Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av +46 »

Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Volvos nya användargränssnitt för autonomt körläge

Inlägg av Herr X »

Detta ska enligt videon börja testas med 100 testbilar först 2017 och funktionaliteten ser ut att vara identisk med Teslas autopilot som lanserades redan i oktober 2014!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Frågan är om det är detta man skall förvänta sig att MS kommer göra när 7.0 kommer eller ej.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Volvos video ser ju bra ut. Om Teslas system när det nu kommer motsvarar det här, då får jag definitivt öppna upp plånboken.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
Detta ska enligt videon börja testas med 100 testbilar först 2017 och funktionaliteten ser ut att vara identisk med Teslas autopilot som lanserades redan i oktober 2014!
"lansera" är väl ändå fel ordval?
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Finns det någon Tesla ute i världen som använder detta till vardags? Jag har fått uppfattningen att det snarare började testas storskaligt, inte lanserats fullt ut? Men rättam ig om jag har fel :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nemesis skrev:
Finns det någon Tesla ute i världen som använder detta till vardags? Jag har fått uppfattningen att det snarare började testas storskaligt, inte lanserats fullt ut? Men rättam ig om jag har fel :)
Sorry, jag försökte vara rolig (det är ju humor i att Tesla med buller och bång lanserade och började sälja sin autopilot i oktober 2014 men att vi som köpt den fortfarande inte sett röken av den :))
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Nemesis skrev:
Sorry, jag försökte vara rolig (det är ju humor i att Tesla med buller och bång lanserade och började sälja sin autopilot i oktober 2014 men att vi som köpt den fortfarande inte sett röken av den :))
Då var det som jag tänkte :) Du har ju, medvetet eller omedvetet, fått rollen som en av de stora upplysarna (profet i sekten?) här omkring, så litar ju blint på dina ord även om de oftast är dolda under obskyr humor :D

On Topic igen, så är jag imponerad över hur snyggt Volvo ändå fått till det. Är dock lite partisk, då mina kollegor är inblandade i det hela. Blir spännande att se hur väl det implementeras i DriveMe 2017. Och vilka alternativ som andra tillverkare skrapat fram till dess.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Volvo har väl hållit på med detta i flera år. Dvs långt innan Tesla snackade om det. Minns en artikel för 4 år sedan där dom fått godkännt att börja testa självkörande bilar på en viss strecka i Göteborgsregionen. Minns inte var.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

kangru skrev:
Frågan är om det är detta man skall förvänta sig att MS kommer göra när 7.0 kommer eller ej.
Jag upplever att det system som Tesla kommer erbjuda känns mer intuitivt och smidigare. Om jag förstår rätt så ska det räcka att dra i farthållarspaken en gång till om sensorerna ser vägen ok. Tappar den kontroll på vägen så ber den föraren att ingripa, annars stannar den osv.

Volvos system känns mer som vi har övat på motorvägen mellan Kungsbacka och Göteborg. Där kan du aktivera autopiloten om du bla bla bla.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Volvo har nog faktiskt lite försprång när det gäller autonoma system. Jag är övertygad om att tesla sneglar på Volvo och att det är ungefär samma sak som Tesla kommer släppa. Däremot är (på gott eller ont får visa sig) Tesla betydligt snabbare på att genomföra sina uppdateringar och visioner. Med Musk vid spakarna verkar det pressas på rätt ordentligt på innovationsfronten.

Skulle gärna se de båda sammarbete med tekniken och den data som troligen behövs samlas in. Desto bättre systemen kan bli desto snabbare får vi ta del av dem. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

joel80 skrev:
Volvo har nog faktiskt lite försprång när det gäller autonoma system. Jag är övertygad om att tesla sneglar på Volvo och att det är ungefär samma sak som Tesla kommer släppa. Däremot är (på gott eller ont får visa sig) Tesla betydligt snabbare på att genomföra sina uppdateringar och visioner. Med Musk vid spakarna verkar det pressas på rätt ordentligt på innovationsfronten.

Skulle gärna se de båda sammarbete med tekniken och den data som troligen behövs samlas in. Desto bättre systemen kan bli desto snabbare får vi ta del av dem. :)
Volvo börjar få mer och mer prestationsångest och mentaliteten "Varför gör vi inte som Tesla?" dyker upp oftare och i fler och fler sammanhang. Så detta kan mycket väl hända och skulle vara riktigt spännande i mina ögon.

Lite off topic skulle det vara intressant med den Tesla direktörsvagn Tibor skrev om och jag tror Volvo och Tesla skulle kunna skapa bra grejer ihop. Åtminstone om Elon kan få Volvo att vakna till lite grann och ge lite mer urgency i mentaliteten :)

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tesla ska nog akta sig för betongrövarna i den etablerade bilindustrin. Men det vore kul om de andra och Volvo kunde vakna.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Om Volvo nu yrvaket och långsamt börjar snegla mot Tesla, så missar man fortfarande den tsunami som kommer att slå dem i bitar - Apple.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Om Volvo nu yrvaket och långsamt börjar snegla mot Tesla, så missar man fortfarande den tsunami som kommer att slå dem i bitar - Apple.
Ja dom får kolla om det är nån patent dom glömt skicka in. Risken är att Apple tar patent på att man ska ha ett dörrhandtag placerat på dörren, eller att man ska sätta en transparent glasruta fram för att kunna se var man kör, och sen påstå att dom var först med detta.
:D
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Eller att Microsoft tar patent på fönster, att man måste betala till MS för montera en vindruta och sätta fönster åt sidorna.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Herr X skrev:
Ja dom får kolla om det är nån patent dom glömt skicka in. Risken är att Apple tar patent på att man ska ha ett dörrhandtag placerat på dörren, eller att man ska sätta en transparent glasruta fram för att kunna se var man kör, och sen påstå att dom var först med detta.
:D
Dörrhantag? Vad är det? Min Model X har inget sådant. Behövs det? Model X har som en knapp och sedan öppnas dörren av sig själv om man inte vill ha självöppnande dörr när man kommer i närheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Slaget kommer inte stå kring patent, utan att Apple gjort en bil som är enormt mycket mer "compelling" än Volvos (vad är det svenska ordet? attraktiv?).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Slaget kommer inte stå kring patent, utan att Apple gjort en bil som är enormt mycket mer "compelling" än Volvos (vad är det svenska ordet? attraktiv?).

Jag tror inte att Apples bil kommer vara den mest tekniska på alla fronter eller den mest lyxiga eller snabbaste men som du säger kommer den vara bland de mest attraktiva, antagligen på grund av nytänkande i paketeringen och kommer därmed sälja riktigt bra. Apple kommer nog inte vilja göra en dyrare modell likt Tesla, dels för att de inte behöver det med tanke på sin kassakista och dels för att de vill få upp volymerna direkt för att kunna pressa priset. Jag tror inte att Apple kommer att köpa någon stor bilfabrik utan leja ut produktion till 3:e part men det hindrar inte Apple från att ta över någon mindre aktör för att snabbare kunna testa sina modeller i mindre skala.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Ja så är det ju i grund och botten. Även med mobiltelefonerna och andra produkter.
Däremot så är det ju inte ovanligt för mobiltillverkare mfl. att ta patent på självklara saker och sedan påstå att dom var först.

Allt för att sätta käppar i hjulen för dom andra istället för att bara fokusera på att göra bra grejer.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Däremot så är det ju inte ovanligt för mobiltillverkare mfl. att ta patent på självklara saker och sedan påstå att dom var först.
Nja, jag håller inte med om det. Det handlar inte om vem som var först med att uppfinna något, utan vad som faktiskt skapar värde.
Du ger uttryck för en klassisk föreställning om vad som egentligen skapar värde. Om uppfinningar hade skapat värde, skulle alla världens uppfinnare varit stormrika. Jag hade personligen bott i ett slott och haft 40 Teslor och en i-Miev på parkeringen utanför. Men nu fungerar det inte så att en idé eller uppfinning i sig innehåller något värde - inte ens när man plöjt ner tusentals arbetstimmar och förfinat den till en färdig produkt eller tjänst.

Det som skapar värde är innovationer som människor vill betala för - och världens samtliga mest innovativa företag har inte uppfunnit särskilt mycket själva, utan bara kombinerat existerande uppfinningar för att på så sätt skapat dessa innovationer som folk är villiga att betala för. När Apple exempelvis inkräktar på något patenttrolls dammiga patent för att kombinera ett par olika uppfinningar och skapa en innovation, vilket värde hade det dammiga patentet? När Apple tar patent på "den självklara saken", som egentligen är en kombination av uppfinningar, så har de tagit patent på det faktiskt värdeskapande i syfte att behålla marknaden. Det sura patenttrollet stämmer Apple eftersom de inkräktat på patentet, men trollet hade ju själv inte lyckats skapa en innovation av det, så utan Apple så hade uppfinningen på sin höjd stannat i en byrålåda. Då hade det varit bättre att inte ta patentet från början, utan låta någon annan komma på samma sak och faktiskt göra något nyttigt av det. Apples patent på det självklara blir ett patent som retar många eftersom det i efterhand är uppenbart, men först när Apple tjänar miljarder.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Nja, jag håller inte med om det. Det handlar inte om vem som var först med att uppfinna något, utan vad som faktiskt skapar värde.
Du ger uttryck för en klassisk föreställning om vad som egentligen skapar värde. Om uppfinningar hade skapat värde, skulle alla världens uppfinnare varit stormrika. Jag hade personligen bott i ett slott och haft 40 Teslor och en i-Miev på parkeringen utanför. Men nu fungerar det inte så att en idé eller uppfinning i sig innehåller något värde - inte ens när man plöjt ner tusentals arbetstimmar och förfinat den till en färdig produkt eller tjänst.

Det som skapar värde är innovationer som människor vill betala för - och världens samtliga mest innovativa företag har inte uppfunnit särskilt mycket själva, utan bara kombinerat existerande uppfinningar för att på så sätt skapat dessa innovationer som folk är villiga att betala för. När Apple exempelvis inkräktar på något patenttrolls dammiga patent för att kombinera ett par olika uppfinningar och skapa en innovation, vilket värde hade det dammiga patentet? När Apple tar patent på "den självklara saken", som egentligen är en kombination av uppfinningar, så har de tagit patent på det faktiskt värdeskapande i syfte att behålla marknaden. Det sura patenttrollet stämmer Apple eftersom de inkräktat på patentet, men trollet hade ju själv inte lyckats skapa en innovation av det, så utan Apple så hade uppfinningen på sin höjd stannat i en byrålåda. Då hade det varit bättre att inte ta patentet från början, utan låta någon annan komma på samma sak och faktiskt göra något nyttigt av det. Apples patent på det självklara blir ett patent som retar många eftersom det i efterhand är uppenbart, men först när Apple tjänar miljarder.
Känns som vi pratar om 2 olika saker.
Jag förstår helt vad du menar och jag håller med att det inte är patenten i sig som stället till det. Däremot har inte detta stoppat dom från att ta patent på triviala grejer bara för att sätta käpparna i hjulen för andra.
Bara en sån enkelt sak som när du scrollar i din telefon. När du når slutet så har vissa telefoner har det lagts in en liten funktion att den istället för att stanna tvärt sviktar något, för att sedan stanna. Lite gummibands-effekt eller liknande. Denna funktion är helt meningslös för mig som användare, och finns både på Apple och android-telefoner. Trots detta har Samsung blivit stämde av Apple i USA på ett ganska stort belopp (detta var en av punkterna i ett större case). Det hela slutade med att dom dömde till Apples fördel, och Samsung fick ta bort denna funktion från sina telefoner. Efter detta så har Samsung i sin tur stämt apple för precis lika löjliga funktioner.
I slutändan så har förmodligen bara advokaterna tjänat pengarna på det.

På vilket sätt gynnar denna typen av beteende mellan företagen utvecklingen och innovationen?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Känns som vi pratar om 2 olika saker.
Jag förstår helt vad du menar och jag håller med att det inte är patenten i sig som stället till det. Däremot har inte detta stoppat dom från att ta patent på triviala grejer bara för att sätta käpparna i hjulen för andra.
Bara en sån enkelt sak som när du scrollar i din telefon. När du når slutet så har vissa telefoner har det lagts in en liten funktion att den istället för att stanna tvärt sviktar något, för att sedan stanna. Lite gummibands-effekt eller liknande. Denna funktion är helt meningslös för mig som användare, och finns både på Apple och android-telefoner. Trots detta har Samsung blivit stämde av Apple i USA på ett ganska stort belopp (detta var en av punkterna i ett större case). Det hela slutade med att dom dömde till Apples fördel, och Samsung fick ta bort denna funktion från sina telefoner. Efter detta så har Samsung i sin tur stämt apple för precis lika löjliga funktioner.
I slutändan så har förmodligen bara advokaterna tjänat pengarna på det.

På vilket sätt gynnar denna typen av beteende mellan företagen utvecklingen och innovationen?
Du har rätt - jag anade att vi pratade om två olika saker redan när jag skrev mitt inlägg. Sån patentstrategi har många stora företag, och är skit eftersom det blir näst intill omöjligt för oss små att slå oss in på marknader, även om vi kommer med äkta innovation som marknaden är villig att betala för. Men jag tror möjligen att det är branschspecifikt? Jag jobbar med mjukvara och har uppfunnit massor av grejer utan att någonsin stöta på problem med mjukvarupatent (som ju faktiskt är tillåtna i större delen av världen). Undrar också om Apple haft några mjukvaruslag mot småföretag, eller om det bara är sina ärkerivaler som de vill sätta käppar i hjulet för? Har en känsla av att det här med att småföretag blockeras/hindras av stora drakar som tagit patent på triviala saker är mest en tidningsanka - det är en fin historia att återberätta om den stora elaka koncernen som tvingade lille Nisse Svensson i konkurs, men frågan är om det verkligen är särskilt förekommande? Har jobbat i näringslivet i 15 år utan att någonsin höra talas om att något sådant faktiskt hänt i verkligheten..?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag tror inte Apple mfl ger sig på för små bolag. Om bolagen däremot lyckas och börjar tjäna stora pengar så kan man nog räkna med att det blir mer intressant. Och då gäller det att ha ordning på allt.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Någorlunda on topic m.a.p hur tråden utvecklats:

Annars, vilka ser ni kommer med det stora autonoma genombrottet? Google? Apple? Tesla? Volvo? Audi? MB?

En tanke som slog mig nu är att Tesla medvetet inte satsar fullt ut på autonoma fordon, då det förtär deras USP i bilarnas köregenskaper på ett annat sätt än Volvo? Dock ställs det i kontrast mot att vara så techy som möjligt. Ett annat exempel är JLR som lite panikartat försöker skjuta tankarna på autonoma fordon då det skulle vara katastrofalt för deras produkter.
Skriv svar