Sida 3 av 4
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 02 okt 2021 23:17
av martinot
Jilldris skrev:Imorgon ska vara sista dagen för Powerstop Mjölby enligt informationen från Volvo/Polestar.
Det har ryktats att stationen blir kvar i någon annans regi. Men någon som vet vad som händer på måndag? Stängs den ner eller är det någon annan som tar över?
Hoppas den blir kvar då det ju är bästa icke-Tesla laddstationen mellan Stockholm och Göteborg. Men de kanske flyttar laddarna, och pop-upp visningen, till något lämpligt ställe på väg mot fjällen?
Närmast är väl CK Linköping en ca 20 min bort längs med E4:an (strax söder om).
https://www.circlek.se/station/24297
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 01:13
av lator
Vände du just Sverige upp och ner? Sen att uppge avstånd i minuter... lite oklart.
https://www.google.com/maps/dir/Dollars ... 057677!3e0
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 01:31
av martinot
Avser att CK-macken ligger strax söder om E4-avfarten till Linköping. Ber om ursäkt om jag gick att missförstå där.
Vad jag menar är att om man reser mellan Stockholm och Göteborg, eller vice versa, så klagades det på att det inte fanns andra snabbladdare längs sträckan. Då kanske 20 min resväg, som man ändå företar sig, är i praktiken ganska nära (tänkte jag).
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 01:43
av lator
martinot skrev:
Avser att CK-macken ligger strax söder om E4-avfarten till Linköping. Ber om ursäkt om jag gick att missförstå där.
Vad jag menar är att om man reser mellan Stockholm och Göteborg, eller vice versa, så klagades det på att det inte fanns andra snabbladdare längs sträckan. Då kanske 20 min resväg, som man ändå företar sig, är i praktiken ganska nära (tänkte jag).
Aha, ursäkta, jag missförstod dig en aning där...

Sant att det är en bra laddstation i närheten men tyvärr bara två sladdar där och dessutom så är väl där också gratis än så länge så ofta upptaget. Sen finns det ju ett större antal slöare "snabbladdare" i Mjölby om man nu kan tänka sig att sega på med bara 50 kW.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 01:59
av martinot
lator skrev:martinot skrev:
Avser att CK-macken ligger strax söder om E4-avfarten till Linköping. Ber om ursäkt om jag gick att missförstå där.
Vad jag menar är att om man reser mellan Stockholm och Göteborg, eller vice versa, så klagades det på att det inte fanns andra snabbladdare längs sträckan. Då kanske 20 min resväg, som man ändå företar sig, är i praktiken ganska nära (tänkte jag).
Aha, ursäkta, jag missförstod dig en aning där...

Sant att det är en bra laddstation i närheten men tyvärr bara två sladdar där och dessutom så är väl där också gratis än så länge så ofta upptaget. Sen finns det ju ett större antal slöare "snabbladdare" i Mjölby om man nu kan tänka sig att sega på med bara 50 kW.
Inga problem, inser att jag var lite otydlig och att det kan missförstås nu när jag läser det.
Jo, jag förstår
exakt vad du menar.
Har varit förbi den CK-macken själv ett par gånger för att testa de nya 300kW-laddarna för skoj skull, men har aldrig lyckats ladda där. Detta då det just alltid varit fullt, och redan två bilar på kö innan mig väntandes på sin tur. Har inte haft tålamod att vänta, och istället varje gång åkt direkt därifrån utan att fått testat de.
I somras blev familjen rätt trött på mig när vi åkte från Göteborg till Stockholm. Först krånglet och det misslyckade besöket på Powerstop Mjölby. Frugan ville inte stanna, men dottern tycker det är kul när jag skall testköra nya elbilar och vill gärna följa med på provkörningen. Efter lite tjat gick frugan med på det, men sedan krånglade och strulade laddningen så var hon inte lika glad. Sedan fick vi inte heller någon provkörning av XC40 Recharge så var även dottern lite besviken och missnöjd. Då envisades jag dumt nog med att åka till CK i Linköping för att försöka testa dessa nya 300kW-laddare. Var lite gnäll från hela familjen om lite onödig omväg, men tjatade att det var ju bara några extra minuter söder om E4:an. När vi kom fram och det var fullt, och bilar på kö redan, så blev inte humöret hos övriga familjen bättre. Fick ge upp och körde till SuC Linköping, där frugan tyckt att vi skulle stannat från början.
Numera så får jag inte lov att stanna och försöka ladda på annat än Tesla SuC för familjen när vi är ute och reser med elbilen.

Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 07:35
av macky
martinot skrev:Jilldris skrev:Imorgon ska vara sista dagen för Powerstop Mjölby enligt informationen från Volvo/Polestar.
Det har ryktats att stationen blir kvar i någon annans regi. Men någon som vet vad som händer på måndag? Stängs den ner eller är det någon annan som tar över?
Hoppas den blir kvar då det ju är bästa icke-Tesla laddstationen mellan Stockholm och Göteborg. Men de kanske flyttar laddarna, och pop-upp visningen, till något lämpligt ställe på väg mot fjällen?
Närmast är väl CK Linköping en ca 20 min bort längs med E4:an (strax söder om).
https://www.circlek.se/station/24297
Ionity Mantorp är nog den närmaste snabbladdaren från Mjölby, är väl ngn mil bort. Var borta där och vände med test-Polestaren sist. Lämnade tillbaka den, pratade ngn minut med säljaren. Gick till Jureskogs och beställde och hann precis sätta mig när bilen var på 100%. Bra laddstopp.

Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 08:02
av Dinsdale
Problemet med att folk ockuperar snabbladdare för att segladda till 100%, har man inte det på övriga laddstationer? Eller är det uteslutande ett fenomen för gratisladdare oavsett hastighet?
Det kostar ju inte mer per kWh att ladda 99 till 100% än vad det kostar att ladda 10 till 11% menar jag.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 10:24
av mikebike
Dinsdale skrev:Problemet med att folk ockuperar snabbladdare för att segladda till 100%, har man inte det på övriga laddstationer? Eller är det uteslutande ett fenomen för gratisladdare oavsett hastighet?
Det kostar ju inte mer per kWh att ladda 99 till 100% än vad det kostar att ladda 10 till 11% menar jag.
Många snabbladdare tar betalt per minut, då blir det dyra kWh på slutet.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 11:56
av dfa
mikebike skrev:Dinsdale skrev:Problemet med att folk ockuperar snabbladdare för att segladda till 100%, har man inte det på övriga laddstationer? Eller är det uteslutande ett fenomen för gratisladdare oavsett hastighet?
Det kostar ju inte mer per kWh att ladda 99 till 100% än vad det kostar att ladda 10 till 11% menar jag.
Många snabbladdare tar betalt per minut, då blir det dyra kWh på slutet.
De skulle ju kuna börja med idle-fee, eller cappa laddningen till 80% om det är hög beläggning. Fattar inte att ingen förutom Tesla har detta ännu.
Stod 5 bilar i kö för att gratisladda på CK igår, två taxi-Model S stod och slöladdade med sina CCS adaptrar och lämnade Chademo oanvänd. Tack för det.
Åkte till nästa CK (göteborg) och där stod ännu en taxi och laddade.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 13:06
av Robertrimmevik
dfa skrev:mikebike skrev:Dinsdale skrev:Problemet med att folk ockuperar snabbladdare för att segladda till 100%, har man inte det på övriga laddstationer? Eller är det uteslutande ett fenomen för gratisladdare oavsett hastighet?
Det kostar ju inte mer per kWh att ladda 99 till 100% än vad det kostar att ladda 10 till 11% menar jag.
Många snabbladdare tar betalt per minut, då blir det dyra kWh på slutet.
De skulle ju kuna börja med idle-fee, eller cappa laddningen till 80% om det är hög beläggning. Fattar inte att ingen förutom Tesla har detta ännu.
Stod 5 bilar i kö för att gratisladda på CK igår, två taxi-Model S stod och slöladdade med sina CCS adaptrar och lämnade Chademo oanvänd. Tack för det.
Åkte till nästa CK (göteborg) och där stod ännu en taxi och laddade.
viewtopic.php?f=27&t=26538
Här är en hel tråd där vi försöker avhandla problemet. Extra jobbigt när man har en E-Tron. Med den behöver man aldrig skämmas för att stå och segladda till 100%. Laddar jämt upp till hundra med både GT och Ioniq5 och snabbare än M3.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 13:37
av Remuz
