Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

snowman skrev:
Lacho skrev:
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-les ... knSpPBxnQc

Skoda och VW gjorde om samma test fast med kallare temp och lyckades köra 416km med Enyaq? Eller är min norska off?
Körde en google translate till engelska och fick det också till det.
Slutsatsen man drog i testet ovan var dock denna, vilket också diskuterats här och i andra trådar här i forumet.

"Severely punished by ground
Another weakness in this year's test we discovered when we completed the test ourselves. Around the area where most of the cars ran out of power, there was a long climb in the terrain. Those who stopped just before this climb were severely punished. Those who just got over the bump were rewarded princely with many free kilometers of gentle downhills where the batteries could regenerate.
Tycker detta ändå inte förklarar varför modellen med 4WD kom längre än 2WD (i övrigt samma bil och samma väg/backar, och i repeterbara test)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av snowman »

martinot skrev:
snowman skrev:
Lacho skrev:
https://www.motor.no/aktuelt/debatt-les ... knSpPBxnQc

Skoda och VW gjorde om samma test fast med kallare temp och lyckades köra 416km med Enyaq? Eller är min norska off?
Körde en google translate till engelska och fick det också till det.
Slutsatsen man drog i testet ovan var dock denna, vilket också diskuterats här och i andra trådar här i forumet.

"Severely punished by ground
Another weakness in this year's test we discovered when we completed the test ourselves. Around the area where most of the cars ran out of power, there was a long climb in the terrain. Those who stopped just before this climb were severely punished. Those who just got over the bump were rewarded princely with many free kilometers of gentle downhills where the batteries could regenerate.
Tycker detta ändå inte förklarar varför modellen med 4WD kom längre än 2WD (i övrigt samma bil och samma väg/backar, och i repeterbara test)?
Jag skrev det tidigare men kopierar in det igen.
I testet som länkades skrevs följande
"What may have been marginal range differences on two models, which may be due to different driving styles of the drivers, could therefore have a large effect on the test."

Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

snowman skrev:
Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på
framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Pratar vi fortfarande NAFs tester nu, eller något annat?

Som jag förstod det så vann just M3 LR deras vintertester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av snowman »

martinot skrev:
snowman skrev:
Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på
framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Pratar vi fortfarande NAFs tester nu, eller något annat?

Som jag förstod det så vann just M3 LR deras vintertester.
Nej det är inte NAF's test jag hänvisade till där, mindes inte vilken tidning det var när jag skrev inlägget.
Men det är testet som nämns här jag menade --> https://teslaclubsweden.se/auto-motor-s ... -avslojad/
Som det står i artikeln var ju resultatet ganska löjligt då de olika förarna hade olika inställningar till "tävlingen" och då blir givetvis resultatet därefter.

Tex kan man läsa följande kommentar från föraren till Teslan till orsaken till att han kom in först på 6e plats.

"• Min egen insats med – skulle det visa sig – för mycket dragning åt “äta som vanligt/komfort, det skulle ju likna en familjetur, med två stopp vinner jag ändå” och för lite åt “nu jäklar ska jag inte spilla en minut om jag så inte ska få varm mat eller besöka ett riktigt wc på hela dagen”."
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

snowman skrev:
martinot skrev:
snowman skrev:
Antar att det är samma anledning till att tex M3 LR i det senaste 75mila vintertestet inte vann även fast alla hade samma förutsättningar och körde samma rutt. Mänskliga faktorn och kanske detsamma i NAF's test och ev en förklaring till att de fick samma resultat när de körde om testet. Kanske samma förare på
framhjulsdrivna, hade man bytt förare mellan X och den vanliga så hade kanske resultatet blivit annorlunda.
Pratar vi fortfarande NAFs tester nu, eller något annat?

Som jag förstod det så vann just M3 LR deras vintertester.
Nej det är inte NAF's test jag hänvisade till där, mindes inte vilken tidning det var när jag skrev inlägget.
Men det är testet som nämns här jag menade --> https://teslaclubsweden.se/auto-motor-s ... -avslojad/
Som det står i artikeln var ju resultatet ganska löjligt då de olika förarna hade olika inställningar till "tävlingen" och då blir givetvis resultatet därefter.

Tex kan man läsa följande kommentar från föraren till Teslan till orsaken till att han kom in först på 6e plats.

"• Min egen insats med – skulle det visa sig – för mycket dragning åt “äta som vanligt/komfort, det skulle ju likna en familjetur, med två stopp vinner jag ändå” och för lite åt “nu jäklar ska jag inte spilla en minut om jag så inte ska få varm mat eller besöka ett riktigt wc på hela dagen”."
Jo, det "testet" minns jag nu. :D

Inte många likheter med NAFs ytterst seriösa och verkliga test - där alla körde i kolonn i exakt samma samma hastighet efter varandra och utan några enda stopp (går ju inte att varier testet så mycket då gällande förbrukning).

I AMS "test" så tog ju vissa pauser med pizza-lunch på restaurang i 40 minuter, medans vissa andra struntade helt att ens gå utanför bilen förutom för att koppla i/ur laddsladden. :lol:

Med sådana "tester" och variationer kan jag köpas VAGs undanflykter och beskyllningar på "föraren", men inte riktigt gällande NAFs rätt hårt kontrollerade tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
snowman
elbilist
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jan 2022 15:53

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av snowman »

Har någon här sett om det faktiskt släppts någon mer förklaring till den konstiga diffen i räckvidd mellan 80iX och 80i-versionerna?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av Lacho »

snowman skrev:
Har någon här sett om det faktiskt släppts någon mer förklaring till den konstiga diffen i räckvidd mellan 80iX och 80i-versionerna?
Som jag förstår det menar Skoda att det beror på föraren och hur den kör samt om man kom över det där krönet eller inte... Sen ska de själv ha kört Enyaq 416km under samma förhållanden vilket jag har lite svårt att tro.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Motor og NAFs store rekkeviddetest vinter 2022

Inlägg av martinot »

Lacho skrev:
snowman skrev:
Har någon här sett om det faktiskt släppts någon mer förklaring till den konstiga diffen i räckvidd mellan 80iX och 80i-versionerna?
Som jag förstår det menar Skoda att det beror på föraren och hur den kör samt om man kom över det där krönet eller inte... Sen ska de själv ha kört Enyaq 416km under samma förhållanden vilket jag har lite svårt att tro.
Det där känns som PR-spinn och rätt oseriöst svar från VAG/Skoda. Men å andra sidan kan man nog inte vänta sig mer kanske.

Orsaken är inte löst, men bra att det kom fram för eventuella köpare att det är bättre för räckvidden att gå på 4WD.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar