Jag vet att den är stabil i de hastigheterna också på vintern eftersom jag testat det också.(220km/h)
Med Nokian 20"
Tror faktiskt jag kokat mitt batteri pack lite under de testerna.
Förvärmningen gick inte ens igång innan SUC.
Tyvärr ingen bild på det.
Riktig körmaskin med andra ord.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 15 jan 2022 21:02
av Bjelke
Dexter skrev:
M3apan skrev:
Tycker den känns stabil på vintern...
Jag vet att den är stabil i de hastigheterna också på vintern eftersom jag testat det också.(220km/h)
Med Nokian 20"
Tror faktiskt jag kokat mitt batteri pack lite under de testerna.
Förvärmningen gick inte ens igång innan SUC.
Tyvärr ingen bild på det.
Riktig körmaskin med andra ord.
Coolt
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 15 jan 2022 21:26
av Dexter
Jag blev faktiskt lite orolig över batterpacken ett tag.
För det var några minusgrader ute och det började smälla i golvplåten på bilen några gånger när jag laddade på SUC.
Någon som varit med om det?
Övertryck i batteri lådan?
Spänningar i plåtarna i golvet av hög temperatur?
Att det ryker från främre hjulhusen när man laddar på SUC verkar ju var normalt eftersom jag sett det på flera M3.
Bilen verkar ha överlevt i alla fall.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 15 jan 2022 21:55
av mikebike
Dexter skrev:
Jag blev faktiskt lite orolig över batterpacken ett tag.
För det var några minusgrader ute och det började smälla i golvplåten på bilen några gånger när jag laddade på SUC.
Någon som varit med om det?
Övertryck i batteri lådan?
Spänningar i plåtarna i golvet av hög temperatur?
Att det ryker från främre hjulhusen när man laddar på SUC verkar ju var normalt eftersom jag sett det på flera M3.
Bilen verkar ha överlevt i alla fall.
Helt normalt.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 04 feb 2022 13:51
av m05erili
Har ni märkt av någon förbättring nyligen hur regen jobbar på hala vägar?
Tesla Bjørn visar att det nu finns en ”snow mode” där bilen känner av att det är halt och då minskar regen.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 04 feb 2022 17:17
av martinot
Aida skrev:
Till detta kommer fler faktorer på M3: styrningen är oerhört direkt och kräver färre rattvarv mellan fulla utslag än en ren sportbil såsom en Porsche Boxster. Dessutom så är styrningen väldigt ”elig” med dålig känsla för vad som händer med framhjulen (klagar i stort sett alla motorjournalister på, svenska som utländska). Styrningen tar direkt utan ett ”lugn” vid mittpunkten vilket gör den svår att passa på motorväg utan för stora svängningar.
Känner jag inte igen. Varken själv, så som ägare av en andra M3, men inte heller från andras tester.
Både chassi och styrning är mer sportig i M3, och mindre lastbil/landsvägslok hos större tyngre bilar, men inte hört något negativt om den direkta fina och precisa styrningen.
Däremot så tycker jag personligen att styrningen på Hyundai Iq5 är riktigt hemsk. Den absolut sämsta styrkänsla jag personligen någonsin kört en bil. Men sådant här kanske är mycket tycke och smak. Vet inte, men bra var den iaf. inte enligt mig personligen.
Håller helt med AMS och Alriks test (här mellan MY, Iq5 och Enyaq):
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 04 feb 2022 17:55
av AAKEE
mikebike skrev:
Dexter skrev:
och det började smälla i golvplåten på bilen några gånger när jag laddade på SUC.
Någon som varit med om det?
Helt normalt.
Känslan när det plongar i batteriplåten…
Bara det är värt hela kostnaden för bilen.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 04 feb 2022 18:45
av Dexter
AAKEE skrev:
mikebike skrev:
Dexter skrev:
och det började smälla i golvplåten på bilen några gånger när jag laddade på SUC.
Någon som varit med om det?
Helt normalt.
Känslan när det plongar i batteriplåten…
Bara det är värt hela kostnaden för bilen.
Man vet aldrig om det var några battericeller som exploderade, batteripacken var ju rätt varm och det var några minusgrader ute.
Jag hade roligt och använde resurserna på bilen så det plongade i batteri plåtarna.
Man ska kunna utnyttja bilen för det som den är byggd för.
På fossilare så glöder ju turbon istället.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 05 feb 2022 00:12
av tesla newbie
Har också lite svårt att förstå varför många anser att styrningen är så nervös i Model 3 och Y. Jag tycker, bilen känns hur stabil som helst i styrningen och den är mycket mindre spårkänslig än vad min förra BMW X3 var. Finns vissa vägavsnitt jag ofta kör på där X3:an drog åt vänster. Model Y är helt stabil på samma väg. Vet inte om det har med att göra att jag spelar piano och har hyfsat bra finmotorik. Samma med autopilot. Vissa klagar på att den slår av så fort man rör lite på ratten. Jag upplever att man måste dra i ratten ganska ordentligt innan den slår av.
Re: Dålig vinterväghållning
Postat: 05 feb 2022 01:09
av Elix747
Jag tycker Model 3 går bra på vintern. Körde R40 för en vecka sedan. Riktigt isigt och halt, men teslan kändes stabil. Ingen tendens till sladd eller instabilitet. Lokalpressen rapporterade om riktigt besvärligt väglag. Några citat från dagen nedan som visar på att det var riktigt halt. Det är ju olika förare och bilar. Visst var det halt, men jag upplevde teslans vinterväghållning som mycket bra.
Kör M3 2019 LR dubbfria Nokian.
” På torsdagen inträffade ett antal olyckor mellan Borås och Bollebygd. Den svåraste, där tre lastbilar var inblandade”
” Det gick knappt att gå på 40:an vid olycksplatsen, jag ramlade själv omkull”
” Jag var verkligen skiträdd och körde i 40 kilometer i timmen. Kändes som att bilen var okontrollerbar, tur att jag inte behövde bromsa”
” Föraren höll kanske 20 kilometer i timmen. När jag körde över i vänstra körfältet fick jag sladd på min bil.”