SR+ eller P?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

SR+ eller P?

Inlägg av Kolbackx »

Så har man då äntligen fått åka med i en Model 3 (Performance) och nu finns det ju ingen återvändo. Måste skaffa en egen.

Intrycket jag fick var att bilen kändes välbyggt, fin byggkvalitet trots alla rapporter om motsatsen, stilren - och jävlar i gatan vad den gick! :shock: Stereon däremot förstår jag inte alls varför alla höjer till skyarna, helt ok men inget speciellt? Hade en Audi A5 med mellan stereon Audi sound System som lät bättre. Tycker jag.

Nåväl. Jag behöver inte räckvidden. Jag behöver inte prestandan. Och jag blev inte imponerad av stereon. Ska jag nöja mig med en SR+ eller kommer jag att ångra mig? Tror ni värdeminskningen är likvärdig på båda? Jag har inte pengar i överflöd så ekonomin är en issue...

LR blir det iaf inte, ska det va så ska det va.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: SR+ eller P?

Inlägg av pefreli »

Byggkvaliten är fullt tillräcklig även om den inte riktigt når upp till premiumtyskarna. Samtidigt tycker jag den minimalistiska interiören är befriande. Mängden bling-bling i dagens premiumtyskar har gått till överdrift...

Saknar rattvärme samt lite mer mysbelysning i kupén.

Stereon håller jag med dig om. Hade en BMW tidigare och upplevde ljudet på ungefär samma nivå. Men visst är det bra ljud. Utan premiumpaket (SR+) sjunker dock ljudkvaliten en hel del vad jag förstått. Men jag har dock inte hört skillnaden själv så det kan andra svara bättre på.

Jag har själv en LR RWD med 600 km wltp och tycker det är väl bra egentligen. Även om det är trevligt på långresor. Men 95% av laddningarna görs typ mellan 50-70-50-70-50-70% så jag upplever batteriet i största laget.

Skillnaden mellan P och SR+ i månadskostnad vid privat ägande skulle jag killgissa ligger runt 3 tkr. Framförallt beroende på värdeminskning pga högre inköpspris. Även något dyrare däck/fälg. När jag kollade försäkring var det i princip ingen skillnad, men det kan säkert variera.

Men man får fantastiskt mkt prestanda för priset i en P. Frågan är om det finns något alternativ som slår P på fingrarna när det kommer till prestanda/kr (TCO).

Jag är själv sugen på att byta till en P. Men den jag har nu får rulla lite till först... ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Kolbackx »

Du tror att det är så mycket som 3k mer i månaden för en P? Jag har väl en naiv förhoppning om att värdeminskningen skulle vara rätt lika, säg 150' på två år för båda, att det på sista raden inte blir så stor skillnad?

Ska ha den som pendlarbil. Kommer att köra nästan 20 mil per dag så det blir många mil. Med så många mil i bilen vill man ju ha det lite gött, såsom bra ljud exempelvis. :) Däremot prestandan känns mer som en kul grej när man visar kompisarna, men hur ofta behövs det på riktigt...
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare
Inlägg: 374
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Wilson »

Först och främst – du väljer mellan rätt bilar. Det är mellan SR+ och Performance det står. Prisskillnaden mellan Long Range och Performance är alltför liten för att det skall vara värt att gå på LR.

Tror som du att Performance kommer att stå sig väl på andrahandsmarknaden. Ffa i förhållande till andra bilar, men även mot SR+ och LR. Är det privatköp så behöver du inte bry dig om förmånsvärdet, och begagnatköparna gör det i oftast inte heller. Performance kommer att vara eftertraktat när det är dags att sälja.

Vad gäller stereon undrar jag om du fått lyssna på bra källmaterial. Ex FM-radio låter aldrig bra… Ok,Tesla-ljudet är inte magiskt. Men mot Audi Sound System skall det inte vara en match. Kör själv en e-tron med just detta system, och upplever ljudet vara det är den största besvikelsen med bilen (note-to-self: köp aaaldrig igen en e-tron utan advanced-paket). Teslans premium sound håller en klart högre klass.

Teslans byggkvalitet är som du säger helt ok. Fattar inte vad vissa klagar på. Känn lite på plasten i min e-tron så fattar man att allt inte är bättre hos tyskarna. Sedan har ingenjörerna säkert lagt fler designtimmar i Audin Men jag uppskattar den enkla, chosefria designen i Teslan. Känns befriande på något vis…

Ärligt talat, få behöver farten och räckvidden. De flesta klarar sig finfint med SR+. Men har du pengarna så kör på en Performance. Kanske kan du behålla bilen ett extra år för att få kalkylen att gå ihop. Annars kommer du alltid undra vad du missar. För mig är valet enkelt…
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Kolbackx »

Wilson skrev:
Först och främst – du väljer mellan rätt bilar. Det är mellan SR+ och Performance det står. Prisskillnaden mellan Long Range och Performance är alltför liten för att det skall vara värt att gå på LR.
Ja, jag tänker så också. Ska man ändå betala 650' för en bil så kan man lika gärna lägga 40 extra. Visst, det blir lite dyrare däck, men å andra sidan snyggare. :D Försäkringen verkar vara ungefär samma när jag testar för alla tre versionerna.
Wilson skrev:
Vad gäller stereon undrar jag om du fått lyssna på bra källmaterial. Ex FM-radio låter aldrig bra… Ok,Tesla-ljudet är inte magiskt. Men mot Audi Sound System skall det inte vara en match. Kör själv en e-tron med just detta system, och upplever ljudet vara det är den största besvikelsen med bilen (note-to-self: köp aaaldrig igen en e-tron utan advanced-paket). Teslans premium sound håller en klart högre klass.
Jag lyssnade på Spotify via Premium Connectivity, det ska väl vara det bästa? Slog av och på Immersive Sound men jag hörde inte någon större skillnad. Hade grymt höga förväntningar med tanke på allt som sägs och skrivs om stereon så jag antar att förväntade mig att bli helt bortblåst av ljud-lycka. ;) Men det var inget speciellt. Missförstå mig rätt, det är bra ljud! Men inte magiskt. I Audin hade jag det där krispiga ljudet med torr punchig bas som jag gillar, jag tyckte nog att den var stråt vassare. Men det är förstås svårt att avgöra också när man inte har bilarna bredvid varandra och jag lyssnade bara några minuter...

Jag hade hoppats att ljudet skulle bli det där sista argumentet som gör det enkelt att motivera en P, men nu måste jag hitta fler argument. :lol:
Wilson skrev:
Ärligt talat, få behöver farten och räckvidden. De flesta klarar sig finfint med SR+. Men har du pengarna så kör på en Performance. Kanske kan du behålla bilen ett extra år för att få kalkylen att gå ihop. Annars kommer du alltid undra vad du missar. För mig är valet enkelt…
Tänker nog bara behålla bilen 2 år, den har då uppskattningsvis redan gått 8000 mil. Efter tre år och 12000 mil antar jag att andrahandsvärdet har droppat rejält. Det är privatköp och nja, jag har väl inte pengarna egentligen. Men jag har inte pengarna att köra fossilbil 4000 mil om året heller... :lol:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Mickep »

om du skall behålla under kortare tid kanske du kan kolla på vad leasingkostnaden blir och ta ditt beslut därifrån.
Det kommer bli en värdeminskning och om 3 år kommer 3an stå mot en ny model y.(säkert med miljonmils batteri). Bilar faller i värde, bara att acceptera, så tänk på dig själv och dina behov i nuläget.(om du tycker stereon låter dåligt är det dina subjektiva erfarenheter).
själv skulle jag gå på sr+ (ej fsd). vann jag på lotto; lr eller p.
sr+ är vad man behöver, p eller lr är vad man vill ha.
tror rolling stones gjorde en låt om det.
Matte
Inlägg: 289
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Matte »

Kommer du att kunna ladda på jobbet? 20mil pendling kommer nog inte fungera i alla lägen med se+. I 110kmph på vintern (läs -5, blöt vägbana) så kommer man (jag) drygt 20mil; med ett stopp mitt på dagen utan laddning lite kortare. Du vill inte hålla på maxladda och sedan köra till noll varje dag på vintern heller. Nu på sommaren går den som en kung och man verkar lätt klara 35 mil!
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Kolbackx »

Matte skrev:
Kommer du att kunna ladda på jobbet? 20mil pendling kommer nog inte fungera i alla lägen med se+. I 110kmph på vintern (läs -5, blöt vägbana) så kommer man (jag) drygt 20mil; med ett stopp mitt på dagen utan laddning lite kortare. Du vill inte hålla på maxladda och sedan köra till noll varje dag på vintern heller. Nu på sommaren går den som en kung och man verkar lätt klara 35 mil!
Oj, krymper räckvidden så mycket!? :shock: Det är väl snarare 17 mil tor men man vill ju ha lite marginal och som du säger inte ladda från 0 till 100 varje dag. Tänkte att 40 mil WLTP åtminstone skulle vara 25 mil en riktigt otrevlig dag med snöslask och snålblåst... Kan inte ladda på jobbet.
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Kolbackx »

Mickep skrev:
om du skall behålla under kortare tid kanske du kan kolla på vad leasingkostnaden blir och ta ditt beslut därifrån.
Det går inte att välja 4000 mil/år men redan med 3000 mil blir det 9000 kr/mån på en SR+ med operationell leasing vilket motsvarar ett värdetapp på över 200' på två år. Jag räknar kallt med att det inte blir så stor värdeminskning... :( Blir det så får jag nog behålla bilen för gott. :roll:
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: SR+ eller P?

Inlägg av JOhlsson »

Jag valde SR+ pga av priset. Helt nöjd och nu med senaste mjukvaran så tycker jag bilen blivit riktigt riktigt bra.
Stereon har jag tyvärr inte ännu haft möjligheten att lyssna på i en P eller LR, men jag får erkänna att jag tyckte den var riktigt dålig i början innan jag tittade på equalizern ordentligt och insåg att Tesla valt att vända på skalan. Nu är jag betydligt mer nöjd efter personlig justering.

Om jag har möjligheten om 2-3 år så kommer jag köpa en P och endast för dess prestanda.
Även med en SR+ så kommer du se de flesta i backspegeln även om den tyvärr står helt still ijf mot en M3P (jag har testat).
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: SR+ eller P?

Inlägg av [JM] »

Prova simulera dina resor med Abetterrouteplanner.com
Du vill köra från 80% laddning till 10% normalt för att spara batteriet.
Lägg till regn 20% så ser du hur mkt marginal du har när du kommer hem.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: SR+ eller P?

Inlägg av bonath »

JOhlsson skrev:
Stereon har jag tyvärr inte ännu haft möjligheten att lyssna på i en P eller LR, men jag får erkänna att jag tyckte den var riktigt dålig i början innan jag tittade på equalizern ordentligt och insåg att Tesla valt att vända på skalan. Nu är jag betydligt mer nöjd efter personlig justering.

Vänt på skalan? Vad/hur menar du???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Jjonas »

Stereon i Model 3 Lr låter rätt hårt och obalanserat första timmarna, behöver lite inkörning för att komma till sin rätt.

Har jämfört stereon i Trean med mycket, den är grym. Störst besvikelse var Mercedes GLCs Burmestersystem...
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: SR+ eller P?

