Sida 3 av 3

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Postat: 09 okt 2015 12:23
av Herr X
danni skrev:
Det där sista har jag också funderat på. Ju mindre man gör och ju mindre engagerad man är i körningen, desto tröttare lär man bli på långa kvällskörningar. Det är en tydlig risk med autopiloten.
Min fågel-fönster-analogi är dock bara teoretisk eftersom användare, om autopiloten funkar bra, faktiskt vågar lita på den och gör annat samtidigt som man kör (även om Tesla inte tar ansvaret om en olycka inträffar). Jag har hört talas om en person som litar så mycket på TACC på motorväg att han läser lite mail och annat medan han kör, men emellanåt sneglar ut genom fönstret för att hålla sig i rätt fil.

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Postat: 09 okt 2015 13:32
av Martinen
Herr X skrev:
danni skrev:
Det där sista har jag också funderat på. Ju mindre man gör och ju mindre engagerad man är i körningen, desto tröttare lär man bli på långa kvällskörningar. Det är en tydlig risk med autopiloten.
Min fågel-fönster-analogi är dock bara teoretisk eftersom användare, om autopiloten funkar bra, faktiskt vågar lita på den och gör annat samtidigt som man kör (även om Tesla inte tar ansvaret om en olycka inträffar). Jag har hört talas om en person som litar så mycket på TACC på motorväg att han läser lite mail och annat medan han kör, men emellanåt sneglar ut genom fönstret för att hålla sig i rätt fil.
Man behöver inte ha farthållaren igång för att kunna läsa mail :?

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Postat: 12 okt 2015 23:37
av joel80
Volvo släppte den här videon idag...
Kul och intressant att det diskuteras och att de försöker tänka framåt och få med alla aktörer. Bra för Tesla också...

http://www.youtube.com/watch?v=czQjr7KBuGo