Jag har lite för hög körstsräcka - dryga 3000 mil/år - för att leasa. Det blir så dyrt. Och det verkar som att de här 1-årsleasingarna endast kommer med 1500 mil/år. Annars hade det kunna varit en lösning. Då har jag ytterligare ett år på mig att vänta in dragkrok.dhanjel skrev:Så vi högg en leaf på privatleasing i 1 år. 2995 per månad. Innebär att vi har ett år på oss att "lösa problemet", och hittar vi något innan så är det bara att slå till.
CHOCK!-terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Moderator: Redaktion
Re: Terapitråd för Jerker - hur göra? Dödstrött på Zoen
Jag kan backa upp dig annars.Jerker skrev:Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.Kevork skrev:Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har jag inte försökt sälja min i3 än, det lär ju dröja då model 3 inte har drag ännu. En 94Ah i3 Rex köpt till rätt pris borde vara väldigt lättsåld, den har dessutom
11kW trefasladdning. Smidigare bil att köra får man leta efter.
Har kollat lite på vad som finns begagnat och problemet med det stora batteriet är att de bilarna verkligen inte är särskilt billiga. Då är jag mer böjd att offra snabbladdningen och köpa en begagnad Zoe 41 kWh. Det större batteriet löser trots allt fler problem för mig än snabbladdningen skulle göra.Sofie skrev:Nu har jag inte försökt sälja min i3 än, det lär ju dröja då model 3 inte har drag ännu. En 94Ah i3 Rex köpt till rätt pris borde vara väldigt lättsåld, den har dessutom
En ny Zoe 41kWh utan batterihyra för 215.000kr är bra pris.
Köp en sån, kan inte bli så fel.
Köp en sån, kan inte bli så fel.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Känslig fråga? Jag är bara nyfiken. Scrollat igenom flera hundra trådar nu. Nån som kan länka?Jerker skrev:Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.Kevork skrev:Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja vi kör också 2500-3000, men övermil kostar 15kr/mil. Bara diesel på vår gamla ligger på runt 10kr/milen, räknar man sen in värdeminskning, service osv så tror jag övermilen är likvärdiga mil med vår gamla bil.Jerker skrev:Jag har lite för hög körstsräcka - dryga 3000 mil/år - för att leasa. Det blir så dyrt. Och det verkar som att de här 1-årsleasingarna endast kommer med 1500 mil/år. Annars hade det kunna varit en lösning. Då har jag ytterligare ett år på mig att vänta in dragkrok.dhanjel skrev:Så vi högg en leaf på privatleasing i 1 år. 2995 per månad. Innebär att vi har ett år på oss att "lösa problemet", och hittar vi något innan så är det bara att slå till.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Sök efter ordet dragkrok, du kommer få en massa träffar.taliz skrev:Känslig fråga? Jag är bara nyfiken. Scrollat igenom flera hundra trådar nu. Nån som kan länka?
För vissa är det världens största lycka att ha en bil som accelererar som en projektil.
För andra är det otänkbart att köra på nåt annat än minst 22"-fälgar.
En del (inte många dock) kan aldrig tänka sig att skaffa en bil som inte möjliggör sträckkörning genom Europa i 250 knyck.
Andra behöver en kombibils stora baklucka.
Och så finns folk som har ett jobb, en hobby eller ett boende som förutsätter att bilen kan dra släp. Vissa har hästar, andra har husvagn. Att kunna köra skräp till tippen, köra hem ved, köpa brädor hos bygghandeln, ta hem ett lass grus, osv osv, är sånt som är vardagliga krav för många. Framförallt när man bor på landsbygden. Och nej, det duger inte att då och då låna en bil med dragkrok. Det är ungefär som att kräva att man ska ta bussen till jobbet när det är 1 mil till närmsta busshållpats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
om du har pplatser där du bor så köp en gammal 740 el 745 med dragkrok som du kör endast när du drar. De är skattebefriade.
Sen köper du 3an:)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
pejvic skrev:om du har pplatser där du bor så köp en gammal 740 el 745 med dragkrok som du kör endast när du drar. De är skattebefriade.
Miljövänligt??
