Sida 3 av 3

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 11 dec 2018 13:14
av samuelsu
ippii skrev:
Är det inte rätt kasst med personalbil, om man funderar över förlorad pensionsavättning och lägre sjuklönegrund om något skulle hända en?
Fast enligt Danni kan man ju undvika delar av det genom att man gör nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet och sätter förmånsvärdet = 0. https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... mansvarde/
Någon som fått igenom detta (tänker specifikt på personalbil nu)?

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 11 dec 2018 13:19
av Martey
thogr skrev:
Jag fick det här svaret från DNB idag:
Vi kommer att lägga in restvärde för privatlån inom kort. Annars går det bra att lägga in det manuellt hos oss tillsvidare.

Privatleasing diskuteras men vi kan tyvärr inte ge något besked än.

Spännande! Vad innebär att lägga in det manuellt? Att ringa dem direkt?

Pratade med DNB igår då hade de inte denna information. De kunde då inte heller få till räntan på 1.95% om man ringde dem, men det kanske har ändrats nu.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 11 dec 2018 14:58
av thogr
Martey skrev:
thogr skrev:
Jag fick det här svaret från DNB idag:
Vi kommer att lägga in restvärde för privatlån inom kort. Annars går det bra att lägga in det manuellt hos oss tillsvidare.

Privatleasing diskuteras men vi kan tyvärr inte ge något besked än.

Spännande! Vad innebär att lägga in det manuellt? Att ringa dem direkt?

Pratade med DNB igår då hade de inte denna information. De kunde då inte heller få till räntan på 1.95% om man ringde dem, men det kanske har ändrats nu.
Ja, jag antar att du kan ansöka om ett lån på din beställda M3 direkt till dem via telefon eller web.
Surt om räntan sticker iväg, dock.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 11:51
av richard788
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 11:57
av Liibo
richard788 skrev:
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Konstigt att dom inte har en möjligheten för 3:a också.

Dock blir ju inte månadskostnaden högre bara för att du lånar på 50 mindre. Eftersom det är räknat på 3 år.

Räknar du då istället amortering på 7 år, så får du ju t.om ner kostnaden mer om man räknar på samma ränta. För du måste amortera oavsett vad.

Fördelen är bara att du kan efter 3 år byta bil enklare, eftersom dom köper tillbaka bilen. Sen i ett vanligt billån så är bilen ändå med som "säkerhet"

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 12:03
av OfarligTesla
richard788 skrev:
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Jag förstår inte varför alla säger att månadskostnaden skulle bli högre för att man amorterar mer, nej det påverkar inte. Utgiften kanske går upp men det är pengar du i så fall får tillbaka antingen i form av lägre restskuld ifall du vill lösa ut bilen eller pengar du får tillbaka ifall du byter in bilen. Det som kan göra att kostnaden blir högre är om andrahandsvärdet skulle dyka under det som Tesla annars garanterat så värdeminskning faktiskt blir större, det låter dock inte troligt att Tesla skulle garantera ett så högt andrahandsvärde så det inträffar.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 12:18
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
richard788 skrev:
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Jag förstår inte varför alla säger att månadskostnaden skulle bli högre för att man amorterar mer, nej det påverkar inte. Utgiften kanske går upp men det är pengar du i så fall får tillbaka antingen i form av lägre restskuld ifall du vill lösa ut bilen eller pengar du får tillbaka ifall du byter in bilen. Det som kan göra att kostnaden blir högre är om andrahandsvärdet skulle dyka under det som Tesla annars garanterat så värdeminskning faktiskt blir större, det låter dock inte troligt att Tesla skulle garantera ett så högt andrahandsvärde så det inträffar.
Kanske därför att amortering för många betyder kostnad, medan den för andra betyder en utgift. Olika ord för att beskriva samma sak. Man kan se det som att vissa inte ser bilen som en investering, utan som en faktisk kostnad/utgift.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 12:33
av TeslaTissel
Liibo skrev:
richard788 skrev:
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Konstigt att dom inte har en möjligheten för 3:a också.

