Project Palladium

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
vigge50 skrev:
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 543
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Project Palladium

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Du kan omöjligen ha läst artikeln.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

dd88 skrev:
Jordad skrev:
Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.
Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
dd88 skrev:
Jordad skrev:
Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.
Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.

Plaid är väl inte ens bekräftad?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Svenssons skrev:
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Du kan omöjligen ha läst artikeln.
Vad i artikeln är det som du tänker på? Det jag pekar på är att det inte går att förenkla jämförelsen till en variabel eller ens några få. Detta tar väl också studien upp? Priset för tillverkaren är dock en faktor som de inte verkar ta upp mer än generellt prisfall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
vigge50 skrev:
Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Man får väl ändå anta att bilen med tillhörande batteri designats för en tänkt målgrupp och således bör körstil, användarnas beteende mm var a en del i kravställningen på de ingående komponenterna.
DVS har man designat ett batteri som inte tål hård bankörning och stoppat i det i en performance-modell så kommer det få utslag i studien. Det är ju samma sak med bromsar. hjulupphängningar mm
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Tesla Y LR -22 EAP
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1966
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Project Palladium

Inlägg av BrooklynS »

Ja att Teslas batteripack håller längre är väl ett faktum. Laddar fortare, ja med hjälp av konditionering osv.

Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Tesla är de enda som kör med stavbatterier (än så länge). Formfaktor 18650 och 21700.
Det flesta andra tillverkare kör med "pouch" eller "prismatic". Det skiljer i hur dessa packeteras och kan kylas.
Tyvärr har jag ingen länk så här på rak arm som visar detta men Sandy Munro ( https://www.youtube.com/channel/UCj--iM ... GG_fpmP5XQ ) och tex Jordan Giesige https://www.youtube.com/channel/UCIFn7O ... w/featured har en hel del info om detta men det blir en massa timmar på youtube att plöja igenom....
Finns en bra film med Munro där han visar skillnaden mellan en Model 3, BMW i3 och en Bolt. Elmotorer, batterier mm
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Helheten är ju klart bättre enligt mig. Tesla kan trycka i fler kWh och få en bil som har längre räckvidd, kan ladda snabbare, är lättare och sannolikt billigare än snittet för konkurrenterna. Att vara bäst på varje punkt behövs inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kylning och reglersystem (BMS)

Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Det Tesla gör riktigt bra är produktionskapacitet, kostnad och energieffektivitet. Det finns andra som har bra energieffektivitet så det som Tesla gör avsevärt bättre än alla konkurrenter är produktionskapacitet och kostnad per kwh. Det är där det stora försprånget finns.

Tesla tänker också mycket mer på helheten som sagt, inte bara på varje komponent för sig som är tradition hos traditionella biltillverkare. Där är också försprånget stort.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Project Palladium

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Project Palladium

Inlägg av Svenssons »

Curik skrev:
Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:

https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.php
HW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Project Palladium

Inlägg av Curik »

Svenssons skrev:
Curik skrev:
Svenssons skrev:
Curik skrev:
Verdi skrev:
Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.
Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.

Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.

Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:

https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.php
HW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
Tack för länken Axel. Det är dock värt att nämna att det är en blogg med obekräftade uppgifter utan källor, precis som allt vi säger här. Eller?

Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt. ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Project Palladium

Inlägg av Jordad »

Curik skrev:
Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt. ;)
Tesla håller på att skriva om hur ap identifierar och delar data för träning. Tidigare fångade man enbart 2d bilder och använde dem för träning. Nu kommer man istället fånga ett tidsförlopp i en 3d scen och använda det för träning. Man kan hävda att de gjort fel tidigare eller så kan man hävda att de nu upptäckte ett bättre och mer tillförlitligt sätt att träna på.

NNs för gammal hårdvara har körts på HW3 i emulerat läge hittils. Hur annorlunda NNs som fullt utnyttjar Teslas egna hårdvara är vet bara de på Tesla.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 543
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Project Palladium

Inlägg av d3marcus »

Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.

Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Project Palladium

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.

Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.

NCA levererar bättre prestanda än NCM.
Vilka är de "konkurrenskraftiga elbilar" som de tagit fram? Vad jag sett säljer Model 3 många gånger fler än närmast följande.
Om de verkligen var konkurrenskraftiga borde försäljningssifforna reflektera det.

Förövrigt har du skrivit att du har en Model S. Om den nu inte är bättre än övriga, varför har du då valt en sådan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

Senaste året har jag på ca 3000 mil haft noll degradering på mitt batteri. Det tycker jag är riktigt bra. Så nåt gör ju Tesla rätt.

På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)

Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Project Palladium

Inlägg av vigge50 »

d3marcus skrev:
Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.

Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Hur mycket kunskap har du om batterier som gör att du kan dra de slutsatserna att det knappt är någon skillnad?

Här är en intressant diskussion

kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Project Palladium

Inlägg av kallekula »

d3marcus skrev:
<snip>
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Klassiskt citat från valfri konspirationsteori :D
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Project Palladium

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Om Teslas batterier laddar snabbare?



Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Verdi

Re: Project Palladium

Inlägg av Verdi »

[JM] skrev:
Verdi skrev:
BrooklynS skrev:
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.

Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Om Teslas batterier laddar snabbare?



Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Njae. Lägg E-Trons laddkurvan över Model 3:s så ser du att Audins batteri skulle behöva vara gigantiskt för att den förklaringen skulle hålla fullt ut.

Porsche och Audi tillhör ju samma koncern så de delar säkert teknik i mångt och mycket dessutom. Är bara en tidsfråga innan Audi har samma laddhastighet som Porsche.
Skriv svar