Svårt tänka mig det.
Ser ut att inte bli en lösning på problemet?
Trist. - För Jerker.
Jag sitter ju lite i samma rävsax och väntar på en elbil med dragkrok, till hyggligt pris (se https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJXCCE29HF034002).
Jag kan rekommendera 30kWh Leaf som väntbil. Den kommer inte förlora särskilt mycket i värde, den är helt bulletprof när det kommer till driftsäkerhet och du får något större batteri och dubbelt så snabb laddning. Naturligtvis skulle du på samma sätt kunna köpa en i3 eller något annat liknade men då vet inte jag alls hur kvaliten är. En Tesla är nog kul, men även en risk och då skulle jag vilja ha en med dragkrok direkt, alltså en Model X.
Jag funderar allt mer på att köpa en arbetsbil (pickup) att ha för släpkärror och byggrelaterade resor. Vilka alternativ finns det inom det området som inte kostar skjortan? Gillar inte riktigt tanken på att köra med en gammal Volvo eller att fortsätta med MB som dragbil. Riktiga Pickups är dyra i skatt och drift, en hantverkar bil typ Kangoo är nog det mest realistiska kostnadsmässigt.
Jag kan rekommendera 30kWh Leaf som väntbil. Den kommer inte förlora särskilt mycket i värde, den är helt bulletprof när det kommer till driftsäkerhet och du får något större batteri och dubbelt så snabb laddning. Naturligtvis skulle du på samma sätt kunna köpa en i3 eller något annat liknade men då vet inte jag alls hur kvaliten är. En Tesla är nog kul, men även en risk och då skulle jag vilja ha en med dragkrok direkt, alltså en Model X.
Jag funderar allt mer på att köpa en arbetsbil (pickup) att ha för släpkärror och byggrelaterade resor. Vilka alternativ finns det inom det området som inte kostar skjortan? Gillar inte riktigt tanken på att köra med en gammal Volvo eller att fortsätta med MB som dragbil. Riktiga Pickups är dyra i skatt och drift, en hantverkar bil typ Kangoo är nog det mest realistiska kostnadsmässigt.
Varför köpa nåt nu? Snart vet vi om M3 är förbereda för drag om ja,så måste det ju va bästa väntebilen 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
En X för 900k borde man kunna få en hyfsad TCO för, men inte i 6mån...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Absolut se länken ovan.Remuz skrev:En X för 900k borde man kunna få en hyfsad TCO för, men inte i 6mån...
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJXCCE29HF034002
Grejen är ju om jag köper en sådan Model X så behöve4 jag ju inte byta bort den sedan utan kan ha kvar den i 3-5 år.
Kangoon känns ju trots allt rätt prisvärd, och går att få med dragkrokLarsL skrev:Jag funderar allt mer på att köpa en arbetsbil (pickup) att ha för släpkärror och byggrelaterade resor. Vilka alternativ finns det inom det området som inte kostar skjortan? Gillar inte riktigt tanken på att köra med en gammal Volvo eller att fortsätta med MB som dragbil. Riktiga Pickups är dyra i skatt och drift, en hantverkar bil typ Kangoo är nog det mest realistiska kostnadsmässigt.

Vi har inte ens plats för två bilar så vi måste ha en allt-i-ett-bil
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
För att jag drabbades av ångest över att tvingas fortsätta att köra min gammelmodiga Zoe flera månader, kanske nåt år, ytterligare.Smutt skrev:Varför köpa nåt nu? Snart vet vi om M3 är förbereda för drag om ja,så måste det ju va bästa väntebilen
Vem vet, ångesten kanske går över om ett tag.
Tror detta handlar om i fall Model 3 inte är typad för dragkrok nu nör den kommer i februari. Då känner jag att vi nog inte kommer se det till den bilen utan måste vänta på Model Y. Dessutom verkar det som att dragvikten på e-Niro blir löjlig om nu dragkrok kommer där.Smutt skrev:Varför köpa nåt nu? Snart vet vi om M3 är förbereda för drag om ja,så måste det ju va bästa väntebilen
Dessutom kostar Zoe typ 4500kr/månad(?), vilket är på tok för dyrt.
