Bra med sjusits men långsam laddning och kan inte få med dragkrok om man nu behöver det.
Laddningen är bra nog enligt mig. Beror även på kurvan, om den är toppig som på en Tesla eller mer jämn. För mig är snabbladdning något väldigt sällsynt så det är ett inte så stort argument för min del.
Ej upplag på skatteverket ännu men bör landa närmare EQA 3504M som ligger på c:A 6600:- (inkl. extra utrustning 45 000kr)
Största nackdelen är nog räckvidd långkörning motorväg, 420 km WLTP är risk de landar på 260-290 km i vinterslask och då kanske man vill ladda innan batteriet är tomt dvs 20-25 mil.
Tycker 300km som sämst är smärttröskeln om man ska åka till typ Malmö, GBG, Fjällen eller sommarstuga utan laddmöjlighet.
Men kör man mestadels hemmavid (1-2 laddningar/vecka) och vill ha sjusitsigt då ligger den riktigt bra till
Tesla M3 HLR VW ID4 Tesla M3P 2022 Tesla Model S 75D 2018 Tesla Model 3 LR 2020 Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Ej upplag på skatteverket ännu men bör landa närmare EQA 3504M som ligger på c:A 6600:- (inkl. extra utrustning 45 000kr)
Största nackdelen är nog räckvidd långkörning motorväg, 420 km WLTP är risk de landar på 260-290 km i vinterslask och då kanske man vill ladda innan batteriet är tomt dvs 20-25 mil.
Tycker 300km som sämst är smärttröskeln om man ska åka till typ Malmö, GBG, Fjällen eller sommarstuga utan laddmöjlighet.
Men kör man mestadels hemmavid (1-2 laddningar/vecka) och vill ha sjusitsigt då ligger den riktigt bra till
Enligt Unifleet så är förmånsvärdet för en EQB med 70' i extrautrustning (SE Edition) 5859:-/mån brutto.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa
Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting
Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa
Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting
Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Jag håller med dig om att den som köp är bra, om man vet vad man får och inte får. Som du är inne på: är man en stor barnfamilj som inte särskilt ofta åker på långsemester eller som är i behov av dragkrok, utan att man bara vill ha en rymlig trotjänare kommande år så tror jag den levererar.
Dock tror jag att avsaknaden av dragkrok och förhållandevis långsam laddning bidrar till att den inom bara 2-3 år lär bli svårsåld. Det är väl också därför merca pumpar ut den här till ett ganska vettigt pris, dvs innan Kina kommer insvepandes med sina 7-8 märken som kommer lägga sig en bit under dom i pris.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
"Fleet edition" är det inte en volvo-term?
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa
Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting
Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa
Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting
Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Jag håller med dig om att den som köp är bra, om man vet vad man får och inte får. Som du är inne på: är man en stor barnfamilj som inte särskilt ofta åker på långsemester eller som är i behov av dragkrok, utan att man bara vill ha en rymlig trotjänare kommande år så tror jag den levererar.
Dock tror jag att avsaknaden av dragkrok och förhållandevis långsam laddning bidrar till att den inom bara 2-3 år lär bli svårsåld. Det är väl också därför merca pumpar ut den här till ett ganska vettigt pris, dvs innan Kina kommer insvepandes med sina 7-8 märken som kommer lägga sig en bit under dom i pris.
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.
Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.
Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
Ja det lär nog typ 99% av alla potentiella Mercedes-köpare tycka också skulle jag tro
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.
Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
Ja, det finns en anledning till varför Kina kan pressa sina priser på i princip allt, och EU inte kan det. Jag har dock inga större moraliska kval gällande sånt, och tycker snarare det blir jobbigt när det är omvänt och man har en "finare" bil och vet om att 20% av det jag betalar för är loggan på huven, det är något jag gärna kan avstå. Jag hade gärna haft en kinapuff om det innebar 2 tusen färre i kostnader. Men sån är jag.
En annan aspekt - som jag inte tycker man ska underskatta - är att jag tycker det är ett plus med en tillverkare som man vet levererar kvalité. Sen kan man dividera om alla mercas ihopslagningar av diverse halvsuvsminihatchbacks av deras olika modeller, men i grunden är merca bra grejjer. Vad relativt nya kinesiska märken klarar av och inte klarar av återstår att se, och hur dom står pall i svenska värderförhållanden. Där har ju Merca inga barnsjukdomar på så vis
Rätta mig om jag har fel men är inte snabbladdningen på EQB typ 35 min?
Privatleasing från 4495:- enligt Hedin bil, låter ganska prisvärt. Dock när jag klickar på privatleasing lite längre ner på sidan kommer jag till carplus där det startar på 5895:- https://www.hedinbil.se/bilar/5423246
Lite sugen på denna iom att den är 7-sitsig, men tyvärr är avsaknaden av dragkrok troligen en dealbreaker
Privatleasing från 4495:- enligt Hedin bil, låter ganska prisvärt. Dock när jag klickar på privatleasing lite längre ner på sidan kommer jag till carplus där det startar på 5895:- https://www.hedinbil.se/bilar/5423246
Lite sugen på denna iom att den är 7-sitsig, men tyvärr är avsaknaden av dragkrok troligen en dealbreaker
4495:- är ink 1000 mil/mån.
Carplus inkluderar 1500 mil och försäkring.
Möjligtvis någon extra utrustning.
500 mil kostar väldigt mycket mer extra än vad de andra tar. Ungefär 500 SEK.
De andra brukar ta runt 250 SEK.
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.
Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.
Snygg är den iaf, och tyst att åka i
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.
Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.
Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa
Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting
Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Du missade poängen. Med ett värdetapp på 150.000:- så har man då gjort en riktigt usel affär som köpte den istället för att leasa den...
När man jämför leasing vs privatköp så är det ju just leasingkostnad vs värdefall som är viktigaste faktorer. Skulle också tro att 150k är ett rimligt värdefall att räkna med och då är ju leasing mycket bättre. Tror dessutom 200k fall är troligare än 100k fall, just pga att den är byggd på fossilplattform och "gammal redan när den är ny".
(Man tar givetvis leasingen på två år och betalar då 80k ink moms med "ditt" erbjudande. Värdefall på den perioden skulle jag gissa landar på 120-160 nånstans. Med leasingen slipper man också riskera ett ännu större värdefall, samt får service inkluderat.)