Regeringens satsning på elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Regeringens satsning på elbilar

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
AGCF skrev:
Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten)
Lite OT här, men mest för att han inte är Irans president längre, han efterträddes av Hassan Rouhani 2013.

Ja, tiden går, även för islamistiska härskare :twisted:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

bylund skrev:
AGCF skrev:
Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten)
Lite OT här, men mest för att han inte är Irans president längre, han efterträddes av Hassan Rouhani 2013.
Ja just det. Jag förstår att de tröttnade på honom.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Herr X skrev:
joel80 skrev:
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden.
Som flera andra har skrivit här så behöver din verklighetsuppfattning en sanity check. Med syfte att folk ska ge uttryck för den åsikten som du just gjorde, så har tidigare regeringar gömt en hel del av din inkomstskatt på andra sidan av det löneutdrag som du får i brevlådan. Innan du ens ser din lön, så har din arbetsgivare betalat skatt på den åt dig, och för att ytterligare förvirra befolkningen så kallar man denna delen av inkomstskatten för "Arbetsgivaravgift". På toppen av detta har du naturligtvis moms och andra skatter på alla konsumtionsvaror, vilket innebär att du kan konsumera för mindre än 25 % av din lön. För att Tesla ska få 1 miljon kronor för en bil de säljer till dig, så ska du ha dragit in över 4 miljoner kronor. Det är oklart hur mycket mer än så som du har lust att betala för en bil, men kanske du tycker att 5-6 miljoner kronor är rimligt för din Tesla? De som har ännu högre inkomst betalar redan dessa summor för sina bilar.
Jag har bra koll på vad jag betalar i skatt då jag bl.a kör egen firma och sköter min egen bokföring. Tycker att skatten är på tok för låg sen alla sänkningar och skulle gärna se att vi betalar runt 30% inkomstskatt för "normala" arbetstagare igen.
Om jag drar in ett jobb på 10000kr får jag ut ungefär 5500-6000kr i handen idag. (Momsen åsidosatt då jag som företagare sällan ser den.. eller räknar på den.. eftersom mina kunder är andra företag pratar man alltid pris ex moms.. den bara lånar man och skeppar runt/drar av. Förstår att man inte räknar på det viset i brancher som har direktkontakt och försäljning till privatpersoner.)

Jag inser att jag är rätt ensam som företagare att tycka så.. i allafall här inne. Jag anser att de pengarna gör större nytta för samhället om de fördelas av staten.

Att alliansen fick in mer pengar till statskassan beror också på en stoooor utförsäljning av våra gemensamma tillgångar. Synd att man inte redovisar ett lands ekonomi på samma sätt som ett företags, det skulle vara intressant att se vilka "värden" som försvunnit.

Nu blev det lite OT.. går tillbaka till satsningar på elbilar.
Jag tror att regeringen är lite rädd för förlorade intäkter på just fossilt bränsle. För man kan ju inte bortse från att det idag kommer in ca 35 miljarder från bensin och dieselskatt. Den "förbrukning" av svensk el som elbilarna istället använder ger ju inte bråkdelen av den summan. Och att man för just en Tesla betalar ca 250k i moms är ju en engångsföreteelse.
Nu tror jag att de fördelar miljömässigt och hälsomässigt som en hög penetration elbilar skulle föra med sig kan räkna hem en stor del av den kostnaden.. frågan är bara hur mycket, och om det ens går att räkna på.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

joel80 skrev:

Jag har bra koll på vad jag betalar i skatt då jag bl.a kör egen firma och sköter min egen bokföring. Tycker att skatten är på tok för låg sen alla sänkningar och skulle gärna se att vi betalar runt 30% inkomstskatt för "normala" arbetstagare igen.
Om jag drar in ett jobb på 10000kr får jag ut ungefär 5500-6000kr i handen idag. (Momsen åsidosatt då jag som företagare sällan ser den.. eller räknar på den.. eftersom mina kunder är andra företag pratar man alltid pris ex moms.. den bara lånar man och skeppar runt/drar av. Förstår att man inte räknar på det viset i brancher som har direktkontakt och försäljning till privatpersoner.)

Jag inser att jag är rätt ensam som företagare att tycka så.. i allafall här inne. Jag anser att de pengarna gör större nytta för samhället om de fördelas av staten.

Att alliansen fick in mer pengar till statskassan beror också på en stoooor utförsäljning av våra gemensamma tillgångar. Synd att man inte redovisar ett lands ekonomi på samma sätt som ett företags, det skulle vara intressant att se vilka "värden" som försvunnit.

Nu blev det lite OT.. går tillbaka till satsningar på elbilar.
Jag tror att regeringen är lite rädd för förlorade intäkter på just fossilt bränsle. För man kan ju inte bortse från att det idag kommer in ca 35 miljarder från bensin och dieselskatt. Den "förbrukning" av svensk el som elbilarna istället använder ger ju inte bråkdelen av den summan. Och att man för just en Tesla betalar ca 250k i moms är ju en engångsföreteelse.
Nu tror jag att de fördelar miljömässigt och hälsomässigt som en hög penetration elbilar skulle föra med sig kan räkna hem en stor del av den kostnaden.. frågan är bara hur mycket, och om det ens går att räkna på.
Betalar du inga sociala avgifter? Jag tycker det är helt rätt att du står upp för din åsikt även om du vet att du nog går lite emot strömmen här, så kudos för det. Men det får ju ändå bli rätt siffror, annars är det lite som att jag skulle vilka sänka skatten och lägger på 30% till på skatten för att bevisa min sak :)

Och det där med bensin och intäkter, det stämmer inte att staten skulle förlora 35 miljarder. Dom miljarderna skulle ju konsumenterna få över och handla annat som ger moms i olika led så det mesta skulle ändå gå tillbaks till staten. Den stora fördelen med att inte elda upp den oljan är att vi bättrar på handelsbalansen genom att vi kan göra egen el men ingen egen bensin. Så det är ganska konstigt tycker jag att Sverige inte är mycket mer suget på att skynda på övergången till elbilar. Misstänker att ett viss fabrik i västra Sverige har ett finger i syltburken här. Som apropå ditt första argument där betalar mindre bolagsskatt i faktiska kronor (inte i procent) än vad jag gör.. Underbart land. ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jo jag betalar egenavgifter på knappt 29%, och sen på det som blir kvar efter det inkomstskatt på knappt 25% efter alla jobbskattebidrag och sånt.

10000 * ,071 = 7100kr

7100 * ,75 = 5325kr

Då har jag avrundat skatten uppåt.. så jag får kvar strax över 5325kr. (Jag räknade väl fel på ett par hundringar i huvudet.. sorry.)
Eller menar du att jag missade nått annat i mitt inlägg? (Jag skrev ju att dom 10k jag räknade på var utan moms...)

Sen har man ju mängder av skattemässiga fördelar med att ha egen firma. T.ex får mobilen stå på firman med "fast kostnad" men jag kan använda den helt privat.. det är ca 6000kr/år (jag har abb med hög datamängd). Sen får man dra av några tusen för arbetsplats i hemmet. (Om man jobbar över 800h/år hemifrån, vilket jag gör.)
Utan att fuska eller göra något olagligt har man alltså fördelar när man är företagare som jag tycker man måste räkna in också. Har man AB kan man ju också ta ut en del vinst för en lägre skattesats än lön.
Jag tycker alltså att jag som företagare har det rätt bra och att skattetrycket på mig inte alls är speciellt högt. Skulle jag kunna plocka ut mer än 440k per år i lön skulle jag inte känna att det var fel att jag betalade mer i skatt för det överskjutande beloppet. Det är hur jag känner.

Och du har absolut rätt att pengarna som "försvinner" i skatteinkomster kommer kunna användas till konsumtion.. Men även om de då får in moms för konsumtion för hela 35 miljarderna så blir det ju bara 8,75 miljarder... Att det sen kommer ge andra effekter som högre efterfrågan på vissa saker och därigenom leda till fler jobb som genererar skattepengar också tror jag man måste räkna med.. men det kanske i allafall till en början inte blir så...
Alltså det kommer bli ett visst hål, som de troligen är oroliga över..
Jag är absolut inte emot en övergång.. men menar att man måste ta i akt andras argument och vända och vrida på dem för att se vad det finns för sanning i oron. :)
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Om du tar dom första 100kkr du tjänar på ett år (8kkr/mån typ) så kan dina siffror stämma, beroende på kommun och ålder. Jag läste det som att du drog in 100kkr ovanpå en normal inkomst. fel av mig! Och visst är det fördelar med att vara egen företagare. Mycket sämre att vara löntagare mycket just på grund av att vi har ett av världens högsta skattetryck. Men skit samma, mer viktigt med bensinskatten :). Jag tror du missar att även dom pengarna som inte momsas direkt (resterande 75% säger vi) spenderas ju igen i nästa led, med ytterligare 25% moms och så vidare.
Tex, jag har 800 kr över för jag inte skattat på bensin. Jag går ut och äter för pengarna. Krögaren och personalen plus några livsmedelsleverantörer får 700 kr och 100 går till staten. Krögaren och servitören köper nya skor för dom 700. Staten får 175, skomakaren 525. Skomakaren går och klipper sig..ja du föörstår. Det är först när man köper importvaror eller åker till Ibiza pengarna verkligen försvinner ut. Precis som när vi importerar oljan ironiskt nog.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag kan nog hålla med Joel 80 att skattetrycket inte är så farligt högt i Sverige som företagare, Man betalar 31,42% i arbetsgivaravgifter för löner för sina anställda inkl. mig själv (jag har ett AB) och sedan om dom anställda är medlemmar i en fackförening (mina anställda är det ej) ca. 5% ytterligare i avgifter till Fora för AMF, jag betalar detta utan att dom är med i facket.
ca. 33% i skatteskalan i marginalskatt på toppen av inkomsten upp till en inkomst av ca. 38000 kr. Sedan ytterligare 20% upp till ca. 53% ett antal tusenlappar upp i inkomst och som en av dom högsta skattesatserna i världen 57% på toppen:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska ... inalskatt/

Jag kan ju ta ut en utdelning på idag 50% av utbetald lön föregående år enligt 3:12 reglerna m och skatt 20% på den utdelningen, men då är det på beskattad utdelning som jag dessförinnan har betalt en företagsvinstskatt på 22%. Om företaget går med vinst.
Ja, jag med en heltidsanställd och utan att ha tagit ut fantasisummor själv i lön, jag begränsade min lön till maximala innan jag behövde betala statsskatt till drygt 37000/månad Jag betalte förra året en skatt och arbetsgivaravgifter och avgifter till Fora på sammanlagt drygt 600 000 kr.
Det kunde ha varit värre, har du hört talas om Astrid Lindgrens Pomperipossaskatt???!!
105%
Vi är inte där nu, detta var i sossarnas förlovade land en gång i tiden, men med din inställning kan vi hamna där igen.

Det kunde ha varit värre, men det är på marginalen som jag tar ut Teslan istället för att öka min lön, det blir billigare med avdragen för en bil!!
Men man vet aldrig, Pomperipossa kanske slår ut den möjligheten också. Med miljöpartiet som hjälp till Pomperipossaskatten.
Det kanske blir populärt att höja skatten på småföretagarnas bekostnad.
Sverige behöver kanske inte småföretagare, jag själv är jag i den åldern att jag kan gå i pension när som helst, men helst skulle jag vilja anställa fler men, med dessa kostnader kommer jag inte att göra det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hur man än vrider och vänder på det går det inte komma ifrån att skattetrycket är högt. Vi har fortfarande ett av de högsta skattetrycken i världen (men sorgligt nog har vi inte världens bästa skola eller sjukvård att visa upp för det). Swedbank räknade för ett par år sen ut att en löntagare med en ganska genomsnittlig lön på 25 000 kr per månad betalar ca 17 200 kr per månad i skatt: http://www.privataaffarer.se/nyheter/sa ... att-452347

Jorma, passa på att uppskatta de förmåner du har idag. Regeringen har redan tillsatt en utredning som ska utreda hur man kan begränsa eller ta bort de möjligheter som 3:12-reglerna ger småföretagare, som ska vara klar om ett år ungefär: http://www.driva-eget.se/nyheter/skatt/ ... amras-2017

