Sida 3 av 5

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 13:49
av LarsL
wheels skrev:
Allt det där är ju en smaksak. Skall man ladda på gatan, så är ju höger sida bäst (fram eller bak) eftersom stolpen oftast står i mitten. På Circle K eller liknande passar det ju bäst att ha den fram (man behöver inte köra så långt fram) o.s.v
Titta på bilderna, det är inte alls säkert att uttag på höger sida är bäst.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 14:26
av taliz
Banane skrev:
taliz skrev:
Banane skrev:
Erik Viking skrev:
Det är som med höger/vänster trafik.

Finns argument för både och,

Jag tycker det är bekvämt med uttaget på förarsidan,
är det ett trångt ställe så ställer jag mig med störst utrymme
på förarsidan.

Smaken är som baken, delad.

Jo, fast ska du stå längs en gata och ladda så kommer stolpen stå på höger sida om bilen. Det är ett starkt argument för att ha luckan på höger sida.

Vet någon varför Tesla valde vänster? För att det är närmare förardörren?
Varför skulle det vara ett "starkt argument"? Hur du än vänder och vrider på det så hoppar du ut på vänstersidan i en vänsterstyrd bil.
Du lär också ha en kabel som är tillräckligt lång att nå runt oavsett, annars kan det ju bli knepigt att ladda på andra ställen.

Jag fortsätter hävda att det vettigaste är att ha laddporten på förarsidan. Tills bilen kör sig själv kommer man ALLTID att ta den vägen.

Om du ska stå på en laddgata i stan så får du dra kabeln runt bilen eller parkera mot färdriktningen. Jag tycker det väger tyngre än att behöva ta ett par extra steg. Men du kanske är en sån som alltid måste försvara Tesla i allt oavsett?
"Dra runt bilen"? Du kopplar in den på vänster sida istället för höger. Kabeln följer marken bakom bakhjulen, se Lars teckning. Det blir inte någon extra arbetsinsats direkt.
Enda fördelen skulle vara om du är stadsbo och alltid laddar längs gatan(på någon av de få laddgator med den layouten som överhuvudtaget finns..) samt väljer att ha en kortare och därmed lite lättare kabel. Men då är du begränsad till att endast ladda på höger sida, eftersom kabeln inte räcker runt. Alternativt får du släpa med dig fler längre kablar.

Jag försvarar nästan alltid Tesla eftersom dom i stort sett alltid har tänkt på slutanvändaren från en elbilsägares perspektiv. Deras bilar är gjorda för att vara smidiga att använda i vardagen. Det vore ren idioti att designa dem för uddafall som detta. Konkurrenternas bilar är allt som oftast efterkonstruktioner med avgasbilstänk. Det är väldigt tydligt på Zoen och eGolfen efter att ha kört Tesla i många tusen mil.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 16:18
av thebishop
dd88 skrev:
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 16:20
av thebishop
En till grej som starkt talar gör vänstersidan:

I mitt garage är det det enda som funkar. Om man vill kunna gå ut som förare dvs. Hade uttaget suttit på andra sidan hade jag nog stått ute.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 16:38
av Off Grid Byggaren
Just vid laddning längs trottoaren passar det ju rätt bra med laddporten på höger sida.

Jag köpte till extra laddlucka på höger sida på min e-tron, men det är ytterst sällan jag använder den. Nästan alltid, för min del, är vänster sida lämpligare.

På vissa ställen blockeras bakluckan när jag backar in, då kan det vara aktuellt med höger laddport.

Men huvudfrågan var egentligen om det blivit någon ny Tysk standard med laddlucka höger bak, då det verkar vara så på väldigt många nya bilar som ID3 och ID4 tex?
laddstolar_gullspång.jpg
Hamnplan.jpg
Ladda.jpg

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 16:45
av mickeisol
Bästa vore ju tre laddportar, det skulle ju inte vara nåt problem att få till egentligen.
En mitt fram, och en på varje sida bak.

All problem lösta

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 23:26
av martinot
LarsL skrev:
martinot skrev:
Tror som du att Tesla inte kommer flytta på porten. De har byggt upp alla parkeringar och laddstolpar på SuC efter denna förutsättningen.
Skulle nog funka utan problem att kör in till Superchargers också utan att behöva ändra något. Möjligen att man kan sätta porten något åt höger i fronten.
Fast en del nya SuC har många parkeringsrutor där laddarna står på vänster sida om bilen och parkeringsrutan (inte framför eller bakom), vid den vänstra sidan av bakkanten av parkeringsrutan när man parkerat. Så var det tex. när jag laddade i Ulricehamn och Ödeshög. Med en annan bil framför. Då blir det ju kanske lite dumt med olika bilar som kör in på olika håll.

Inget som är omöjligt att lösa med nosladdning, men kan ju som sagt bli lite oklart hur folk skall köra när de skall parkera med olika standarder.

Bild

Bild

Bild

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 12 dec 2020 23:38
av danielalmestal
Vi har en bil med uttag vänster bak och en höger bak. Båda två funkar och har inte haft några större problem med varken den ena eller andra. Hemma har vi laddbox på högersidan och kabeln räcker till att ladda även bilen som står till vänster i garaget i o med att den har uttaget på högersidan. Men kan tänka mig att det potentiellt kan vara problem om en av två parkeringar framför en ccs laddare är upptagen och det är fel plats som är upptagen. Men det har inte hänt än på 7000 mil...

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 00:26
av martinot
taliz skrev:
Enda fördelen skulle vara om du är stadsbo och alltid laddar längs gatan(på någon av de få laddgator med den layouten som överhuvudtaget finns..) samt väljer att ha en kortare och därmed lite lättare kabel. Men då är du begränsad till att endast ladda på höger sida, eftersom kabeln inte räcker runt. Alternativt får du släpa med dig fler längre kablar.
Kan man plugga in egna kablar av valfri längd så är det inget problem, men vissa har ju fasta kablar (se nedan).
Off Grid Byggaren skrev:
Just vid laddning längs trottoaren passar det ju rätt bra med laddporten på höger sida.
Japp. Speciellt när det är fasta kablar av okänd längd, så är det ju smidigare (även om det säkert går att stretcha de, och kanske repa lack samtidigt).

Bild

Bild

Bild


Är man däremot i Storbritannien, som på denna bilden nedan, så är det ju bättre med laddintag på vänster sida.

Bild

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 10:02
av dd88
thebishop skrev:
dd88 skrev:
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.
Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.

Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 10:52
av MarkusL
LarsL skrev:
Perpendicular skrev:
LarsL skrev:
Mitten i fram är ju klart bästa stället. Särskilt när man ska ansluta emot en snabbladdare med typ 0% kvar i batteriet. Då är det bara att sikta rakt in mot laddaren och hoppas att man når fram. Testat många gånger med Leffe.
Inga problem med fastfrusen frontlucka vintertid?
Har en bekant med Kia e-Niro som svär ve och förbannelse över placeringen av luckan (och radarn).
Eftersom bilen dessutom saknar eluppvärmning av luckan och radarn så blir det ännu värre.
Jag har aldrig haft problem med front luckan på Leaf och den har stått ute och laddat i snart 5 år. Däremot har den flimsiga luckan på Teslan frusit fast ibland. Leafs lucka är ju en rejäl mekanisk konstruktion som i värsta fall skulle gå att bryta uppstan att jag skulle vara rädd för att den skulle gå sönder.
Det är ju inte när du står ute och laddar som du får problem utan när du kör 20 mil i minusgrader och snörök och ska snabbladda. Skulle vilja påstå att laddlucka fram är värdelöst vid långresor i minusgrader och snö/väta. Annars rätt kass också p.g.a smuts. Bäst är väl att ha på båda sidorna bak.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 11:10
av vigge50
LarsL skrev:
Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
En fråga till den bilden, hur mycket längre sticker kabeln ut jämfört med backspegeln? Visst, många fäller in sina backspeglar när de parkerar men inte alla. Om backspeglarna sticker ut över trottoaren så tror jag inte laddsladden gör någon stor skillnad faktiskt.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 11:10
av fth
dd88 skrev:
thebishop skrev:
dd88 skrev:
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.
Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.

Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Jag hoppas innerligt att man inte slösar resurser på induktiv laddning, en dyr, krånglig och ineffektiv lösning på ett icke-problem. Chansen/risken att alla tillverkare skulle komma överens om detta är väl iofs princip obefintlig.

/fth

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 11:47
av dd88
fth skrev:
dd88 skrev:
thebishop skrev:
dd88 skrev:
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.
Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.

Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Jag hoppas innerligt att man inte slösar resurser på induktiv laddning, en dyr, krånglig och ineffektiv lösning på ett icke-problem. Chansen/risken att alla tillverkare skulle komma överens om detta är väl iofs princip obefintlig.

/fth
Är som sagt en branschstandard på gång, sen finns det säkert flera som ställer sig utanför men det kommer säkert mogna med tiden.

Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.

Skulle hellre ha en platta likt denna i garaget än att sätta i en sladd varje gång jag kommer hem med bilen.
26FABF89-890E-47AF-BAEB-9EF500D59132.jpeg
Sen är det kanske inte en teknik för snabbladdning, men för att toppa upp dagens förbrukning lär det funka perfekt.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 12:43
av LarsL
MarkusL skrev:
LarsL skrev:
Jag har aldrig haft problem med front luckan på Leaf och den har stått ute och laddat i snart 5 år. Däremot har den flimsiga luckan på Teslan frusit fast ibland. Leafs lucka är ju en rejäl mekanisk konstruktion som i värsta fall skulle gå att bryta uppstan att jag skulle vara rädd för att den skulle gå sönder.
Det är ju inte när du står ute och laddar som du får problem utan när du kör 20 mil i minusgrader och snörök och ska snabbladda. Skulle vilja påstå att laddlucka fram är värdelöst vid långresor i minusgrader och snö/väta. Annars rätt kass också p.g.a smuts. Bäst är väl att ha på båda sidorna bak.
Har som sagt aldrig haft problem med luckan på Leafen även när jag kört i snöstorm och ska snabbladda.
Det vi gjort när vi står hemma är att vi fäller ner luckan lite så att den skyddar mot snö.

Tesla Model 3 har jag bara haft ett år och det var ett år utan snö. Där har jag haft problem med att öppna luckan och att få loss sladden.

Det stora problemet är inte luckans placering utan dess design. Lite rejäl bruksdesign så funkar alla placeringar har man däremot valt en vek känslig desig n så hjälper inte placeringen alls. Hoppas CyberTruck får en riktig brukslucka i rostfritt.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 13:40
av thebishop
dd88 skrev:
thebishop skrev:
dd88 skrev:
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.
Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.

Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Jag kopplar inte heller in sladd i telefonen.

Det är inte att få det tekniskt att fungera som är problemet, utan laddförlusterna som lär bli märkbara...

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 16:34
av martinot
vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Höger bak är bäst för gatuparkering? Nej, jag tror inte det. Titta på bilden den röda kabeln är höger bak, där sticker handtaget ut och lyfter kabeln in över trottoaren. Den gröna kan smita ut med marken och inte ta utrymme på trottoaren. Risken här är ju att någon som kör förbi på gatan slår i kontakten. Så här vinner återigen frontluckan.
En fråga till den bilden, hur mycket längre sticker kabeln ut jämfört med backspegeln? Visst, många fäller in sina backspeglar när de parkerar men inte alla. Om backspeglarna sticker ut över trottoaren så tror jag inte laddsladden gör någon stor skillnad faktiskt.
Inte mycket.

Dessutom är det inte mening att folk skall promenera på den smala kanten mellan bilen och laddstolpen, och kliva eller hoppa över alla sladdar (då får man skaffa hopprep istället). Så just det är ett icke-argument från Lars (även om jag håller med att nosen är en väldigt bra kompromiss vid anslutning, men kanske andra problem med krocksäkerhet och vinter).

Bild

Bild

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 16:52
av Fredrik j
Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 17:28
av fth
dd88 skrev:
Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.

När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.

Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.

/fth

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 17:49
av LarsL
Fredrik j skrev:
Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 18:04
av Banane
thebishop skrev:
dd88 skrev:
thebishop skrev:
dd88 skrev:
Vem vill ha en elkabel liggandes? Framtidens laddning lär vara induktiv.
Knappast i närtid. Mtp effektivitet och rimligt stora volymer el. Helt annan femma för småprylar.
Finns redan idag fungerande teknik och en standard håller på att sättas, är inte direkt flygande bilar vi talar om.

Elbilen är i sin vagga och jag hoppas innerligt att utvecklingen inte stannar här. Många här älskar att jämföra elbilar med mobiltelefoner, och jag kan inte ens minnas senast jag kopplade in en sladd i min telefon.
Jag kopplar inte heller in sladd i telefonen.

Det är inte att få det tekniskt att fungera som är problemet, utan laddförlusterna som lär bli märkbara...
Laddförlusterna blev inte så farliga tydligen. Bara marginellt sämre än med kabel.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 18:13
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.
Dom flesta bilar har väl tanklocket i en utsatt position bak. Det är ju inte tanklocket som riskerar att börja brinna vid en krock.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 18:14
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.
Dom flesta bilar har väl tanklocket i en utsatt position bak. Det är ju inte tanklocket som riskerar att börja brinna vid en krock.
Tror det inte finns en enda modern bil som har ett tanklock som är det första som träffas vid en kollision.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 18:20
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Hur skulle ett ladduttag i fronten kunna försämra krocksäkerheten?
Tror det är ett missförstånd av mitt antagande om varför inte laddportar sitter i fronten eller i bak. Min teori var att placeringen av laddporten var samma som tanklocket så att folk skulle känna sig trygga, ungefär som den svarta fronten på Model S. Ett tanklock är ju ganska farligt att ha i fronten eller i bak då det ju riskerar att starta en brand även vid en liten krock.
Dom flesta bilar har väl tanklocket i en utsatt position bak. Det är ju inte tanklocket som riskerar att börja brinna vid en krock.
Tror det inte finns en enda modern bil som har ett tanklock som är det första som träffas vid en kollision.
Nej, men orsaken är väl mer att det krånglar till bagagerumslösningen än att det skulle vara brandfarligt. Tanklockets placering väljs ofta efter att det ska hamna mot diket om man skulle få bensinstopp längs vägen. Det är därför många japanska bilar har locket på vänster sida.
På en elbil är ju inte det så viktigt.

Re: År 2021 placering laddporten på nya elbilar?

Postat: 13 dec 2020 18:50
av dd88
fth skrev:
dd88 skrev:
Sen är det tur att det inte är bakåtsträvarna som dikterar utvecklingen, kommer ske så sjukt mycket tekniska framsteg inom området de kommande åren så man ska inte döma ut något efter dagens teknik.
Jag vet inte om det är mig du kallar ”bakåtsträvare”, men vad jag vänder mig mot med induktiv laddning är främst två saker: det är som sagt en dyr och ineffektiv lösning på ett icke-problem, och det riskerar att splittra marknaden.

När alla aktörer nu till slut (i princip) har lyckats enas om Typ 2 för AC och CCS för DC så tror jag det vore direkt kontraproduktivt att börja prata om trådlös laddning.

Vi behöver inte mer FUD i den här branschen.

/fth
Trådlös laddning är inte en ersättare utan en komplettering, tekniken lär inte användas till snabbladdning. Möjlighet till att snabbladda kommer finnas där, och behövas när det måste gå snabbt.

Sen som sagt, döm inte ut en teknik pga vad den klarar av idag. Är väl knappast någon som var imponerad över vad de första elbilarna klarade av.