Sida 3 av 3

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 19 okt 2015 22:34
av hybris
Nordiska dubbfria har ett mjukare gummi. Vid plusgrader ör de väldigt mjuka och vid breda dimensioner känns de ormiga. De blir bättre under nollan.

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 20 okt 2015 01:06
av Franz
hybris skrev:
Nordiska dubbfria har ett mjukare gummi. Vid plusgrader ör de väldigt mjuka och vid breda dimensioner känns de ormiga. De blir bättre under nollan.
Det kan inte vara någon som missat det nu ;).

Men det behöver ju inte vara någon naturlag att alla nordiska dubbfria skulle bli för mjuka vid samma temperatur va? Jag hade R2 på min förra bil också och var riktigt nöjd med dem under de vintrarna jag hade dem.

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 20 okt 2015 01:40
av Lembritt
Angående "hatt" på hjulbultar/muttrar. Använd rätt storlek på hylsa och undvik mutterknackare. Har sådana på min dodge och när jag skulle ta bort hjulen på den råkade jag ut för samma problem. Upptäckte att hatten på alla muttrar var skadade, troligtvis av för stor hylsa och mutterknackare. Hade ett rent helvete att få loss muttern som var helt runddragen, efter mycket om och men så fick jag bort större delen av hatten och upptäckte att muttern är ihålig. Tillverkade en kona som jag slog in i hålet och sedan slog på en för liten hylsa, då fick jag den att släppa, utan konan gick det inte att få grepp med en mindre hylsa. Bytte sedan alla muttrarna och drar dom med momentnyckel.

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 20 okt 2015 08:26
av HelectriC
Franz skrev:
hybris skrev:
Nordiska dubbfria har ett mjukare gummi. Vid plusgrader ör de väldigt mjuka och vid breda dimensioner känns de ormiga. De blir bättre under nollan.
Det kan inte vara någon som missat det nu ;).

Men det behöver ju inte vara någon naturlag att alla nordiska dubbfria skulle bli för mjuka vid samma temperatur va? Jag hade R2 på min förra bil också och var riktigt nöjd med dem under de vintrarna jag hade dem.
jag har Hakka R2 på eGolfen i dimension 225/40-18 och dær ær det inga problem med greppet, inte ens de førsta milen. Inte heller på førra Volvon, XC70 med 235/55-17, hade jag några problem. Men det mynnar kanske ut i att en bakhjulsdriven bil med såpass mycket vrid har lite andra førsutsættningar æn framhjulsdriven kontra fyrhjulsdriven?

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 18:17
av Bjelke
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 18:48
av ironjack
Bjelke skrev:
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
13/16 står det på hylsan på mitt gamla hederliga fälgkors, det passar på originalmuttrarna. Men det är tajt, om en mutter blivit lite skadad så går det inte på. Lätt hänt om man använt mutterdragare och något för stor hylsa tidigare :(

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 19:47
av Nicke Nyfiken
ironjack skrev:
Bjelke skrev:
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
13/16 står det på hylsan på mitt gamla hederliga fälgkors, det passar på originalmuttrarna. Men det är tajt, om en mutter blivit lite skadad så går det inte på. Lätt hänt om man använt mutterdragare och något för stor hylsa tidigare :(
På oskadade muttrar är 21 mm hylsa lite för stor. 13/16 hylsa vilken är 20,6 mm är den riktiga dimensionen.

Men går inte ens 21 mm på så är nog muttrarna ganska skadade.

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 20:06
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:
ironjack skrev:
Bjelke skrev:
Alltså måste bara fråga, men är det 21mm-hylsa som gäller eller? Jag fick inte på den på nån av muttrarna jag testade på :(
Eller finns det nån mer skum tum-hylsa strax över 21mm man ska ha? (13/16" är ju "samma" som 21mm)
13/16 står det på hylsan på mitt gamla hederliga fälgkors, det passar på originalmuttrarna. Men det är tajt, om en mutter blivit lite skadad så går det inte på. Lätt hänt om man använt mutterdragare och något för stor hylsa tidigare :(
På oskadade muttrar är 21 mm hylsa lite för stor. 13/16 hylsa vilken är 20,6 mm är den riktiga dimensionen.

Men går inte ens 21 mm på så är nog muttrarna ganska skadade.
Kollade nu och alla muttrar ser ut att vara i perfekt skick, har både en 13/16-hylsa och en 21-hylsa, men 21-hylsan passar inte på en enda mutter iaf :evil:
Känns återigen som typisk skit-TESLA-piss-kvalitet som allt annat! 20,6mm kan lika gärna vara 21,5mm tydligen, slår vad om när jag ringer och frågar dom så har jag
någon jä..la special-mutter på just den här bilen.
Jag har ju haft bilen där ganska många gånger och dom har plockat av hjulen typ 10ggr hittills och aldrig sagt ngt om slitna muttrar, det här skulle sas bli första ggn jag gör det själv...

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 20:14
av TiborBlomhall
Det är inte så att du har mutterskydden kvar?
Har för mig det fanns plastskydd på muttrarna som ska plockas bort innan man börjar skruva.

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 20:17
av Bjelke
Om jag förstod tråden rätt så skulle man kunna ta bort hatten, men bara när muttrarna är bortmonterade... och 21mm verkar stämma sånär som på några tiondelar och så
tunna skydd antar jag att det inte finns...?
Dom ser ut som riktiga och fina muttrar och inget plastskydd iaf...

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 20:27
av HelectriC
Bjelke skrev:
Om jag förstod tråden rätt så skulle man kunna ta bort hatten, men bara när muttrarna är bortmonterade... och 21mm verkar stämma sånär som på några tiondelar och så
tunna skydd antar jag att det inte finns...?
Dom ser ut som riktiga och fina muttrar och inget plastskydd iaf...

Den kromade hatten får man definitivt inte bort utan grovt våld, tanken är att man ska skruva med denna på. Stålmuttrarna under hatten verkar vara mer precisa i storlek. Tror hattarna diffar en del i storlek. jag fick använda två olika hylsor eftersom hattarna inte har samma precision runt om.

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Postat: 11 apr 2016 22:24
av Huxx
På min Volvo sitter det små bultliknande grej på den riktiga bulten. Dessa tas bort med ett medföljande verktyg, typ pincett. och de kan sitta lite små hårt