Sida 3 av 6
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 02 feb 2019 14:02
av fth
Crappy skrev:Jag är helt säker på att när jag beställde stod det att bilen skulle komma med den röda trefas UMC.
Men hur man än letar i dokumenten nämner de inget av vad som ska följa med.
Trist som fan.
Undra om man kan bestrida det på något sätt. Hitta en cashad version av sidan med de uppgifterna kanske?
Oavsett vad dom har sagt tidigare så kan man väl begära trefas UMC och betala mellanskillanden?
/fth
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 01:20
av Breeze
Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 07:13
av Zalman3
Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
Om bilen klarar 3-fas 11kW, då ska väl en UMC följa med bilen som klarar detta?
"Alla" på landet har ju tillgång till 3-fasuttag.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 09:38
av MaLund13
Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
En röd handske hade inte hjälpt då de nya medföljande UMCerna endast klarar enfas. Dock säljer de en blå 32A-handske till denna, så man kan få 7.4kW med den.
Tesla säljer också en trefas UMC som tillbehör (med medföljande röd handske) för de som behöver det.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 09:44
av oscfor
Zalman3 skrev:Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
Om bilen klarar 3-fas 11kW, då ska väl en UMC följa med bilen som klarar detta?
"Alla" på landet har ju tillgång till 3-fasuttag.
”Alla på landet” är tyvärr en extremt liten målgrupp för Tesla.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 10:00
av Zalman3
oscfor skrev:Zalman3 skrev:Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
Om bilen klarar 3-fas 11kW, då ska väl en UMC följa med bilen som klarar detta?
"Alla" på landet har ju tillgång till 3-fasuttag.
”Alla på landet” är tyvärr en extremt liten målgrupp för Tesla.
"Alla" villaägare har ju 3-fas.
Vilken är en stor målgrupp.
Känns som de vill att man ska köpa en Wallbox.
Vilket är bra iofs. Men att plocka bort UMCn med 11kW laddning är dåligt.
Men när jag hälsar på syrran är det väldigt smidigt att kunna ladda med 3-fas.
Och jag kan ju inte kräva av henne att skaffa en wallbox för mig.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 10:56
av Martey
Zalman3 skrev:oscfor skrev:Zalman3 skrev:Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
Om bilen klarar 3-fas 11kW, då ska väl en UMC följa med bilen som klarar detta?
"Alla" på landet har ju tillgång till 3-fasuttag.
”Alla på landet” är tyvärr en extremt liten målgrupp för Tesla.
"Alla" villaägare har ju 3-fas.
Vilken är en stor målgrupp.
Känns som de vill att man ska köpa en Wallbox.
Vilket är bra iofs. Men att plocka bort UMCn med 11kW laddning är dåligt.
Men när jag hälsar på syrran är det väldigt smidigt att kunna ladda med 3-fas.
Och jag kan ju inte kräva av henne att skaffa en wallbox för mig.
En tanke på WC eller ej - finns det inte alltid en risk med att köra trefas direkt utan en WC som kan kompensera för olika strömspikar? Tänker att det är högre risk för överbelastning och att man slår ut säkringar om man använder andra eldon samtidigt som man laddar bilen med maxeffekt.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 11:02
av Zalman3
På ett jordbruk är 11kW inga problem att ta ut.
Vedprocessorn tar 15kW tex.
Höfläktar är ofta på 10-15kW, körs ofta i flera dagar...upp till en vecka i sträck.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 11:09
av oscfor
Zalman3 skrev:oscfor skrev:Zalman3 skrev:Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
Om bilen klarar 3-fas 11kW, då ska väl en UMC följa med bilen som klarar detta?
"Alla" på landet har ju tillgång till 3-fasuttag.
”Alla på landet” är tyvärr en extremt liten målgrupp för Tesla.
"Alla" villaägare har ju 3-fas.
Vilken är en stor målgrupp.
Känns som de vill att man ska köpa en Wallbox.
Vilket är bra iofs. Men att plocka bort UMCn med 11kW laddning är dåligt.
Men när jag hälsar på syrran är det väldigt smidigt att kunna ladda med 3-fas.
Och jag kan ju inte kräva av henne att skaffa en wallbox för mig.
Alla villaägare i Sverige kanske. Vilket fortfarande där en pytteliten målgrupp för Tesla.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 11:22
av Zalman3
Bor i bostadsrätt. Har snart haft min Tesla i 2 år.
Kan fortfarande inte ladda hemma.
Ingen bra lösning när det som förra veckan var -25 grader.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 11:55
av ippodrome
MaLund13 skrev:Breeze skrev:Och Elon säger man ska ladda hemma/destination, SuC är för lång resor.
Så en röd hanske skulle han ju kunna skicka med... Inte kul o vänta flera timmar med 3.7kw när man ska iväg plötsligt...
Jag e lite sur.
En röd handske hade inte hjälpt då de nya medföljande UMCerna endast klarar enfas. Dock säljer de en blå 32A-handske till denna, så man kan få 7.4kW med den.
Tesla säljer också en trefas UMC som tillbehör (med medföljande röd handske) för de som behöver det.
Fast att köpa till en 32A-adapter till UMC’n som följer med hjälper väldigt få.
Hur många har huvudsäkringar hemma på mer än 25A?
Vanligast är 20A gissar jag, och då finns ju redan befintliga förbrukare i huset.
WC är givet för mig.
Får se hur man klarar sig med medföljande UMC, inte optimalt då jag har 3FAS 16A på jobbet. Det visar sig hur långt det räcker de dagar man inte är där hela dagen utan ute och rullar en del.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 12:05
av helix
Förstår inte alls problemet och klagandet på att 3-fas röd handske inte medföljer. Behöver man en så är det bara att köpa det som tillbehör. Problem solved!
Andelen som behöver den är antagligen försvinnande liten om man ser det från ett europeiskt perspektiv och då är det bättre att hålla nere priset på bilarna något och lägga det som tillbehör. Jag har exempelvis själv fortfarande aldrig använt 3-fas handsken efter tre år med Tesla

Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 12:11
av ippodrome
helix skrev:Förstår inte alls problemet och klagandet på att 3-fas röd handske inte medföljer. Behöver man en så är det bara att köpa det som tillbehör. Problem solved!
Andelen som behöver den är antagligen försvinnande liten om man ser det från ett europeiskt perspektiv och då är det bättre att hålla nere priset på bilarna något och lägga det som tillbehör. Jag har exempelvis själv fortfarande aldrig använt 3-fas handsken efter tre år med Tesla

Tror som du att det är för väldigt få det gör nån större skillnad.
Saken är väl den att iom att det följt med en 3-fas tidigare har folk räknat med den och blir därför besvikna.
Personligen är det inte på nåt sätt kritiskt för mig men vore en bonus att ha den.
Åker jag till landet där jag inte har möjlighet att ordna med laddning från huset (,500m från parkering t hus,) är det garanterat mycket lättare att få tag på ett 416-uttag.
Går ju att köpa/skruva en egen 216-416 adapter men det ger ju såklart inte maximal laddhastighet.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 12:17
av dbar
helix skrev:Förstår inte alls problemet och klagandet på att 3-fas röd handske inte medföljer. Behöver man en så är det bara att köpa det som tillbehör. Problem solved!
Andelen som behöver den är antagligen försvinnande liten om man ser det från ett europeiskt perspektiv och då är det bättre att hålla nere priset på bilarna något och lägga det som tillbehör. Jag har exempelvis själv fortfarande aldrig använt 3-fas handsken efter tre år med Tesla

Måste säga att jag håller med här. Behöver man den är det bara att köpa den, vad är problemet

.
Lite jobbigare för
Hur-kan-Tesla-inte-fatta-att-jag-behöver-dragkrok-crew som tycker det är deras förbannade rättighet att få köpa till en dragkrok till bilen.
Är hur rimligt som helst att trefas inte följer med bilen, bara en jäklar massa folk som hade "betalat" för detta utan att behöva den.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 12:46
av Zalman3
helix skrev:Förstår inte alls problemet och klagandet på att 3-fas röd handske inte medföljer. Behöver man en så är det bara att köpa det som tillbehör. Problem solved!
Andelen som behöver den är antagligen försvinnande liten om man ser det från ett europeiskt perspektiv och då är det bättre att hålla nere priset på bilarna något och lägga det som tillbehör. Jag har exempelvis själv fortfarande aldrig använt 3-fas handsken efter tre år med Tesla

Har snart kört min Tesla 7000mil i Norrland.
Har ännu aldrig hittat en wallconnetor på ett hotell.
Men de allra flesta har 3-fas.
Åker ofta rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Umeå.
Bor ofta på hotell Ett i Östersund.
Hade jag inte kunnat ladda 3-fas på hotellet, så hade jag tvingats till att åka 4mil tor till Krokom för att ladda.
Åt helt fel håll dessutom eftersom Krokom ligger mot Norge.
För mig 3-fas en dealbreaker.
Förstår heller inte varför en UMC kan kosta 5000kr.
Max 2000kr borde den kosta.
Eventuell styrelekronik ska sitta i bilen inte i en klump på kabeln.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 12:56
av helix
Zalman3 skrev:helix skrev:Förstår inte alls problemet och klagandet på att 3-fas röd handske inte medföljer. Behöver man en så är det bara att köpa det som tillbehör. Problem solved!
Andelen som behöver den är antagligen försvinnande liten om man ser det från ett europeiskt perspektiv och då är det bättre att hålla nere priset på bilarna något och lägga det som tillbehör. Jag har exempelvis själv fortfarande aldrig använt 3-fas handsken efter tre år med Tesla

Har snart kört min Tesla 7000mil i Norrland.
Har ännu aldrig hittat en wallconnetor på ett hotell.
Men de allra flesta har 3-fas.
Åker ofta rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Umeå.
Bor ofta på hotell Ett i Östersund.
Hade jag inte kunnat ladda 3-fas på hotellet, så hade jag tvingats till att åka 4mil tor till Krokom för att ladda.
Åt helt fel håll dessutom eftersom Krokom ligger mot Norge.
För mig 3-fas en dealbreaker.
Förstår heller inte varför en UMC kan kosta 5000kr.
Max 2000kr borde den kosta.
Eventuell styrelekronik ska sitta i bilen inte i en klump på kabeln.
Det scenariot du beskriver är representativt för en minoritet av de i Europa som köper en Model 3. Är det då rimligt att alla som inte behöver en röd 3-fas handske ska bli tvingade på en sådan när man inte behöver den och inte vill betala för den? Då är det såklart bättre att de som verkligen behöver en sådan ges möjlighet att köpa en. Det är precis så det funkar nu. Har man behovet som du verkar ha är det väl en no-brainer att köpa en UMC med 3-fas handske.
Borde Tesla inkludera vinterdäck också i priset och köra ut detta i hela Europa samt höja priset på bilarna för alla? Tror de som köper Model 3 i Spanien tycker att detta vore en märklig idé
Det är bara att hacka i sig att en global tillverkare som Tesla inte kan skräddarsy produkterna efter undantagsfallen. Tycker personligen de gör helt rätt här.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 13:16
av Zalman3
Förstår att Tesla slimmar kostnaderna med modell 3.
Förstår dock inte varför en kabel från väggen till bilen ska kosta så mycket.
VW lovar ju att en wallbox ska kosta 3000kr.
Så om man vill vara sniken så kunde Tesla säga att en standard UMC som klarar 32A och 240V ingår, värde 2000kr. Lägg till 500kr och du får en 11kW 3-fas.
Tror väldigt många skulle köpa 3-fas versionen då.
Istället för att i efterhand komma på att köpa en 3-fas UMC separat.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 13:24
av oscfor
UMC har hittills kostat dryga 7kkr och kommer förmodligen att fortsätta kosta så. Det beror säkerligen på att den är bland de bästa på marknaden.
Liknelsen med vinterdäck var bra!
En lite billigare variant är ju att köpa en WC för 5kkr och sätta på en trefashandske så har man en trefasladdare.
Och inte heller jag förstår upprördheten. Det är ju bara att köpa till.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 13:28
av helix
Zalman3 skrev:Förstår att Tesla slimmar kostnaderna med modell 3.
Förstår dock inte varför en kabel från väggen till bilen ska kosta så mycket.
VW lovar ju att en wallbox ska kosta 3000kr.
Så om man vill vara sniken så kunde Tesla säga att en standard UMC som klarar 32A och 240V ingår, värde 2000kr. Lägg till 500kr och du får en 11kW 3-fas.
Tror väldigt många skulle köpa 3-fas versionen då.
Istället för att i efterhand komma på att köpa en 3-fas UMC separat.
Kan bara konstatera att det finns ingen "gratis lunch". Vissa saker är inkluderade i grundpriset andra är det inte. Olika tillverkare väljer att inkludera olika saker som standard, subeventionera vissa och ta mycket betalt för andra. Men bara för att det är inkluderat hos en tillverkare innebär det inte att man inte betalar för sig. När jag köpte min förra Porsche fick jag pynta 5000kr för stolsvärme fram, 5000kr för automatiskt avbländbara backspeglar, 17000 för elstolar och 14000 för backkamera med parkeringssensorer. Det är inte motiverat pris för de tillbehören, men vill man ha det så är det bara att betala. Alternativt väljer man en annan produkt helt enkelt.
VW koncernen lovar mycket just nu till höger och vänster... Apropå Porsche så har de ju stoltserat med Taycan från 75k dollar. Hörde från en säker källa att den Taycan som kommer börja säljas i höst kommer att ha ett grundpris på runt 1,4msek utan tillval. Vad man säger och vad man gör är tydligen helt olika saker inom VW...
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 13:35
av Klintan
Zalman3 skrev:Förstår att Tesla slimmar kostnaderna med modell 3.
Förstår dock inte varför en kabel från väggen till bilen ska kosta så mycket.
VW lovar ju att en wallbox ska kosta 3000kr.
Så om man vill vara sniken så kunde Tesla säga att en standard UMC som klarar 32A och 240V ingår, värde 2000kr. Lägg till 500kr och du får en 11kW 3-fas.
Tror väldigt många skulle köpa 3-fas versionen då.
Istället för att i efterhand komma på att köpa en 3-fas UMC separat.
Instämmer, skillnaden är ett trefasrelä, kablar och kontaktdonen. Borde finnas möjlighet att uppgradera till detta istället för att köpa dubbla UMC.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 14:10
av Zalman3
Men priserna måste ner.
Nissan ville ha 3500kr för en simpel Typ2 kabel.
Köpte en i England för 1500kr istället.
På eBay hittar man en 16A 240V, UMC kopia för ca 1400kr.
Gissar att priserna snabbt fortsätter ner nu när börjar bli volymer.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 14:11
av oscfor
Visa gärna på en trefasladdare som är billigare än Teslas och med jämförbar kompatibilitet.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 17:06
av bylund
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 17:19
av oscfor
Men går inte att använda i ett vanligt uttag eller i campinguttag utan adapter. Eller öppna laddluckan.
Re: Kablar, adaptrar och laddare
Postat: 03 feb 2019 17:27
av NEO
Sjukt ovärt, 6000kr för något som bara fungerar med 400V 16A CEE utan adapter?
Då är det helt klart smartare att investera i en bättre begagnad UMC till lägre pris med massvis av adaptrar och möjlighet att ladda 230V schuko. Kommer man dessutom över en norsk UMC är ju ferieturen till geiranger eller trysil fixad i samma veva.