Okej låter bra om de inte kräver service för garantin.taliz skrev:Autopilot ingår. Det är FSD som kostar extra.Tomas88 skrev:Annan färg än vit kostar mellan 8000-22000krtaliz skrev:Vad är det för "dyra" tillval till Model 3? Den kommer ju så gott som fullutrustad från grunden.Tomas88 skrev:Håller inte med om din jämförelse och det är inte samma pris heller. Du jämför fullutrustad bil med basutrustad (visst Teslan har säkert bättre basutrustning än Kian men ändå). Tillvalen på Tesla är inte billiga!taliz skrev:Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Det är nästan som att jämföra en Lada med en Porsche.
Jag har tidigare också dissat Kia och Hyundai men tycker de blivit betydligt bättre på senare år.
Har du själv provkört någon av dem?
Jag har kört andra framhjulsdrivna bilar med 200hk, det går inte att jämföra med Tesla överhuvudtaget.
Autopilot 66000 kr (dock inget jag efterfrågar).
Inget jag kollat upp men jag har läst att reservdelar och service är väldigt dyrt på Tesla.
Färg är inte mycket dyrare än andra.
Och som sagt, bilen är så gott som fullutrustad från start.
Service är extremt mycket billigare på Tesla eftersom det inte behövs, garantierna gäller ändå.
En artikel på Teknikens värld säger så här:
https://teknikensvarld.se/service-av-el ... g-men-dyr/
["i]Elbilar kostar mindre än konventionella bilar att serva. Första servicen för en Hyundai Kona Electric kostar 1 274 kronor. Den bensindrivna versionen, Kona 1,0T, kostar 2 369 kronor för motsvarande service. Det är oljebytet som gör skillnad. Ett filter och några liter olja betyder tusenlappen mer i servicekostnad för en traditionell Otto-motor.
Det finns undantag. Tesla är riktigt dyr att serva. Tesla-verkstaden tar 4 900 kronor för en basservice på en Model X. Model 3 kostar 4 000-5 000 kronor på första servicen (exakt pris är ännu inte fastställt) men har till skillnad från Tesla Model S fördelen att den bara behöver service vartannat år.
Nissan-verkstäderna tar också bra betalt för att serva elektriska Nissan Leaf. Märkesverkstaden Mobility Motors i Stockholm tar 2 955 kronor för att göra första servicen på Leaf.
Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar. Men med tanke på att verkstäderna mest ägnar tid åt kontroller är det mycket pengar. Om bilen är frisk har bara kupéfiltret bytts ut.
En elmotor är nämligen i princip servicefri. Ingen olja, inget oljefilter. Inga tändstift, ingen kamrem, ingen vattenkylning. Ingen kylarglykol att kontrollera. Inga oljeläckage att leta efter, inga packningar som ger sig. Det finns heller ingen växellåda som kan spöka och läcka olja. Elmotorer har direktdrift."
[/i]