Tog sista platsen 12.45. Traskade med två barn till Max, åt där gick tillbaka. Hade då laddat från 12% till 95%. 185kW började den på. Delade med en liten bil som drog 50kW.
När jag drog var 2 bilar i kö. Jag behövde ladda till 70%, klart på 20min typ, men då var vi på max, lååååååångt bort.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 13:55
av Dinsdale
Remuz skrev:Tog sista platsen 12.45. Traskade med två barn till Max, åt där gick tillbaka. Hade då laddat från 12% till 95%. 185kW började den på. Delade med en liten bil som drog 50kW.
När jag drog var 2 bilar i kö. Jag behövde ladda till 70%, klart på 20min typ, men då var vi på max, lååååååångt bort.
Sådär tycker jag iofs det varit på våra långresor också. Man kopplar in bilen, går iväg och äter, kommer tillbaka, bilen på 100%. Det går fortare än man man tror, förutom om man sitter och väntar (i kö tex) för då tar det jättelång tid (allt är som bekant relativt).
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 03 okt 2021 14:05
av Remuz
Här och på motorväg vore FSD nice. Vore najs om bilen flyttade sig iaf vid 80%.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 04 okt 2021 20:17
av DanneLKPG
martinot skrev:Laddade där i somras. Eller rättare sagt försökte ladda. Både laddplats 5 och 6 var lediga, men lyckades inte få igång laddning på någon av de trots mycket trixande och försök. Hade dagen innan även försökt att boka in tid för provkörning hos Volvo, men systemet för bokning var nere. Var inga lediga bilar eller tider för provkörning när vi kom dit, så trist att deras bokningstjänst inte fungerade. Fanns inte heller någon som ville ta ansvar för att laddningen inte fungerade, och var inte heller någon av personalen som var det minsta intresserade av att gå ut och kika på problemen.
Ridå.
Kom aldrig mer tillbaka till Powerstop Mjölby i sommar (även när vi passerade någon annan gång) för att orka göra nya försök med så loj personal och attityd. Kommer inte att sakna de.
Vi hade också problem med laddaren, men fick hjälp av Polestar-personalen. Trist att Volvo-folket var såna.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 04 okt 2021 20:29
av martinot
DanneLKPG skrev:martinot skrev:Laddade där i somras. Eller rättare sagt försökte ladda. Både laddplats 5 och 6 var lediga, men lyckades inte få igång laddning på någon av de trots mycket trixande och försök. Hade dagen innan även försökt att boka in tid för provkörning hos Volvo, men systemet för bokning var nere. Var inga lediga bilar eller tider för provkörning när vi kom dit, så trist att deras bokningstjänst inte fungerade. Fanns inte heller någon som ville ta ansvar för att laddningen inte fungerade, och var inte heller någon av personalen som var det minsta intresserade av att gå ut och kika på problemen.
Ridå.
Kom aldrig mer tillbaka till Powerstop Mjölby i sommar (även när vi passerade någon annan gång) för att orka göra nya försök med så loj personal och attityd. Kommer inte att sakna de.
Vi hade också problem med laddaren, men fick hjälp av Polestar-personalen. Trist att Volvo-folket var såna.
Förmodligen personalen på plats i PM när vi just var där. Det regnade denna dagen, och det kanske bidrog till deras ovilja att bege sig ut och hjälpa till.
Har tidigare haft Volvo, och då nästan alltid fått väldigt bra service och hjälp.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 04 okt 2021 21:03
av David_H
Någon som vet om laddarna finns kvar idag? På hemsidan tackar Polestar för sig men det var ju snack om att de skulle finnas kvar i någon annans regi.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 07 okt 2021 20:04
av Markus
David_H skrev:Någon som vet om laddarna finns kvar idag? På hemsidan tackar Polestar för sig men det var ju snack om att de skulle finnas kvar i någon annans regi.
Hela rasket bortplockat med laddstationer och allt.

Re: Powerstop Mjölby
Postat: 07 okt 2021 21:07
av Bjelke
Jäklar det gick fort

Trodde faktiskt det skulle lösa sig på något sätt…
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 07 okt 2021 21:38
av Gustafsson
Var å letade efter den igår, men det fanns bara ett antal 50 kW laddare (alla upptagna) runt om platsen, men ingen på platsen för powerstop, som håller på att rivas såg det ut som.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 07 okt 2021 21:59
av Maw
Trist!

Re: Powerstop Mjölby
Postat: 07 okt 2021 22:15
av David_H
Markus skrev:David_H skrev:Någon som vet om laddarna finns kvar idag? På hemsidan tackar Polestar för sig men det var ju snack om att de skulle finnas kvar i någon annans regi.
Hela rasket bortplockat med laddstationer och allt.

Men, så trist!
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 08 okt 2021 00:20
av FredrikR
Riktigt trist! Då förstår man att det måste vara dålig ekonomi i snabbladdare när ingen vill ta över en etablerad snabbladdare på en av de bästa platserna i Sverige. Är ju ett riktigt bra läge för många att stanna på vägen mellan Sveriges tre största städer.
Hade verkligen hoppats på att någon ville ta över den här stationen.
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 08 okt 2021 00:23
av Robertrimmevik
David_H skrev:Markus skrev:David_H skrev:Någon som vet om laddarna finns kvar idag? På hemsidan tackar Polestar för sig men det var ju snack om att de skulle finnas kvar i någon annans regi.
Hela rasket bortplockat med laddstationer och allt.

Men, så trist!
Fast å andra sidan så kanske de dyker upp någon annanstans. Man kan ju hoppas på något ställe som ökar laddmöjligheterna till fjällen.

Re: Powerstop Mjölby
Postat: 08 okt 2021 08:08
av martinot
FredrikR skrev:Riktigt trist! Då förstår man att det måste vara dålig ekonomi i snabbladdare när ingen vill ta över en etablerad snabbladdare på en av de bästa platserna i Sverige. Är ju ett riktigt bra läge för många att stanna på vägen mellan Sveriges tre största städer.
Hade verkligen hoppats på att någon ville ta över den här stationen.
Jag är övertygad om att MWall och andra har rätt i detta att det med dagens volymer inte är någon vinstverksamhet med enbart snabbladdningen i sig.
Den måste sponsras av biltillverkare och liknande (som tex Volvo temporärt här, eller långsiktigt som Tesla SuC), subventioneras av staten/EU (tex. Ionity) eller byggas upp av företag som ser det som en långsiktig investering för att börja ta marknadsandelar tidigt och gå med vinst först i framtiden (tex. bensinbolag som vill vara relevanta även i fortsättningen).
Re: Powerstop Mjölby
Postat: 08 okt 2021 08:54
av David_H
Robertrimmevik skrev:David_H skrev:Markus skrev:David_H skrev:Någon som vet om laddarna finns kvar idag? På hemsidan tackar Polestar för sig men det var ju snack om att de skulle finnas kvar i någon annans regi.
Hela rasket bortplockat med laddstationer och allt.

Men, så trist!
Fast å andra sidan så kanske de dyker upp någon annanstans. Man kan ju hoppas på något ställe som ökar laddmöjligheterna till fjällen.

Haha, ja det vore ju snyggt om Polestar satsar på ett showroom med laddare längs fjällrutten i vinter. Men det kanske är att hoppas på för mycket. 4X100/200kW öppnade i alla fall i Ludvika häromveckan. Alltid nått
