Sportbilsentusiasten skrev: ↑31 maj 2025 09:07
mikaELbil skrev: ↑24 okt 2023 00:34
Just för säkerhets skull om någon missade det:
Jag älskar min EQB!! För mig är detta helt rätt bil.
1,5 år senare, nöjd?
Tittar på en beggad 2024 1000mil, till hustrun. Hon väljer mellan C40 o EQB…båda 2024.
Input uppskattas
Drygt två år nu. Fick den februari 2023, och ska lämnas tillbaka om ca 8 månader.
Fördelen med 2024 är att den får ha drag, vilket inte min får!
Nackdelarna på 2024, som jag ser det, är toutch knapparna på ratten, samt avsaknaden av snabbknapparna i mittkonsolen mellan stolarna.
Bilen går tyst, har en komfortabel fjädring och allt finns där man förväntar sig. Min har AMG-paketet, key-less entry och elstolar. Tyvärr har Mercedes valt att ha profiler till olika användare, vilket man då ska välja när man satt sig i bilen. Borde vara kopplat till nyckeln så att inställning av stol görs innan man hoppar in i bilen. Tanten är 15 cm kortare än mig och sitter högre och närmare ratten, så jag måste varje gång hon kört bilen trycka på minnesknappen i dörren för stolsinställningen, annars fastnar jag halvvägs in i bilen. Uppstartstiden av info systemet är också väldigt långt.
Med tanke på bilens form, som en tegelsten, så går den ändå ganska snålt om man inte kör över 100km/h. 3000 mil nu med en snittförbrukning på 1,90 kWh/mil, sommar och vinter.
Jag kommer inte att fortsätta med Mercedes efter denna då jag tycker att den är för dyr med tanke på konkurrenterna (tog den på privatleasing när det var en riktigt bra kampanj). Ska troligen inte komma en ny förrän 2027.
Så ni får nog ut och prova och bilda er en egen uppfattning om det är en bil för er. Min bil har fungerat bra, några gånger har bilen sagt att saker inte är tillgängliga eller inte fungerar. Efter omstart så är det borta. Jo, fick byta expansionskärlet till värmepaketet och batteriet. Två system som delar detta kärl och då överfylldes det ena samtidigt som den andra "kretsen" tömdes, vilket gjorde att vattnet rann över och ut genom övertrycksventilen i det påfyllningslocket. Fungerat sedan dess, tog två timmar för verkstaden att byta.
Jag gillar den fortfarande i alla fall!

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset