Regeringens satsning på elbilar
Moderator: Redaktion
Regeringens satsning på elbilar
Nu verkar iaf spelreglerna klara fram till 2019...
http://www.svd.se/regeringen-miljonsats ... naringsliv
http://www.svd.se/regeringen-miljonsats ... naringsliv
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Regeringens satsning på elbilar
Det var inte mycket nyheter eller satsningar, men det är åtminstone skönt att få veta vilka regler som gäller. Förmånsvärdet hoppar upp med 500 kr per månad 2017 - det kan jag leva med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Andreasson
- Teslaägare
"Det låter mycket när hästen skiter" är ett ordspråk som jag tycker stämmer när jag läser om förslaget.
De ska försämra för de elbilsåkande tjänstebilsförarna samtidigt som de egentligen bara garanterar att alla ska få sin supermiljöbilspremie. En premie som de redan skrytit om tidigare... Samtidigt ska det låta som en " satsning".... Suck!
Tänk att politiker alltid måste vända neddragningar till en satsning...!
Där fick mitt politikerförakt ytterligare en knuff framåt!

De ska försämra för de elbilsåkande tjänstebilsförarna samtidigt som de egentligen bara garanterar att alla ska få sin supermiljöbilspremie. En premie som de redan skrytit om tidigare... Samtidigt ska det låta som en " satsning".... Suck!

Tänk att politiker alltid måste vända neddragningar till en satsning...!

Där fick mitt politikerförakt ytterligare en knuff framåt!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Suck. Man måste vara politiker för att kunna kalla försämrade villkor för "miljonsatsning"
- Visst satsar vi miljoner, bara färre av dem än förut.
Och så typiskt MP att minska stödet för elbilar, samtidigt som de inför (en symbolisk) stöd för elbussar. Elbussar är ju kollektivtrafik vet jag. Kommer spara massa miljö på Östermalm. Inte resten av landet för där är passagerarunderlaget för lite men det spelar ingen roll. Att miljön skulle må bättre om folk på landet åkte elbilar... folk på var nånstans?
Sorry, var bara tvungen att ösa ur mig lite så jag orkar sova. Hur politikerna orkar vet jag inte.

Och så typiskt MP att minska stödet för elbilar, samtidigt som de inför (en symbolisk) stöd för elbussar. Elbussar är ju kollektivtrafik vet jag. Kommer spara massa miljö på Östermalm. Inte resten av landet för där är passagerarunderlaget för lite men det spelar ingen roll. Att miljön skulle må bättre om folk på landet åkte elbilar... folk på var nånstans?
Sorry, var bara tvungen att ösa ur mig lite så jag orkar sova. Hur politikerna orkar vet jag inte.

Som det är skrivet så är det ju journalisten som kallar det satsningar. Själva citaten från Romson är ju ganska måttliga.
Det negativa är att det blir sämre för förmånsbilsinnehavare. Det som är positivt är att det äntligen kommer besked så att folk kan börja räkna på kostnaderna för hela leasingperioden, och klart besked att supermiljöbilspremien utökas i antal, om dock inte i kronor. Jag tycker också att det är bra att rena elbilar ger mer än laddhybrider. Sedan hade man kanske kunnat öka elbilspremien något litet symboliskt i alla fall, så att man kan kalla det för satsning.
Det negativa är att det blir sämre för förmånsbilsinnehavare. Det som är positivt är att det äntligen kommer besked så att folk kan börja räkna på kostnaderna för hela leasingperioden, och klart besked att supermiljöbilspremien utökas i antal, om dock inte i kronor. Jag tycker också att det är bra att rena elbilar ger mer än laddhybrider. Sedan hade man kanske kunnat öka elbilspremien något litet symboliskt i alla fall, så att man kan kalla det för satsning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Andreasson
- Teslaägare
Det kanska är läge att vi som club kan gå ut med något slags pressmeddelande där vi kommenterar "satsningen" och ger vår syn på saken!?!TiborBlomhall skrev:Suck. Man måste vara politiker för att kunna kalla försämrade villkor för "miljonsatsning"![]()
Det känns konstigt om vi i Sverige redan nu ska börja försämra för elbilsåkarna. Vi ligger ju redan nu långt efter i statistiken med bara någon ynka procent marknadsandel. Jag skulle ha större förståelse om neddragningen gjordes i Norge, där elbilsparken är en rejäl andel. För staten är ju vi Teslaåkare ( jag räknar mig själv dit även fast jag inte är där riktigt än...) rena vinstmskinen, så mycket moms som vi bidrar med! Om jag köper en Tesla för 1Mkr istället för en BMW för 500k innebär det 100k i extra moms till staten. Samtidigt slår de sig för bröstet när de ger 40k tillbaka via supermiljöbilspremien. De har ändå gått plus med 60k...
Man blir så trött...

Model S 85D (2015)
Miljöpartiet, sicken falskskyltning, dom är bara ute efter sin egen karriär och bollar bort miljön.
Att det skulle bli försämringar så småningom med bidragen till elbilar ja det har väl dom flesta räknat med,
men inte innan försäljningen har tagit ordentlig fart.
Detta kommer att ge en bromseffekt och försena övergången till elbilar med några år.
Att det skulle bli försämringar så småningom med bidragen till elbilar ja det har väl dom flesta räknat med,
men inte innan försäljningen har tagit ordentlig fart.
Detta kommer att ge en bromseffekt och försena övergången till elbilar med några år.
Om du inte hade använt den andra halva miljonen på Teslan, hade ingenting av den då använts till konsumtion? Om du hade köpt något annat för pengarna istället så hade staten fått fulla momsintäkter utan att behöva ge tillbaka något i form av en subvention.perhandr skrev:Om jag köper en Tesla för 1Mkr istället för en BMW för 500k innebär det 100k i extra moms till staten. Samtidigt slår de sig för bröstet när de ger 40k tillbaka via supermiljöbilspremien. De har ändå gått plus med 60k...
Man blir så trött...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Herr X skrev:Om du inte hade använt den andra halva miljonen på Teslan, hade ingenting av den då använts till konsumtion? Om du hade köpt något annat för pengarna istället så hade staten fått fulla momsintäkter utan att behöva ge tillbaka något i form av en subvention.perhandr skrev:Om jag köper en Tesla för 1Mkr istället för en BMW för 500k innebär det 100k i extra moms till staten. Samtidigt slår de sig för bröstet när de ger 40k tillbaka via supermiljöbilspremien. De har ändå gått plus med 60k...
Man blir så trött...
Utlandsresor istället ger ingen moms! Moms på 500 000 = 100 000
Eller kanske bygga om, bygga till huset med rotavdrag! 30% på 100 000 i 5 år = 150 000 lägre skatt.
Eller?? Det går att lösa den biten med lite fantasi.
Fast om man renoverar med rotavdrag så tillfaller pengarna som man renoverar för, en hantverkare som i sin tur betalar arbetsgivaravgift, skatt och moms.Jorma skrev:Eller kanske bygga om, bygga till huset med rotavdrag! 30% på 100 000 i 5 år = 150 000 lägre skatt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Herr X skrev:Fast om man renoverar med rotavdrag så tillfaller pengarna som man renoverar för, en hantverkare som i sin tur betalar arbetsgivaravgift, skatt och moms.Jorma skrev:Eller kanske bygga om, bygga till huset med rotavdrag! 30% på 100 000 i 5 år = 150 000 lägre skatt.
Fast jag gissar att dom "momsfria och arbetsgivaravgiftsfria" hantverksjobben kommer att öka med minskat rotavdrag

Det är ju bra med en bonus på 40 000kr då har ju Tesla köparen pengar till premiun- och köldpaket, bra miljösatsning
Vad jag menar är att 40 000kr lär ju inte påverka ett köp för 1-1,5 miljoner. Om bilen kostat 200 000kr däremot, men där är vi inte på många år för en elbil (som funkar).

Varför inte lite mer av de norska incitamenten för elbilar:
- Gratis parkering?
- Ingen trängselskatt?
- Tillgång till kollektiv och taxikörfält?
- Gratis parkering?
- Ingen trängselskatt?
- Tillgång till kollektiv och taxikörfält?
Det eventuellt positiva jag hittade i texten. Två utfall; de do funderade på laddhybrid köper en elbil, de som funderade på laddhybrid skiter i det och köper en bensinslukare.För den som går i tankarna att köpa en så kallad laddhybrid, alltså en bil som kan drivas med både el och bensin eller diesel, kan det vara läge att skynda på. Från och med den 1 januari 2016 halveras supermiljöbilspremien till laddhybrider, till 20 000 kronor.
Förhoppningsvis kan denna "satsning" följas upp med andra fördelar för elbilsbilister. Gratis kommunal parkering för alla elbilar över hela landet hade vart najs t.ex.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Vore det inte spännande att bjuda in till en liten kvalitativ session med lämpliga politiker där dem får beskriva hur dem praktiskt ser hur Sverige skall röra sig ifrån idag till fossilfritt 2030 (eller annat liknande datum) och se hur man i verkligheten kommer stimulera detta. Med det förslaget som kom nu så är 'spelreglerna' klara till 2019 (enligt regeringen) och då är det inte så många år kvar innan vi är vid 2030 eller liknande datum. Sedan kan man ha Johan Rockström som expert på vad som är möjligt och med Tibor som moderator.
Kan man inte få en stor majoritet av all ny investeringar att vara fossilfria snart så kommer dem inte att vara utskrotade 2030 utan vi kommer fortsatt ha ett stort beroende av fossila drivmedel.
Naturligtvis skall regleringen vara teknikneutral men med ett fokus på lämpliga krav som inga utsläpp av negativ karaktär (tex bör även vätgas kunna hanteras även om det blir vissa lokala H2O utsläpp tex).
Vore inte detta ett kul seminarium för TCS att fixa?
Kan man inte få en stor majoritet av all ny investeringar att vara fossilfria snart så kommer dem inte att vara utskrotade 2030 utan vi kommer fortsatt ha ett stort beroende av fossila drivmedel.
Naturligtvis skall regleringen vara teknikneutral men med ett fokus på lämpliga krav som inga utsläpp av negativ karaktär (tex bör även vätgas kunna hanteras även om det blir vissa lokala H2O utsläpp tex).
Vore inte detta ett kul seminarium för TCS att fixa?
Jag tycker inte att laddhybrider tillför någonting till en kommande övergång till elbilism och därför absolut inte ska ha varken subventioner eller skattelättnader. Laddhybridägare skiter i om det finns ladd-infrastruktur, utan kör bara på bensin om det inte är möjligt att ladda. Detta i sin tur gör att det inte skapas tillräcklig press för utbyggnad av laddinfrastruktur och övergången till elbilism tar enormt mycket längre tid än den annars skulle ha gjort. Dessutom behöver laddhybrider ladda enormt mycket oftare än batteribilar, vilket gör att de i större grad ockuperar den lilla laddinfrastruktur som faktiskt byggs, vilket i sin tur lägger krokben för de som ändå går "all in" och köper en batteribil.chpaulin skrev:Det eventuellt positiva jag hittade i texten. Två utfall; de do funderade på laddhybrid köper en elbil, de som funderade på laddhybrid skiter i det och köper en bensinslukare.
Om enstaka individer väljer att köpa en bensinbil istället för en kombinerad el/bensin-bil är skit samma. Det finns en miljard bilar på jorden, och ett par tusen bensinbilar mer eller mindre spelar ingen som helst roll och får ingen mätbar påverkan på klimatet. Subventioner och skattelättnader bör istället gå till faktiska beteendeändringar. Vi som köper batteribil nu får det i vissa sammanhang lite svettigt med laddningen, men iallafall i Norge kompenseras så väl genom momsundantaget att det ändå är värt det. Norge leder därför vägen för en mängd andra länder, och att man visar att ett helt samhälle kan fungera enbart med batteri-elbilar - detta tillför enormt mycket mer till en reducerad klimatpåverkan än bara den lokala norska utsläppsminskningen.