Så jag uppfattar alltså frågan som vad gör Jerker då?
Förstår inte, du har en bil utan drag. Om du får beskedet att M3 kommer få dra, vilket lär komma närmsta månaden och du då bäställer en M3 så lär det ju totalt bli 4månaderJerker skrev:För att jag drabbades av ångest över att tvingas fortsätta att köra min gammelmodiga Zoe flera månader, kanske nåt år, ytterligare.Smutt skrev:Varför köpa nåt nu? Snart vet vi om M3 är förbereda för drag om ja,så måste det ju va bästa väntebilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Kanske ska förtydliga att jag här tänker på avgasgeneratorer.dhanjel skrev:Kangoon känns ju trots allt rätt prisvärd, och går att få med dragkrokLarsL skrev:Jag funderar allt mer på att köpa en arbetsbil (pickup) att ha för släpkärror och byggrelaterade resor. Vilka alternativ finns det inom det området som inte kostar skjortan? Gillar inte riktigt tanken på att köra med en gammal Volvo eller att fortsätta med MB som dragbil. Riktiga Pickups är dyra i skatt och drift, en hantverkar bil typ Kangoo är nog det mest realistiska kostnadsmässigt.
Vi har inte ens plats för två bilar så vi måste ha en allt-i-ett-bil
Jag har plats för en extra bil som bara används ibland, men det blir ju dyrt att ha något stående.
Fast det finns ju inga garantier för det kommer krok till 3:an, särskilt inte till bakhjulsdriven standard range.Smutt skrev:Förstår inte, du har en bil utan drag. Om du får beskedet att M3 kommer få dra, vilket lär komma närmsta månaden och du då bäställer en M3 så lär det ju totalt bli 4månaderJerker skrev:För att jag drabbades av ångest över att tvingas fortsätta att köra min gammelmodiga Zoe flera månader, kanske nåt år, ytterligare.Smutt skrev:Varför köpa nåt nu? Snart vet vi om M3 är förbereda för drag om ja,så måste det ju va bästa väntebilen
Tack!mati skrev:Jag kan backa upp dig annars.Jerker skrev:Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.Kevork skrev:Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?

Jag skulle varmt rekommendera Tars bil. Där får du riktigt mycket bil (inklusive dragkrok) för pengarna och köper från en väldigt trevlig och pålitlig person.
Model S85D -15, "Voltaire"
Jerker skrev:Tack!mati skrev:Jag kan backa upp dig annars.Jerker skrev:Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.Kevork skrev:Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.taliz skrev:Vad är det Jerker skall dra runt med på sin krok?
Nu är jag lite tuff kanske men ni klarar er ju bevisligen utan dragkrok idag.

Absolut. Fortfarande mycket pengar men köper man till bra pris så behöver det inte bli så dyrt. Och jag uppfattar Tars pris som bra.Seregon skrev:Jag skulle varmt rekommendera Tars bil. Där får du riktigt mycket bil (inklusive dragkrok) för pengarna och köper från en väldigt trevlig och pålitlig person.
Dragkroken fungerar bra dessutom!

Nja, det där har du fått om bakfoten. Tvärtom trodde jag att jag skulle klara mig men efter dryga två år utan egen bil med dragkrok så vet jag att det inte funkar. Jag är på bristningsgränsen av mitt tålamod på den här punkten. Så mycket besvär och kompromisser som jag har tvingats stå ut med gör att det inte håller mycket längre.Verdi skrev:Jerker skrev:Tack!mati skrev:Jag kan backa upp dig annars.Jerker skrev:Ja precis, jag vill inte uppfattas som ohövlig, men just den diskussionen för jag inte i den här tråden. Vänligen acceptera bara grundförutsättningen att jag behöver en bil med dragkrok eller avstå från att kommentera.Kevork skrev:Nästan så vi skulle behöva ett nålat inlägg på forumet med svar på den frågan då den besvarats många gånger förut. Testa sökfunktionen så hittar du säkert svaret.
Nu är jag lite tuff kanske men ni klarar er ju bevisligen utan dragkrok idag.