Dock blir ju inte månadskostnaden högre bara för att du lånar på 50 mindre. Eftersom det är räknat på 3 år.

Räknar du då istället amortering på 7 år, så får du ju t.om ner kostnaden mer om man räknar på samma ränta. För du måste amortera oavsett vad.

Fördelen är bara att du kan efter 3 år byta bil enklare, eftersom dom köper tillbaka bilen. Sen i ett vanligt billån så är bilen ändå med som "säkerhet"
Ni mera att det är ”privatleasing”?
Eller vad skall man kalla det? Svenska VW hade för många år sedan något de kallade ”Privat-Finansiering” där bakades dessutom försäkringen in i avtalet till fast pris.
Gjorde att många kunde motivera köp av en riktigt topp-utrustad Porsche.

En fråga jag funderar på är om DNB är modell-specifika? Som du nämnde ovan? Model 3?

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 12:46
av OfarligTesla
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
richard788 skrev:
Jag pratade med Tesla nyss (010-numret) och dessvärre är det så att de INTE erbjuder samma förmånliga restvärdesupplägg vid privatköp som man gör för S och X. Jag äger ju en S och det är mycket förmånligt att slippa amortera på 50% av lånemassan. Som det ser ut nu så kommer det bli för tok för hög månadskostnad att byta till en 3:a.
Jag förstår inte varför alla säger att månadskostnaden skulle bli högre för att man amorterar mer, nej det påverkar inte. Utgiften kanske går upp men det är pengar du i så fall får tillbaka antingen i form av lägre restskuld ifall du vill lösa ut bilen eller pengar du får tillbaka ifall du byter in bilen. Det som kan göra att kostnaden blir högre är om andrahandsvärdet skulle dyka under det som Tesla annars garanterat så värdeminskning faktiskt blir större, det låter dock inte troligt att Tesla skulle garantera ett så högt andrahandsvärde så det inträffar.
Kanske därför att amortering för många betyder kostnad, medan den för andra betyder en utgift. Olika ord för att beskriva samma sak. Man kan se det som att vissa inte ser bilen som en investering, utan som en faktisk kostnad/utgift.
En kostnad är något som förbrukas så nej så är det inte. I fallet med bil och lån är det ju dessutom så allt du amorterar över värdeminskningen ges tillbaka vid en försäljning.

Att ta vettiga ekonomiska beslut handlar ju om att man måste analysera situationen korrekt. Att jämföra en utgift mot en annan säger ju ingenting när du inte vet fördelning av räntekostnader och avbetalning.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 12:50
av ippii
De har nu ändrat på DNB Privat räknaren på beställningssidan. Nu kan man inte längre lägga in mer än 45% av bilpriset. Innan kunde man det.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 12:53
av ippii
Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 13:12
av tompet
ippii skrev:
Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
Jag går in på deras sida men Model 3 finns inte som val och det är högre ränta. Måste man betala 15’ för att komma åt och kontrollera lån? Det blir ju missvisande om man går in DNB hemsida.

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 14 dec 2018 13:26
av Jeppe_E
ippii skrev:
Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
50% restvärde på 3 år

Månadskostnaden blir 600kr mindre än om man lägger det på 7 år
tesla737.png

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 15 dec 2018 11:01
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
50% restvärde på 3 år

Månadskostnaden blir 600kr mindre än om man lägger det på 7 år
tesla737.png

Jag kan inte få det på sju år??
Tabellen hoppar upp på tre i varje fall.

Så - vilken långivare är bäst? För totalekonomin?
DNB - ?

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 15 dec 2018 16:07
av Jeppe_E
TeslaTissel skrev:
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Ok, ser att de har infört restvärde nu, på ett ganska konstigt sätt dock. Restvärdet uppstår automatiskt när man väljer kortare än 7 år-
50% restvärde på 3 år

Månadskostnaden blir 600kr mindre än om man lägger det på 7 år
Bilagan tesla737.png finns inte längre

Jag kan inte få det på sju år??
Tabellen hoppar upp på tre i varje fall.

