Re: VW elbilar
Postat: 12 nov 2018 16:37
... Teslan kommer å, va de lider. 

Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998.Oykkh47 skrev:Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.Jeppe_E skrev:Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998.Oykkh47 skrev:Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..
![]()
Då får jag rekommendera KW Bilservice (södra Stockholm). Så bra att jag under lång tid inte ville byta till ett märke som de inte servar där. Hoppas de inte ändrar på sig allt för mycket tills VAG kommer med lite fler elbilar.frippe skrev:Håller med, fast jag hann inte med så långt vw ägande då vi körde saab innan. Men vw kassa serviceorganisation gjorde bytet lättare.Jeppe_E skrev:Nej, det är inte alls svårt. Det fixade Din Bil i Helsingborg på ett enda verkstadsbesök 1998.Oykkh47 skrev:Svårt att lämna VW gruppen efter 25år..![]()
Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.Walker skrev:Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Den visar vad glada ingenjörer kan åstadkomma trots en motvilja hos ledningen.mati skrev:Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.Walker skrev:Mitt i alla mina sura kommentarer om VW och min oerhörda besvikelse över hur de hanterat mitt bilköp måste jag ändå säga att det är helt fantastiskt underbart att glida omkring med eldrift. Faktiskt bättre än jag trott. Redan kört 120 mil, trots 4 dagar i London sedan leverans 29 okt.
Om det ändå hade varit en Tesla....
Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.mati skrev:Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Är ett framtida ljus LED test. VW tittar på olika LED signaturer för framtidenZalman3 skrev:
Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.Laban skrev:Oavsiktligt är väl lite att ta i. Det är en Golf i grund och botten, den brukar vinna tester när den jämförs med konkurrerande bilar i samma storlek. Eldrift gör sällan saken sämre.mati skrev:Visst är e-Golfen en fantastisk bil. Och då får du komma ihåg att den blev så bra helt oavsiktligt, trots att de varken vill bygga eller sälja den. Det ger en uppfattning om potentialen som finns.
Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.mati skrev:Det jag menar såklart är att VW hade förmodligen gjort bilen ännu bättre om de hade haft för avsikt att sälja den i större volymer. Nu är det ju en compliance-car, alltså ingen bil de vill tillverka.
Visst är det så. De behövde en compliance-elbil, samtidigt stod den svindyra fabriken i Dresden tom och oanvänd. En ren minusaffär. Då passar det ju bra att använda fabriken för att tillverka en bil som kommer att säljas i ungefär samma volymer som den bilen som fabriken ursprungligen har byggts för - lyxbilen Phaeton.Laban skrev:Det är ganska fantastiskt att man inte vill tillverka en eldriven variant av deras bäst säljande bil och en av de mest populära bilmodellerna i världen. För jag betvivlar att e-Golf är speciellt komplicerad att tillverka, dvs , att det är något med bilens konstruktion som gör att man har svårt att massproducera den. Snarare är det ett val VW har gjort. Man vill inte konkurrera med fossila varianter, sätter ett pris därefter och anpassar produktionen efter mängden bilar man har tänkt producerat. Självuppfylld profetia.
Nu är e-Golf kanske ett extremfall då med tanke på det mati nämnde om fabriken ifråga. Men 40% är mycket.Det blir en kostnadsminskning med 40 procent, men bilen blir mycket bättre. Dubbla räckvidden och större interiör samtidigt som det förblir en kompakt bil”, säger Herbert Diess.
Samtidigt säger han att koncernen säkrat batterileveranser från tre asiatiska företag: kinesiska CATL och sydkoreanska Samsung och LG.
Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...MangeT skrev:Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.Bjelke skrev:Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...MangeT skrev:Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Det de kanske missar är att de får några att avstå från dieselbilsköpet också.Bjelke skrev:Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...MangeT skrev:Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
mati skrev:Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.Bjelke skrev:Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...MangeT skrev:Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.mati skrev:Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
Absolut!LarsL skrev:Det de kanske missar är att de får några att avstå från dieselbilsköpet också.Bjelke skrev:Absolut, och det kommer nog att fungera på vissa...MangeT skrev:Verkar oroliga för 3an så måste berätta om hur fantastiskt billiga bilar de ska tillverka ”snart”.
Menar du på fullt allvar att det inte går att köpa en Audi A4 under 403 kSEK? Man får ju en snik-V90 för mindreLaban skrev:Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.mati skrev:Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.
Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Golf ska väl ändå jämföras med Audi A3 och Skoda Fabia med Audi A1?Laban skrev:Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.mati skrev:Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.
Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.
Av någon anledning är 403k det lägsta priset just nu för A4, men det har nog mer att göra med att det finns väldigt få drivlinevarianter att välja bland för tillfället. Vet inte om det är modellårsuppdatering på G eller om det har att göra med att alla drivlinor inte är WLTP-certifierade ännu. Men vanligtvis brukar det finnas billigare A4 än 403k...StefL skrev:Menar du på fullt allvar att det inte går att köpa en Audi A4 under 403 kSEK? Man får ju en snik-V90 för mindreLaban skrev:Bilen som ryktas kosta 200k är enligt ryktena också en ännu mindre bil än ID Neo. Men låt säga att Neo kostar från 250 k, 40% billigare än nuvarande e-Golf. Vi antar även att Model 3 kostar från 430k. Fossil golf kostar i grundutförande 211k, Audi A4 från 403k. Alltså ungefär samma skillnad på elsidan som fossilsidan.mati skrev:Sen får man inte glömma att alla inte har råd med en Model 3. Den är trots allt väldigt dyr. Om VW inte ljuger och de verkligen planerar att lansera en så pass billig elbil, riktar sig den mot en helt annan målgrupp. Det är ändå ganska sällan som man står inför valet mellan en bil som kostar en halv miljon och en bil som kostar 200k.
På samma sätt som på fossila sidan så är det gissningsvis få som väljer mellan en Golf eller Audi A4.
Min gissning är att varken ID Neo eller än billigare e-Up klass modell kommer att påverka Model 3 nämnvärt. Däremot så skulle en 250k’s ID Neo döda Golf marknaden totalt. Och det över hela koncernens modellflora i den klassen. Skoda Fabia till Audi A3. Skoda Fabia kostar från 165k om man vill ha en automatlåda. 250k - 60k i Sverige, - €4k i Tyskland. Neo bli bättre, betydligt billigare att äga. Valet är ganska enkelt.![]()
Sen är Skoda Fabia mer att jämföra med Polo än med Golf. Förutom att man har Octavian som kan jämföras med Golf Variant (eller tja Sportkombi som de envisas med att kalla den numera) även om den är lite större är det snarare doldisen Rapid som ligger närmast Golf bland Skodas modeller. Eftersom den varit baserad på en äldre plattform är den nu på väg att ersättas, så den nya kanske blir en succé i sig vilket den förra aldrig blivig även om den är en trevlig bil.