Re: Elbilsförsäljningen faller?
Postat: 12 okt 2019 18:35
Allt detta (Ericsson/Nokia/IBM) beror på inkompetens eller snarar fel personer i de som styr företaget.
Jo, det finns alltid de som hänger kvar i den gamla tekniken. Hemma på gården hade vi några grannar som bara använde häst i jordbruket på 1970-talet. Detta var alltså inte grönavågare utan människor som helt enkelt fortsatt med hästar när alla andra gick över till traktorer. Egentligen inte helt galet ur deras synvinkel. Hästen kunde de föda på det den egna gården gav så alla pengar stannade hos dem istället för att skickas till arabländerna.Svenssons skrev:Visst kommer avgasbilar leva kvar även efter stopp i försäljningen liksom det fortfarande finns tjock-TV i hemmen och delvis även i försäljningen. Det kommer dock vara en mycket liten bråkdel mot dagens försäljning och det kommer troligen vara rätt avskalade budgetmodeller för att kunna konkurrera mot de i totalkostnad billigare elbilarna.
Det är nästan alltid fel personer som styr när övergången kommer.ChristerSjo skrev:Allt detta (Ericsson/Nokia/IBM) beror på inkompetens eller snarar fel personer i de som styr företaget.
OM dom får till ett bra fsd-system typ först så har dom ett bra läge iaf, men tveksamt om dom skulle sälja något alls, dom vill nog fortsätta som nu... kanske...ChristerSjo skrev:Skulle Tesla bli nästa Microsoft? Dvs erbjuda ett operativsystem till alla bilar i världen? En kittllande tanke.
Sällan så mycket rabalder när småskalig verksamhet försvinner. Tror inte det varit mycket liv kring alla de TV-reparatörer som försvunnit under de senaste 30 åren. Är passar man inte in i världen som egen företagare försvinner man snabbt och tyst.ChristerSjo skrev:Jo sant, men när det gäller småskalighet finns det sällan fel saker om man bara är medveten om konsekvenserna och står ut med dom.
Stevvee skrev:Men snälla, ni snackar som ni är experter och alla stora företag borde ta in er som konsulter. Förändring är på gång men man får fortfarande inte glömma, 2% utav bilförsäljningen iår är elbilar. 2%!!!!!! Rätt liten del så det finns tid för företag att anpassa sig.
Det kommer förändringar men jag tror faktiskt ingen kan förutspå exakt hur det kommer gå och hur fort. Politiker har sina ambitioner men även fast dom klubbar igenom saker för att vinna röster är det inget som säger att det kommer träda laga kraft förens den dagen det verkligen gör det.
Känns ju som något Tesla absolut inte tänker sig utan snarare tvärtom. De vill ha kontroll på allt och ha allt inhouse. Jag tror att de ser en värld där det bara finns Tesla som leverantör av transporter.Bjelke skrev:OM dom får till ett bra fsd-system typ först så har dom ett bra läge iaf, men tveksamt om dom skulle sälja något alls, dom vill nog fortsätta som nu... kanske...ChristerSjo skrev:Skulle Tesla bli nästa Microsoft? Dvs erbjuda ett operativsystem till alla bilar i världen? En kittllande tanke.
Att jämföra med en mobiltillverkare är inte riktigt rätt i mina ögon. Mobilens livslängd kontra bilen är långt ifrån varandra. Folk byter mobiler betydligt oftare än bilar. Kostnaderna är LÅNGT ifrån varandra och det sista. 2% 2019.ChristerSjo skrev:Stevvee skrev:Men snälla, ni snackar som ni är experter och alla stora företag borde ta in er som konsulter. Förändring är på gång men man får fortfarande inte glömma, 2% utav bilförsäljningen iår är elbilar. 2%!!!!!! Rätt liten del så det finns tid för företag att anpassa sig.
Det kommer förändringar men jag tror faktiskt ingen kan förutspå exakt hur det kommer gå och hur fort. Politiker har sina ambitioner men även fast dom klubbar igenom saker för att vinna röster är det inget som säger att det kommer träda laga kraft förens den dagen det verkligen gör det.
Teknikskiften går fort.
"Under 1980- och 1990-talen var Nokia en viktig aktör vid utvecklande av mobiltelefonin, först i skapandet av det nordiska NMT-nätet, sedan det digitala GSM. Under 1990-talet såldes övriga delar av företaget och Nokia koncentrerade sig på mobiltelefon, där man nådde enorma framgångar som ett av de tre ledande företagen i branschen..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia
Har alltitd gjort och kommer med stor sannolikhet göras i framtiden.