Så - vilken långivare är bäst? För totalekonomin?
DNB - ?

Märkligt. Det är ju standard när du går in på sidan. Då ligger det som sju år på privatsidan. Om du efterfrågar 7 år med restvärde så fungerar inte det (av förklarliga orsaker). Fast uträkningen på DNB's sida är ju ganska enkel i sig.

Om bilen kostar 737.000, så är det 147.000 i kontantinsats och sen 7515 i 84 månader = 631.000. Totalkostnad: 778.000
Om du lägger det på 5 år så är det 7400 i 60 månader + restvärde på 184.000 = 775.000
Lägger man det på 3 år så är det 6930 i 36 månader + restvärde på 368.000 = 765.000

Så kalkylatorn räknar ju bara ut den extra räntekostnaden för lånet, som då ligger på ca 5000 kr / år eller ca 400kr/månad. Så det är din extrakostnad för att lägga upp lånet över en längre period.

Frågan är, om man kan sälja en Model 3, med 3 år på nacken och säg 6000 mil för mer än 368.000 kr. Om bilen säljs för det beloppet, så har bilen kostat dig 11000 kr/månad.
Behåller man bilen i 7 år så har den kostat dig 778.000 och säljer man den för kontantinsatsen, så är kostnaden 7500 kr/mån.

Skärmavbild 2018-12-15 kl. 15.55.00.png

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 04 okt 2019 16:53
av tsv
Jag skulle vilja räkna ut finansiering för en Model S samt en Model X hur kan jag göra det, hittar ej verktyget ni använder i tråden på tesla.com?
Tack på förhand :)

Re: Privat finansiering - Vilka möjligheter finns?

Postat: 06 okt 2019 07:47
av heldiggrisen
tsv skrev:
Jag skulle vilja räkna ut finansiering för en Model S samt en Model X hur kan jag göra det, hittar ej verktyget ni använder i tråden på tesla.com?
Tack på förhand :)
Menar du verktyg för att beräkna lån med restvärde?
https://www.dnb.se/se/sv/finansiering/b ... varde.html

Vet inte hur mycket du kan förhandla ner räntan från DnB, men finansieringen är mer kostsam än ett ”vanligt” billån då man får betala ränta på lånesumman som aldrig kommer amorteras, medan på ett vanligt billån minskar lånesumman snabbare eftersom man amorterar mer.
Låt oss säga du vill äga bilen 3 år, antingen lån ned restvärde 3 år 50% restvärde, eller elbillån via Tex Nordea (2,99%) 8 års amortering, restvärde lån efter 3 år 52% och efter 39 månader 50%.

Jag ponerar att om du tänkt att behålla en ny bil i runt 3 år, så finns det billigare sätt att privatfinansiera sin Tesla än DnB’s lån med restvärde.

Lånar man pengar till ett vanligt billån tror jag det finns större möjlighet att förhandla ränta, Nordea har sitt elbillån till 2,99% och andra bankar har kanske lägre ränta.

Ex min bokade Model Y
Pris 733080
Lånebelopp (80%) 586464
Vanligt billån ränta/amortering per månad (96 månader) 6876kr (2,99%)
Lån med restvärde 36 månader/50% 7812kr (4,24%)
Om du väljer amortering över 7 år isf så vill det vanliga billånet kosta 7746kr, och du når 50% restvärde på billånet redan efter 34 månader (mot 36 vid restvärde).

Det blir lite som att jämföra äpplen och päron, men jag menar bestämt att restvärde är en onödig dyr finansieringsmetod, även om du klarar att förhandla samma ränta. Du får betala ränta på ett större belopp över 36 månader än om du fördelar amorteringen på längre tid.

Bilen kan du jo sälja när du vill ändå, så länge banken får sina pengar när bilen säljs. Banken tar alltid lite extra betalt för risk, den risken kostar dig inget att ta själv, och ger dig bättre förhandlingsutrymme gällande räntan.