Funderar på att skaffa elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Tomas88

Re: Funderar på att skaffa elbil

Inlägg av Tomas88 »

taliz skrev:
Tomas88 skrev:
taliz skrev:
Tomas88 skrev:
taliz skrev:
Hyundai och Kia är plastiga, tråkiga, koreanska budgetbilar. Att folk överhuvudtaget kan vara intresserade av att betala lika mycket för dom som en Tesla(lär ha betydligt bättre andrahandsvärde) övergår mitt förstånd. Men det finns ju köpare till nästan allt...
Det är nästan som att jämföra en Lada med en Porsche.
Håller inte med om din jämförelse och det är inte samma pris heller. Du jämför fullutrustad bil med basutrustad (visst Teslan har säkert bättre basutrustning än Kian men ändå). Tillvalen på Tesla är inte billiga!
Jag har tidigare också dissat Kia och Hyundai men tycker de blivit betydligt bättre på senare år.
Har du själv provkört någon av dem?
Vad är det för "dyra" tillval till Model 3? Den kommer ju så gott som fullutrustad från grunden.
Jag har kört andra framhjulsdrivna bilar med 200hk, det går inte att jämföra med Tesla överhuvudtaget.
Annan färg än vit kostar mellan 8000-22000kr
Autopilot 66000 kr (dock inget jag efterfrågar).

Inget jag kollat upp men jag har läst att reservdelar och service är väldigt dyrt på Tesla.
Autopilot ingår. Det är FSD som kostar extra.
Färg är inte mycket dyrare än andra.
Och som sagt, bilen är så gott som fullutrustad från start.

Service är extremt mycket billigare på Tesla eftersom det inte behövs, garantierna gäller ändå.
Okej låter bra om de inte kräver service för garantin.

En artikel på Teknikens värld säger så här:

https://teknikensvarld.se/service-av-el ... g-men-dyr/

["i]Elbilar kostar mindre än konventionella bilar att serva. Första servicen för en Hyundai Kona Electric kostar 1 274 kronor. Den bensindrivna versionen, Kona 1,0T, kostar 2 369 kronor för motsvarande service. Det är oljebytet som gör skillnad. Ett filter och några liter olja betyder tusenlappen mer i servicekostnad för en traditionell Otto-motor.
Det finns undantag. Tesla är riktigt dyr att serva. Tesla-verkstaden tar 4 900 kronor för en basservice på en Model X. Model 3 kostar 4 000-5 000 kronor på första servicen (exakt pris är ännu inte fastställt) men har till skillnad från Tesla Model S fördelen att den bara behöver service vartannat år.

Nissan-verkstäderna tar också bra betalt för att serva elektriska Nissan Leaf. Märkesverkstaden Mobility Motors i Stockholm tar 2 955 kronor för att göra första servicen på Leaf.
Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar. Men med tanke på att verkstäderna mest ägnar tid åt kontroller är det mycket pengar. Om bilen är frisk har bara kupéfiltret bytts ut.
En elmotor är nämligen i princip servicefri. Ingen olja, inget oljefilter. Inga tändstift, ingen kamrem, ingen vattenkylning. Ingen kylarglykol att kontrollera. Inga oljeläckage att leta efter, inga packningar som ger sig. Det finns heller ingen växellåda som kan spöka och läcka olja. Elmotorer har direktdrift."
[/i]
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Svenssons skrev:
Tomas88 skrev:
tor-ake skrev:
Bättre laddningsmöjligheter är ju ett understatement. Vill bara tillägga det, att det ena bilmärket kommer med ett laddnätverk som täcker hela västeuropa snart inkluderande norra norrland, de andra får man beställa otaliga laddkort och appar och sitta och bläddra timme efter timme i smartphonen för att planera en resa. Med en model 3 är det bara att knappa in destinationen i bilens navigator, och åka.
Teslas Superchargers är ju så klar ett plus. Jag har som sagt aldrig ägt en elbil. Men är det verkligen så omständigt att ladda på andra laddare? Som jag har förstått det är de flesta gratis. Då behöver man väl inget laddkort?
Ja, Det är ett jäkla meck att ladda på andra snabbladdare än Teslas Supercharger.

På en Supercharger gör du följande:
1. Stannar vid den.
2. Kopplar in kabeln.
3. Klart!

