joel80 skrev:Jag förstår din tanke med att det är bättre att "sälja" inhemsk energi. Men statens "vinst" per mil måste ju ändå bli mindre med el är fossila bränslen. Själva energiskatten på bensin och diesel är ju ett par gånger högre än hela kostnaden för samma mängd energi i svensk el. Man "skapar" ju en dyrare produkt genom att lägga på hög skatt på de fossila bränslena.
Jag menar inte att vara någon jobbig motpol här.. utan vill snarare ha hjälp med att hitta vettiga förklaringar och genomtänkta argument för elbilsskeptiker och politiker som ser ett stort kostnadsbortfall. Så gå inte på för hårt mot mig.

Hehe Joel, ska inte gå hårt på dig

. Och hoppas inte jag låtit otrevlig innan, det har absolut inte vart meningen isåfall. Men jag får be om ursäkt för att här kommer en text som är avgrundslång, hoppas inte Tibor lackar på mig för att jag äter upp lagringsutrymmet..
Komplexiteten i den här frågan gör att jag tycker det är svårt att ta fram riktgit slagkraftiga enkla argument utan att snurra in sig. Vi är ute på ett löv på en kvist på det stora trädet av fördelar med elbilen vilket kanske också är viktigt att tänka på om man hamnar i nån diskussion. Det här är inte det allena eller ens ett stort argument för att vi kommer gå över till eldrivna fordon.
Men det som gör det komplext iallafall är vi har olia delar. Det första är hur mycket pengar som sverige köper olja för av ett annat land för. Om vi kallar den delen för
A för enkelhetens skull.
Sedan har vi den skatten som staten lägger på dom egna invånarna, vi kallar den för
B här då.
Sedan har vi vad det kostar att framställa el i sverige som vi kallar för
C (som kan ha spår av import i sig, tex danska vindkraftverk eller norska solceller).
Och sedan har vi el-skatten som påminner om B men är mycket mindre och inte öronmärkt till fordon så vi får kalla det för
D.
Den här är ju lite krånglig också för det är både moms och en speciell energiskatt. Och det är skatt på både tillverkning och konsumtion och det finns myndighetsavgifter och utsläppsrätter och det är fastighetsskatt på kraftverk och säker mer. Och ännu krångligare blir det när man räknar in fasta kostnader för elnätet, och får ta med i beräkningen att man ibland får dela den med andra på publika laddstationer och ibland får ta den själv om man laddar hemma. Men vi måste inte få det på öret rätt här så säg att det är 50% skatt på el och vi betalar 2kr per kWh, för att göra det lite enkelt för oss.
Om två bilar nu är ute och kör en mil:
Diesel-Danne:
1 liter bensin, 15 kr
A = 5 kr
B = 10 kr
El-on:
2kWh, 4 kr.
C = 2 kr
D = 2 kr
I båda fallen är det en konsument som spenderar antingen 15 kr eller 4 kr. Det allra enklaste man kan se här är att ifall konsumenten har 11 kronor över efter den körda milen (
E) så kommer den att spendera det på annat vilket till större delen är inhemskt. Vissa delar kommer den kanske att spara eller åka på semester för utomlands, och vissa delar kommer den att handla importvaror för så det är ju inte 11 spänn till staten ens i flera led, och jag vet inte om det finns nån formel för det men vi kallar den summan för
F. Skulle det vara 10 kr så råkar det ju vara exakt samma summa som staten skulle få här i skatt när Diesel-Danne tankade, fast sverige slipper ge Ryssland 5kr.
Sedan är det ju 4 kronor till med i spelet där staten direkt tar 2kr (
D). Så i jämförlensen ovan skulle det räcka med att det är 8 kr av dom 11 kr (
E) som går tillbaks ”hem”, utan att Putin får sitt.
Och av dom pengarna som vi producerar el för så vet jag inte hur mycket som går till import av hårdvara (danska vindkraftverk/norska solceller/kärnkraftsteknik från USA) men om vi höftar till med en krona till då så är vi nere på att
F är 7 av 11 kr, vilket är 63%. Här får ju nationalekonomerna komma in då och säga ifall det är rätt eller fel att
F är större eller mindre än 63%, men jag som lekman tror att det lätt är större och att det därför inte går att säga att ”Sverige tappar en kassako om vi slutar tanka bensin”.
Med det sagt (och om nån mot förmodan fortfarande orkar läsa) så har jag inget svar på hur vi kan öronmärka pengarna.
B är ju ändå 10kr och
D är bara 2, och
F vet vi inte riktigt vart i samhället pengarna trillar in från. Med utgångspunkten att den som använder något också ska betala för det och då talar det ju emot att man skall lägga det på den allmäna skatten, även om det är här som
F kommer in i högre mån nu än när vi körde på bensin.
Möjligen blir det då fordonsskatt och/eller vägstullar som drar ned dom där 11 kronorna vi pratade om som man spar per mil till något annat, kanske 7kr. Så det uppstår ju helt klart ett litet ekonomiskt problem för sammhället. Men jag vill hävda att det inte har att göra med att staten tappar pengar utan snarare på vilka pengar vi skall sätta av för att underhålla infrastrukturen och hur vi skall göra det.
Och det är det jag hoppas är det som gör att svenska politiker är sådana bakåtsträvare, för jag får en lite sur smak i munnen om jag börjar tänka på att det kanske sitter lite ”rådgivare” från Geely med på rosenbads kick-offer som råkar har lagt kortet i baren.