Wilson skrev:Först och främst – du väljer mellan rätt bilar. Det är mellan SR+ och Performance det står. Prisskillnaden mellan Long Range och Performance är alltför liten för att det skall vara värt att gå på LR.
Ja, jag tänker så också. Ska man ändå betala 650' för en bil så kan man lika gärna lägga 40 extra. Visst, det blir lite dyrare däck, men å andra sidan snyggare.

Försäkringen verkar vara ungefär samma när jag testar för alla tre versionerna.
Wilson skrev:Vad gäller stereon undrar jag om du fått lyssna på bra källmaterial. Ex FM-radio låter aldrig bra… Ok,Tesla-ljudet är inte magiskt. Men mot Audi Sound System skall det inte vara en match. Kör själv en e-tron med just detta system, och upplever ljudet vara det är den största besvikelsen med bilen (note-to-self: köp aaaldrig igen en e-tron utan advanced-paket). Teslans premium sound håller en klart högre klass.
Jag lyssnade på Spotify via Premium Connectivity, det ska väl vara det bästa? Slog av och på Immersive Sound men jag hörde inte någon större skillnad. Hade grymt höga förväntningar med tanke på allt som sägs och skrivs om stereon så jag antar att förväntade mig att bli helt bortblåst av ljud-lycka.

Men det var inget speciellt. Missförstå mig rätt, det är bra ljud! Men inte magiskt. I Audin hade jag det där krispiga ljudet med torr punchig bas som jag gillar, jag tyckte nog att den var stråt vassare. Men det är förstås svårt att avgöra också när man inte har bilarna bredvid varandra och jag lyssnade bara några minuter...
Jag hade hoppats att ljudet skulle bli det där sista argumentet som gör det enkelt att motivera en P, men nu måste jag hitta fler argument.
Wilson skrev:Ärligt talat, få behöver farten och räckvidden. De flesta klarar sig finfint med SR+. Men har du pengarna så kör på en Performance. Kanske kan du behålla bilen ett extra år för att få kalkylen att gå ihop. Annars kommer du alltid undra vad du missar. För mig är valet enkelt…
Tänker nog bara behålla bilen 2 år, den har då uppskattningsvis redan gått 8000 mil. Efter tre år och 12000 mil antar jag att andrahandsvärdet har droppat rejält. Det är privatköp och nja, jag har väl inte pengarna egentligen. Men jag har inte pengarna att köra fossilbil 4000 mil om året heller...