Var krångligt att lägga upp galleri med bilder, så slängde upp det här istället:
https://olaflindstrom.se/powerstop-mjolby/
Trevligt koncept, synd bara att det inte verkar bli permanent, vore en bra början för ett laddnätverk.

Moderator: Redaktion
Funderade på att stanna där förra veckan men lät bli då det var så högt tryck på laddarna längs E4 och jag var orolig för kö. Var det full fart när du var där eller kunde du ladda direkt?Lindstromer skrev:Stannade till vid Volvo/Polestars pop-up station i Mjölby. Provkörning av bilar, fri laddning (150kW, 4st just nu, snart 6st) och en lounge/uteplats med foodtruck erbjuds.
Var krångligt att lägga upp galleri med bilder, så slängde upp det här istället:
https://olaflindstrom.se/powerstop-mjolby/
Trevligt koncept, synd bara att det inte verkar bli permanent, vore en bra början för ett laddnätverk.
Är det bekräftat att även snabbladdarna kommer att försvinna efter sommaren?Nilp skrev:Besökte den idag och trevligt intiativ även den inte är permanent.
Mjölby Circle K / Rasta är en bra stanna-ställe.. men denna punkt skulle behöva dubbla antal snabbladdare IMOMarkus skrev:Är det bekräftat att även snabbladdarna kommer att försvinna efter sommaren?Nilp skrev:Besökte den idag och trevligt intiativ även den inte är permanent.
Mjölby känns annars som ett naturligt ställe för ett större antal snabbladdare. Många matställen samlade samt E4 med mycket trafik och R50 norr ifrån.
Vilken ironi att det är Polestar-ägare som ”saboterar” för Polestar/Volvo. Dom har ju redan köpt bilen så va ska dom dit å göra.Nilp skrev:Besökte den idag och trevligt intiativ även den inte är permanent.
Kul att besöka deras showroom med trevliga personer som gärna berättade mer om bilarna och kul med ett par food trucks.
Tyvärr medför den här typen av gratisladdning att visa individer inte kan hantera det på ett socialt accepterat sätt enligt mig. Det var fullt när vi kom dit och vi blev först i kön, inget konstigt med det MEN tyvärr står två Polestar (inte testbilar, jag frågade) och laddar på 87% med 15kw och har bestämt sig för att ladda till 100%. Kom igen!
Nu var det 4 bilar i kö.
Vi laddade från 30-80%. Kul och tack Polestar!
Antar du menar Mantorp ionity?Gargamel skrev:Mjölby Circle K / Rasta är en bra stanna-ställe.. men denna punkt skulle behöva dubbla antal snabbladdare IMOMarkus skrev:Är det bekräftat att även snabbladdarna kommer att försvinna efter sommaren?Nilp skrev:Besökte den idag och trevligt intiativ även den inte är permanent.
Mjölby känns annars som ett naturligt ställe för ett större antal snabbladdare. Många matställen samlade samt E4 med mycket trafik och R50 norr ifrån.
Ja, Polestar representanten bekräftade att de var temporära, har för mig att de var där till sista september men minns inte exakt. Fyra laddare nu och skulle komma två tilll på måndag så blir totalt 6 platser vilket är bra nu under turistsäsongen.Markus skrev:Är det bekräftat att även snabbladdarna kommer att försvinna efter sommaren?Nilp skrev:Besökte den idag och trevligt intiativ även den inte är permanent.
Mjölby känns annars som ett naturligt ställe för ett större antal snabbladdare. Många matställen samlade samt E4 med mycket trafik och R50 norr ifrån.
Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.DanneLKPG skrev:Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.martinot skrev:Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.DanneLKPG skrev:Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Såsom!? Jag skulle vilja säga att inredningskvaliten i min V90 är bättre än i min gamla E-klass!Esterox skrev:Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.martinot skrev:Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.DanneLKPG skrev:Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Oj det är mycket. Ta bara knapparna, dörrsidor, mätarna och en hel del till. Har ägt både V90 och V60 så har god erfarenhet utav bilarna. B&W är däremot riktigt trevligt.Aida skrev:Såsom!? Jag skulle vilja säga att inredningskvaliten i min V90 är bättre än i min gamla E-klass!Esterox skrev:Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.martinot skrev:Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.DanneLKPG skrev:Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Håller verkligen inte med dig..Esterox skrev:Oj det är mycket. Ta bara knapparna, dörrsidor, mätarna och en hel del till. Har ägt både V90 och V60 så har god erfarenhet utav bilarna. B&W är däremot riktigt trevligt.Aida skrev:Såsom!? Jag skulle vilja säga att inredningskvaliten i min V90 är bättre än i min gamla E-klass!Esterox skrev:Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.martinot skrev:Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.DanneLKPG skrev:Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Volvo är inte riktigt där ännu.
Merca knekar i hela pianosvarta mittkonsolen och glappar i knapparna o ekar tomt om man knackar på dörrsidan samt har lättskrapad plast vid dörrhandtagen och vid fotbrunnarna.Esterox skrev:Oj det är mycket. Ta bara knapparna, dörrsidor, mätarna och en hel del till. Har ägt både V90 och V60 så har god erfarenhet utav bilarna. B&W är däremot riktigt trevligt.Aida skrev:Såsom!? Jag skulle vilja säga att inredningskvaliten i min V90 är bättre än i min gamla E-klass!Esterox skrev:Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.martinot skrev:Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.DanneLKPG skrev:Var där idag och hade tur att få en laddplats medans jag provkörde en Polestar 2 med performance-paketet. Trevligt ställe och det var en hel del folk.
Gillade inte bilen dock. Den var ruskigt pigg och allt kändes premium - men det var väldigt klaustrofobisk fram och dålig sikt utåt. Stor skillnad mot vår nuvarande BMW i3S där det känns stort och rymligt fram med bra sikt! Och vad är det för konstigt ljud när man blinkar? Lät som en spräckt högtalare som "poppade".
Provkörde XC40 P8 Recharge i vintras och den kändes faktiskt bättre än PS2 med lite mer rymlig cockpit.
Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Volvo är inte riktigt där ännu.
Har aldrig ägt mercedes men aldrig gillat dom heller, plastiga.Aida skrev:Merca knekar i hela pianosvarta mittkonsolen och glappar i knapparna o ekar tomt om man knackar på dörrsidan samt har lättskrapad plast vid dörrhandtagen och vid fotbrunnarna.Esterox skrev:Oj det är mycket. Ta bara knapparna, dörrsidor, mätarna och en hel del till. Har ägt både V90 och V60 så har god erfarenhet utav bilarna. B&W är däremot riktigt trevligt.Aida skrev:Såsom!? Jag skulle vilja säga att inredningskvaliten i min V90 är bättre än i min gamla E-klass!Esterox skrev:Volvo är inte premium. Det faller på detaljer.martinot skrev:Jo, PS2 har ett av de lite mer märkliga blinkersljuden jag någonsin hört. Skall tydligen vara så "by design". Är ett sätt att skapa en (liten) USP och unik identitet för bilen.
Håller med om fin körkänsla (speciellt med Öhlinsdämparna), och normal god Volvokvalitet (premium, precis som "tyskarna"), men gillar inte heller den lite lätt klaustrofobiska och instängda känslan (som någon annan beskrev som att "sitta i en grop"). Men mycket trevlig och fin bil över lag. Kan absolut förstå att den tilltalar många.
Volvo är inte riktigt där ännu.
Volvo V90 (kan ej V60) har tjocka blanka fina knappar, läder hela dörrsidorna och mjuka paneler överallt. Inget knekande. Man kan säga mkt om volvos kvalitet el funktion men inredningsmatwrialen och designen står inte tyskarna efter - snarare tvärtom!
Lokala dialektord kanskeDanneLKPG skrev:Aldrig hört knekar och gnekar. Vad är det för hittepåord ni kör med? Vad betyder det ens? Knakar?
Kneka är felstavat - skulle stå gnekaDanneLKPG skrev:Aldrig hört knekar och gnekar. Vad är det för hittepåord ni kör med? Vad betyder det ens? Knakar?
+1Aida skrev:Kneka är felstavat - skulle stå gnekaDanneLKPG skrev:Aldrig hört knekar och gnekar. Vad är det för hittepåord ni kör med? Vad betyder det ens? Knakar?
Gneka är ett svenskt ord. Herregud hur kan man inte veta vad detta utomordentliga ljudhärmande uttryck betyder. Plast varken knarrar eller knakar eller gnisslar utan gnekar!
https://www.saob.se/artikel/?unik=G_0441-0335.OvIn
Ingenting jag någonsin hört användas i vårt härliga Östergötland!Aida skrev:Kneka är felstavat - skulle stå gneka
Gneka är ett svenskt ord. Herregud hur kan man inte veta vad detta utomordentliga ljudhärmande uttryck betyder. Plast varken knarrar eller knakar eller gnisslar utan gnekar!
https://www.saob.se/artikel/?unik=G_0441-0335.OvIn
Min magkänsla säger att stationen blir permanent på något sätt…FredrikR skrev:Var här och laddade idag. Hamnade i Mjölby på sämsta möjliga tid typ 11,40-12,30. Var en jäkla massa bilar generellt och på laddinfrastrukturen var trycket väldigt högt. Fullt på alla de andra laddarna, så körde bort till Powerstop, hade tur att en bil körde precis när jag kom. Under tiden på laddaren var det även fullt där under stora delar av tiden (fast några bilar byttes ut).
Otroligt synd att det bara är tillfälligt. Någon laddopperatör borde ju visa intresse för att ta över nu när allt är framdraget. Till och med tak över laddarna, och det taket är ju gjutet på plats. Och laddplatserna måste vara gynnsamma för Jureskogs som ligger precis vägg i vägg (Vattenfall har ju 2 laddare i anslutning till Jureskogs i Värnamo, man önskar ju att de ser chansen att ta över).