På en offentlig laddare som inte är Tesla gör du på följande sätt:
1 Stannar vid den.
2. Försöker identifiera vilket nätverk den tillhör.
3. Försöker leta rätt på rätt RFID-bricka som du måste beställa veckor innan du ska köra.
4. Inser att du inte har rätt bricka eller kan hitta rätt bricka.
5. Försöker leta rätt på app för nätverket.
6. Inser att du måste ladda hem ny app.
7. Skapa nytt konto för appen.
8. Lägger in kortuppgifter.
9. Koppla upp appen mot laddaren.
10. Förhoppningsvis startar laddningen men troligen klarar laddaren endast mindre än hälften av laddhastigheten mot Supercharger (48kW mot 120kW).
11. Klart (om inte laddningen avbryts och du måste starta om den vilket inte är helt ovanligt...).

Snabbladdare är sällan gratis numera. De flesta tar betalt för det inklusive alla större nätverk.
Finns det inte möjlighet för kortbetalning?

Hur debiterar Tesla för laddningen då? För det kostar väl numera om man inte har en äldre Tesla med fri laddning?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Tomas88 skrev:
GreenMachine skrev:
Många som sätter på sig ”fixarhatten” och kommer ned modellförslag. Det är ju kanske kul men den kanske vikigaste och mest avgörande frågan är väl kanske om du tänkt köpa bilen privat eller på/via företag?
Det är helt privatköp.
Om du tänker dig ett helt privatköp och då inte kör så mycket i tjänsten och får ersättning för det (vet inte om det är så men gissar det) så är det då kostnaden eller val av finansieringsmetod, samt faktisk värdeminskning de viktigaste faktorerna att fundera över.

Bara i år så har börsen gått upp med nästan 20% och även om det kanske inte är representativt så måste man såklart fundera på vad det kostar att istället lhga en halvmille (eller mer) på en bil istället. Jag vet det är skittråkigt att tänka så, men det bör man såklart.

Om man till det lägger att den bilen som man då köper för dessa pengar efter tre år dessutom kanske bara är värd hälften av vad man köpte den för /och delar det med 36 månader (eller hur länge man nu tänker sig att man ska ha bilen) så får man ju en ide om vad det faktist kommer att kosta.

Sen som många redan varit inne på, så finns det ju även en pluss-sida i och med att man inte betalar samma vägskatt, bränsle och service mm, men för att få den kalkylen att gå ihop sig så behöver man ju såklart köra en hel del och jag har inte sett så många kalkyler på privatköp av elbil som visar plus om man inte till det också för milersättning etc från företag eller har väldigt lång pendling till arbetet och också kan göra ett ganska stort avdrag vid deklaration.

Men det går såklart att köpa en elbil också för att man tycker att det är en kul bil att ha.. :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tomas88 skrev:

Hur debiterar Tesla för laddningen då? För det kostar väl numera om man inte har en äldre Tesla med fri laddning?
Nej, det är få som tar kort. Tror det bara är E.ON och kanske Ionity som tar kortbetalning. På de flesta laddare måste du koppla ett RFId till ditt betalkort för att kunna ladda. Andra vill ha en app, vilket är lite bökigare.

Tesla identifierar bilen genom anslutningskabeln och debiterar det kortet du anslutit till bilen. Det är så klart så här det ska funka och visar på ännu en punkt att Tesla ligger långt före de andra leverantörerna.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Du får lite mer än bara en bättre stereo. Du får en bil med två motorer, du får ett större batteri med en räckvidd på typ nästan 15 mil längre. Kör du lugnt kommer du nästan 20 mil. Du får en bil med sportbilsprestanda.

Snabbare laddning osv.
Nej det finns få gratis laddning Som är snabb. Som jag förstår så tar det betydligt längre tid att ladda en Kia Niro.

tesla har funnits länge som elbil, mig veterligen så har ingen annan varit på banan lika länge.
Om du inte vill betala mer än 400000 kr så ligger tesla utanför din budget.
Det jag undersökte mest när jag skulle välja elbil var möjligheten o snabbheten att ladda bilen.

Jag kör rätt mycket typ 2500 mil per år. Om du köper en tesla wallconnektor så får du i 6,9 mil i timmen hemma. Typ fyller hela 45 mil på 5-6 timmar.

Finns massa 11 kW laddare ute vid tex köpcentrum som är gratis o laddar ca 7 mil timmen på en lunch.
Ett par väsentliga frågor som jag anser vid val av elbil.
1 hur långt kör du per dag/år
2 har du möjlighet till laddbox hemma / samt hur mycket laddar den för den bilen?
3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.

Som jag förstått så tar det betydligt längre tid med tex kia Niro. Har du kollat laddtid på den?
Jag googlade på Niro. Med laddbox tar det 17 timmar att fylls batteriet. Tur att jag inte köpte den, hade inte funkat för mig.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

LarsL skrev:
Tomas88 skrev:

Nej, det är få som tar kort. Tror det bara är E.ON och kanske Ionity som tar kortbetalning. På de flesta laddare måste du koppla ett RFId till ditt betalkort för att kunna ladda. Andra vill ha en app, vilket är lite bökigare.

Tesla identifierar bilen genom anslutningskabeln och debiterar det kortet du anslutit till bilen. Det är så klart så här det ska funka och visar på ännu en punkt att Tesla ligger långt före de andra leverantörerna.

Jag fick 750 mil på köpet så jag har inte ens kopplat något kort ännu. Bara ladda, jag har kvar 620 mil efter min semester i år.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

GreenMachine skrev:

Bara i år så har börsen gått upp med nästan 20% och även om det kanske inte är representativt så måste man såklart fundera på vad det kostar att istället lhga en halvmille (eller mer) på en bil istället. Jag vet det är skittråkigt att tänka så, men det bör man såklart.

Om man till det lägger att den bilen som man då köper för dessa pengar efter tre år dessutom kanske bara är värd hälften av vad man köpte den för /och delar det med 36 månader (eller hur länge man nu tänker sig att man ska ha bilen) så får man ju en ide om vad det faktist kommer att kosta.
Börsen kan faktiskt gå ner 20% på återstoden av året. Det kanske är en bättre investering att köpa en bil. Livet handlar inte för alla bara om att samla pengar på hög. Jag har tex svårt att förstå varför duktiga, välutbildade personer som med största sannolikhet kommer att tjäna mycket pengar livet ut inte unnar sig lite extra nu. Tex genom att köpa en onödigt dyr bil :). Jag blir fortfarande glad varje gång jag kör min.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

David D skrev:
GreenMachine skrev:

Börsen kan faktiskt gå ner 20% på återstoden av året. Det kanske är en bättre investering att köpa en bil. Livet handlar inte för alla bara om att samla pengar på hög. Jag har tex svårt att förstå varför duktiga, välutbildade personer som med största sannolikhet kommer att tjäna mycket pengar livet ut inte unnar sig lite extra nu. Tex genom att köpa en onödigt dyr bil :). Jag blir fortfarande glad varje gång jag kör min.
Ja alla investeringar behöver inte nödvändigtvis ge avkastning i form av mer pengar.
Vissa investeringar ger andra värden. Ingen ifrågasätter tex när folk skaffar barn, "varför gjorde ni det? Det är ju jättedyrt med barn!".
Vissa materiella ting kan också ge hög tillfredsställelse. En bil är för många frihet. En rolig elbil som en Tesla ger ännu mer känsla av frihet. Dessutom är det en kul pryl som på sätt och vis är "levande", i den mån att den ständigt utvecklas och förbättras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Tomas88 skrev:
Byter jag till en ny bil vill jag inte byta ner mig i utrustning och med ventilerade säten och bättre ljudanläggning måste man i princip välja maxutrustade bilar.
jag hade samma oro när vi skulle byta ut vår maxutrustade bmw 5-serie mot en model 3. Och visst, det är en hel del grejer utrustningsmässigt man inte kan få i teslan som beemern hade, men man får så mycket annat att jag inte saknar tysken alls. Allt som kändes modernt i den, minns jag som bara föråldrat idag.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Vi har en Kia e-Niro Niro som vi är väldigt nöjda med. Jag tycker man får väldigt mycket utrustning och räckvidd för pengarna, och prestandan är fullt tillräcklig och mer än det även i högre farter. Problem med laddning på långresor med andra bilar än Tesla överdrivs ofta här på forumet. Det finns massor med CCS laddare och ofta fler än en på samma ställe längs de större vägarna (men olika operatörer). Kolla uppladdning.nu hur det ser ut längs de rutter du brukar köra. Däremot laddar Tesla snabbare, men samtidigt kommer du längre med en e-Niro/Kona än med SR+. Avsaknad av 3-fas laddning är inget problem om du inte kör 25-30 mil om dagen. Även om du laddar med så lite som 13A så laddar du drygt 20 mil räckvidd på 12 timmar.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tomas88

