Re: CCS laddning till Model 3
Postat: 15 nov 2018 09:31
Märk väl hur nätt Teslas CCS kontakt ser ut att vara jämfört med klumparna man sett från vissa andra.
ingen överraskning, bara se på hur laddluckan ser ut på tex Model S vs Ipace, liten och nätt vs. stor och klumpig. De gamla invanda traditionerna går i arv från tanklock och bensinpumpar. Det är ju trots allt ganska många fossiltillverkare som ligger bakom tex Ionity.Spyder skrev:Märk väl hur nätt Teslas CCS kontakt ser ut att vara jämfört med klumparna man sett från vissa andra.
Men det kanske även innebär att luckan även fungerar när det är snö/isHelectriC skrev:ingen överraskning, bara se på hur laddluckan ser ut på tex Model S vs Ipace, liten och nätt vs. stor och klumpig. De gamla invanda traditionerna går i arv från tanklock och bensinpumpar. Det är ju trots allt ganska många fossiltillverkare som ligger bakom tex Ionity.Spyder skrev:Märk väl hur nätt Teslas CCS kontakt ser ut att vara jämfört med klumparna man sett från vissa andra.
I-pace ser ju ut att ha större laddlucka än vad t.ex. F-pace har tanklock, så jag vet inte om det finns något samband i storlek där.HelectriC skrev:ingen överraskning, bara se på hur laddluckan ser ut på tex Model S vs Ipace, liten och nätt vs. stor och klumpig. De gamla invanda traditionerna går i arv från tanklock och bensinpumpar. Det är ju trots allt ganska många fossiltillverkare som ligger bakom tex Ionity.Spyder skrev:Märk väl hur nätt Teslas CCS kontakt ser ut att vara jämfört med klumparna man sett från vissa andra.
Såna sitter det på i3an. Bara kopiera.bjelkeman skrev:Går lätt att fixa annars med en 3D utskrift. Det är ju några av oss som kan gör det.
https://grabcad.com/library/ccs-dc-cap- ... ing-port-1
"Problemet" är väl mer att det kanske inte får plats när luckan skall stängas. Förmodligen inte jättemycket plats till ett "handtag" Men det behöver kanske inte finnas. Men man får väl hoppas att Tesla har tänkt på det och att bilen kommer med ett skydd.Bjelke skrev:Den där kan man med fördel printa i halvhårt gummi också (om man har maskin för det)
Jepp, antagligen har dom tänkt på det så vi slipperJeppe_E skrev:"Problemet" är väl mer att det kanske inte får plats när luckan skall stängas. Förmodligen inte jättemycket plats till ett "handtag" Men det behöver kanske inte finnas. Men man får väl hoppas att Tesla har tänkt på det och att bilen kommer med ett skydd.Bjelke skrev:Den där kan man med fördel printa i halvhårt gummi också (om man har maskin för det)
TCS-lösning: Med stängd lucka behöver du heller inte skyddet. Printa ett skydd som passar på din typ 2 handske....Jeppe_E skrev:"Problemet" är väl mer att det kanske inte får plats när luckan skall stängas.
Iaf inte om luckan sluter tätt runt uttaget...Henrik Torphammar skrev:TCS-lösning: Med stängd lucka behöver du heller inte skyddet. Printa ett skydd som passar på din typ 2 handske....Jeppe_E skrev:"Problemet" är väl mer att det kanske inte får plats när luckan skall stängas.
Håller med. Det är typ inga kommentarer från oinsatta på typ Teknikens värld och sånt. Detta är ju riktigt stort och de har inte en susning.jonasl skrev:Personligen tycker jag att det är en otroligt välkommen utveckling, men jag är tveksam till att det gör så stor skillnad i antalet bokningar etc.
De flesta som inte kör elbil redan kommer inte förstå att det ens är en nyhet tyvärr.
Jag håller helt med.. Även om jag ser CCS som en RIKTIGT bra feature så är de inte en deal breaker för min del.zyax skrev:Håller med. Det är typ inga kommentarer från oinsatta på typ Teknikens värld och sånt. Detta är ju riktigt stort och de har inte en susning.jonasl skrev:Personligen tycker jag att det är en otroligt välkommen utveckling, men jag är tveksam till att det gör så stor skillnad i antalet bokningar etc.
De flesta som inte kör elbil redan kommer inte förstå att det ens är en nyhet tyvärr.
Det tror jag inte, däremot kommer fler använda http://abetterrouteplanner.com som har just den funktionaliteten.erkap skrev:Hade varit intressant att veta om Teslas navigator kunde ta med tredjeparts-laddstationer (tex Ionity) som alternativ när man rutten planeras för resor inom en snar framtid.
Förr kom i alla fall laddplatser som man hade laddat vid med. Vet inte om de gör det längre.erkap skrev:Hade varit intressant att veta om Teslas navigator kunde ta med tredjeparts-laddstationer (tex Ionity) som alternativ när man rutten planeras för resor inom en snar framtid.
ja, fast dom togs aldrig med i beräkningen av rutten och hur länge man behöver ladda på varje plats på samma sätt som SuC.Svenssons skrev:Förr kom i alla fall laddplatser som man hade laddat vid med. Vet inte om de gör det längre.erkap skrev:Hade varit intressant att veta om Teslas navigator kunde ta med tredjeparts-laddstationer (tex Ionity) som alternativ när man rutten planeras för resor inom en snar framtid.