Så passa på att använda eventuellt sparat utdelningsutrymme du har före 2017. Och Miljöpartiet har varit väldigt tydliga med att de vill att det ska bli dyrare att ha tjänstebil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Jorma, passa på att uppskatta de förmåner du har idag. Regeringen har redan tillsatt en utredning som ska utreda hur man kan begränsa eller ta bort de möjligheter som 3:12-reglerna ger småföretagare, som ska vara klar om ett år ungefär
Det är hemskt. Som egenföretagare lever man med en konstant risk och under långa perioder med lägre intäkt än vanliga löntagare. Om man kräver att en entreprenör ska ge bort en alltför stor bit av den förtjänst som denne får när/om denne till slut blir framgångsrik, så slår man undan benen för incitamenten för att starta företag och därmed skapas inga nya arbetsplatser. Norge lider av detta redan - det startas inte tillräckligt med företag (nämn ett känt norskt företag som inte är inom oljebranschen!), då ingångslönerna för löntagare är skyhöga och arbetslösheten låg (och därmed risken på arbetsmarknaden). Att i ett sådant klimat arbeta för ingen eller låg inkomst under flera år är svårt, eftersom kostnaderna i samhället anpassas efter löntagarnas höga löner.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Om dom pillar på utdelningen är en sak, om det handlar om att gå tillbaka till 25% lönebaserad utdelning. Det är ändå inte så många småföretagare som
Gör vinst nog så att dom kan ta ut en 50% lönebaserad utdelning.

Men om dom rör vid den sparade utdelningen och ökar skatten på det som man inte har tagit och låtit stå kvar i företaget,
Oftast för att kunna satsa på utveckling. Då finns nog risken att jag och en del andra företagare tömmer bolaget på pengar efter september 2017 och går
I pension ;)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Daoops skrev:
Men skit samma, mer viktigt med bensinskatten :). Jag tror du missar att även dom pengarna som inte momsas direkt (resterande 75% säger vi) spenderas ju igen i nästa led, med ytterligare 25% moms och så vidare.
Tex, jag har 800 kr över för jag inte skattat på bensin. Jag går ut och äter för pengarna. Krögaren och personalen plus några livsmedelsleverantörer får 700 kr och 100 går till staten. Krögaren och servitören köper nya skor för dom 700. Staten får 175, skomakaren 525. Skomakaren går och klipper sig..ja du föörstår. Det är först när man köper importvaror eller åker till Ibiza pengarna verkligen försvinner ut. Precis som när vi importerar oljan ironiskt nog.
Beroende på vad skattekronorna går till blir det ju samma "uträkning" där. Om man t.ex anställer vårdpersonal eller någon inom nått annat statligt (eller för den delen köper något från tjänstesektorn) så kommer ju även den "satsningen" tillbaka till staten enligt precis samma uträkning som du gjort.. Så där är det nog jämnt skägg. :)

Jag tror att det kommer behövas en "skatteväxling" eller liknande för att kunna behålla de statliga inkomsterna av skatter på samma nivå när el-bilar slår igenom stort. Frågan är hur den kommer att se ut.

Det här är alltså inte "åsikter" utan funderingar kring konsekvenser av att vi ställer om och att "kassakon" med bränsleskatt minskar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jorma skrev:
Om dom pillar på utdelningen är en sak, om det handlar om att gå tillbaka till 25% lönebaserad utdelning. Det är ändå inte så många småföretagare som
Gör vinst nog så att dom kan ta ut en 50% lönebaserad utdelning.

Men om dom rör vid den sparade utdelningen och ökar skatten på det som man inte har tagit och låtit stå kvar i företaget,
Oftast för att kunna satsa på utveckling. Då finns nog risken att jag och en del andra företagare tömmer bolaget på pengar efter september 2017 och går
I pension ;)
Jag tror risken är stor att det blir en större försämring än så. Allra värst är det nog för oss som har ett litet bolag med få eller inga anställda. Bl.a. pratas det om att schablonutrymmet ska minskas rejält, och även det lönebaserade, och eventuellt att den egna lönen inte ska få ingå i löneunderlaget. Men det är såklart svårt att säga. Det kan bli mer, eller mindre, beroende på vad utredningen kommer fram till och vad regeringen känner för. Jag tror inte de pillar på sparat utrymme direkt, men det är rätt vanligt att man säger nåt i stil med att sparat utrymme bara är giltigt i x antal år till under en utfasning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

joel80 skrev:
Daoops skrev:
Men skit samma, mer viktigt med bensinskatten :). Jag tror du missar att även dom pengarna som inte momsas direkt (resterande 75% säger vi) spenderas ju igen i nästa led, med ytterligare 25% moms och så vidare.
Beroende på vad skattekronorna går till blir det ju samma "uträkning" där. Om man t.ex anställer vårdpersonal eller någon inom nått annat statligt (eller för den delen köper något från tjänstesektorn) så kommer ju även den "satsningen" tillbaka till staten enligt precis samma uträkning som du gjort.. Så där är det nog jämnt skägg. :)

Jag tror att det kommer behövas en "skatteväxling" eller liknande för att kunna behålla de statliga inkomsterna av skatter på samma nivå när el-bilar slår igenom stort. Frågan är hur den kommer att se ut.

Det här är alltså inte "åsikter" utan funderingar kring konsekvenser av att vi ställer om och att "kassakon" med bränsleskatt minskar.
Nja, i ena läget importerar vi ju något, olja, vilket är skillnaden. Då försvinner pengarna ut ur vårat "slutna" system. Det är lite som att köpa in norsk vårdpersonal istället för att anställa svenskar (något haltande jämförelse såklart). Om vi inte har egen vårdpersonal så måste vi (olja), men om vi helt plötsligt har möjligheten att skapa upp egna (el) så är det bättre för oss.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag förstår din tanke med att det är bättre att "sälja" inhemsk energi. Men statens "vinst" per mil måste ju ändå bli mindre med el är fossila bränslen. Själva energiskatten på bensin och diesel är ju ett par gånger högre än hela kostnaden för samma mängd energi i svensk el. Man "skapar" ju en dyrare produkt genom att lägga på hög skatt på de fossila bränslena.

Jag menar inte att vara någon jobbig motpol här.. utan vill snarare ha hjälp med att hitta vettiga förklaringar och genomtänkta argument för elbilsskeptiker och politiker som ser ett stort kostnadsbortfall. Så gå inte på för hårt mot mig. :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Detta är ju svårt att räkna på. Hur mycket stannar i landet av 14 kr för en liter bränsle? Skatten, lite transporter, och raffineringen om den görs i Sverige. 70 %? Hur mycket stannar i landet på en kWh el? Det beror ju såklart vad det är för el också. Vattenkraft från ett svenskägt kraftverk byggt av svenska företag med svenska komponenter jämfört med ett tyskägt vindkraftverk byggt av danska komponenter?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Jag förstår din tanke med att det är bättre att "sälja" inhemsk energi. Men statens "vinst" per mil måste ju ändå bli mindre med el är fossila bränslen. Själva energiskatten på bensin och diesel är ju ett par gånger högre än hela kostnaden för samma mängd energi i svensk el. Man "skapar" ju en dyrare produkt genom att lägga på hög skatt på de fossila bränslena.
Om staten ändå tar in skatten på något annat så är det betydligt bättre att inte skicka ut 20 (?) miljarder till utlandet (Ryssland, Norge mm). Varför inte en flygskatt tex?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Som vanligt är miljöpartiet en bluff.
Dom hatar inte avgaser från bilar, dom hatar bilar.
Så det är konstigt att dom inte tar bort miljöbilspremien mm

Men måla båten med kopparföre, det går ju bra
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Om staten ändå tar in skatten på något annat så är det betydligt bättre att inte skicka ut 20 (?) miljarder till utlandet (Ryssland, Norge mm). Varför inte en flygskatt tex?
Absolut.. Min förhoppning är att dom inte successivt för över skatten på elbilar, utan håller på det dom tidigare sagt om skatteväxling. Men innan det finns någon form av långsiktig överenskommelse ang det mellan blocken riskerar vi få nya regler var fjärde år. :(
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

joel80 skrev:

Jag menar inte att vara någon jobbig motpol här.. utan vill snarare ha hjälp med att hitta vettiga förklaringar och genomtänkta argument för elbilsskeptiker och politiker som ser ett stort kostnadsbortfall. Så gå inte på för hårt mot mig. :)

Hehe Joel, ska inte gå hårt på dig :). Och hoppas inte jag låtit otrevlig innan, det har absolut inte vart meningen isåfall. Men jag får be om ursäkt för att här kommer en text som är avgrundslång, hoppas inte Tibor lackar på mig för att jag äter upp lagringsutrymmet..

Komplexiteten i den här frågan gör att jag tycker det är svårt att ta fram riktgit slagkraftiga enkla argument utan att snurra in sig. Vi är ute på ett löv på en kvist på det stora trädet av fördelar med elbilen vilket kanske också är viktigt att tänka på om man hamnar i nån diskussion. Det här är inte det allena eller ens ett stort argument för att vi kommer gå över till eldrivna fordon.

Men det som gör det komplext iallafall är vi har olia delar. Det första är hur mycket pengar som sverige köper olja för av ett annat land för. Om vi kallar den delen för A för enkelhetens skull.

Sedan har vi den skatten som staten lägger på dom egna invånarna, vi kallar den för B här då.

Sedan har vi vad det kostar att framställa el i sverige som vi kallar för C (som kan ha spår av import i sig, tex danska vindkraftverk eller norska solceller).

Och sedan har vi el-skatten som påminner om B men är mycket mindre och inte öronmärkt till fordon så vi får kalla det för D.
Den här är ju lite krånglig också för det är både moms och en speciell energiskatt. Och det är skatt på både tillverkning och konsumtion och det finns myndighetsavgifter och utsläppsrätter och det är fastighetsskatt på kraftverk och säker mer. Och ännu krångligare blir det när man räknar in fasta kostnader för elnätet, och får ta med i beräkningen att man ibland får dela den med andra på publika laddstationer och ibland får ta den själv om man laddar hemma. Men vi måste inte få det på öret rätt här så säg att det är 50% skatt på el och vi betalar 2kr per kWh, för att göra det lite enkelt för oss.

Om två bilar nu är ute och kör en mil:
Diesel-Danne:
1 liter bensin, 15 kr
A = 5 kr
B = 10 kr

El-on:
2kWh, 4 kr.
C = 2 kr
D = 2 kr

I båda fallen är det en konsument som spenderar antingen 15 kr eller 4 kr. Det allra enklaste man kan se här är att ifall konsumenten har 11 kronor över efter den körda milen (E) så kommer den att spendera det på annat vilket till större delen är inhemskt. Vissa delar kommer den kanske att spara eller åka på semester för utomlands, och vissa delar kommer den att handla importvaror för så det är ju inte 11 spänn till staten ens i flera led, och jag vet inte om det finns nån formel för det men vi kallar den summan för F. Skulle det vara 10 kr så råkar det ju vara exakt samma summa som staten skulle få här i skatt när Diesel-Danne tankade, fast sverige slipper ge Ryssland 5kr.

Sedan är det ju 4 kronor till med i spelet där staten direkt tar 2kr (D). Så i jämförlensen ovan skulle det räcka med att det är 8 kr av dom 11 kr (E) som går tillbaks ”hem”, utan att Putin får sitt.

Och av dom pengarna som vi producerar el för så vet jag inte hur mycket som går till import av hårdvara (danska vindkraftverk/norska solceller/kärnkraftsteknik från USA) men om vi höftar till med en krona till då så är vi nere på att F är 7 av 11 kr, vilket är 63%. Här får ju nationalekonomerna komma in då och säga ifall det är rätt eller fel att F är större eller mindre än 63%, men jag som lekman tror att det lätt är större och att det därför inte går att säga att ”Sverige tappar en kassako om vi slutar tanka bensin”.

Med det sagt (och om nån mot förmodan fortfarande orkar läsa) så har jag inget svar på hur vi kan öronmärka pengarna. B är ju ändå 10kr och D är bara 2, och F vet vi inte riktigt vart i samhället pengarna trillar in från. Med utgångspunkten att den som använder något också ska betala för det och då talar det ju emot att man skall lägga det på den allmäna skatten, även om det är här som F kommer in i högre mån nu än när vi körde på bensin.
Möjligen blir det då fordonsskatt och/eller vägstullar som drar ned dom där 11 kronorna vi pratade om som man spar per mil till något annat, kanske 7kr. Så det uppstår ju helt klart ett litet ekonomiskt problem för sammhället. Men jag vill hävda att det inte har att göra med att staten tappar pengar utan snarare på vilka pengar vi skall sätta av för att underhålla infrastrukturen och hur vi skall göra det.

Och det är det jag hoppas är det som gör att svenska politiker är sådana bakåtsträvare, för jag får en lite sur smak i munnen om jag börjar tänka på att det kanske sitter lite ”rådgivare” från Geely med på rosenbads kick-offer som råkar har lagt kortet i baren.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bra skrivet - håller med om att frågan är komplex. En dimension som du inte har med, är att så länge batteribilar är dyrare än fossilditon, så kommer A med mycket stor sannolikhet vara med att bekosta den dyrare bilen. Det är den minskade kostnaden drivmedelskostnaden som gör att många idag anser sig kunna räkna hem köpet av en Tesla (eller annan elbil), även om den är väsentligt dyrare i inköp än en motsvarande fossilbrännare.