Inlägg av MarkusL »

Kolbackx skrev:
Matte skrev:
Kommer du att kunna ladda på jobbet? 20mil pendling kommer nog inte fungera i alla lägen med se+. I 110kmph på vintern (läs -5, blöt vägbana) så kommer man (jag) drygt 20mil; med ett stopp mitt på dagen utan laddning lite kortare. Du vill inte hålla på maxladda och sedan köra till noll varje dag på vintern heller. Nu på sommaren går den som en kung och man verkar lätt klara 35 mil!
Oj, krymper räckvidden så mycket!? :shock: Det är väl snarare 17 mil tor men man vill ju ha lite marginal och som du säger inte ladda från 0 till 100 varje dag. Tänkte att 40 mil WLTP åtminstone skulle vara 25 mil en riktigt otrevlig dag med snöslask och snålblåst... Kan inte ladda på jobbet.
Använd a better route planner för att se hur räckvidden påverkas. Du vill max ladda till 90% och inte gå under 10%. Bor du i norr och det är -20 och du ska förvärma bil och batteri innan du åker hem så försvinner kanske 4% enheter på det också så räkna med att du har 86 hemifrån. Sedan beror det på hur tung gasfot man har, kör man i 140 I 17 mil med motvind och snöslask (kanske korkat att hålla 140 i snöslask :D ) så tror jag en st blir svårt. Kör man 110-120 tror jag inte det blir några problem. Har du någon supercharger på vägen? Kan ju vara avgörande om man någon gång skulle få problem.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: SR+ eller P?

Inlägg av M3apan »

Finns möjligheten (vilket det låter som då du nämner P som alternativ), även om det skaver lite mer i ekonomin, så kör på P! Har haft min i över ett år nu och ler än idag varje gång jag sätter mig bakom ratten. Påstår inte att det inte skulle vara så i en SR+, men jag tror flinet blir lite, lite större i en P. Och som dom brukar säga: ett gott skratt förlänger livet. Så passa på att maximera skrattet om det är möjligt!

"Tips" för att spara lite: köp vinterdäck separat, det går att hitta 18" som passar även P (jag har det!). Skippa FSD, AP räcker gott för 20-mil-om-dagen resor.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: SR+ eller P?

Inlägg av tor-ake »

17, uppåt 20 mil om dagen, om det är motorväg kommer bli tråkiga i en SR+, eftersom du många gånger kommer behöva hålla igen på gasen och kanske inte ha så varmt som du skulle vilja ha i kupén på vintern.

April till Oktober kommer det inte vara några problem alls, men de sega vintermånaderna blir ju inte roligare av att man skall behöva snålköra och och planera laddningen minutiöst.

Jag kör rätt ofta en runda som är 12+12 mil med ett några timmars stopp i mitten, och mitt i vintern kan det bli att man behöver stanna på superchargen i Enköping några minuter för att inte komma hem med alldeles tomt batteri. Då laddar jag till 95% innan jag åker, och vill ha 10% minst när jag kommer hem.

Upplever inte alls att det här är ett problem, och är mer än nöjd med räckvidden på SR+, men om man flera dagar i rad skall behöva sitta och hålla igen, och bli omkörd av bil efter bil som sprutar slask på vindrutan - nej. Men jag skulle inte köpa en P ändå, eftersom jag skulle betala extra för att byta de stora däcken mycket oftare än jag skulle ha glädje av de extra hästkrafterna och bromsarna jmf LR.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SR+ eller P?

Inlägg av taliz »

Jag har en P som snart rullat 3k mil, ångrar definitivt inte det valet.
Om man köper SR+ eller LR kommer man nog gå och fundera på om man inte borde valt P istället, tvärtom är nog mindre vanligt.
I min mening kostar SR+ för mkt, prisskillnaden till P är för liten. Det hade varit annorlunda om SR+ kostat 350 och P 500, men nu är det närmare 600 vs 700.

