bylund skrev:Lite OT här, men mest för att han inte är Irans president längre, han efterträddes av Hassan Rouhani 2013.AGCF skrev:Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten)
Ja, tiden går, även för islamistiska härskare

Moderator: Redaktion
bylund skrev:Lite OT här, men mest för att han inte är Irans president längre, han efterträddes av Hassan Rouhani 2013.AGCF skrev:Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten)
Ja just det. Jag förstår att de tröttnade på honom.bylund skrev:Lite OT här, men mest för att han inte är Irans president längre, han efterträddes av Hassan Rouhani 2013.AGCF skrev:Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten)
Jag har bra koll på vad jag betalar i skatt då jag bl.a kör egen firma och sköter min egen bokföring. Tycker att skatten är på tok för låg sen alla sänkningar och skulle gärna se att vi betalar runt 30% inkomstskatt för "normala" arbetstagare igen.Herr X skrev:Som flera andra har skrivit här så behöver din verklighetsuppfattning en sanity check. Med syfte att folk ska ge uttryck för den åsikten som du just gjorde, så har tidigare regeringar gömt en hel del av din inkomstskatt på andra sidan av det löneutdrag som du får i brevlådan. Innan du ens ser din lön, så har din arbetsgivare betalat skatt på den åt dig, och för att ytterligare förvirra befolkningen så kallar man denna delen av inkomstskatten för "Arbetsgivaravgift". På toppen av detta har du naturligtvis moms och andra skatter på alla konsumtionsvaror, vilket innebär att du kan konsumera för mindre än 25 % av din lön. För att Tesla ska få 1 miljon kronor för en bil de säljer till dig, så ska du ha dragit in över 4 miljoner kronor. Det är oklart hur mycket mer än så som du har lust att betala för en bil, men kanske du tycker att 5-6 miljoner kronor är rimligt för din Tesla? De som har ännu högre inkomst betalar redan dessa summor för sina bilar.joel80 skrev:Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden.
Betalar du inga sociala avgifter? Jag tycker det är helt rätt att du står upp för din åsikt även om du vet att du nog går lite emot strömmen här, så kudos för det. Men det får ju ändå bli rätt siffror, annars är det lite som att jag skulle vilka sänka skatten och lägger på 30% till på skatten för att bevisa min sakjoel80 skrev:
Jag har bra koll på vad jag betalar i skatt då jag bl.a kör egen firma och sköter min egen bokföring. Tycker att skatten är på tok för låg sen alla sänkningar och skulle gärna se att vi betalar runt 30% inkomstskatt för "normala" arbetstagare igen.
Om jag drar in ett jobb på 10000kr får jag ut ungefär 5500-6000kr i handen idag. (Momsen åsidosatt då jag som företagare sällan ser den.. eller räknar på den.. eftersom mina kunder är andra företag pratar man alltid pris ex moms.. den bara lånar man och skeppar runt/drar av. Förstår att man inte räknar på det viset i brancher som har direktkontakt och försäljning till privatpersoner.)
Jag inser att jag är rätt ensam som företagare att tycka så.. i allafall här inne. Jag anser att de pengarna gör större nytta för samhället om de fördelas av staten.
Att alliansen fick in mer pengar till statskassan beror också på en stoooor utförsäljning av våra gemensamma tillgångar. Synd att man inte redovisar ett lands ekonomi på samma sätt som ett företags, det skulle vara intressant att se vilka "värden" som försvunnit.
Nu blev det lite OT.. går tillbaka till satsningar på elbilar.
Jag tror att regeringen är lite rädd för förlorade intäkter på just fossilt bränsle. För man kan ju inte bortse från att det idag kommer in ca 35 miljarder från bensin och dieselskatt. Den "förbrukning" av svensk el som elbilarna istället använder ger ju inte bråkdelen av den summan. Och att man för just en Tesla betalar ca 250k i moms är ju en engångsföreteelse.
Nu tror jag att de fördelar miljömässigt och hälsomässigt som en hög penetration elbilar skulle föra med sig kan räkna hem en stor del av den kostnaden.. frågan är bara hur mycket, och om det ens går att räkna på.
Det är hemskt. Som egenföretagare lever man med en konstant risk och under långa perioder med lägre intäkt än vanliga löntagare. Om man kräver att en entreprenör ska ge bort en alltför stor bit av den förtjänst som denne får när/om denne till slut blir framgångsrik, så slår man undan benen för incitamenten för att starta företag och därmed skapas inga nya arbetsplatser. Norge lider av detta redan - det startas inte tillräckligt med företag (nämn ett känt norskt företag som inte är inom oljebranschen!), då ingångslönerna för löntagare är skyhöga och arbetslösheten låg (och därmed risken på arbetsmarknaden). Att i ett sådant klimat arbeta för ingen eller låg inkomst under flera år är svårt, eftersom kostnaderna i samhället anpassas efter löntagarnas höga löner.danni skrev:Jorma, passa på att uppskatta de förmåner du har idag. Regeringen har redan tillsatt en utredning som ska utreda hur man kan begränsa eller ta bort de möjligheter som 3:12-reglerna ger småföretagare, som ska vara klar om ett år ungefär
Beroende på vad skattekronorna går till blir det ju samma "uträkning" där. Om man t.ex anställer vårdpersonal eller någon inom nått annat statligt (eller för den delen köper något från tjänstesektorn) så kommer ju även den "satsningen" tillbaka till staten enligt precis samma uträkning som du gjort.. Så där är det nog jämnt skägg.Daoops skrev:Men skit samma, mer viktigt med bensinskatten. Jag tror du missar att även dom pengarna som inte momsas direkt (resterande 75% säger vi) spenderas ju igen i nästa led, med ytterligare 25% moms och så vidare.
Tex, jag har 800 kr över för jag inte skattat på bensin. Jag går ut och äter för pengarna. Krögaren och personalen plus några livsmedelsleverantörer får 700 kr och 100 går till staten. Krögaren och servitören köper nya skor för dom 700. Staten får 175, skomakaren 525. Skomakaren går och klipper sig..ja du föörstår. Det är först när man köper importvaror eller åker till Ibiza pengarna verkligen försvinner ut. Precis som när vi importerar oljan ironiskt nog.
Jag tror risken är stor att det blir en större försämring än så. Allra värst är det nog för oss som har ett litet bolag med få eller inga anställda. Bl.a. pratas det om att schablonutrymmet ska minskas rejält, och även det lönebaserade, och eventuellt att den egna lönen inte ska få ingå i löneunderlaget. Men det är såklart svårt att säga. Det kan bli mer, eller mindre, beroende på vad utredningen kommer fram till och vad regeringen känner för. Jag tror inte de pillar på sparat utrymme direkt, men det är rätt vanligt att man säger nåt i stil med att sparat utrymme bara är giltigt i x antal år till under en utfasning.Jorma skrev:Om dom pillar på utdelningen är en sak, om det handlar om att gå tillbaka till 25% lönebaserad utdelning. Det är ändå inte så många småföretagare som
Gör vinst nog så att dom kan ta ut en 50% lönebaserad utdelning.
Men om dom rör vid den sparade utdelningen och ökar skatten på det som man inte har tagit och låtit stå kvar i företaget,
Oftast för att kunna satsa på utveckling. Då finns nog risken att jag och en del andra företagare tömmer bolaget på pengar efter september 2017 och går
I pension
Nja, i ena läget importerar vi ju något, olja, vilket är skillnaden. Då försvinner pengarna ut ur vårat "slutna" system. Det är lite som att köpa in norsk vårdpersonal istället för att anställa svenskar (något haltande jämförelse såklart). Om vi inte har egen vårdpersonal så måste vi (olja), men om vi helt plötsligt har möjligheten att skapa upp egna (el) så är det bättre för oss.joel80 skrev:Beroende på vad skattekronorna går till blir det ju samma "uträkning" där. Om man t.ex anställer vårdpersonal eller någon inom nått annat statligt (eller för den delen köper något från tjänstesektorn) så kommer ju även den "satsningen" tillbaka till staten enligt precis samma uträkning som du gjort.. Så där är det nog jämnt skägg.Daoops skrev:Men skit samma, mer viktigt med bensinskatten. Jag tror du missar att även dom pengarna som inte momsas direkt (resterande 75% säger vi) spenderas ju igen i nästa led, med ytterligare 25% moms och så vidare.
Tex, jag har 800 kr över för jag inte skattat på bensin. Jag går ut och äter för pengarna. Krögaren och personalen plus några livsmedelsleverantörer får 700 kr och 100 går till staten. Krögaren och servitören köper nya skor för dom 700. Staten får 175, skomakaren 525. Skomakaren går och klipper sig..ja du föörstår. Det är först när man köper importvaror eller åker till Ibiza pengarna verkligen försvinner ut. Precis som när vi importerar oljan ironiskt nog.
Jag tror att det kommer behövas en "skatteväxling" eller liknande för att kunna behålla de statliga inkomsterna av skatter på samma nivå när el-bilar slår igenom stort. Frågan är hur den kommer att se ut.
Det här är alltså inte "åsikter" utan funderingar kring konsekvenser av att vi ställer om och att "kassakon" med bränsleskatt minskar.
Om staten ändå tar in skatten på något annat så är det betydligt bättre att inte skicka ut 20 (?) miljarder till utlandet (Ryssland, Norge mm). Varför inte en flygskatt tex?joel80 skrev:Jag förstår din tanke med att det är bättre att "sälja" inhemsk energi. Men statens "vinst" per mil måste ju ändå bli mindre med el är fossila bränslen. Själva energiskatten på bensin och diesel är ju ett par gånger högre än hela kostnaden för samma mängd energi i svensk el. Man "skapar" ju en dyrare produkt genom att lägga på hög skatt på de fossila bränslena.
Absolut.. Min förhoppning är att dom inte successivt för över skatten på elbilar, utan håller på det dom tidigare sagt om skatteväxling. Men innan det finns någon form av långsiktig överenskommelse ang det mellan blocken riskerar vi få nya regler var fjärde år.LarsL skrev:Om staten ändå tar in skatten på något annat så är det betydligt bättre att inte skicka ut 20 (?) miljarder till utlandet (Ryssland, Norge mm). Varför inte en flygskatt tex?
joel80 skrev:Jag förstår din tanke med att det är bättre att "sälja" inhemsk energi. Men statens "vinst" per mil måste ju ändå bli mindre med el är fossila bränslen. Själva energiskatten på bensin och diesel är ju ett par gånger högre än hela kostnaden för samma mängd energi i svensk el. Man "skapar" ju en dyrare produkt genom att lägga på hög skatt på de fossila bränslena.
Jag menar inte att vara någon jobbig motpol här.. utan vill snarare ha hjälp med att hitta vettiga förklaringar och genomtänkta argument för elbilsskeptiker och politiker som ser ett stort kostnadsbortfall. Så gå inte på för hårt mot mig.
Ja precis, den är ju lite dynamisk i sin natur då det om ett par år nog inte kommer att vara så mycket dyrare vid inköp med en elbil än bensinbil (om ens något). Och hur många väljer en Tesla istället för en XC60 och hur många valde bort Jaggan för Teslan. Svårt att säga.Herr X skrev:Bra skrivet - håller med om att frågan är komplex. En dimension som du inte har med, är att så länge batteribilar är dyrare än fossilditon, så kommer A med mycket stor sannolikhet vara med att bekosta den dyrare bilen. Det är den minskade kostnaden drivmedelskostnaden som gör att många idag anser sig kunna räkna hem köpet av en Tesla (eller annan elbil), även om den är väsentligt dyrare i inköp än en motsvarande fossilbrännare.
Alltså kommer en stor del av A att tillfalla batteri- och elbils-FOU, vilket snabbar på övergången till elbilism. Man kan alltså se det som att vi lägger skattepengar på miljötilltag.
Att Norrmän står för 20 % av Teslas samlade försäljning är tvivelsutan bra för Tesla, vilket snabbar på övergången till elbilism och miljövänlig transport. De norska skattepengarna investeras därmed i miljöteknik och man kan argumentera för att man därför (om man har för lite skattepengar i kassakistan), kan minska andra miljötilltag.
Funderade faktiskt också på det när jag läste nyheten. Rent tekniskt borde Ryssland tjäna på att exportera all olja och sälja el till sin befolkning. Ryssland ökar då sin kontroll över Europa ytterligare, se bara vad Gazprom gjorde.Elputte skrev:Apropå regeringens så kallade satsning på elbilar här i Sverige. Hur kommer det sig egentligen att Ryssland helt plötsligt vurmar för miljön. Jag tänkte på att alla bensinstationer inom en snar framtid måste ha laddmöjligheter för elbilar. Kan det vara så att de känner till att tex Lada kommer ut med en elbil snart? Eller tror de att det blir olönsamt att utvinna olja eller något?
Tror också det. Det som vi redan pratat om mycket i denna tråden - handelsbalansen. Om man kan exportera oljan (se Ryssland, Norge, Saudiarabien) ger det ännu mer direkt effekt än om man slipper importera den (typ sverige). Sedan är det ju lite svårt att tro men den gode Vladimir P kanske ser ett litet problem med att vi gasar sönder våran planet, eller iallafall att han tror att han kan få lite kudos för det och kanske får sitta med på nästa klimatmöte utan att halva mötet räcker ut tungan åt honom.chpaulin skrev:Funderade faktiskt också på det när jag läste nyheten. Rent tekniskt borde Ryssland tjäna på att exportera all olja och sälja el till sin befolkning. Ryssland ökar då sin kontroll över Europa ytterligare, se bara vad Gazprom gjorde.Elputte skrev:Apropå regeringens så kallade satsning på elbilar här i Sverige. Hur kommer det sig egentligen att Ryssland helt plötsligt vurmar för miljön. Jag tänkte på att alla bensinstationer inom en snar framtid måste ha laddmöjligheter för elbilar. Kan det vara så att de känner till att tex Lada kommer ut med en elbil snart? Eller tror de att det blir olönsamt att utvinna olja eller något?