Elbilar beskattas lite lägre för att de bara orsakar några av de där sakerna, är min tolkning.
Vad gäller landsbygden ... ja, det är det vanliga.
Ja, man kan nog även diskutera huruvida elbilen faktiskt ger oss 80% av kostnaderna eller om det borde vara lägre. Men att folk utanför större städer på något vis skulle slita mindre per mil är ju inte realistiskt. Vissa områden blir det säkert så som buller osv (även om buller i städer mest kommer från motor/avgasrör och inte däck) men att hålla landsbygden med vägnät bör kosta mer per bil än i städerna för det är mycket längre sträckor och färre bilar.
Svenssons skrev:
OfarligTesla skrev:
Vad är logiken bakom att en elbil i en storstad skulle kosta typ 5 kr/mil men en fossilbil på landsbygd ingenting? Sliter fossilbilen på landsbygd inte alls på vägnätet och miljön?
Effektbrist i städer för att ladda elbilar? Tycker själv det är ologiskt och effektbristen borde styras med pris på elkonsumtion och installerad effekt.
Effektbrist bör ju såklart läggas på elpriset och/eller installationen som du säger.
Förslag. Ny vägskatt
• I större städer blir vägskatten för bensin- och dieselbilar 5:00–5:40 kronor per mil medan laddbara fordon får en vägskatt på knappt 4:80 kronor per mil.
• I mindre städer och på större vägar blir vägskatten omkring 1:00 kronor per mil för bensin- och dieselbilar och 0:80 kronor per mil för laddbara bilar.
• På landsbygd tas ingen vägskatt ut för några fordon.
Jag finner det en aning provocerande när de buntar ihop riktiga elbilar med halvmesyrerna till hybrider. Jag har inget annat val än att ladda bilen med el om jag vill kunna köra någonstans, medan en hybridägare kan gömma bort laddkabeln och bara köra på bensin och spy ut avgaser hela tiden om hen vill.
Varför sliter en bil på landsbygden mindre på vägnätet än samma bil i storstan?
På landsbygden har man rimligtvis högre medelhastighet och kör längre. Detta borde medföra att kostanden per personbil och körd meter på landsbygden är större....
Ähh föresten. Glöm frågan. Det är politiker vi har att göra med och då är logiska resonemang helt ovidkommande.
Det är såklart en fördelningspolitisk tanke bakom det. Det och att stadsbor har fler alternativ i form av kommunala färdmedel och cykel/elcykel. Och så vill man säkert minska trängseln i storstäderna...
Jag tycker det är fullkomligt logiskt och sympatiskt.
Förslag. Ny vägskatt
• I större städer blir vägskatten för bensin- och dieselbilar 5:00–5:40 kronor per mil medan laddbara fordon får en vägskatt på knappt 4:80 kronor per mil.
• I mindre städer och på större vägar blir vägskatten omkring 1:00 kronor per mil för bensin- och dieselbilar och 0:80 kronor per mil för laddbara bilar.
• På landsbygd tas ingen vägskatt ut för några fordon.
Jag finner det en aning provocerande när de buntar ihop riktiga elbilar med halvmesyrerna till hybrider. Jag har inget annat val än att ladda bilen med el om jag vill kunna köra någonstans, medan en hybridägare kan gömma bort laddkabeln och bara köra på bensin och spy ut avgaser hela tiden om hen vill.
Vilka gränsdragningsproblem som kommer uppstå. Var skall gränsen sättas mellan mindre och större städer? 50.000 invånare? 100.000? Skall bara tätort räknas med eller hela kommunen? Är det ytan, bilar per kvm som teoretisk kan köra där? Vilka marginaleffekter det blir för en stad om man råkar få 1 invånare för mycket, plötsligt kommer alla få betala extra mycket när de kör. Kul att vara den som flyttade in och fick bägare tippa över
Ju mer man tittar på detta förslag, ju mer fel finner man!