Behöver inte vara konsult för att förstå detta
Bilar har varit datorer på 4 hjul väldigt väldigt väldigt länge med kilometer kabel i sig.ChristerSjo skrev:Bilar kommer vara datorer på 4 hjul i framtiden. Och oavseet värde kommer det ske föränringar. My 5 c. Jag har haft fel förut och kan ha det igen. Men mönstrerna går igenom tiderna.
Precis och det fanns de som såg att Apple var banbrytande även ifall de använde sig av teknik som andra tagit fram, hade dålig batteritid och dålig telefonmottagning jämfört med en Nokia. Likaså de som såg teknikskiftet med digitalkameror tex. Detta hjälpte dock varken Nokia eller Kodak.ChristerSjo skrev:
Behöver inte vara konsult för att förstå detta
Finns ju även hur mycket som helst som pekar på företag som hängt med i skiften. Men man väljer ju experter efter ens eget intresse eller hur.Jerker skrev:Vi är kanske inga experter här, iaf inte jag, men jag kan läsa och lära av vad såna som kan kallas experter har att berätta. Och man kan lära av historien.
Facit, t.ex. De var störst på mekaniska räknemaskiner. När de elektroniska räknarna kom så försökte de faktiskt hänga med men misslyckades. De ignorerade inte konkurrensen från Casio och Texas Insruments utan försökte göra nåt eget, men de hade inte kunskapen och inte heller de ekonomiska muskler som de andra hade, så det gick inget bra, och det gick fort.
Kodak Eastman, var faktiskt själva med om att driva på utvecklingen av digitalkameran, men de hade så mycket pengar i film, framkallningsutrustning och fotopapper att de ville att det skulle fortsätta vara så, att människor ville ha sina foton på papper och sätta in i album. Men där trodde de helt fel. De flesta brydde sig inte om att skriva ut sina foton. Så Kodaks fotopapper till bläckstråleskrivare och speciella fotoskrivare etc. blev en flopp och de gjorde konkurs.
Nokia vars störst och tyckte att de hade det bästa operativsystemet för telefoner. När Iphone kom så ägnade man större energi åt att håna den än att komma med en motsvarande produkt. Det tog bara ett par år innan de hade tappat sina marknadsandelar.
Tjock-TV:n. Vet inte om nåt särskilt företag tog stryk i övergången till platt-TV, men teknikskiftet följde samma kurva som i alla teknikskiften: S-kurvan.
Nu är iofs bilar en helt annan produkt. Den är så dyr att den i större utsträckning är en sällanköpsprodukt, och batterier finns inte för alla som vill bygga elbilar, så det kommer att vara lite trögare än t.ex. med mobiltelefoner. Men man ska inte glömma att de flesta som köper nya bilar bara har dem i 3 år och det är en period som bara är lite längre än för andra teknikprodukter. Så när nybilsköparna väl bestämmer sig för att de ska ha elbilar så kommer det att gå fort!
Jämför med tjock-TV då. Den brukade man ha i 10-15 år men den byttes ändå ut. Hur många slängde fungerande tjock-tv (om ni nu var med då)? Secondhand ville inte ta emot dem.Stevvee skrev:Att jämföra med en mobiltillverkare är inte riktigt rätt i mina ögon. Mobilens livslängd kontra bilen är långt ifrån varandra. Folk byter mobiler betydligt oftare än bilar. Kostnaderna är LÅNGT ifrån varandra och det sista. 2% 2019.
Eget intresse är inte hela världens intresse, glöm inte det.
Ja eftersom du vill referera till Nokia hela tiden så har ju samsung lyckats rätt bra fast dom var sena på pucken med smartphones precis som alla andra förutom Apple.ChristerSjo skrev:Intressan kan du nämna några som inte har uppstått pga av tekniksiftet?
Varför tror du det? Alla kommer så klart inte utveckla egna operativ system men inte behöver alla bilar ha samma. Det funkar ju alldeles utmärkt att en del telefoner har Android och andra iOS. Det går ju att ringa, skicka sms och filer mellan dem ändå.ChristerSjo skrev:Om fordonsinstrin skall lyckas med lönsammheten måste det enas om ett gemensamt operativsystem för bilarna.
De LG och Panasonic är de enda som gör egna skärmar. Så Samsung såg öppningen i marknaden och tog klivet.ChristerSjo skrev:Samsung var ju ett av företagen som har tagit hela teknikskiftet med mobiler och tv med bravur. De var inte ens med på banan på 80-90 talet om jag minns rätt.