Hybridbilar är ett otyg som uppmuntras av biltillverkarna eftersom de har dubbla drivlinor och därför kräver ännu mer dyr service än tidigare biltyper. Dessutom tillför de ingenting för att reducera klimatpåverkan utan riskerar istället att lägga krokben för en övergång till batteribilar. Om de ska ha subventioner och skattelättnader så kan man lika gärna ge subventioner och skattelättnader också till bensinbilar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- Andreasson
- Teslaägare
Håller helt med dig här. Visst kan en hybrid köras på enbart el om man bara kör korta sträckor men som du säger så hjälper de inte till att gå ifrån fossilt bränsle, snarare drar ut på det vilket e trist.Herr X skrev:Jag tycker inte att laddhybrider tillför någonting till en kommande övergång till elbilism och därför absolut inte ska ha varken subventioner eller skattelättnader. Laddhybridägare skiter i om det finns ladd-infrastruktur, utan kör bara på bensin om det inte är möjligt att ladda. Detta i sin tur gör att det inte skapas tillräcklig press för utbyggnad av laddinfrastruktur och övergången till elbilism tar enormt mycket längre tid än den annars skulle ha gjort. Dessutom behöver laddhybrider ladda enormt mycket oftare än batteribilar, vilket gör att de i större grad ockuperar den lilla laddinfrastruktur som faktiskt byggs, vilket i sin tur lägger krokben för de som ändå går "all in" och köper en batteribil.chpaulin skrev:Det eventuellt positiva jag hittade i texten. Två utfall; de do funderade på laddhybrid köper en elbil, de som funderade på laddhybrid skiter i det och köper en bensinslukare.
Om enstaka individer väljer att köpa en bensinbil istället för en kombinerad el/bensin-bil är skit samma. Det finns en miljard bilar på jorden, och ett par tusen bensinbilar mer eller mindre spelar ingen som helst roll och får ingen mätbar påverkan på klimatet. Subventioner och skattelättnader bör istället gå till faktiska beteendeändringar. Vi som köper batteribil nu får det i vissa sammanhang lite svettigt med laddningen, men iallafall i Norge kompenseras så väl genom momsundantaget att det ändå är värt det. Norge leder därför vägen för en mängd andra länder, och att man visar att ett helt samhälle kan fungera enbart med batteri-elbilar - detta tillför enormt mycket mer till en reducerad klimatpåverkan än bara den lokala norska utsläppsminskningen.
Hybridbilar är ett otyg som uppmuntras av biltillverkarna eftersom de har dubbla drivlinor och därför kräver ännu mer dyr service än tidigare biltyper. Dessutom tillför de ingenting för att reducera klimatpåverkan utan riskerar istället att lägga krokben för en övergång till batteribilar. Om de ska ha subventioner och skattelättnader så kan man lika gärna ge subventioner och skattelättnader också till bensinbilar.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Som laddhybridägare blir jag kränkt av det du skriver, Herr X! 
Min erfarenhet från mig själv och de jag känner som har laddhybrid är faktiskt tvärtom. Helt plötsligt väcks ett större intresse för elbilism. Man jobbar på att hålla bilen laddad så mycket det går. Jag har faktiskt räckviddsångest med laddhybriden och drar mig för att köra sträckor som skulle innebära att batteriet tar slut. Och det funkar. Sen i våras har jag nog snittat ungefär 20 liter bensin i månaden, och nästan all min körning går att lösa på ren el.
Samtidigt så känns det som en alldeles för stor kompromiss att fortfarande behöva stå ut med den där högljudda järnklumpen under huven, så det blev ännu mer prioriterat att gå över till el. Laddhybriden har låtit mig känna på fördelarna med elbilism och att ta steget tillbaks till ren fossilbilism från det är helt otänkbart - enda möjliga vägen ut är framåt, mot ren elbilism. Dessutom tror jag att laddhybrider tack vare sitt ännu större laddbehov kan hjälpa att skynda på utbyggnaden av laddinfrastruktur ännu mer.

Min erfarenhet från mig själv och de jag känner som har laddhybrid är faktiskt tvärtom. Helt plötsligt väcks ett större intresse för elbilism. Man jobbar på att hålla bilen laddad så mycket det går. Jag har faktiskt räckviddsångest med laddhybriden och drar mig för att köra sträckor som skulle innebära att batteriet tar slut. Och det funkar. Sen i våras har jag nog snittat ungefär 20 liter bensin i månaden, och nästan all min körning går att lösa på ren el.
Samtidigt så känns det som en alldeles för stor kompromiss att fortfarande behöva stå ut med den där högljudda järnklumpen under huven, så det blev ännu mer prioriterat att gå över till el. Laddhybriden har låtit mig känna på fördelarna med elbilism och att ta steget tillbaks till ren fossilbilism från det är helt otänkbart - enda möjliga vägen ut är framåt, mot ren elbilism. Dessutom tror jag att laddhybrider tack vare sitt ännu större laddbehov kan hjälpa att skynda på utbyggnaden av laddinfrastruktur ännu mer.
Det finns såklart personer med din inställning, du är ju ett exempel på detdanni skrev:Som laddhybridägare blir jag kränkt av det du skriver, Herr X!

Etanolbilar som fick bra förmånsvärde för några år sedan kunde ju även köras på bensin vilket många gjorde då de pga den högre förbrukningen på E85 och ökat pris blev billigare. Så en bil som i teorin är miljövänlig bara är det om föraren är intresserad av att vara det är inte en superbra modell.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej, det är sant, men med laddhybrider är det ju inte riktigt samma som med etanol. En etanolbil är i stort sett exakt samma bil sett till både ekonomi och köregenskaper oavsett vilket bränsle den körs på. Undantaget är väl Saab som lovade extra hästkrafter på etanol (vilket jag också tror gjorde att de flesta hellre tankade etanol i den). Tvärtom fick man nackdelen om man tankade etanol att man fick tanka oftare. Men med en laddhybrid så blir ju ekonomin och allt annat mycket bättre om man bara ser till att hålla batteriet laddat. Då får man ju en elbil istället för en fossilbil, och en elbil är ju bättre på alla sätt
Så jag tror motivationen för laddhybridägare att faktiskt hålla den laddad är mycket större än för etanolbilsägare att tanka etanol.

Det tror jag absolut då elen är mångfaldigt billigare än bensinen. Problemet tror jag blir när bilen bli äldre och batterierna inte bjuder på så mycket kräm. Då är den fortfarande en hybrid på pappret även om den mest rullar på fossilt bränsle. Mycke ifs' and buts där såklart men tror inte på att laddhybrider accelrerar övergången till 100% elbilsflotta som elbilar gör. Kina hade iofs en bra idé där förarna skulle få poäng för varje eldriven mil de körde och två minuspoäng för varje fossilmil som de kunde använda sig för rabbatter osv.danni skrev:Nej, det är sant, men med laddhybrider är det ju inte riktigt samma som med etanol. En etanolbil är i stort sett exakt samma bil sett till både ekonomi och köregenskaper oavsett vilket bränsle den körs på. Undantaget är väl Saab som lovade extra hästkrafter på etanol (vilket jag också tror gjorde att de flesta hellre tankade etanol i den). Tvärtom fick man nackdelen om man tankade etanol att man fick tanka oftare. Men med en laddhybrid så blir ju ekonomin och allt annat mycket bättre om man bara ser till att hålla batteriet laddat. Då får man ju en elbil istället för en fossilbil, och en elbil är ju bättre på alla sättSå jag tror motivationen för laddhybridägare att faktiskt hålla den laddad är mycket större än för etanolbilsägare att tanka etanol.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Mina föräldrar stod länge i kö för att vara bland de första som fick köpa en Volvo V60 D6 (laddhybrid). Om jag jämför med min Tesla så är allt fel på deras hybrid. Den är onödigt trång, är beroende av diesel och behöver ha allt som både en dieselbil och en elbil behöver. D.v.s. det blir onödigt dyrt, mer som kan gå sönder och reparation/service blir riktigt komplicerat.
De är dock väldigt duktiga på att ladda bilen. I stort sett alla korta resor går på el. Åker de till matbutiken fixar man på el fram och tillbaka. En lite längre resa till ett köpcenter hinner ge laddning till även tillbakaresan. Deras sommarstuga ligger 10 mil norrut vilket innebär att knappt halva resan kan gå på el. Vid sommarstugan har de nu själva byggt två laddplatser för att enkelt kunna ladda så att även tillbakaresan och ärenden från sommarstugan åtminstone delvis kan gå på el. Deras uppfattning är att de kör mer bil nu än tidigare men tankar bara hälften så mycket diesel.
Med facit i hand skulle de ha väntat och köpt en Tesla. Som de flesta vet dock så genomgår många Tesla-köpare två saker:
1: De får provköra bilen och även om de tyckt att elbilar varit intressanta innan så får de en aha-upplevelse som heter duga när de får känna på skillnaderna mot att köra en traktor (vilket man efter elbilsdebuten kan kalla vanliga ICE-bilar).
2: När man har fått bilen inser man att det där med räckviddsångest inte var så farligt. När jag hämtade ut min bil åkte vi på premiärtur till ett köpcenter och gick på ett café. Jag såg framför mig att jag skulle leta upp en elbilsplats och koppla in en kabel. När vi kom fram orkade jag inte bry mig. 30 mil på mätaren och 1 mil hem gjorde att det liksom inte var värt besväret.
Det är bara att inse att innan man får uppleva dessa två punkter så är det ganska naturligt med en skeptisk inställning till elbilar. En laddhybrid innebär inte samma övertygningsprocess och är därför ett sätt att få ut bilar med laddförmåga bland folket.
En laddhybrid medför även följande:
* Ägarna ser till att skaffa uttag för att ladda på hemmaplan.
* Ägarna uttrycker intresse att ladda på sin arbetsplats. I den mån det är någon i beslutande position kanske det är ganska sannolikt att det installeras laddplatser på företaget i fråga.
* De använder gladeligen allmänt tillgängliga eluttag vilket jag långsiktigt tror innebär att fler uttag installeras. Varför installera ett uttag på en parkeringsplats ifall de befintliga ändå nästan aldrig används?
* De behöver inte ladda om det är oskäligt dyrt att göra det. D.v.s. aktörer som tar oskäligt betalt upplever att de får få kunder i förhållande till kundunderlaget medan de aktörer som har ett pris understigande motsvarande bensin/dieselpris får dessa kunder.
Skulle jag köpa en laddhybrid eller rekommendera någon att göra det? Nej! Däremot tror jag att de bidrar till utbyggnad av laddinfrastruktur, ökad förståelse för elektriska fordon och ett minskat beroende av fossila bränslen.
De är dock väldigt duktiga på att ladda bilen. I stort sett alla korta resor går på el. Åker de till matbutiken fixar man på el fram och tillbaka. En lite längre resa till ett köpcenter hinner ge laddning till även tillbakaresan. Deras sommarstuga ligger 10 mil norrut vilket innebär att knappt halva resan kan gå på el. Vid sommarstugan har de nu själva byggt två laddplatser för att enkelt kunna ladda så att även tillbakaresan och ärenden från sommarstugan åtminstone delvis kan gå på el. Deras uppfattning är att de kör mer bil nu än tidigare men tankar bara hälften så mycket diesel.
Med facit i hand skulle de ha väntat och köpt en Tesla. Som de flesta vet dock så genomgår många Tesla-köpare två saker:
1: De får provköra bilen och även om de tyckt att elbilar varit intressanta innan så får de en aha-upplevelse som heter duga när de får känna på skillnaderna mot att köra en traktor (vilket man efter elbilsdebuten kan kalla vanliga ICE-bilar).
2: När man har fått bilen inser man att det där med räckviddsångest inte var så farligt. När jag hämtade ut min bil åkte vi på premiärtur till ett köpcenter och gick på ett café. Jag såg framför mig att jag skulle leta upp en elbilsplats och koppla in en kabel. När vi kom fram orkade jag inte bry mig. 30 mil på mätaren och 1 mil hem gjorde att det liksom inte var värt besväret.
Det är bara att inse att innan man får uppleva dessa två punkter så är det ganska naturligt med en skeptisk inställning till elbilar. En laddhybrid innebär inte samma övertygningsprocess och är därför ett sätt att få ut bilar med laddförmåga bland folket.
En laddhybrid medför även följande:
* Ägarna ser till att skaffa uttag för att ladda på hemmaplan.
* Ägarna uttrycker intresse att ladda på sin arbetsplats. I den mån det är någon i beslutande position kanske det är ganska sannolikt att det installeras laddplatser på företaget i fråga.
* De använder gladeligen allmänt tillgängliga eluttag vilket jag långsiktigt tror innebär att fler uttag installeras. Varför installera ett uttag på en parkeringsplats ifall de befintliga ändå nästan aldrig används?
* De behöver inte ladda om det är oskäligt dyrt att göra det. D.v.s. aktörer som tar oskäligt betalt upplever att de får få kunder i förhållande till kundunderlaget medan de aktörer som har ett pris understigande motsvarande bensin/dieselpris får dessa kunder.
Skulle jag köpa en laddhybrid eller rekommendera någon att göra det? Nej! Däremot tror jag att de bidrar till utbyggnad av laddinfrastruktur, ökad förståelse för elektriska fordon och ett minskat beroende av fossila bränslen.
Driver sajten Car.info
Du argumenterar ju utifrån så som de svenska politikerna har valt att utforma (eller inte utforma) skattesystemet för att få folk över på alternativa bränslen. Norge är ett lysande exempel som visar att man med ett aktivt politiskt arbete kan åstadkomma exakt samma sak, fast enormt mycket snabbare, genom en satsning direkt på batteribilar. Tesla är norges mest sålda bil. Klarar du att greppa detta? Den mest sålda bilen i hela landet: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 819998.ece.Franz skrev:Skulle jag köpa en laddhybrid eller rekommendera någon att göra det? Nej! Däremot tror jag att de bidrar till utbyggnad av laddinfrastruktur, ökad förståelse för elektriska fordon och ett minskat beroende av fossila bränslen.
Jag menade inte att en satsning på laddhybrider skulle vara direkt kontraproduktivt, men det är en marknad som inte behöver subventioneras eller erbjudas skattelättnader eftersom biltillverkarna kommer bygga hybriddrivlinor av ren självbevarelsedrift.
Du måste förstå att du tillhör en minoritet av befolkningen. Det är en kombination av din utbildning, bakgrund och teknikintresse som gjort att du fått upp ögonen för Tesla. Om alla laddhybridägare var som dig, skulle det varit hundratusentals medlemmar på forumet och Tesla skulle sålt tiotusentals bilar till folk som sträckt sig långt ekonomiskt för att köpa en Tesla eller annan elbil.danni skrev:Min erfarenhet från mig själv och de jag känner som har laddhybrid är faktiskt tvärtom. Helt plötsligt väcks ett större intresse för elbilism. Man jobbar på att hålla bilen laddad så mycket det går. Jag har faktiskt räckviddsångest med laddhybriden och drar mig för att köra sträckor som skulle innebära att batteriet tar slut. Och det funkar. Sen i våras har jag nog snittat ungefär 20 liter bensin i månaden, och nästan all min körning går att lösa på ren el.
För övrigt måste jag bara säga att det är helt sjukt hög aktivitet på forumet under arbetstid idag - har nog aldrig varit med om något liknande här. Får bara jobbat några minuter innan jag måste gå in och kolla om det skrivits något nytt...
Senast redigerad av Herr X, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Hade vi inte redan rett ut i den andra tråden att jag är för lågutbildad för att ens inse varför man inte behöver blinka sig ut ur rondeller?Herr X skrev:Det är en kombination av din utbildning

Ja, jag säger detsamma. Hur ska jag överhuvudtaget ha råd att ha en Tesla om jag inte får något jobbat om dagarna?Herr X skrev:För övrigt måste jag bara säga att det är helt sjukt hög aktivitet på forumet under arbetstid idag - har nog aldrig varit med om något liknande här. Får bara jobbat några minuter innan jag måste gå in och kolla om det skrivits något nytt...