Utvecklingen av bilar har varit enorm de senaste 50 åren, i de flesta avseenden. Några insikter som jag fått är dessa:
När Trafikmagasinet firade 25-årsjubileum (tror jag att det var) så sa Carl Ingemar Perstad i sin tillbakablick över vad som hänt under de åren att det t.ex. på 70-talet inte var nån självklarhet att bilen startade om det var några minusgrader. Vi som haft sådana bilar minns detta väl och K-sprit och startgas var en självklarhet och konsten att rätt använda en manuell choke var absolut nödvändig.
En annan sak är hur snabbt bilar kan köras. Detta fick jag en tydligare bild av när jag flyttade till Nyköpingstrakten och ofta använder på- och avfarterna till motorvägen där. Den motorvägen byggdes innan omläggningen till högertrafik och inte förrän de under de senaste åren har man byggt om några av trafikplatserna och förberett avfarterna lite bättre. Nu är ju det som var påfarter när vägen byggdes istället avfarter och det är inte sällan som bilar kommer i för hög fart och inte klarar av att ta den skarpa kurvan. Men det är inte bara för att det är en före detta påfart, för de nuvarande påfarterna skulle inte heller vara säkra som avfarter idag. Det som är min poäng med detta långa och omständliga resonemang är att när denna motorväg byggdes så hade de flesta bilar en toppfart runt 70 km/h och hade inga problem med dessa avfarter. Dessutom var det tämligen gles trafik på våra vägar.
Då var det inte så kontroversiellt med fri fart, som det tidigare var på vissa motorvägar. Inga bilar kunde ändå köra särskilt fort. Jag minns också några breda och raka landsvägsvägsträckor i Småland som vi, när jag var barn på 70-talet, ibland hade anledning att köra på. Dessa hade en 130-gräns och jag minns hur pappa pressade vår Volvo 142 till bristningsgränsen och faktiskt fick upp den i 130! Det var en upplevelse, och vi tre bröder satt utan säkerhetsbälten och hängde över ryggstöden för att med egna ögon kunna se hastighetsmätaren.
Vägen mellan Nyköping och Stigtomta byggdes om och breddades och rätades ut på 70-talet. Då satte man 130 på den vägen! Helt otänkbart idag och nu är det 90 men det diskuteras att man ska sänka till 80. Detta samtidigt som bilarna har mycket bättre vägegenskaper, kan köras mycket fortare och krocksäkerheten är från ett helt annat universum än i bilar från 50-, 60- och 70-talen som då fick köra i 130 på en vanlig landsväg.
Men så dog ju också folk som flugor i trafiken. När man tittar på statistik över dödsolyckor i trafiken är det hemskt hur det var tidigare.
Jag känner ingen längtan efter att köra särskilt fort. Motorvägsfart är alldeles tillräckligt för mig. Men jag är ju en gubbe, dock utan keps.