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Kostnader i form av buller och luftföroreningar minskar också plus att intäkter i form av extra moms på elbilar då dessa ännu kostar mer än motsvarande avgasbil ökar intäkterna.
Fascinerande att just momsen "glöms" bort hela tiden i alla dessa uträkningar, nu och ett bra tag framåt så drar staten in en jäkla massa extra pengar just på det...
Jag har tex betalat in ca en halv miljon i moms på mina 3 Teslor, och hade det varit som före elbilslivet så hade det varit ca 200 tusen (om ens det), så i mitt fall har
jag pyntat in i runda slängar 300 tusen extra bara i moms (plus skatter på elen), det blir jäääääkligt mycket bensin för det...
Momsen är dessutom en förskottsinbetalning jämfört med drivmedelsskatt.
Och så här verkar det se ut ett bra tag framöver...
Ska man räkna på det ur ett nationalekonomiskt perspektiv har du också skickat iväg 1,5miljon till USA jämfört med 600 000 tidigare?
Men då får du inte glömma att Tesla har anställda i Sverige som får lön och betalar skatt, elektriker som får jobb att installera laddare, skapat en marknad för tredjepartsprodukter, hyra betalas för utställningslokaler mm. Så alla miljoner har inte försvunnit till USA.
Jag kanske inte är representativ för en medelsvensk men mina senaste bilar har varit typ Ford/Mercedes/Audi/Citroën/Toyota så ingen skillnad på det sättet, har faktiskt aldrig ägt en Volvo (men
däremot ett par SAAB:ar)... Jag brukade absolut inte byta bil lika ofta som nu heller Flera av dom andra har dock köpts helt nya även dom...
Varför sliter en bil på landsbygden mindre på vägnätet än samma bil i storstan?
På landsbygden har man rimligtvis högre medelhastighet och kör längre. Detta borde medföra att kostanden per personbil och körd meter på landsbygden är större....
Ähh föresten. Glöm frågan. Det är politiker vi har att göra med och då är logiska resonemang helt ovidkommande.
Det är såklart en fördelningspolitisk tanke bakom det. Det och att stadsbor har fler alternativ i form av kommunala färdmedel och cykel/elcykel. Och så vill man säkert minska trängseln i storstäderna...
Jag tycker det är fullkomligt logiskt och sympatiskt.
Håller med. Dessutom påverkas luftkvaliteten i städer så att hälsoskadliga nivåer uppkommer med förhöjda sjuk- och dödstal. Till detta ökade vårdkostnader.
Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Helt ärligt. Skulle detta införas skulle folk knyta näven i fickan och gå vidare som inget hänt. Händer varje gång.
Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Helt ärligt. Skulle detta införas skulle folk knyta näven i fickan och gå vidare som inget hänt. Händer varje gång.
Lång intensiv tråd detta som jag skummat igenom. Intressant många vinklingar och tankar.
Politiker inför en skatt utifrån påståendet att det har en negativ påverkan på miljö eller samhällets funktioner. När det sker en omställning så att denna negativa miljö/samhällseffekt inte finns längre, försöker dom med andra argument hålla uppe skatteuttaget.
Fossila bränslen är ett exempel.
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Skatt på alkohol likadant, vad skulle staten göra om Svenska folket över en natt slutade dricka alkohol. Beskattat vatten i det komunala vatennätten med 50% skatt?
Alla dessa skatter utgår ifrån att vi människor vill tillfredställa ett behov som är ganska starkt och därmed lätt beskattade. Vi blir prisokänsliga för skattehöjningar pga av att vi hellre drar ner på annat.
Fördelningspolitik är det inte heller med nämnda förslag i denna tråd. Varför skall en milijonär på landsbyggden som där kan köpa ett motvarande lyxboende till säg 1/20 del jämfört med i en av våra stora städer ha en fördel? Som dessutom kör en lyxig dyr bil och bryr sig inte alls om kostnaden.
Ingen av dessa skatter går heller till vad de avser att täcka. Det går rakt in i skattekistan och är politikernas lilla lekpåse att köpa röster. Därav blir det så att när skatteunderlaget förvsinner, minskar deras lekpåse och då behöver något göras.
Har inte sätt någon bra 100% undersökning vad den skade som ovanstående exempdel orsaker totalt för samhället, det flesta bygger mycket på spekulationer och lösa antaganden.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Helt ärligt. Skulle detta införas skulle folk knyta näven i fickan och gå vidare som inget hänt. Händer varje gång.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Beror lite på vilken nivå de lägger sig. Några kronor i vägtull så struntar jag i det men skulle de försöka ta in 20-40 000kr per år skulle åtminstone jag göra mer än att knyta näven i fickan. Fusket med blockering av GPS signal borde vara ganska enkelt att fixa och kommer därför bli vanligt.
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
Någon bra undersökning på det som inte är "beställd"? Plus hur stor skade det påverkar samhället?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Politiskt självmord för de partier som baxar igenom detta förslag, om man inte gör en bred överenskommelsen med alla partier hur nu det ska gå till. Kan tycka det är tidigt att statskassan redan känner hotet av elbilarna och de minskade skatteintäkterna på fossilt drivmedel. GPS övervakning kommer dom aldrig lyckas med. Skulle ju bli ett Stasi 2.0.
Inte så säkert om man spinner storyn rätt. Tittar man i skogen bland buskar och stubbar så är ju ”elbilar skit” och då mest sådan skit ”som bara rika stockholmare har råd med”. Hela grejen med att ta ifrån dom ”rika” i storstäderna går ju dessvärre hem i stugorna.
Ps! Menar det nu inte för att förolämpa någon utan bara för att undertrycka en poäng.
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
Han är nog rätt ensam om den uppfattningen. Men sånt säljer säkert tidningar till folk som till varje pris vill läsa vad de önskar vore sant.
Kanske det vad vet jag men jag tror ändå mer på en känd professor än på någon som bygger sina uppfattningar genom att läsa forum. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Gilljam
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
Du får gärna presentera fakta utifrån dina påstående.
Nope, inte det minsta intresserad av det. Ni väljer de fakta ni helst tror på själva. Står det i tidningen och sägs det av en professor, så måste det väl vara så, eller hur?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Finns ju tydligt inom ett annat område i form av e-cigg, där man började beskattade e-nikotinit. Nikotinit i sig enskilt (om ens någon) har inte den skadliga verkan i form av cancer etc som drabbar sjuktvården vilket är grunden till till skatten.
Nikotin har skadliga verkningar på hjärta och kärl. Så även utan kancern, är det ett elände. Och det gäller alltså både eCig och snus.
Du får gärna presentera fakta utifrån dina påstående.
Nope, inte det minsta intresserad av det. Ni väljer de fakta ni helst tror på själva. Står det i tidningen och sägs det av en professor, så måste det väl vara så, eller hur?
Men du presenterar inga fakta. Hur ska ja tro på dig?
Vem är du? Vad vet du om e-cigg? Jag vet inget om dig och måste då välja mellan en okänd meddlem på Tesla forum och en professor som är överläkare och
specialist i både internmedicin och lungmedicin. Vem skulle du lita på?
Du får gärna presentera fakta utifrån dina påstående.
Nope, inte det minsta intresserad av det. Ni väljer de fakta ni helst tror på själva. Står det i tidningen och sägs det av en professor, så måste det väl vara så, eller hur?
Men du presenterar inga fakta. Hur ska ja tro på dig?
Vem är du? Vad vet du om e-cigg? Jag vet inget om dig och måste då välja mellan en okänd meddlem på Tesla forum och en professor som är överläkare och
specialist i både internmedicin och lungmedicin. Vem skulle du lita på?
Du behöver inte tro på mig. Du gör vad du vill med ditt liv. Du litar på precis vem du vill. Jag har inget intresse av att bevisa någonting. Ok?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"