Välja storlek på batteri...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist

Re: Välja storlek på batteri...

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Model 3 är ju idag den bil som laddar snabbast av alla elbilar. Visst laddar den kanske lite långsammare än Model S/X 100D sett till kW men den laddar snabbare sett till antal kilometer räckvidd per timme som du får i bilen. Model 3 är en snål elbil i kombination med rätt stort batteripack och jag kan inte förstå de som vill ha 100 kWh förutom ifall det finns dragkrok och de brukar köra hundratals mil med husvagn varje säsong.

Större batteripack leder ju till högre pris, sämre fartegenskaper, sämre kurvtagning, längre bromssträcka och mindre antal kg som kan lastas i bilen.
Tänk dockpå att de mindre batteri packet troligen laddar något saktare än de stora på en M3... Dock är jag ändå själv helt inne på standard batteriet då jag som många andra väldigt sällan köra mer än 25 mil enkel resa per dag och de gånger jag gör de så får man väl använda de trevliga laddnätverkat som Tesla har.
Den enda gång jag tror jag kommer sakna stort batteri pack är när vi åker till sälen på vintern och Österrike på sommaren vilket är ca 1,5-2 resor om året, skulle jag ta longrange bara för de så blir dessa resor VÄLDIGT dyra oavsett om man bara ser till värdeminskningen.
Utöver dessa längre resor så gör vi en hel del resor till stugan men de är ca 21 mil enkel resa. Vi gör även ibland resor till Göteborg och även här är de runt 20 mil. Dessa typer av resor bör vi klara utan att ladda men behövs de så finns de SUC längs både dessa sträckor, ja säg de blir väldigt kallt här i söder på vintern så kanske de krävs ett kort stopp ibland.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
Model 3 är ju idag den bil som laddar snabbast av alla elbilar. Visst laddar den kanske lite långsammare än Model S/X 100D sett till kW men den laddar snabbare sett till antal kilometer räckvidd per timme som du får i bilen. Model 3 är en snål elbil i kombination med rätt stort batteripack och jag kan inte förstå de som vill ha 100 kWh förutom ifall det finns dragkrok och de brukar köra hundratals mil med husvagn varje säsong.

Större batteripack leder ju till högre pris, sämre fartegenskaper, sämre kurvtagning, längre bromssträcka och mindre antal kg som kan lastas i bilen.
Tänk dockpå att de mindre batteri packet troligen laddar något saktare än de stora på en M3... Dock är jag ändå själv helt inne på standard batteriet då jag som många andra väldigt sällan köra mer än 25 mil enkel resa per dag och de gånger jag gör de så får man väl använda de trevliga laddnätverkat som Tesla har.
Den enda gång jag tror jag kommer sakna stort batteri pack är när vi åker till sälen på vintern och Österrike på sommaren vilket är ca 1,5-2 resor om året, skulle jag ta longrange bara för de så blir dessa resor VÄLDIGT dyra oavsett om man bara ser till värdeminskningen.
Utöver dessa längre resor så gör vi en hel del resor till stugan men de är ca 21 mil enkel resa. Vi gör även ibland resor till Göteborg och även här är de runt 20 mil. Dessa typer av resor bör vi klara utan att ladda men behövs de så finns de SUC längs både dessa sträckor, ja säg de blir väldigt kallt här i söder på vintern så kanske de krävs ett kort stopp ibland.
Medveten om att mindre batteripack laddar lite långsammare och kan förstå att man väljer Long Range men att sedan gå ett steg till med 100 kWh batteripack på en Model 3 gör att nackdelarna väger över mot den lilla fördel som det ger enligt mig. Har man inte dragkrok så är det kanske mindre än en handfull resor per år som man kommer ha nytta av det större fiktiva batteripacket jämfört med Long Range men nackdelarna har man varje dag vid varje körning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:

Jag körde Uppsala – Karlskrona – färja till Gdynia – Gdansk – Malbork – norra Polen längs Östersjökusten – Sczcecin – Berlin – Potsdam – Greifswald – Stralsund – Rostock – färja till Gedser – Helsingör – Helsingborg – Uppsala förra månaden. Jag ju fortfarande ICE-bil, men tänkte ganska mycket på hur det skulle ha varit att köra med en Model 3 med longrangebatteriet. Färden till Karlskrona hade blivit ungefär densamma. Nu tog jag lunchstopp i Söderköping, men kunde lika gärna ha stannat i Tindered. Stannade även i Kalmar, mest för att vi hade gott om tid till färjan. Åt kvällsmat i Karlskrona (där det ju finns en fastcharger). Jag hade kunnat rulla ombord på färjan med fullt batteri.
Norra Polen är vad gäller snabb laddning ett hål än så länge och där hade det antagligen kännts tryggare med ett riktigt stort batteri.
I Tyskland ligger däremot Superchargers så väl placerade att det skulle ha fungerat bra, kanske även med standardbatteriet. Där skulle jag ändå ha föredragit longrangebatteriet bara för att känna större frihet att göra oplanerade avstickare.
Så min slutsats från den resan är att enda skälet till att vilja ha ett 100 kWh batteri är om man vill köra långt i områden med dålig laddinfrastruktur – och sådana områden är nog snart väldigt sällsynta. Givetvis förstår jag även om de som vill köra med t ex husvagn behöver mer batterikapacitet, men annars är det nog sällsynt att man behöver 100 kWh i en Model 3.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Vill man köra bilsemester och inte vara ”styrd” till vissa SuC-rutter är stora batteriet en klar fördel.

Har haft både P85 och nu X100D och kör dessutom e-Golf dagligen.

Upplever att när man ska åka utanför SuC stråken eller vill välja väg lite fritt. Finns det inget som slår stort batteri.

Var många som i vintras upptäckte att det där ”korta/snabba” laddstoppet tog betydligt längre tid än beräknat. Hög förbrukning, långsam laddning, behov av värmning av batteri, kö vid SuC osv.

Däremot vid vardagskörning skulle många klara sig med klart mindre batteri än de tror! Får ihop 2000mil/år med vår e-Golf på vardagskörning där det sällan är längre än 4mil till ett resmål. Även vid upprepade resor så hinner man oftast trycka i batteriet lite ström hemmavid mellan skjuts av barn osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fördelen med Model 3:s låga förbrukning är ju att laddningen utanför SuC-nätverket också går snabbare. Kan du ladda 16,5 kW på destinationsladdare vid valfritt stopp och bilen har en förbrukning på 120 Wh/km så får du ju 10 nya mil på ett stopp på 45 minuter vilket antagligen är vad ett matstopp med familj tar. 50 kW snabbladdare finns nu på väldigt många fler ställen än SuperCharger. Model 3 får 20 nya mil i räckvidd på en halvtimme vid dessa.

Niklas Z skrev:
Jag körde Uppsala – Karlskrona – färja till Gdynia – Gdansk – Malbork – norra Polen längs Östersjökusten – Sczcecin – Berlin – Potsdam – Greifswald – Stralsund – Rostock – färja till Gedser – Helsingör – Helsingborg – Uppsala förra månaden.
Vem är du? ;)
Potsdam.jpeg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Inte aktuellt för mig att lägga 100k extra på det större batteriet. Klarar mina resor utmärkt med en Leaf idag och Model 3 skulle, även med lilla batteri, ha dubbla räckvidden och betydligt snabbare laddning.

Det som skulle få mig att överväga det större batteriet är dragkroken. Förmodligen kommer dragkrok kräva både D och longrange batteri. Men då hamnar bilen prismässigt väldigt nära en begagnad Model X som är mer praktisk.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Jag körde Uppsala – Karlskrona – färja till Gdynia – Gdansk – Malbork – norra Polen längs Östersjökusten – Sczcecin – Berlin – Potsdam – Greifswald – Stralsund – Rostock – färja till Gedser – Helsingör – Helsingborg – Uppsala förra månaden.
Vem är du? ;)
Potsdam.jpeg
Hehe, jag är väldigt intresserad av historia, men reenacting har jag inte börjat med ännu.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:
Vem är du? ;)
Potsdam.jpeg
Hehe, jag är väldigt intresserad av historia, men reenacting har jag inte börjat med ännu.
Jag är också väldigt intresserad av historia och har tänkt göra en liknande resa som dig. Vill besöka Usedom då jag har en anfader som var stationerad där under 30-åriga kriget. Bilden ovan är tagen på 30-talet, gubbe nr 2 är min morfars bror som var på affärsresa i Tyskland då.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jag åkte på norra delen av Usedom, via Wolgast. Vi tog en titt på raketutvecklingsanläggningen vid Peenemünde.
Över huvud taget är de gamla "svenskbygderna" i norra Tyskland väldigt fina. Städer som Stralsund, Greifswald och Wismar har väldigt vackra gamla stadskärnor. Landskapet är också mycket trevligt. Även området kring de gamla svenska besittningarna är fina. Det är till exempel inte långt till Schwerin, som också är en fantastiskt fin stad. Det finns mycket historiskt intressant längs rutten jag åkte, både i Polen och Tyskland.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Tycker TS scenario är ett skolexempel på då man inte behöver stort batteri. I den absoluta merparten av fallen antar jag du stannar minst över dagen och då ges tillräckligt med laddning för att komma hem. Och måste man vända direkt finns ju förutom supercharger i silleskrog flera andra snabbladdare (chademo/CSS) längs E4 och det är inte lång stund som behövs för att komma hem.