Alltså kommer en stor del av A att tillfalla batteri- och elbils-FOU, vilket snabbar på övergången till elbilism. Man kan alltså se det som att vi lägger skattepengar på miljötilltag.
Att Norrmän står för 20 % av Teslas samlade försäljning är tvivelsutan bra för Tesla, vilket snabbar på övergången till elbilism och miljövänlig transport. De norska skattepengarna investeras därmed i miljöteknik och man kan argumentera för att man därför (om man har för lite skattepengar i kassakistan), kan minska andra miljötilltag.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Herr X skrev:
Bra skrivet - håller med om att frågan är komplex. En dimension som du inte har med, är att så länge batteribilar är dyrare än fossilditon, så kommer A med mycket stor sannolikhet vara med att bekosta den dyrare bilen. Det är den minskade kostnaden drivmedelskostnaden som gör att många idag anser sig kunna räkna hem köpet av en Tesla (eller annan elbil), även om den är väsentligt dyrare i inköp än en motsvarande fossilbrännare.

Alltså kommer en stor del av A att tillfalla batteri- och elbils-FOU, vilket snabbar på övergången till elbilism. Man kan alltså se det som att vi lägger skattepengar på miljötilltag.
Att Norrmän står för 20 % av Teslas samlade försäljning är tvivelsutan bra för Tesla, vilket snabbar på övergången till elbilism och miljövänlig transport. De norska skattepengarna investeras därmed i miljöteknik och man kan argumentera för att man därför (om man har för lite skattepengar i kassakistan), kan minska andra miljötilltag.
Ja precis, den är ju lite dynamisk i sin natur då det om ett par år nog inte kommer att vara så mycket dyrare vid inköp med en elbil än bensinbil (om ens något). Och hur många väljer en Tesla istället för en XC60 och hur många valde bort Jaggan för Teslan. Svårt att säga.

Bra poäng där också, jag tänkte mest på att man importerar ett batteri för en dyrare peng vilket med handen på hjärtat är lite dåligt för mitt argument. Men även det finns det ju två sidor av myntet på precis som du säger.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Apropå regeringens så kallade satsning på elbilar här i Sverige. Hur kommer det sig egentligen att Ryssland helt plötsligt vurmar för miljön. Jag tänkte på att alla bensinstationer inom en snar framtid måste ha laddmöjligheter för elbilar. Kan det vara så att de känner till att tex Lada kommer ut med en elbil snart? Eller tror de att det blir olönsamt att utvinna olja eller något?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Elputte skrev:
Apropå regeringens så kallade satsning på elbilar här i Sverige. Hur kommer det sig egentligen att Ryssland helt plötsligt vurmar för miljön. Jag tänkte på att alla bensinstationer inom en snar framtid måste ha laddmöjligheter för elbilar. Kan det vara så att de känner till att tex Lada kommer ut med en elbil snart? Eller tror de att det blir olönsamt att utvinna olja eller något?
Funderade faktiskt också på det när jag läste nyheten. Rent tekniskt borde Ryssland tjäna på att exportera all olja och sälja el till sin befolkning. Ryssland ökar då sin kontroll över Europa ytterligare, se bara vad Gazprom gjorde.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

chpaulin skrev:
Elputte skrev:
Funderade faktiskt också på det när jag läste nyheten. Rent tekniskt borde Ryssland tjäna på att exportera all olja och sälja el till sin befolkning. Ryssland ökar då sin kontroll över Europa ytterligare, se bara vad Gazprom gjorde.
Tror också det. Det som vi redan pratat om mycket i denna tråden - handelsbalansen. Om man kan exportera oljan (se Ryssland, Norge, Saudiarabien) ger det ännu mer direkt effekt än om man slipper importera den (typ sverige). Sedan är det ju lite svårt att tro men den gode Vladimir P kanske ser ett litet problem med att vi gasar sönder våran planet, eller iallafall att han tror att han kan få lite kudos för det och kanske får sitta med på nästa klimatmöte utan att halva mötet räcker ut tungan åt honom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte det ligger ett smack miljötänk bakom det här utan endast ekonomi. Handelsbalansen gynnas i både Norge och Ryssland.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar