Mobileye kör om Tesla?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
Det kanske är något fel på min bil, men jag kan inte få skiten att blända av i tid ens på en nattsvart 70-väg.
Fungerar hyfsat på min S om det inte är raksträcka. Men folk är så snabba att flasha helljuset mot en för tidigt då också. Man ska ju inte blända av så fort man ser en mötande bil på låååång raksträcka.

Dock är Teslan sämre på detta än alla bilar jag haft med den här funktionen. Ironiskt nog sämre även än min förra AP1-Tesla också.

"Regnsensorn" ska vi inte ens nämna. Fungerar hyfsat i dagsljus men i mörker...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

spacecoin skrev:
Jag tror att det är sannolikt att flera att flera bilmärken kommer att köra bättre än Tesla 2022 m h a MobilEye.
Geely kommer att använda den i bilar som produceras i höst.
Förstår inte problemet alls. Finns det bara plats för en enda leverantör av system för självkörande? Konkurrensen är alltid av godo.

Jag skulle nog bli ganska fundersam om enbart en leverantör lyckades med detta. Och som med allt så kommer de att vara bra på olika saker. Mycket beroende på hur systemen byggs upp samt vad utvecklarna fokuserat på.
Model Y LR.
Model S70D
backe

Inlägg av backe »

frippe skrev:
spacecoin skrev:
Jag tror att det är sannolikt att flera att flera bilmärken kommer att köra bättre än Tesla 2022 m h a MobilEye.
Förstår inte problemet alls. Finns det bara plats för en enda leverantör av system för självkörande? Konkurrensen är alltid av godo.

Jag skulle nog bli ganska fundersam om enbart en leverantör lyckades med detta. Och som med allt så kommer de att vara bra på olika saker. Mycket beroende på hur systemen byggs upp samt vad utvecklarna fokuserat på.

Jag håller med dig, för oss konsumenter är det bäst att många leverantörer jobbar på detta och blir gångbara.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

backe skrev:
frippe skrev:
spacecoin skrev:

Jag håller med dig, för oss konsumenter är det bäst att många leverantörer jobbar på detta och blir gångbara.

Tror det handlar om att aktien värderas som att det inte finns några konkurrenter och att miljontals robotaxis ska tjäna biljarder dollar åt Tesla.
wcarlsson

Inlägg av wcarlsson »

Svenssons skrev:
wcarlsson skrev:
Svenssons skrev:
Vad ger LIDAR för fördelar som inte radar och kameror klarar av? LIDAR har problem att se genom regn, dimma, snö och rök tex.
I Mobileyes fall så verkar fördelen vara att ha redundanta system. Om bilen kan köra 10000 mil utan incident på bara enbart kamera och 10000 mil utan incident på enbart lidar/radar kan bilen köra 100 miljoner mil utan incident med båda systemen igång parallellt. Det är deras approach, det kan man ju ha åsikter om. I Waymos fall handlar det nog helt enkelt om att all data är bra och fler sensorer är bättre än färre, kostnaden är ingen faktor. Vet ej vilka omständigheter Lidar enskilt briljerar, motljus kanske?
Svenssons skrev:
När det kommer till högupplösta kartor så har Tesla jobbat på detta för 5-6 år sedan. De verkar ha ändrat sig nu efter att testat detta, varför vet jag inte.
Jag förstår inte vad nackdelen skulle vara. Man för fram flera fördelar i presentationen. Visst att det kanske inte behövs rent teoretiskt men om det hjälpa utvecklingen förstår jag inte varför man avfärdar det. Att bli ytterligare försenade och att behöva uppgradera alla bilar till HW4 osv har ju också ett pris. Med det sagt antar jag att Tesla inte avfärdar det av principskäl, något verkar ju finnas i FSD-beta bilarna.
Tesla har ju också redundanta system, både i processor och sensorer. LIDAR ska visst ha problem i motljus också men en fördel som LIDAR har mot kameror är att den fungerar när det är mörkt vilket även radar gör.

HW4 ska ju vara kostnadseffektivare och strömsnålare, inte ny hårdvara som kräver ny mjukvara och nya sensorer. HD-kartor har Tesla bevisligen jobbat med och verkar ha trott på det tidigare. Frågan är då varför de gått ifrån detta. Verkar som Tesla nöjer sig med vanliga kartor plus den omgivning som sensorerna målat upp. De verkar ha kommit fram till att milimeternoggrannhet på kartor då inte är nödvändig.
Ja vi får väl se helt enkelt. Kollade du på klippen?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
backe skrev:
frippe skrev:
spacecoin skrev:

Tror det handlar om att aktien värderas som att det inte finns några konkurrenter och att miljontals robotaxis ska tjäna biljarder dollar åt Tesla.
Fast det där är väl dubbelt. Om det bara finns en utan konkurrens kommer systemet aldrig att bli lika bra som om det finns fler som tävlar om funktion och säkerhet. Risken om systemet inte blir tillräckligt bra är minst lika stora för aktiekursen. Då faller hela idén.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

wcarlsson skrev:

Ja vi får väl se helt enkelt. Kollade du på klippen?
Ja, varför tror du att jag inte gjorde det? Såg att den inte följde regelverket helt när det kom till Stopplikten tex och att det kunde ta ett tag till den såg fordon som kom från höger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:
backe skrev:
frippe skrev:
spacecoin skrev:

Fast det där är väl dubbelt. Om det bara finns en utan konkurrens kommer systemet aldrig att bli lika bra som om det finns fler som tävlar om funktion och säkerhet. Risken om systemet inte blir tillräckligt bra är minst lika stora för aktiekursen. Då faller hela idén.

Precis, att fler försöker ökar väl chansen att det kommer fungera någon gång men samtidigt minskar vinstmarginalerna när det finns konkurrens så att de där jättevinsterna blir nog svåra att nå.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Svenssons skrev:
Vad ger LIDAR för fördelar som inte radar och kameror klarar av? LIDAR har problem att se genom regn, dimma, snö och rök tex.

När det kommer till högupplösta kartor så har Tesla jobbat på detta för 5-6 år sedan. De verkar ha ändrat sig nu efter att testat detta, varför vet jag inte.

https://mashable.com/2015/10/14/tesla-h ... urope=true
Kan det vara därför att kartorna i bilarna fortfarande ligger på en 2019 version?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Mobileye kör om Tesla?

Inlägg av spacecoin »

frippe skrev:
spacecoin skrev:

Hej! Nej, det är absolut inget problem. Tråden skapades för att tillhandahålla omvärldsbevakning samt ge lite diskussionsunderlag, och jag tycker i stort att det är bra diskussion.

Vore önskvärt om fler tog sig tid att titta på video 1 och 2 innan dom kastar sig in bara, men dom är ju rätt långa...

Tycker fö det är väldigt positivt att MobilEye kommer att ha kamerarengöring med luft+vatten på kamerorna då det verkligen behövs i Sverige.

Det är konstigt att Tesla fortf bygger bilar som inte har detta.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

spacecoin skrev:
frippe skrev:
spacecoin skrev:

Hej! Nej, det är absolut inget problem. Tråden skapades för att tillhandahålla omvärldsbevakning samt ge lite diskussionsunderlag, och jag tycker i stort att det är bra diskussion.

Vore önskvärt om fler tog sig tid att titta på video 1 och 2 innan dom kastar sig in bara, men dom är ju rätt långa...

Tycker fö det är väldigt positivt att MobilEye kommer att ha kamerarengöring med luft+vatten på kamerorna då det verkligen behövs i Sverige.

Det är konstigt att Tesla fortf bygger bilar som inte har detta.
Är märkligt att det inte är en större diskussion kring detta med kamerarengöring. Mjukvaran och hårdvaran i övrigt kan vara hur bra som helst med blir värdelös om kamerorna inte ”ser”. Ingenjörerna tycks glömma bort att i Sverige och många andra länder är det skitväder en stor del av året...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

De främre kamerorna har rengöring på Teala. Enligt Elon ska bilen kunna köra själv enbart med dessa och radar men det är klart att man önskar att alla sensorerna funkar som de ska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
De främre kamerorna har rengöring på Teala. Enligt Elon ska bilen kunna köra själv enbart med dessa och radar men det är klart att man önskar att alla sensorerna funkar som de ska.
Det är ju hur tydligt som helst att endast filhållning funkar med framkameran, som rengörs av vindrutetorkarna, för den som har FSD och försökt använda NoA i blött väglag. Det tar 10-15 minuter så kommer "Poor weather detected. Navigate On Autopilot unavailable" upp (även på sommaren). Filbyten med spak, likaså.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Det är ju hur tydligt som helst att endast filhållning funkar med framkameran, som rengörs av vindrutetorkarna, för den som försökt använda NoA i blött väglag. Det tar 10-15 minuter så kommer "Navigate On Autopilot unavailable due to poor weather" upp.
Din bil har inte heller mjukvaran för FSD. Det är FSD som Elon pratar om, inte den vi har här.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Det är ju hur tydligt som helst att endast filhållning funkar med framkameran, som rengörs av vindrutetorkarna, för den som försökt använda NoA i blött väglag. Det tar 10-15 minuter så kommer "Navigate On Autopilot unavailable due to poor weather" upp.
Din bil har inte heller mjukvaran för FSD. Det är FSD som Elon pratar om, inte den vi har här.
Jag tror inte mjukvara kommer att fixa detta problem. Det är ju bara att titta på videon från bilen i körning på motorväg i regn/slask/snö så blir man varse om det. Prova att ta ett klipp efter 20 min på vått/slask och kolla själv.

Även om man lägger till AV/HD-maps så behöver ju bilen kunna se andra bilar. Det går möjligtvis med kladdiga kameror... Håller tummarna.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Jag tror inte mjukvara kommer att fixa detta problem. Det är ju bara att titta på videon från bilen i körning på motorväg i regn/slask/snö så blir man varse om det. Prova att ta ett klipp efter 20 min på vått/slask och kolla själv.
Det är ju mjukvaran som löser det. Systemet ska vara så redundant att även ifall sidokamerorna kopplas bort så ska bilen klara av detta och det är detta Elon säger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Det är ju mjukvaran som löser det. Systemet ska vara så redundant att även ifall sidokamerorna kopplas bort så ska bilen klara av detta och det är detta Elon säger.
Elon säger också Tesla inte kommer att släppa leasningbilar efter avtal, och ha en robo-taxiflotta 2021, var det väl? Investor day 2019.

Senast i Axel Springerintervjun: 100% säker på Level 5 under 2021.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Elon säger också att ratten ska tas bort 2021, var det väl? Investor day 2019.
Kan du peka på citatet där han säger att ratten ska tas bort? Det är skillnad på att ta bort ratten och att den kan tas bort.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Kan du peka på citatet där han säger att ratten ska tas bort? Det är skillnad på att ta bort ratten och att den kan tas bort.
Jag editerade mitt inlägg om ratten (ska kolla vad som sades exakt åt dig), men här kommer två källor:

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesl ... -3-camera/
https://www.teslarati.com/tesla-full-autonomy-2021/

edit: Här kommer ratten:
https://www.driving.co.uk/news/elon-mus ... ree-years/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att alla kameror fungerar och spelar in händelseförloppet kommer ju bli helt avgörande när biltillverkarna kommer bli stämda för att ha förorsakat en olycka. Jag tror att det t.o.m. kommer finnas människor som försöker utmana en bil som körs under biltillverkarens ansvar. Tänk vilket skadestånd man skulle kunna få loss från världens värdefullaste företag om man lyckas så tvivel om att system verkligen fungerat...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Jag editerade mitt inlägg om ratten (ska kolla vad som sades exakt åt dig), men här kommer två källor:

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesl ... -3-camera/
https://www.teslarati.com/tesla-full-autonomy-2021/

edit: Här kommer ratten:
https://www.driving.co.uk/news/elon-mus ... ree-years/
Precis, "kan" inte "kommer att" eller "ska". Skulle inte bli förvånad om det kommer en bil utan ratt från Tesla som testbil i år, de kanske redan har det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Precis, "kan" inte "kommer att" eller "ska". Skulle inte bli förvånad om det kommer en bil utan ratt från Tesla som testbil i år, de kanske redan har det.
Nu handlade ju diskussionen om kamerorna... Min poäng är att Elon har sagt och säger vad som helst för att driva upp aktien och att lura kunder att betala för luft.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Nu handlade ju diskussionen om kamerorna... Min poäng är att Elon har sagt och säger vad som helst för att driva upp aktien och att lura kunder att betala för luft.
Det var du som drog in ratten. Tror inte kunderna köper en bil för att bilen kan köra utan sidokamerorna. Är ju inget säljargument. Det är ju redundanta system vi diskuterar precis som i klippen. Du verkar tro att Tesla inte har redundanta system och att MobilEye är ensamma om det eller?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Det var du som drog in ratten. Tror inte kunderna köper en bil för att bilen kan köra utan sidokamerorna. Är ju inget säljargument. Det är ju redundanta system vi diskuterar precis som i klippen. Du verkar tro att Tesla inte har redundanta system och att MobilEye är ensamma om det eller?
Det är knappast redundans om man inte kan se åt vänster när man ska byta fil? Det finns 2,5 kameror och alla är skitiga.

Jag är en skeptisk kund som betalt för FSD för att jag är allmänt teknikintresserad (och har pengar över så det spelar ingen roll att jag sponsrar Tesla...) Därav intresset för MobilEye och andra aktörer. Vad Elon säger om vad som är verklighet eller kommer att blir verklighet inom en viss tid är tyvärr inte särskilt trovärdigt längre....
Matte

Inlägg av Matte »

Det här med att skitiga kameror gör problemet svårt förstår jag. Men jag förstår också varför de inte bryr sig om det. Hade dom varit öppna med alla problem skulle kursen kanske inte ha rusat och de skulle vara tvungen att göra riktigt jobb. Nu räcker de med att visa att systemet fungerar i 20mil eller liknande i optimala förhållanden för att ägarna (inklusive folk på detta forum) ska bli rika på det.

Jag tror som väldigt många här att det kommer finnas flera spelare på marknaden och att det dessutom måste finnas mycket mer redundans i systemet för att det ska gå att använda säkert. Tror att Tesla än en av alla men tror inte heller att deras system med miljoner bilar tillför särskilt mycket just nu (eftersom jag tror att det kommer behövas fler/nya sensorer innan full redundans)
Skriv svar