Sida 3 av 4

Re: VW elbilar

Postat: 12 nov 2018 16:37
av Walker
... Teslan kommer å, va de lider. ;)

Re: VW elbilar

Postat: 12 nov 2018 18:03
av Oykkh47
Köper nog hellre en VW e-golf eller I.D än en tesla om jag ska va ärlig. Dock gillar jag model s.. vi får se vad det blir. Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW elbilar

Postat: 12 nov 2018 19:06
av Jeppe_E
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:

Re: VW elbilar

Postat: 12 nov 2018 19:49
av frippe
Jeppe_E skrev:
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.

Re: VW elbilar

Postat: 12 nov 2018 20:52
av Surfaren
frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Oykkh47 skrev:
Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998. :lol: :roll:
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.
Då får jag rekommendera KW Bilservice (södra Stockholm). Så bra att jag under lång tid inte ville byta till ett märke som de inte servar där. Hoppas de inte ändrar på sig allt för mycket tills VAG kommer med lite fler elbilar.

Re: VW elbilar

Postat: 13 nov 2018 06:56
av mati
Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.

Re: VW elbilar

Postat: 13 nov 2018 08:57
av Geni87
mati skrev:
Walker skrev:
Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Den visar vad glada ingenjörer kan åstadkomma trots en motvilja hos ledningen. :)

Re: VW elbilar

Postat: 13 nov 2018 09:47
av Laban
mati skrev:
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.

Re: VW elbilar

Postat: 13 nov 2018 12:43
av Zalman3
Vad visas här?
100% laddning?
Golf 8?

https://www.carmag.co.za/wp-content/upl ... -tease.jpg

Re: VW elbilar

Postat: 13 nov 2018 12:46
av Oykkh47
Zalman3 skrev:
Vad visas här?
100% laddning?
Golf 8?

https://www.carmag.co.za/wp-content/upl ... -tease.jpg
Är ett framtida ljus LED test. VW tittar på olika LED signaturer för framtiden

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: VW elbilar

Postat: 13 nov 2018 12:54
av mati
Laban skrev:
mati skrev:
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Att Golfen i sig är en fantastisk bil behöver inte diskuteras. Det finns ju en anledning till att den är så omåttligt populär, trots dess ganska höga pris. Som elbil är den ännu bättre. :)

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 06:27
av Laban
mati skrev:
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.

Nåväl, mer intressant är kanske:

https://teknikensvarld.se/volkswagens-e ... 00-kronor/

Blir det här första dedikerade stadsbilen med medföljande lågt pris ?

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 06:56
av Leo
Det där var nog någon "misstolkning". Tror att det avsåg möjligheten att framöver komma med en "mindre och enklare" elbil än ID (Neo). Tänk alltså en typ "uppföljare till VW e-up" i storlek, utförande och pris. Där Neo ska motsvara Golf i storlek och den här kommande som det eventuellt syftas på är i e-up/Polo i storlek.

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 07:13
av mati
Laban skrev:
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.
Visst är det så. De behövde en compliance-elbil, samtidigt stod den svindyra fabriken i Dresden tom och oanvänd. En ren minusaffär. Då passar det ju bra att använda fabriken för att tillverka en bil som kommer att säljas i ungefär samma volymer som den bilen som fabriken ursprungligen har byggts för - lyxbilen Phaeton.
Det är klart att e-Golf är inte svårare att bygga än en fossil-Golf. Det är ju samma bil.

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 08:56
av Laban
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-blir- ... ka-6938862
Det blir en kostnadsminskning med 40 procent, men bilen blir mycket bättre. Dubbla räckvidden och större interiör samtidigt som det förblir en kompakt bil”, säger Herbert Diess.

Samtidigt säger han att koncernen säkrat batterileveranser från tre asiatiska företag: kinesiska CATL och sydkoreanska Samsung och LG.
Nu är e-Golf kanske ett extremfall då med tanke på det mati nämnde om fabriken ifråga. Men 40% är mycket.

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 20:33
av MangeT
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 20:48
av Bjelke
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 20:57
av mati
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 21:14
av LarsL
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Det de kanske missar är att de får några att avstå från dieselbilsköpet också.

Re: VW elbilar

Postat: 15 nov 2018 21:17
av Walker
mati skrev:
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
:lol: :lol: :lol:

Re: VW elbilar

Postat: 16 nov 2018 04:21
av Laban
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.

Re: VW elbilar

Postat: 16 nov 2018 06:49
av Bjelke
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
MangeT skrev:
Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...
Det de kanske missar är att de får några att avstå från dieselbilsköpet också.
Absolut!
Och dessa kan mycket väl byta märke under denna tid...

Re: VW elbilar

Postat: 16 nov 2018 09:41
av StefL
Laban skrev:
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Menar du på fullt allvar att det inte går att köpa en Audi A4 under 403 kSEK? Man får ju en snik-V90 för mindre :o
Sen är Skoda Fabia mer att jämföra med Polo än med Golf. Förutom att man har Octavian som kan jämföras med Golf Variant (eller tja Sportkombi som de envisas med att kalla den numera) även om den är lite större är det snarare doldisen Rapid som ligger närmast Golf bland Skodas modeller. Eftersom den varit baserad på en äldre plattform är den nu på väg att ersättas, så den nya kanske blir en succé i sig vilket den förra aldrig blivig även om den är en trevlig bil.

Re: VW elbilar

Postat: 16 nov 2018 09:56
av Ric
Laban skrev:
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Golf ska väl ändå jämföras med Audi A3 och Skoda Fabia med Audi A1?

Re: VW elbilar

Postat: 16 nov 2018 10:01
av Geni87
StefL skrev:
Laban skrev:
mati skrev:
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.

På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.

Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Menar du på fullt allvar att det inte går att köpa en Audi A4 under 403 kSEK? Man får ju en snik-V90 för mindre :o
Sen är Skoda Fabia mer att jämföra med Polo än med Golf. Förutom att man har Octavian som kan jämföras med Golf Variant (eller tja Sportkombi som de envisas med att kalla den numera) även om den är lite större är det snarare doldisen Rapid som ligger närmast Golf bland Skodas modeller. Eftersom den varit baserad på en äldre plattform är den nu på väg att ersättas, så den nya kanske blir en succé i sig vilket den förra aldrig blivig även om den är en trevlig bil.
Av någon anledning är 403k det lägsta priset just nu för A4, men det har nog mer att göra med att det finns väldigt få drivlinevarianter att välja bland för tillfället. Vet inte om det är modellårsuppdatering på G eller om det har att göra med att alla drivlinor inte är WLTP-certifierade ännu. Men vanligtvis brukar det finnas billigare A4 än 403k...