Det ska bli väldigt intressant att se hur Tesla kokar ihop den här soppan.
CCS känns som det mest naturliga framåt för Tesla (i EU åtminstone). Dock behövs det väl vätskekylda kablar för CCS2 och kunna skruva upp effekterna mot 200kW? De CCS-kablarna som Tesla nu monterar är inte vätskekylda, precis som de Type2DC som sitter där sedan tidigare. Frågan är hur mycket dessa kablar orkar med innan de når sin övre gräns? Jag trodde att Teslas Type2DC-modifierade variant redan nått sitt tak. Men Teslas ingenjörer har kanske en väg runt detta och kan skrämma upp hastigheten i befintliga kablar även om de inte är vätskekylda.
Blir också intressant att se om Tesla går över till CCS i USA. Den största utmaningen blir väl att hantera hela befintliga flottan av bilar. Man vill inte heller knäppa de på näsan som precis gått och köpt en sprillans 100D med Type2DC i EU eller motsvarande i USA.
Frågan är också hur CCS-adaptern det snackas om kommer att vara utformad samt vilka effekter den orkar med. Tveksamt att en adapter till Model S/X skulle kunna ladda i exempelvis 175kW. Blir också intressant att se vad de olika batterierna kommer att kunna få för effekt på v3. Tveksamt att 75-batterierna kommer få någon ökad effekt då de redan idag är begränsade till 100kW, men med högre Ampere kanske man kan få upp även hastigheten på dessa?
Skulle inte heller förvåna mig om Model S/X inom kort får CCS-port i Europa. Verkar konstigt att leverera ut nya bilar med Type2DC i EU för flaggskeppen när Model 3 i EU nu får en klar fördel med CCS2 inbyggt direkt i bilen. Men för att göra den här ändringen behövs såklart en omdesign av bakpartiet då CCS inte får plats i den nuvarande laddluckan.
Många frågor som ska bli intressant att få svaret på kommande månader
