är. Jag säger inte att AP inte kan hjälpa ibland, jag säger inte att människor inte begår misstag, jag säger att era påståenden om hur ofta ni skulle ha krockat om inte AP hjälpt er antingen visar att ni kör riktigt illa, eller att ni överdriver hur stor inverkan AP hade på förloppet grovt. Jag tror att ni tycker att era Teslor är så fantastiska att ni inte kan se klart. Att man tror att det är normalt att allvarliga olyckor inträffar var 6 000 mil är en bra indikation på just det.tehjimos skrev:När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt![]()
Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.
Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.
Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Jag vill för liv och pina inte vara utan AP. Jag inbillar mig att trafiken blir säkrare för mig och för omgivningen.... och behagligare för förare och passagerare! (Där ingår även blodtrycket, inte att förglömma!