IVL och differentierad kilometerskatt
Moderator: Redaktion
IVL och differentierad kilometerskatt
Idag är det en nyhet i SR (vi har hört den förut) om att IVL föreslår en kilometerskatt som ska vara differentierad i 3 zoner: Stora städer (5:-/mil), mindre städer och stora vägar (1:-/mil) samt landsbygd (gratis). Detta kräver då GPS-övervakning. Jag säger bara lycka till om att få igenom den lösningen! Det kommer inget riksdagsparti att våga ta ansvar för.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Sedan kostar det mer att administrera skiten än man får in.Jerker skrev:Idag är det en nyhet i SR (vi har hört den förut) om att IVL föreslår en kilometerskatt som ska vara differentierad i 3 zoner: Stora städer (5:-/mil), mindre städer och stora vägar (1:-/mil) samt landsbygd (gratis). Detta kräver då GPS-övervakning. Jag säger bara lycka till om att få igenom den lösningen! Det kommer inget riksdagsparti att våga ta ansvar för.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Det är väl det enda sättet utländska lastbilar kan betala för sig?Jerker skrev:Idag är det en nyhet i SR (vi har hört den förut) om att IVL föreslår en kilometerskatt som ska vara differentierad i 3 zoner: Stora städer (5:-/mil), mindre städer och stora vägar (1:-/mil) samt landsbygd (gratis). Detta kräver då GPS-övervakning. Jag säger bara lycka till om att få igenom den lösningen! Det kommer inget riksdagsparti att våga ta ansvar för.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Jag tycker att man ska lägga sina utredningsresurser på den här frågan istället för hur man ska öka den integritetskränkande övervakningen i det här landet. Gör en seriös uträkning på vad vi vinner på att ingen tankar dinosarieblod i fortsättningen. Tibor har ju en artikel om detta, och all respekt för den uträkningen, men kanske ett gäng nationalekonomer skulle ta sig en funderare också.Men är det verkligen nödvändigt att ha den här beskattningen, kan man inte tänka sig att det sparas in pengar på andra saker när folk går över till elbilar?
– Det är klart att med elbilar sjunker samhällets kostnader. Men vi har fortfarande kvar kostnader för till exempel olyckor och slitage, säger Roth.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Här finns själva rapporten
https://www.ivl.se/download/18.4447c37f ... 9/C469.pdf
Sidan 43 för resonemang kring satelitbaserad övervakning!
De resonerar kring integritet (s. 44)
Redan här borde man de tagit sig en rejäl funderare. Skall staten veta exakt var man har befunnit sig vid alla tidpunkter? Hur man ens kan föreslå något sådant i ett fritt samhälle är bortom mitt förstånd. Ändamålet helgar medlen tydligen.
https://www.ivl.se/download/18.4447c37f ... 9/C469.pdf
Sidan 43 för resonemang kring satelitbaserad övervakning!
De resonerar kring integritet (s. 44)
Bara kostnaden är på rätt nivå så kommer integritetskränkningen vara okKostnaden för å ena sidan en tillräckligt effektiv övervakning, å andra sidan en acceptabel
nivå på integritetsinkränkningen får inte bli så hög att den överväger nyttan.

Redan här borde man de tagit sig en rejäl funderare. Skall staten veta exakt var man har befunnit sig vid alla tidpunkter? Hur man ens kan föreslå något sådant i ett fritt samhälle är bortom mitt förstånd. Ändamålet helgar medlen tydligen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Mer detaljer på DN Debatt, känns lite som ett beställningsjobb av dieselkramare faktiskt
Är IVL en fossillobby-organisation?
/fth

Skillnaden i beskattning mellan fossiler och elbilar skall enligt förslaget vara 10%, hur man kan motivera detta övergår mitt förstånd, och är väldigt luddigt beskrivet i artikeln.Att växla drivmedelsskatter mot en geografiskt differentierad vägskatt innebär att den sammanlagda skatten per mil för landsbygdens bensin- och dieselbilister blir oförändrad, eller till och med något lägre, jämfört med i dag.
