Sida 3 av 4

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 05 okt 2018 13:51
av Wilson
TiborBlomhall skrev:
Wilson skrev:
Bonusen går här alltså oavkortat vidare till mig (alltså en svensk köpare, om det spelar någon roll). Jag betalar alltså 2500 (7500-5000).
Där har du en poäng iofs.

Fast inte skulle en Leaf (tex) kosta 7500:-/mån i leasingavgift egentligen.
Jag tycker inte att det låter orimligt med 7500/mån under 12 mån, för en bil som kostar säg 425’ med vinterhjul och metallic som följer med. Det är så klart inte lika lågt som för ett 3-årsavtal, men det är ju under första året som värdetappet är brutalt.

Titta på Nissans egen leasingprislista
Där kan du leasa en Tekna under 24 mån/3000 mil för 4790kr efter dragen bonus (6000/24=2500kr) alltså ett grundpris på leasingen på 4790+2500=7290kr

För 36mån/4500mil gäller 4390kr+1667kr(60000/36) alltså 6057kr

För en fossilbil som kostar 400’ kommer du sällan under 6k/mån för ett normalt privatleasingavtal på 3år. Visst händer det, men då är det oftast någon form av stöd från handlare/generalagent.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 05 okt 2018 15:48
av Mickep
Det är två sidor av myntet. ena fallet beg köpare som vill att billigare elbilar kommer ut på marknaden (nu försvinner de till norge) och på andra sidan nyelbilsköpare som vill betinga ett så högt andrahandsvärde som möjligt.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 08 okt 2018 08:22
av lobbin
dhanjel skrev:
Ja, kollar man på blocket så finns det tex:
- vw e-golf: en från 2015
- nissan leaf (nya): inga begagnade och i princip inga nya, alla annonser är för beställningsbilar
- vw e-up: 9
- hyundai ioniq: 1 begagnad
- kia soul: 2
- tesla model s: 51
Brukar finnas en del Zoe på Wayke, verkar som Bilia har gjort en deal. Sedan är ju Zoe lite speciellt med sin batterihyra på äldre bilar.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 08 okt 2018 12:06
av Leo
Om man kollar så har många ”märkeshandlare” gått över till Wayke och erbjuder sina bilar där numera.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 10 okt 2018 21:31
av kontakten2
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 10 okt 2018 23:13
av TeslaTissel
kontakten2 skrev:
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Intressant jag skall kolla på finn.no för skojs skull.

Angående tillgången så verkar det ju, som någon av er noterade ovan finnas en del Zoe, men med batteri-hyra och det tror jag inte så många är sugna på.
Så sent som idag kollade jag hur det var med BMW i3 och i3 REX. Vilka inte fanns nämnda ovan.

Det visade sig finnas ett tiotal i hela landet begagnade. I Västmanland finns det 2 ny-begagnande i Västerås.

Men inte på långa vägar så många som Tesla Model S.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 11 okt 2018 08:35
av Verdi
TeslaTissel skrev:
kontakten2 skrev:
Jag anser många är väldigt snabba med att säga vi slänger ut skattepengar etc till Norge och att vi inte har en begagnadmarknad i Sverige för billiga elbilar.

Ni vet säkert att det går att importera elbil från Norge hit.
Det blir moms och tullavgift. Pappersarbete och besiktning är busenkel.

Se gärna på finn.no efter diverse elbilar. Det är bra priser och stort utbud. Visst, man får ta sig en tur till Norge och äta mackor med brunost och eventuellt smaka deras lapskojs men det går köra och köpa billig elbil.

Ett plus som ni kan komma ihåg är Norges 5åriga konsumentköplag på elektronikkomponenter som exempelvis GPS etc som då ingår i bilen.

Intressant jag skall kolla på finn.no för skojs skull.

Angående tillgången så verkar det ju, som någon av er noterade ovan finnas en del Zoe, men med batteri-hyra och det tror jag inte så många är sugna på.
Så sent som idag kollade jag hur det var med BMW i3 och i3 REX. Vilka inte fanns nämnda ovan.

Det visade sig finnas ett tiotal i hela landet begagnade. I Västmanland finns det 2 ny-begagnande i Västerås.

Men inte på långa vägar så många som Tesla Model S.

10-tal? Det finns 26 st i3 Blocket som rullat mer än 500 mil. 78 bilar totalt varav 61 st är med större batteriet. 23 av de står med "0 mil". Är en del runt 300 mil, 100 mil osv också. Demobilar alltså.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 11 okt 2018 09:09
av Shven
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 11 okt 2018 09:19
av Ric
Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 11 okt 2018 09:25
av Mickep
Känns som moms undantag (till en viss nivå säg 100 000) är en väg att gå. Sedan måste det givetvis vara något hinder för att det missbrukas (men eftersom det inte är något som utbetalas extern så bör man inte få elcykelsyndromet, att folk lämnar tillbaka sedan de fått bidraget och sedan köper igen)

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 11 okt 2018 09:27
av chaffis75
Ric skrev:
Shven skrev:
Det är inte nog med att svenska elbilar säljs till Norge utan svenska gasbilar exporteras till Tyskland där andrahandsvärdet är högre.
Skulle vilja lyfta frågan om momsfrihet också på svenska elbilar. Detta borde minska lönsamheten för att skicka svenska elbilar till Norge för man kan ju inte göra bilen momsfri en gång till.
Sedan kan man fundera på om det är rimligt att göra en elbil momsfri som kostar 2 miljoner. Därför har jag funderat på att man skulle kunna begränsa momsundantaget upp till en summa på 100 000 kr.
Fördelen med detta system är uppenbar. Allt eftersom elbilar blir billigare kommer "subventionen" automatiskt att minska.
Eller tänker jag fel???
Du tänker rätt om konkurrensen fungerar. 100 000 i bidrag till halvmiljonbilen innan momsavdraget och 50 000 kronor för elbilen som kostar 250 000 kronor med moms.
En intressant tanke... Nu är jag inte så bra på hur allt runt moms fungerar men de känns som de skulle göra export mindre intressant men ändå inte omöjligt om nu norrmännen vill betala mer...
Men hur skulle detta fungera med privat leasing? Jag antar att leasing bolaget inte betalt moms för bilen idag utan betalar bara moms för leasing avgiften som betalas in. Skulle man med detta förslaget döda privat leasing för elbilar eller hur fungerar de?

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 17 okt 2018 10:09
av 12man
http://www.husbilhusvagn.se/nyheter/mer ... exporteras

En journalist som gjort lite research och tagit passningen från Tibor

"Våra beräkningar visar att de laddbara bilar som registrerats under 2015, 2016 eller 2017 och sen exporterats tillsammans varit berättigade till drygt 162 miljoner kronor i supermiljöbilspremie. Hur många av dessa bilar som faktiskt tagit emot premien har vi ingen uppgift om. Enligt Transportstyrelsen så har totalt ca 1,1 miljard kronor betalts ut inom ramen för supermiljöbilspremien under perioden 2015-2017."

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 28 okt 2018 12:16
av evilirish

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 10 nov 2018 07:07
av Monark1954
SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 13 nov 2018 20:50
av Jerker
Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 13 nov 2018 21:10
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Jag tittar på Plus. De gjorde precis reklam om inslaget om elbilsexporten till Norge som kommer nästa(?) vecka och sökte fler som har varit med om detta på nåt sätt.

Vilka dagar brukar de sända?
Konsumentens ”Lilla Uppdrag granskning”.

Aha! Tisdagar!

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 18 nov 2018 10:20
av Monark1954
Monark1954 skrev:
SVT Plus 20:30 tisdag 13/11.
Jag är intervjuad om export av vår Leaf till Norge.
Försöke minst 10 gånger svara att en fördel var längre Leasingpriser i Sverige men de klipper nog in gång 11 då jag missade den fördelen. Blir nog bara nackdelen få begagnade i Sverige och skattepengar som "exporteras".
Sen blir det väl något svamel om fördel med elbil.
SVT Plus 20:30 tisdag 20/11.

SVT kommer nog även få det till att det var synd om mej att vi inte fick förlänga vår Leasing.
Fullt medveten om avtalsförhållanden. Men det kändes som ett tecken på att avsikten var export än att jag inte fick en förlängning jag inte hade någon avtalad rättighet till .

Frågan om export och bidrag har många aspekter men att premien ger låga leasingkostnader på nya bilar och att de sen blir kvar på Svenska andrahandsmarknaden känns nog bäst.
Begagnat priset i Sverige kommer rimligen stabiliseras ju fler som ser att grannen kör elbil och att lägre milkostnader framgår mer än högre investeringssumma.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 18 nov 2018 11:16
av Surfaren
Mickep skrev:
(men eftersom det inte är något som utbetalas extern så bör man inte få elcykelsyndromet, att folk lämnar tillbaka sedan de fått bidraget och sedan köper igen)
Visserligen en parentes, men det här med att "köpa igen" kan inte vara någon bra plan.

"Det går endast att få ett bidrag per person"
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... g-elcykel/

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 07:30
av Jerker

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 10:21
av lator
Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 10:29
av Verdi
lator skrev:
Jag tror tyvärr att det blir felvinklat då den utbetalda premien faktiskt kommit privatleasaren till godo, det som gynnar exporten är den momsfrihet som bilen uppbär vid export till Norge. Det är mycket mera pengar än den premie som har utbetalats... (Leaf pris 340000 inkl moms, moms 68000 kr som vem då får???) Korrigeras bör dessa siffror dock då Nissan inte betalar konsumentpris för bilarna men faktum kvarstår, de behöver inte betala in momsen till staten när de säljer bilen vidare till Norge där det råder momsfrihet på elbilar.
Betalar Nissan moms i Sverige på bilarna då? Antar att de får dra hela momsen.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 10:45
av TiborBlomhall

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 11:32
av Jerker
Som alltid så hårddras allt i såna här sammanhang. Hon fick det ju att låta som att alla miljoner som staten betalat ut i miljöbilspremier var bortkastade pengar, men det är det ju inte. De gör ju nytta den tid som bilarna går här på svenska vägar. Men ett system som innebär återbetalning av miljöbilspremien vid export vore väl bra. Antingen hela premien om bilen exporteras under första, låt säga, 6 åren. Eller en avskrivningsmodell, så man skriver av det på 6 år, helst linjärt så att det inte blir specifika årsdagar som det blir 10000 billigare att exportera.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 11:56
av Mickep
Pengarna är ju bortkastade iom att bilarna inte kommer ut på andrahandsmarknaden. vilket syftet var. men det finns ju intressen att hålle uppe priset på elbilar så det finns argument för att norge tar del av svenska satsningar. En rejäl exportavgift, som motsvarar miljlöpremien, gärna mer, tror jag behövs.

Re: inslag om elbilar som exporterats till Norge på Plus

Postat: 20 nov 2018 12:53
av jonasl
Fast det är ju inte så att bilarna slutar rulla, de rullar ju vidare och kommer inte släppa ut något i Norge heller.

CO2-utsläppen är ju ett globalt snarare än ett lokalt problem, så är det dem man vill komma åt är det här inget problem. Men visst, det hade ju varit mycket trevligare om de fortsatte att rulla här hemma.