Möjligen med förbehåll för att man skulle vilja veta hur mycket en M3 drar under mer svenska vinterförhållanden på motorväg men känns egentligen inte som ett problem att man behöver trycka i lite extra ström ibland. Hade det inte gått att ladda alls på destinationen så hade jag kanske tänkt annorlunda.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Har sagt det tidigare och står fast vid att lilla Model 3 standard kommer dugga fint för mina behov!

Max 700km på en körsträcka per dag sedan nattstopp med laddning.

Nu kan du även söka Hotell med laddningsmöjlighet via Expedia/Hotels.com samt Booking.com i deras sökfält.

Skall tillägga att där jag kör mina ca 3000mil per år så finns det redan idag snabbladdare via Tesla så där blir det lunch eller middagsstop under långfärd.

För att testa om räckvidden räcker har jag satt upp en liten markering vid bränslemätaren som motsvarar ca 35 mil i 100km/timme och sedan tankat några liter diesel där snabbladdarna idag står (upp till markeringen). Det går fint!

Vad som man även kan göra om räckvidden sjunker är att slå av på hastigheten till ca 88km/timme och ligga på säkert avstånd bakom långtradare så kommer du komma över 40 mil med en Model 3 standard.

Tid är "pengar" och jag har tid men mindre "pengar" ;-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

22kW AC skulle ju vara grymt på 3an. Hoppas det kommer tillbaka... skulle ge drygt 15mil på en timme då.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Remuz skrev:
22kW AC skulle ju vara grymt på 3an. Hoppas det kommer tillbaka... skulle ge drygt 15mil på en timme då.
Ja, en 3a med 22 kw ac och 150 kw ccs dc laddning behöver bara 50 kwh batteri för mig. Men verkar bara ha 7 kw ac och ingen ccs, så tveksamt köp.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Swede1 skrev:
Remuz skrev:
Ja, en 3a med 22 kw ac och 150 kw ccs dc laddning behöver bara 50 kwh batteri för mig. Men verkar bara ha 7 kw ac och ingen ccs, så tveksamt köp.
I USA ja, vad som kommer i EU är svårt att veta...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Har modell 3 bara 7 kw AC laddare i USA? Jag trodde den hade ~16 kw som MS och MX?

Jag skulle säga att CCS skulle vara så jäkla gött.

Ja USA har ju problemet att de tog fram en egen kontakt till Tesla eftersom de inte fanns någon bra standard for DC laddning vid den tidpunkten om jag har förstått de rätt. Detta gör att man i USA antingen får fortsätta med adapter av något slag (cademo) eller får de sätta dubbla kontakter på bilen vilket kanske inte är optimalt.

Vad tror ni, om CCS med typ 1 och 2 kontakt hade funnits när Tesla utvecklade sin SUC tror ni inte att Tesla då hade valt denna kontakt eller tror ni de fortfarande hade valt sin egna kontakt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
Har modell 3 bara 7 kw AC laddare i USA? Jag trodde den hade ~16 kw som MS och MX?
Den Model 3 som nu levereras i USA har 11,5 kW laddare i bilen, samma som Model S/X med 75 kWh batteripack. Model S/X med 100 kWh batteri har 17,3 kW laddarie i bilen. Model 3 med mindre batteriet kommer att ha 7,7 kW laddare.

https://www.tesla.com/support/home-char ... rd-charger
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:
Den Model 3 som nu levereras i USA har 11,5 kW laddare i bilen, samma som Model S/X med 75 kWh batteripack. Model S/X med 100 kWh batteri har 17,3 kW laddarie i bilen. Model 3 med mindre batteriet kommer att ha 7,7 kW laddare.

OK... de hade jag helt missat... de var intressant information även om de såklart kan bli annat för Europa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det är helt olika laddaren, den amerikanska är endast på en fas, men tar mycket högre ström istället.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Teslaspolen skrev:
Det är helt olika laddaren, den amerikanska är endast på en fas, men tar mycket högre ström istället.
Är det verkligen en sanning? Jag har fått för mig att laddaren typ består av tre st laddare där du kan mata dom lite som du vill. Tex så kan den lilla gamla 11kW laddaren ta 1fas 32A och ge dig 7.2kW laddmöjlighet genom att dela 32A på både L1 och L2 genom bygling.

Tesla kan ju även ladda 3fas, går en säkring till en fas så fortsätter den ladda på två faser osv...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Model 3 blir den första nya bil jag köper i livet, och förmodligen den sista. Då jag fortfarande går och hoppas på dragkrok så är just stora batteriet ett måste för oss. Kommer ingen dragkrok så kan frågan komma i annan dager. Dock skulle det bara skönt att kunna hoppa över Gävle Bro på våra resor mellan Stockholm och Hälsingland, som vi ofta gör, även en blöt höstdag och snöig vinterdag.

Att jag säger att det är den sista nya bil vi köper beror på att med vår ägarhorisont (>5 år) så kommer det finnas intressanta begagnade elbilar när det är dags att byta. Då kommer jag säkert gå tillbaka till Audi igen, om inte Model Y visar sig bli en succé.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:

OK... de hade jag helt missat... de var intressant information även om de såklart kan bli annat för Europa.
Det är väl tom troligt att det blir annan laddare i Europa. S och X har ju 16,5 kW laddare här oavsett batteripack.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag hoppas ju verkligen att de blir 3 fas åtminstone även på absolut billigaste modellen men den som lever får se.. Sen om de blir typ 11kw eller typ 7 kw så är jag ändå nöjd om de är/kan fördelat på 3 faser.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det skulle vara intressant att få veta hur mycket bilen fördyras av kraftigare laddare, t ex 1-fas 16A jämfört med 3-fas 16A och jämfört 3-fas 32 A. Blir det vanligare med DC laddning så spelar det i och för sig inte så stor roll, men än så länge känns det lite snålt att spara in på laddaren.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Niklas Z skrev:
Det skulle vara intressant att få veta hur mycket bilen fördyras av kraftigare laddare, t ex 1-fas 16A jämfört med 3-fas 16A och jämfört 3-fas 32 A. Blir det vanligare med DC laddning så spelar det i och för sig inte så stor roll, men än så länge känns det lite snålt att spara in på laddaren.
Gissar att en 3-fas laddare är ungefär 3 gånger så dyr som en 1-fas. Det sitter ju typ tre parallella laddare brevid varandra, en för varje fas. Nu handlar det nog inte så där väldans mycket pengar ändå, totalt sett.

Ett billigare alternativ är 2-fas laddningen där spänningen mellan två faser, 400V, används. Det blir då en 1-fas laddare fast med högre spänning.

Ute på resor tror jag helt klart att man klarar si bra med Chademo/CCS. Men hemma eller på arbetsplatsen så är ju 3-fas lättare att installera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Niklas Z skrev:
Gissar att en 3-fas laddare är ungefär 3 gånger så dyr som en 1-fas. Det sitter ju typ tre parallella laddare brevid varandra, en för varje fas. Nu handlar det nog inte så där väldans mycket pengar ändå, totalt sett.

Ett billigare alternativ är 2-fas laddningen där spänningen mellan två faser, 400V, används. Det blir då en 1-fas laddare fast med högre spänning.

Ute på resor tror jag helt klart att man klarar si bra med Chademo/CCS. Men hemma eller på arbetsplatsen så är ju 3-fas lättare att installera.
Enligt vad jag har lärt mig av teamet bakom Sono Sion så är en 3-fas 22 kW-laddare väsentligt dyrare än en 3-fas 11 kW. Nu rör det ju sig om en riktigt billig bil som letar besparingar överallt, men ändå.
Skriv svar