Är IVL en fossillobby-organisation?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Politiker är inte SÅ dumma att de kommer köpa detta. Dels för att det är för stora kostnader dels för att det är en skatt som inte är kopplad till verkligt slitage.Jerker skrev:Idag är det en nyhet i SR (vi har hört den förut) om att IVL föreslår en kilometerskatt som ska vara differentierad i 3 zoner: Stora städer (5:-/mil), mindre städer och stora vägar (1:-/mil) samt landsbygd (gratis). Detta kräver då GPS-övervakning. Jag säger bara lycka till om att få igenom den lösningen! Det kommer inget riksdagsparti att våga ta ansvar för.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
Jag gissar att detta slutar med en förhöjd årsavgift som baseras på vikt på bilen samt om du vill köra med dubbdäck. Så kanske 1000kr extra per år i skatt och så ett kraftigt påslag om du vill använda dubbdäck. Då är det mer kopplat till kostnader för underhåll av vägen och ingen jäkla GPS-sökare.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Vi samarbetar mycket med Kina.loftux skrev:Här finns själva rapporten
https://www.ivl.se/download/18.4447c37f ... 9/C469.pdf
Sidan 43 för resonemang kring satelitbaserad övervakning!
De resonerar kring integritet (s. 44)Bara kostnaden är på rätt nivå så kommer integritetskränkningen vara okKostnaden för å ena sidan en tillräckligt effektiv övervakning, å andra sidan en acceptabel
nivå på integritetsinkränkningen får inte bli så hög att den överväger nyttan.![]()
Redan här borde man de tagit sig en rejäl funderare. Skall staten veta exakt var man har befunnit sig vid alla tidpunkter? Hur man ens kan föreslå något sådant i ett fritt samhälle är bortom mitt förstånd. Ändamålet helgar medlen tydligen.
Inspirationerna kanske kommer därifrån .
Kina bilarna ska invadera landet då kan man ta lite övervakning därifrån också

Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Man får i högsta grad DDR-vibbar. Otäckt.loftux skrev:Här finns själva rapporten
https://www.ivl.se/download/18.4447c37f ... 9/C469.pdf
Sidan 43 för resonemang kring satelitbaserad övervakning!
De resonerar kring integritet (s. 44)Bara kostnaden är på rätt nivå så kommer integritetskränkningen vara okKostnaden för å ena sidan en tillräckligt effektiv övervakning, å andra sidan en acceptabel
nivå på integritetsinkränkningen får inte bli så hög att den överväger nyttan.![]()
Redan här borde man de tagit sig en rejäl funderare. Skall staten veta exakt var man har befunnit sig vid alla tidpunkter? Hur man ens kan föreslå något sådant i ett fritt samhälle är bortom mitt förstånd. Ändamålet helgar medlen tydligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Även det, om det skulle vara helt viktbaserat, kommer att bli svårt att få igenom eftersom det är transportsektorn som kommer att drabbas hårdast. Då kommer argument som att arbetstillfällen kommer att gå förlorade, att det blir svårt att ta ut motsvarande skatt av utländska lastbilar etc.zyax skrev:Politiker är inte SÅ dumma att de kommer köpa detta. Dels för att det är för stora kostnader dels för att det är en skatt som inte är kopplad till verkligt slitage.Jerker skrev:Idag är det en nyhet i SR (vi har hört den förut) om att IVL föreslår en kilometerskatt som ska vara differentierad i 3 zoner: Stora städer (5:-/mil), mindre städer och stora vägar (1:-/mil) samt landsbygd (gratis). Detta kräver då GPS-övervakning. Jag säger bara lycka till om att få igenom den lösningen! Det kommer inget riksdagsparti att våga ta ansvar för.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
Jag gissar att detta slutar med en förhöjd årsavgift som baseras på vikt på bilen samt om du vill köra med dubbdäck. Så kanske 1000kr extra per år i skatt och så ett kraftigt påslag om du vill använda dubbdäck. Då är det mer kopplat till kostnader för underhåll av vägen och ingen jäkla GPS-sökare.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Klart att staten vill på något sätt få in de skattepengar de förlorar på att inte få in bensin och dieselskatt.
Dessutom frigörs ju ca 30? Miljarder kronor som vi slipper köpa olja från Ryssland med flera.
Dessa miljarder vill staten ha.
Tanken är inte att det ska bli billigare att köra bil bara för att man kör på el.
Folk börjar ju i allt större omfattning ladda sin egen bil med egna solceller.
Då missar staten både elskatt och bensinskatt!
Dessutom frigörs ju ca 30? Miljarder kronor som vi slipper köpa olja från Ryssland med flera.
Dessa miljarder vill staten ha.
Tanken är inte att det ska bli billigare att köra bil bara för att man kör på el.
Folk börjar ju i allt större omfattning ladda sin egen bil med egna solceller.
Då missar staten både elskatt och bensinskatt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Jag har skrivit det tidigare, men snacket om vägslitage från personbilar är bullshit. En personbil sliter inte på vägen, utan det är den tunga trafiken som står för slitaget. Om vägskatten skulle vara kopplad till vägslitaget skulle en tung lastbil behöva betala ungefär 15-20.000 ggr så hög skatt som en personbil. Tjugotusen! Det är nämligen så mycket mer slitage en lastbil orsakar.
Vägslitaget ökar nämligen med axelvikt till den fjärde potensen. En långtradare brukar ha en genomsnittlig axelvikt på 8 ton och detta gånger 8 axlar.
Vägslitaget ökar nämligen med axelvikt till den fjärde potensen. En långtradare brukar ha en genomsnittlig axelvikt på 8 ton och detta gånger 8 axlar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Jag tror inte på en GPS variant kommer bli svårt att genomföra. Däremot att man får betala efter hur mycket du kör, genom en enkel avläsning varje år. Du får uppge vad du beräknar köra per år sedan stäms det av o du får betala mer eller mindre.
Pengarna måste in Till skattkistan. Vore bra om staten någon gång ser till sina utgifter istället.
Pengarna måste in Till skattkistan. Vore bra om staten någon gång ser till sina utgifter istället.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Rent krasst så ska ni inte gnälla, svenska folket har röstat fram partier som Centern o Miljöpartiet då blir det så här.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Det är transportsektorn som sliter på vägen, varför de inte skulle betala lite mer är väldigt konstigt.Jerker skrev:Även det, om det skulle vara helt viktbaserat, kommer att bli svårt att få igenom eftersom det är transportsektorn som kommer att drabbas hårdast. Då kommer argument som att arbetstillfällen kommer att gå förlorade, att det blir svårt att ta ut motsvarande skatt av utländska lastbilar etc.zyax skrev:Politiker är inte SÅ dumma att de kommer köpa detta. Dels för att det är för stora kostnader dels för att det är en skatt som inte är kopplad till verkligt slitage.Jerker skrev:Idag är det en nyhet i SR (vi har hört den förut) om att IVL föreslår en kilometerskatt som ska vara differentierad i 3 zoner: Stora städer (5:-/mil), mindre städer och stora vägar (1:-/mil) samt landsbygd (gratis). Detta kräver då GPS-övervakning. Jag säger bara lycka till om att få igenom den lösningen! Det kommer inget riksdagsparti att våga ta ansvar för.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7391605
Jag gissar att detta slutar med en förhöjd årsavgift som baseras på vikt på bilen samt om du vill köra med dubbdäck. Så kanske 1000kr extra per år i skatt och så ett kraftigt påslag om du vill använda dubbdäck. Då är det mer kopplat till kostnader för underhåll av vägen och ingen jäkla GPS-sökare.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Just därför är det vansinne att utländska lastbilar kan köra gratis på våra vägar!mati skrev:Jag har skrivit det tidigare, men snacket om vägslitage från personbilar är bullshit. En personbil sliter inte på vägen, utan det är den tunga trafiken som står för slitaget. Om vägskatten skulle vara kopplad till vägslitaget skulle en tung lastbil behöva betala ungefär 15-20.000 ggr så hög skatt som en personbil. Tjugotusen! Det är nämligen så mycket mer slitage en lastbil orsakar.
Vägslitaget ökar nämligen med axelvikt till den fjärde potensen. En långtradare brukar ha en genomsnittlig axelvikt på 8 ton och detta gånger 8 axlar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Nej, det håller jag med om, men knappast politikerna. De kommer att hudflängas av transportsektorns representanter, både från ägarhåll och från fack, om transportsektorn plötsligt ska tvingas bära sina egna kostnader.zyax skrev:Det är transportsektorn som sliter på vägen, varför de inte skulle betala lite mer är väldigt konstigt.Jerker skrev:Även det, om det skulle vara helt viktbaserat, kommer att bli svårt att få igenom eftersom det är transportsektorn som kommer att drabbas hårdast. Då kommer argument som att arbetstillfällen kommer att gå förlorade, att det blir svårt att ta ut motsvarande skatt av utländska lastbilar etc.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Detta är så urbota dumt att klockorna stannar.
Varför har vi högt beskattade fossila drivmedel? För att de är miljöskadliga. Inte för att staten ska leva på dessa som någon form av permanent inkomst i stil med momsen. Men det har blivit så i alla fall.
Detta visar på faran med att försöka beskatta bort sådant man inte vill ha mer av utan att lägga in försäkran om att pengarna ska användas på rätt vis (m.a.o få bort Sverige från sitt fossila beroende).
Aldrig i livet med en kilometerskatt säger jag.
Varför har vi högt beskattade fossila drivmedel? För att de är miljöskadliga. Inte för att staten ska leva på dessa som någon form av permanent inkomst i stil med momsen. Men det har blivit så i alla fall.
Detta visar på faran med att försöka beskatta bort sådant man inte vill ha mer av utan att lägga in försäkran om att pengarna ska användas på rätt vis (m.a.o få bort Sverige från sitt fossila beroende).
Aldrig i livet med en kilometerskatt säger jag.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Mest rimliga (om man får vara så) är att det är baserad på vikt, bostadsort och antal km. (dubb blir svår att motivera och kan tas ut vid köp av däck).
Läses ändå av vid besiktning. (nya bilar skall slippa, eftersom de ändå måste klara utsläppskrav eller så har de en fast avgift). allt detta bygger på uppgifter som staten redan har.
Läses ändå av vid besiktning. (nya bilar skall slippa, eftersom de ändå måste klara utsläppskrav eller så har de en fast avgift). allt detta bygger på uppgifter som staten redan har.
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Tror det kommer falla på integriteten.
Om man blir beskattade behöver ju rimligen staten kunna bevisa var och när jag kört i detalj.
Staten skulle behöva hålla körjournal för alla bilar.
Om man blir beskattade behöver ju rimligen staten kunna bevisa var och när jag kört i detalj.
Staten skulle behöva hålla körjournal för alla bilar.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
De spåriga vägar vi har på många håll beror väl mycket på alla dubbdäck som knackar bort betong och asfalt?
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Nej, det beror på tunga fordon.RagWal skrev:De spåriga vägar vi har på många håll beror väl mycket på alla dubbdäck som knackar bort betong och asfalt?
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
https://www.gd.se/artikel/overvikt-knacker-vagnatetmati skrev:Jag har skrivit det tidigare, men snacket om vägslitage från personbilar är bullshit. En personbil sliter inte på vägen, utan det är den tunga trafiken som står för slitaget. Om vägskatten skulle vara kopplad till vägslitaget skulle en tung lastbil behöva betala ungefär 15-20.000 ggr så hög skatt som en personbil. Tjugotusen! Det är nämligen så mycket mer slitage en lastbil orsakar.
Vägslitaget ökar nämligen med axelvikt till den fjärde potensen. En långtradare brukar ha en genomsnittlig axelvikt på 8 ton och detta gånger 8 axlar.
Det är inte bara normala lastbilar utan överlastade lastbilar som knäcker vägarna
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Tills de kommer på en annan beskattningsmetod. Som tex i Spanien för man får betala skatt för solpaneler.Zalman3 skrev:Klart att staten vill på något sätt få in de skattepengar de förlorar på att inte få in bensin och dieselskatt.
Dessutom frigörs ju ca 30? Miljarder kronor som vi slipper köpa olja från Ryssland med flera.
Dessa miljarder vill staten ha.
Tanken är inte att det ska bli billigare att köra bil bara för att man kör på el.
Folk börjar ju i allt större omfattning ladda sin egen bil med egna solceller.
Då missar staten både elskatt och bensinskatt!
Cashen ska in, bubblan om att de ska vara billigt att köra elbil spricker snart och kom ihåg vart ni läste det.
Inom några år kommer det kosta lika mycket att köra elbil som dieselbil idag.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: IVL och differentierad kilometerskatt
Den spårigheten jag tänker på har personbilsbredd mellan spåren, inte lastbilsbredd. Tror det är olika slitage man talar om. Vad som är värst kan jag inte ens gissa. Flera länder i Europa har dubbförbud pga detta.Jerker skrev:Nej, det beror på tunga fordon.RagWal skrev:De spåriga vägar vi har på många håll beror väl mycket på alla dubbdäck som knackar bort betong och asfalt?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/yv9dEa ... vagslitage
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729