Inlägg av Tomas88 »

Jo när man räknar på det så skulle jag nog klara mig på 1 fas 6A oftast. Anledningen till att jag tycker 3 fas vore bra är att man ju fördelar lasten bättre. Som sagt så har ju i alla fall Kona 3 fas och kanske har Kia också fått det. Har mailat bilhandlaren.

En sak jag tycker vore bra är om man i bilen kan ställa ner laddeffekten. Har fått beskedet att det inte går i Hyundai men hur är det på Kia? Tesla går det väl?

De här apparna och taggarna man behöver för CCS snabbladdning. Är det någon månadsavgift på dem?
Vad brukar priset per kwh ligga på? Eller betalar men per minut?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Tomas88 skrev:

En sak jag tycker vore bra är om man i bilen kan ställa ner laddeffekten. Har fått beskedet att det inte går i Hyundai men hur är det på Kia? Tesla går det väl??
På tesla kan man ställa in max ampere-uttag för en given plats (går på gps), bra lösning som ”bara fungerar” i praktiken.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Något som ingen nämnt är försäkrings kostnad. Kolla gärna upp vad de kostar dig på de olika modellerna. Modell 3 är ofta lite dyrare än tex din Volvo. Sen är ju försäkring väldigt beroende av var du bor och en massa annat så du måste nog kolla upp detta själv.

Tänker att detta kan vara en viktig faktor om man inte kör jättemycket.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tomas88 skrev:
De här apparna och taggarna man behöver för CCS snabbladdning. Är det någon månadsavgift på dem?
Det finns de med månadsavgift för att få ner kostnaderna, det finns både betalning per minut, per kWh och per session (Ionity om än kanske tillfälligt). Kostnaderna varierar mycket, alla är nog dyrare än Teslas Supercharger även ifall de är långsammare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tomas88 skrev:
En sak jag tycker vore bra är om man i bilen kan ställa ner laddeffekten. Har fått beskedet att det inte går i Hyundai men hur är det på Kia?
Bilen laddar ju aldrig mer än laddboxen/laddsladden/laddstolpen ger. Jag har en laddsladd som jag använder hemma som man kan ställa laddströmmen på mellan 6 och 16A. Det finns laddboxar som har olika typer av automatisk reglering av laddström beroende på hur stor last man har totalt i huset osv. Så den saken är inget problem i praktiken.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

iAkita skrev:
Vi har en Kia e-Niro Niro som vi är väldigt nöjda med. Jag tycker man får väldigt mycket utrustning och räckvidd för pengarna, och prestandan är fullt tillräcklig och mer än det även i högre farter. Problem med laddning på långresor med andra bilar än Tesla överdrivs ofta här på forumet. Det finns massor med CCS laddare och ofta fler än en på samma ställe längs de större vägarna (men olika operatörer). Kolla uppladdning.nu hur det ser ut längs de rutter du brukar köra. Däremot laddar Tesla snabbare, men samtidigt kommer du längre med en e-Niro/Kona än med SR+. Avsaknad av 3-fas laddning är inget problem om du inte kör 25-30 mil om dagen. Även om du laddar med så lite som 13A så laddar du drygt 20 mil räckvidd på 12 timmar.
hur lång tid tar den att ladda upp den med ccs på semestern?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Tomas88 skrev:
Det finns de med månadsavgift för att få ner kostnaderna, det finns både betalning per minut, per kWh och per session (Ionity om än kanske tillfälligt). Kostnaderna varierar mycket, alla är nog dyrare än Teslas Supercharger även ifall de är långsammare.
Kan lägga till att priset ofta ligger runt 5kr/kWh men de varierar kraftigt.
Men beroende på dina kör mönster så kanske du i praktiken mer eller mindre bara laddar hemma. När vi hade en leaf som pendlar bil så laddade vi minst 90% hemma dvs snabbladdning kosta den blir ändå marginell. Glöm inte att leaf dessutom har ett väldigt litet batteri.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tomas88 skrev:
Jag har tagit hem RFId taggar från InCharge, Charge & Drive, Bee (tidigare CLEVER), E.ON och Park and Charge. De kostar inget per månad men E.ON vill ha 200kr i deposition. Dessutom finns det ett antal appar som vissa mindre bolag/kommuner använder, EasyPark kan vara bra att ha tex.
Kostnaden varierar lite och vissa tar betalt per minut, vilket gör att kWh kostnaden kan variera, medan andra tar betalt per kWh. Minutavgiften är typiskt 2kr/min medan kWh priset ofta ligger på 2,5 till 5 kr/kWh. Det är alltså relativt dyrt att snabbladda en elbil.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Tomas88 skrev:
Jo när man räknar på det så skulle jag nog klara mig på 1 fas 6A oftast. Anledningen till att jag tycker 3 fas vore bra är att man ju fördelar lasten bättre. Som sagt så har ju i alla fall Kona 3 fas och kanske har Kia också fått det. Har mailat bilhandlaren.