Man får ca 60% större batteri, vilket ju är den stora punkten(det gör STOR skillnad i vardagen IMO). Sen som sagt AWD, betydligt bättre prestanda samt bättre ljud etc.
Du kan också spara en slant på att sälja 20" hjulen du får med och "nedgradera" till mindre. Det har jag gjort och min P är nu lika snål som en LR med 18", men när jag trycker på gasen eller slår på trackmode... :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Mickep »

Håller med att sr+ är äverprisatt om man jämför med va mam får i de andra. I frågan om lr eller p så är jag mer inne på lr, då jag värdesätter räckvidd mer an accelration.
(sedan har rich rebuild testat en hackad lr och den spöar en vanlig p i alla tester, så jag vill hävda att lr har sitt existensberättigande) . troligtvis är det hjulen och jag håller ed att taliz att de som väljer 20'' måste vara självspäkare.
Jag menar; åkkomfort, ekonomi är bevisligen bättre med mindre hjul (mindre hjul är även billigare).
Nu skiljer det ung 40 kkr (?) det är inte mycket i sammanhanget.
Skulle vilja se en mer diversierad prissättning, där man har sr+ för ca 350-400, en rwd LR för ca 500-550 och en performance awd för ca 650-700 kkr.
Verdi

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Verdi »

Vill man ha dragkrok och/eller leasa så är LR den klart bästa versionen, även om skillnaden i förmånsvärde krympte rejält vid årsskiftet.

LR AWD: 3 753 kr/månad för 2019 => 4 285 kr/månad för 2020
P: 8 609 kr/månad för 2019 => 6 946 kr/månad för 2020


4856:- i skillnad 2019 och 2661:- i skillnad 2020.

Man ska alltså passa sig för de där Performance-bilarna på blocket som är listade som årsmodell 2020 trots att de är byggda och tagna i trafik 2019. Kan bli en rejäl skattesmäll om man inte har koll på grejerna.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: SR+ eller P?

Inlägg av pefreli »

Med 4000 mil/år hade jag definitivt valt det stora batteriet.

Du tappar mkt räckvidd på vintern samt vid regn/blåst. Sen vill du kanske använda funktioner som Sentry, fjärrklimatisering etc. vilket också drar ström.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Kolbackx »

Det verkar väl som att P är det enda rätta med mina förutsättningar, om jag får tolka alla svar här inne. Lite förvånad ändå att SR+ knappt klarar 20 mil motorväg när det blir vinter och slask... tänkte ändå att den skulle fixa det också med marginal.

Vad synd, då får jag väl köpa en P då! :mrgreen: Får väl peta lite mer i inställningarna på stereon så kanske det går att hitta bra ljud också till slut. ;) Men som sagt, den var inrattad, immersive sound påslaget, premium connectivity och unz unz... bästa förutsättningarna ju. 8-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: SR+ eller P?

Inlägg av helix »

Klart du ska ta en P med dina förutsättningar och körmönster! Har du redan börjat fundera finns det ingen återvändo :D

Jag har haft min drygt ett år och bilen har varit helt problemfri. Supernöjd och spöar allt annat för de pengarna man betalar. Köp!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1618
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: SR+ eller P?

Inlägg av pefreli »

Y O L O :mrgreen:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Fusag
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 25 feb 2020 16:45
Referralkod: ts.la/bjrn81017

Re: SR+ eller P?

Inlägg av Fusag »

Klart du ska välja P om du kan. Men vill ändå nyansera räckvidden på SR+ en aning. Åker själv lång pendling varje dag och har inte i närheten av så hög förbrukning som beskrivs här. Vill inte påstå att jag vare sig håller igen eller sitter och fryser.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: SR+ eller P?

Inlägg av LasseTM »

Tycker 2/3 av annonsera räckvidd på motorväg sommartid är rimligt, sedan kan man dra bort ca 20% till för snö och regn.
Visst klarar man 25 mil men det är roligt att gasa och ofta ligger man kanske över hastighetsgränsen dessutom.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar