Re: SR+ eller P?
Postat: 27 jun 2020 21:47
Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... e-upswing/
Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?Verdi skrev:Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... e-upswing/
taliz skrev:Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?Verdi skrev:Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... e-upswing/
Jaså? Vad är det då?Verdi skrev:
Det är inte samma sak. En Model S är ingen lyxbil.
Faktiskt ja, min S tappade mer på 18 mån än vad många lyxbilar gör. Från 1040k efter premie till 700k på 18 månader och typ 1400 mil. Och det var egentligen ett uppblåst pris innan marknaden hunnit justeras, 3-4 veckor senare var den under 600k.taliz skrev:Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?
Och nej, samma sak kan inte ske med Model 3, för de kostar inte 1,2 mille nya.
Kan inte samma sak hända? VI pratar ju procent, inte kronor. Om 3 år kanske det finns en Model 3 med "oförstörbart" 100 kWh batteri och Performance-prestanda för 550 tusen... Varför inte liksom? Utvecklingen går framåt. Vem betalar mer än 300 tusen för en "gammal P" då? Suget efter Model 3 kommer minska i och med Model Y också.taliz skrev:Katastrof? Har den värre värdeminskning än en 7-serie, A8 eller S-klass?Verdi skrev:Kan de se in i framtiden? Värdet på min Model S Är katastrof. Samma sak kan mycket väl hända med Model 3.slugger75 skrev:Mycket tyder på att Model 3 kommer ha exceptionellt högt restvärde,se t.ex här vad Forbes skriver:Verdi skrev:slugger75 skrev:Ja en Model 3 i ok skick som gått 1500-2000 mil per år borde ha ett restvärde på 60-70 % efter tre år. Det är min gissning.
Varför då? Så länge det inte är brist på nya bilar så följer det nog gängse mönster.
Kommer det nya bättre batterier eller fler massiva prissänkningar så kommer det också störa begagnatpriset.
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... e-upswing/
Och nej, samma sak kan inte ske med Model 3, för de kostar inte 1,2 mille nya.
Behöver ju inte ens vara något sådant, moms tas bort på elbilar/högre supermiljöbilspremie eller en stärkt krona skulle båda påverka en hel del för nypriset på Model 3, tror knappast Model 3 är på sin lägstanivå i kronor räknat idag med alla faktorer som finns.Verdi skrev:
Kan inte samma sak hända? VI pratar ju procent, inte kronor. Om 3 år kanske det finns en Model 3 med "oförstörbart" 100 kWh batteri och Performance-prestanda för 550 tusen... Varför inte liksom? Utvecklingen går framåt. Vem betalar mer än 300 tusen för en "gammal P" då? Suget efter Model 3 kommer minska i och med Model Y också.
taliz skrev:Jaså? Vad är det då?Verdi skrev:
Det är inte samma sak. En Model S är ingen lyxbil.
Walker skrev:Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
Som sagt behöver det inte ens vara Tesla som sänker priserna, det kan vara att man tar bort moms på elbilar och/eller får en stärkt krona (eller försvagad dollar) som gör att helt plötsligt kostar en ny 3a 20-40% mindre än den gör idag räknat i kronor vilket ju kommer påverka massvis. Det kan till och med räcka med att man för lite mer seriösa diskussioner om att ta bort momsen för att skaka om andrahandsmarknaden så det kan påverka även innan det införs.Walker skrev:Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
Jag tror inte vi kommer se en prissänkning på 20-40% även om man justerar bidraget/momsen.OfarligTesla skrev:Som sagt behöver det inte ens vara Tesla som sänker priserna, det kan vara att man tar bort moms på elbilar och/eller får en stärkt krona (eller försvagad dollar) som gör att helt plötsligt kostar en ny 3a 20-40% mindre än den gör idag räknat i kronor vilket ju kommer påverka massvis. Det kan till och med räcka med att man för lite mer seriösa diskussioner om att ta bort momsen för att skaka om andrahandsmarknaden så det kan påverka även innan det införs.Walker skrev:Så länge Tesla säljer allt de producerar finns ingen anledning att sänka priserna. Om jag har fullt i mina orderböcker lämnar jag ju inga rabatter till nya kunder.
Ja visst kan det vara så, men om vi ser på prissättningen i t.ex. Norge så har ju Tesla inte valt den vägen (trots att den har ett ännu bättre konkurrenskraftigt pris där pga höga priser på fossilerna). Tesla har ju inte heller höjt priser något nämnvärt i länder som fått nya incitament så mycket tyder på att eventuell momsfrihet faktiskt kommer ge lägre priser till slutkund.pefreli skrev:Jag tror inte vi kommer se en prissänkning på 20-40% även om man justerar bidraget/momsen.
I det fallet kommer Tesla snarare höja sin marginal genom att höja priserna. Model 3 har redan idag ett konkurrenskraftigt pris.
Dagens prissättning är satt utifrån dagens bidrag/moms. Om förutsättningarna förändras kommer Teslas prisstrategi följa efter.
Sen är det såklart möjligt att en mindre del kommer slutkunden till godo.
Gör vi? Hur man än vänder och vrider på det är Model 3 en betydligt billigare bil än S, därmed finns det mycket mindre svängrum för Tesla. I Danmark kostar en Model 3 från ca 400k, vilket den troligen skulle gjort här också om vår valuta inte varit så svag. Dvs det är främst om kronan skulle bli starkare som priserna kan sänkas i någon större mån. Men sådant brukar ta flera år, och det finns inte mkt som tyder på att det kommer ske.Verdi skrev:Kan inte samma sak hända? VI pratar ju procent, inte kronor. Om 3 år kanske det finns en Model 3 med "oförstörbart" 100 kWh batteri och Performance-prestanda för 550 tusen... Varför inte liksom? Utvecklingen går framåt. Vem betalar mer än 300 tusen för en "gammal P" då? Suget efter Model 3 kommer minska i och med Model Y också.