En sak jag tycker vore bra är om man i bilen kan ställa ner laddeffekten. Har fått beskedet att det inte går i Hyundai men hur är det på Kia? Tesla går det väl?

Kona har exakt samma "user interface" med samma menyer som e-Niro, det är bara utseendet som skiljer sig åt lite. Så jag är ganska säker på att det går att ställa ner laddeffekten även i Kona. Däremot kan du bara välja mellan tre olika lägen och det är svårt att veta vad de motsvarar för effekt, så teslas lösning är bättre. Men som Jerker skrev kan du oftast ställa in detta i laddboxen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Ställa ner laddeffekten? När det tar 17 timmar att fylla från laddbox. Känns som det skulle ökas på istället.
Om du ställer ner den så tar det ännu längre tid. En tesla 3 LR fyller hela batteriet på 5-6 timmar från

Om jag laddar på 50kw så får jag nästan 30 mil i timmen.
Kör jag hemma på 11kw tesla wc får jag nästan 7 mil i timmen.

Ni som kör Kia eller kona eller leaf.
Vad är era siffror på en
11kw laddare ?
50 kW laddare ?
Ni som kör laddhybrid hur lång tid tar det för er att ladda era bilar?
Jag förstår att alla har olika krav. Jag är supernöjd att få i typ 20 mil på 3 timmar från mängder med offentliga laddare ute.
Visst hemma om bilen ska stå hela natten kan jag ställa ner laddningen men att kunna ladda snabbt är viktigt för mig.
På resor som jag gjort typ 60 mil enkel så går det lika snabbt som med diesel bilen skillnaden är att jag gör ett par korta snabba stopp, än typ ett längre o ett kort.

Och observera jag är inte ute efter ( min bil är bättre än din) utan är uppriktigt intresserad av hur laddtider på andra elbilar funkar.
För mig som kör 2500-3000 per år är tesla 3 bra men vi får se hur jag upplever den efter första vintern. Jag tror det är bra på vintern med större batteri o snabbare laddning, man får mer marginal då.
Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Tomas88 skrev:

Okej låter bra om de inte kräver service för garantin.

En artikel på Teknikens värld säger så här:

https://teknikensvarld.se/service-av-el ... g-men-dyr/

["i]Elbilar kostar mindre än konventionella bilar att serva. Första servicen för en Hyundai Kona Electric kostar 1 274 kronor. Den bensindrivna versionen, Kona 1,0T, kostar 2 369 kronor för motsvarande service. Det är oljebytet som gör skillnad. Ett filter och några liter olja betyder tusenlappen mer i servicekostnad för en traditionell Otto-motor.
Det finns undantag. Tesla är riktigt dyr att serva. Tesla-verkstaden tar 4 900 kronor för en basservice på en Model X. Model 3 kostar 4 000-5 000 kronor på första servicen (exakt pris är ännu inte fastställt) men har till skillnad från Tesla Model S fördelen att den bara behöver service vartannat år.

Nissan-verkstäderna tar också bra betalt för att serva elektriska Nissan Leaf. Märkesverkstaden Mobility Motors i Stockholm tar 2 955 kronor för att göra första servicen på Leaf.
Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar. Men med tanke på att verkstäderna mest ägnar tid åt kontroller är det mycket pengar. Om bilen är frisk har bara kupéfiltret bytts ut.
En elmotor är nämligen i princip servicefri. Ingen olja, inget oljefilter. Inga tändstift, ingen kamrem, ingen vattenkylning. Ingen kylarglykol att kontrollera. Inga oljeläckage att leta efter, inga packningar som ger sig. Det finns heller ingen växellåda som kan spöka och läcka olja. Elmotorer har direktdrift."
[/i]
Detta är nog en lite äldre artikel då det inte var så länge sedan som Tesla gick ut med att man inte behövde göra någon regelbunden service hos dem alls. De har dock några rekommendationer som man kan göra själv eller lämna in den på en "vanlig" verkstad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
Något som ingen nämnt är försäkrings kostnad. Kolla gärna upp vad de kostar dig på de olika modellerna. Modell 3 är ofta lite dyrare än tex din Volvo. Sen är ju försäkring väldigt beroende av var du bor och en massa annat så du måste nog kolla upp detta själv.

För min del så blev försäkringen för min Model 3 Performance med närmare 500hk 20% billigare än min tidigare Volvo V60 D4 med 181hk.
Rätt udda kan jag tycka men klart är att man inte skall förutsätta att X är dyrare än Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:

För min del så blev försäkringen för min Model 3 Performance med närmare 500hk 20% billigare än min tidigare Volvo V60 D4 med 181hk.
Rätt udda kan jag tycka men klart är att man inte skall förutsätta att X är dyrare än Y.
Oj de lät väldigt konstigt.. Jag har jämför med nuvarande V60 på 163 höstar med en modell 3 sr+, där blev teslan typ 1500 kr dyrare(minns inte exakt nu) men då ska man också väga in att volvon är hel försäkrad.. Dock anser jag de var en rimlig kostnad..
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Snap02 skrev:
3 om du reser på semester o ska fylla batteriet, hur lång tid tar det? Med tesla 3 tar det från 20 min till 45 min berodde på hur mycket du fyller.

Som jag förstått så tar det betydligt längre tid med tex kia Niro. Har du kollat laddtid på den?
Jag googlade på Niro. Med laddbox tar det 17 timmar att fylls batteriet. Tur att jag inte köpte den, hade inte funkat för mig.

En Niro på ionity borde alltså ta 45 minuter att fylla 10-80 %, men merparten av alla CCS i Sverige är på max 50kW vilket gör att det tar dryga timmen. Kan vara segt om man inte passar på att äta lunch t.ex.

Men kolla totala restiden och laddtiderna på Abetterrouteplanner och se om det känns vettigt.

Jag lovar att Teslan vinner på de flesta sträckor. Exempel: Gävle-Malmö med model 3 sr+, 8h12 min varav 1h22m laddning. Kia Niro 9h18min varav 2h18m laddning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

tor-ake skrev:
Snap02 skrev:

En Niro på ionity borde alltså ta 45 minuter att fylla 10-80 %, men merparten av alla CCS i Sverige är på max 50kW vilket gör att det tar dryga timmen. Kan vara segt om man inte passar på att äta lunch t.ex.

Men kolla totala restiden och laddtiderna på Abetterrouteplanner och se om det känns vettigt.

Jag lovar att Teslan vinner på de flesta sträckor. Exempel: Gävle-Malmö med model 3 sr+, 8h12 min varav 1h22m laddning. Kia Niro 9h18min varav 2h18m laddning.
Konstigt, jag får 8:42 för 3 SR+ och 9:30 för e-Niro på samma sträcka. Hur som helst, självklart kommer Teslans snabbare laddning ge utslag på längre resor, så om man kör långa dagsetapper ”vinner” den som du säger på de allra flesta sträckor. Jag är dock förvånad över hur liten skillnaden är (den blir så klart mycket större än om man jämför med 3 LR, men då ligger vi i en helt annan prisklass). Jag utgår från Malmö och har planerat några resor söderut, och e-Niron håller förvånansvärt jämna steg med Teslan:

Malmö – Hamburg
3 SR+: 5:15
e-Niro: 5:14

Malmö – Berlin
3 SR+: 7.10
e-Niro: 7.27

Malmö - Prag
3 SR+: 11:58
e-Niro: 12:04

Malmö - Amsterdam
3 SR+: 10:26
e-niro 11:19