Titta på bilderna, det är inte alls säkert att uttag på höger sida är bäst.wheels skrev:Allt det där är ju en smaksak. Skall man ladda på gatan, så är ju höger sida bäst (fram eller bak) eftersom stolpen oftast står i mitten. På Circle K eller liknande passar det ju bäst att ha den fram (man behöver inte köra så långt fram) o.s.v
År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
"Dra runt bilen"? Du kopplar in den på vänster sida istället för höger. Kabeln följer marken bakom bakhjulen, se Lars teckning. Det blir inte någon extra arbetsinsats direkt.Banane skrev:taliz skrev:Varför skulle det vara ett "starkt argument"? Hur du än vänder och vrider på det så hoppar du ut på vänstersidan i en vänsterstyrd bil.Banane skrev:Erik Viking skrev:Det är som med höger/vänster trafik.
Finns argument för både och,
Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.
Smaken är som baken, delad.
Jo, fast ska du stå längs en gata och ladda så kommer stolpen stå på höger sida om bilen. Det är ett starkt argument för att ha luckan på höger sida.
Vet någon varför Tesla valde vänster? För att det är närmare förardörren?
Du lär också ha en kabel som är tillräckligt lång att nå runt oavsett, annars kan det ju bli knepigt att ladda på andra ställen.
Jag fortsätter hävda att det vettigaste är att ha laddporten på förarsidan. Tills bilen kör sig själv kommer man ALLTID att ta den vägen.
Om du ska stå på en laddgata i stan så får du dra kabeln runt bilen eller parkera mot färdriktningen. Jag tycker det väger tyngre än att behöva ta ett par extra steg. Men du kanske är en sån som alltid måste försvara Tesla i allt oavsett?
Enda fördelen skulle vara om du är stadsbo och alltid laddar längs gatan(på någon av de få laddgator med den layouten som överhuvudtaget finns..) samt väljer att ha en kortare och därmed lite lättare kabel. Men då är du begränsad till att endast ladda på höger sida, eftersom kabeln inte räcker runt. Alternativt får du släpa med dig fler längre kablar.
Jag försvarar nästan alltid Tesla eftersom dom i stort sett alltid har tänkt på slutanvändaren från en elbilsägares perspektiv. Deras bilar är gjorda för att vara smidiga att använda i vardagen. Det vore ren idioti att designa dem för uddafall som detta. Konkurrenternas bilar är allt som oftast efterkonstruktioner med avgasbilstänk. Det är väldigt tydligt på Zoen och eGolfen efter att ha kört Tesla i många tusen mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.dd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
En till grej som starkt talar gör vänstersidan:
I mitt garage är det det enda som funkar. Om man vill kunna gå ut som förare dvs. Hade uttaget suttit på andra sidan hade jag nog stått ute.
I mitt garage är det det enda som funkar. Om man vill kunna gå ut som förare dvs. Hade uttaget suttit på andra sidan hade jag nog stått ute.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Just vid laddning längs trottoaren passar det ju rätt bra med laddporten på höger sida.
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida på min e-tron, men det är ytterst sällan jag använder den. Nästan alltid, för min del, är vänster sida lämpligare.
På vissa ställen blockeras bakluckan när jag backar in, då kan det vara aktuellt med höger laddport.
Men huvudfrågan var egentligen om det blivit någon ny Tysk standard med laddlucka höger bak, då det verkar vara så på väldigt många nya bilar som ID3 och ID4 tex?
Jag köpte till extra laddlucka på höger sida på min e-tron, men det är ytterst sällan jag använder den. Nästan alltid, för min del, är vänster sida lämpligare.
På vissa ställen blockeras bakluckan när jag backar in, då kan det vara aktuellt med höger laddport.
Men huvudfrågan var egentligen om det blivit någon ny Tysk standard med laddlucka höger bak, då det verkar vara så på väldigt många nya bilar som ID3 och ID4 tex?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Bästa vore ju tre laddportar, det skulle ju inte vara nåt problem att få till egentligen.
En mitt fram, och en på varje sida bak.
All problem lösta
En mitt fram, och en på varje sida bak.
All problem lösta
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Fast en del nya SuC har många parkeringsrutor där laddarna står på vänster sida om bilen och parkeringsrutan (inte framför eller bakom), vid den vänstra sidan av bakkanten av parkeringsrutan när man parkerat. Så var det tex. när jag laddade i Ulricehamn och Ödeshög. Med en annan bil framför. Då blir det ju kanske lite dumt med olika bilar som kör in på olika håll.LarsL skrev:Skulle nog funka utan problem att kör in till Superchargers också utan att behöva ändra något. Möjligen att man kan sätta porten något åt höger i fronten.martinot skrev:Tror som du att Tesla inte kommer flytta på porten. De har byggt upp alla parkeringar och laddstolpar på SuC efter denna förutsättningen.
Inget som är omöjligt att lösa med nosladdning, men kan ju som sagt bli lite oklart hur folk skall köra när de skall parkera med olika standarder.



Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 01 okt 2017 12:15
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Vi har en bil med uttag vänster bak och en höger bak. Båda två funkar och har inte haft några större problem med varken den ena eller andra. Hemma har vi laddbox på högersidan och kabeln räcker till att ladda även bilen som står till vänster i garaget i o med att den har uttaget på högersidan. Men kan tänka mig att det potentiellt kan vara problem om en av två parkeringar framför en ccs laddare är upptagen och det är fel plats som är upptagen. Men det har inte hänt än på 7000 mil...
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Kan man plugga in egna kablar av valfri längd så är det inget problem, men vissa har ju fasta kablar (se nedan).taliz skrev:Enda fördelen skulle vara om du är stadsbo och alltid laddar längs gatan(på någon av de få laddgator med den layouten som överhuvudtaget finns..) samt väljer att ha en kortare och därmed lite lättare kabel. Men då är du begränsad till att endast ladda på höger sida, eftersom kabeln inte räcker runt. Alternativt får du släpa med dig fler längre kablar.
Japp. Speciellt när det är fasta kablar av okänd längd, så är det ju smidigare (även om det säkert går att stretcha de, och kanske repa lack samtidigt).Off Grid Byggaren skrev:Just vid laddning längs trottoaren passar det ju rätt bra med laddporten på höger sida.


Är man däremot i Storbritannien, som på denna bilden nedan, så är det ju bättre med laddintag på vänster sida.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.thebishop skrev:Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.dd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Det är ju inte när du står ute och laddar som du får problem utan när du kör 20 mil i minusgrader och snörök och ska snabbladda. Skulle vilja påstå att laddlucka fram är värdelöst vid långresor i minusgrader och snö/väta. Annars rätt kass också p.g.a smuts. Bäst är väl att ha på båda sidorna bak.LarsL skrev:Jag har aldrig haft problem med front luckan på Leaf och den har stått ute och laddat i snart 5 år. Däremot har den flimsiga luckan på Teslan frusit fast ibland. Leafs lucka är ju en rejäl mekanisk konstruktion som i värsta fall skulle gå att bryta uppstan att jag skulle vara rädd för att den skulle gå sönder.Perpendicular skrev:Inga problem med fastfrusen frontlucka vintertid?LarsL skrev:Mitten i fram är ju klart bästa stället. Särskilt när man ska ansluta emot en snabbladdare med typ 0% kvar i batteriet. Då är det bara att sikta rakt in mot laddaren och hoppas att man når fram. Testat många gånger med Leffe.
Har en bekant med Kia e-Niro som svär ve och förbannelse över placeringen av luckan (och radarn).
Eftersom bilen dessutom saknar eluppvärmning av luckan och radarn så blir det ännu värre.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
En fråga till den bilden, hur mycket längre sticker kabeln ut jämfört med backspegeln? Visst, många fäller in sina backspeglar när de parkerar men inte alla. Om backspeglarna sticker ut över trottoaren så tror jag inte laddsladden gör någon stor skillnad faktiskt.LarsL skrev:Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag hoppas innerligt att man inte slösar resurser på induktiv laddning, en dyr, krånglig och ineffektiv lösning på ett icke-problem. Chansen/risken att alla tillverkare skulle komma överens om detta är väl iofs princip obefintlig.dd88 skrev:Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.thebishop skrev:Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.dd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Är som sagt en branschstandard på gång, sen finns det säkert flera som ställer sig utanför men det kommer säkert mogna med tiden.fth skrev:Jag hoppas innerligt att man inte slösar resurser på induktiv laddning, en dyr, krånglig och ineffektiv lösning på ett icke-problem. Chansen/risken att alla tillverkare skulle komma överens om detta är väl iofs princip obefintlig.dd88 skrev:Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.thebishop skrev:Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.dd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
/fth
Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
Skulle hellre ha en platta likt denna i garaget än att sätta i en sladd varje gång jag kommer hem med bilen.
Sen är det kanske inte en teknik för snabbladdning, men för att toppa upp dagens förbrukning lär det funka perfekt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Har som sagt aldrig haft problem med luckan på Leafen även när jag kört i snöstorm och ska snabbladda.MarkusL skrev:Det är ju inte när du står ute och laddar som du får problem utan när du kör 20 mil i minusgrader och snörök och ska snabbladda. Skulle vilja påstå att laddlucka fram är värdelöst vid långresor i minusgrader och snö/väta. Annars rätt kass också p.g.a smuts. Bäst är väl att ha på båda sidorna bak.LarsL skrev:Jag har aldrig haft problem med front luckan på Leaf och den har stått ute och laddat i snart 5 år. Däremot har den flimsiga luckan på Teslan frusit fast ibland. Leafs lucka är ju en rejäl mekanisk konstruktion som i värsta fall skulle gå att bryta uppstan att jag skulle vara rädd för att den skulle gå sönder.
Det vi gjort när vi står hemma är att vi fäller ner luckan lite så att den skyddar mot snö.
Tesla Model 3 har jag bara haft ett år och det var ett år utan snö. Där har jag haft problem med att öppna luckan och att få loss sladden.
Det stora problemet är inte luckans placering utan dess design. Lite rejäl bruksdesign så funkar alla placeringar har man däremot valt en vek känslig desig n så hjälper inte placeringen alls. Hoppas CyberTruck får en riktig brukslucka i rostfritt.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag kopplar inte heller in sladd i telefonen.dd88 skrev:Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.thebishop skrev:Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.dd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Det är inte att få det tekniskt att fungera som är problemet, utan laddförlusterna som lär bli märkbara...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Inte mycket.vigge50 skrev:En fråga till den bilden, hur mycket längre sticker kabeln ut jämfört med backspegeln? Visst, många fäller in sina backspeglar när de parkerar men inte alla. Om backspeglarna sticker ut över trottoaren så tror jag inte laddsladden gör någon stor skillnad faktiskt.LarsL skrev:Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
Dessutom är det inte mening att folk skall promenera på den smala kanten mellan bilen och laddstolpen, och kliva eller hoppa över alla sladdar (då får man skaffa hopprep istället). Så just det är ett icke-argument från Lars (även om jag håller med att nosen är en väldigt bra kompromiss vid anslutning, men kanske andra problem med krocksäkerhet och vinter).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.dd88 skrev:Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.
Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.Fredrik j skrev:Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Laddförlusterna blev inte så farliga tydligen. Bara marginellt sämre än med kabel.thebishop skrev:Jag kopplar inte heller in sladd i telefonen.dd88 skrev:Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.thebishop skrev:Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.dd88 skrev:Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Det är inte att få det tekniskt att fungera som är problemet, utan laddförlusterna som lär bli märkbara...
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Dom flesta bilar har väl tanklocket i en utsatt position bak. Det är ju inte tanklocket som riskerar att börja brinna vid en krock.LarsL skrev:Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.Fredrik j skrev:Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Tror det inte finns en enda modern bil som har ett tanklock som är det första som träffas vid en kollision.Fredrik j skrev:Dom flesta bilar har väl tanklocket i en utsatt position bak. Det är ju inte tanklocket som riskerar att börja brinna vid en krock.LarsL skrev:Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.Fredrik j skrev:Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Nej, men orsaken är väl mer att det krånglar till bagagerumslösningen än att det skulle vara brandfarligt. Tanklockets placering väljs ofta efter att det ska hamna mot diket om man skulle få bensinstopp längs vägen. Det är därför många japanska bilar har locket på vänster sida.LarsL skrev:Tror det inte finns en enda modern bil som har ett tanklock som är det första som träffas vid en kollision.Fredrik j skrev:Dom flesta bilar har väl tanklocket i en utsatt position bak. Det är ju inte tanklocket som riskerar att börja brinna vid en krock.LarsL skrev:Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.Fredrik j skrev:Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
På en elbil är ju inte det så viktigt.
Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?
Trådlös laddning är inte en ersättare utan en komplettering, tekniken lär inte användas till snabbladdning. Möjlighet till att snabbladda kommer finnas där, och behövas när det måste gå snabbt.fth skrev:Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.dd88 skrev:Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.
Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.
/fth
Sen som sagt, döm inte ut en teknik pga vad den klarar av idag. Är väl knappast någon som var imponerad över vad de första elbilarna klarade av.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.