Mercedes EQB

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Verkar inte finnas någon tråd om EQB.
Bild

Lite fakta.

EQB 300
Effekt 228 hk
0-100: 8 sek
Pris från: 597 900:-

EQB 350
Effekt 292 hk
0-100: 6,2 sek
Pris från 627 900:-

Gemensamt:
Räckvidd: 420 km
Fyrhjulsdrift
Max 100 kW DC-laddning
Förbrukning WLTP: 18,2 kWh/100 km
Kan fås med 7-sits

Användbar batteristorlek borde då bli 76,44 kWh. Men jag vet inte riktigt hur man räknar WLTP och hur det är med regenerering osv.


Hittade ett bra erbjudande om operationell leasing på 3195:-/mån inklusive service och 1000 mil per år. Man får välja mellan 24 och 36 månader.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m ... g/99467647
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Dodde »

Bra med sjusits men långsam laddning och kan inte få med dragkrok om man nu behöver det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Dodde skrev:
Bra med sjusits men långsam laddning och kan inte få med dragkrok om man nu behöver det.

Laddningen är bra nog enligt mig. Beror även på kurvan, om den är toppig som på en Tesla eller mer jämn. För mig är snabbladdning något väldigt sällsynt så det är ett inte så stort argument för min del.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQB

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
.../ Gemensamt:
Räckvidd: 420 km /...
Ser inte ut att ha särskilt lågt luftmotstånd. Undrar hur långt man kommer med den i 110–120 km/h...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Verkar inte finnas någon tråd om EQB.
Bild

Lite fakta.

EQB 300
Effekt 228 hk
0-100: 8 sek
Pris från: 597 900:-

EQB 350
Effekt 292 hk
0-100: 6,2 sek
Pris från 627 900:-

Gemensamt:
Räckvidd: 420 km
Fyrhjulsdrift
Max 100 kW DC-laddning
Förbrukning WLTP: 18,2 kWh/100 km
Kan fås med 7-sits

Användbar batteristorlek borde då bli 76,44 kWh. Men jag vet inte riktigt hur man räknar WLTP och hur det är med regenerering osv.


Hittade ett bra erbjudande om operationell leasing på 3195:-/mån inklusive service och 1000 mil per år. Man får välja mellan 24 och 36 månader.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m ... g/99467647
Det var verkligen ett lågt pris. Ser att 7-sits bara kostar 8600:- extra, ett fynd mot de 38.800:- Tesla tar i Model X ;)

Synd att den är så jäkla trött, annars hade jag varit lite sugen.

8347:- förmånsvärde låter dock helt sjukt högt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Wolf78 »

8347:- förmånsvärde låter dock helt sjukt högt.

Ej upplag på skatteverket ännu men bör landa närmare EQA 3504M som ligger på c:A 6600:- (inkl. extra utrustning 45 000kr)

Största nackdelen är nog räckvidd långkörning motorväg, 420 km WLTP är risk de landar på 260-290 km i vinterslask och då kanske man vill ladda innan batteriet är tomt dvs 20-25 mil.
Tycker 300km som sämst är smärttröskeln om man ska åka till typ Malmö, GBG, Fjällen eller sommarstuga utan laddmöjlighet.

Men kör man mestadels hemmavid (1-2 laddningar/vecka) och vill ha sjusitsigt då ligger den riktigt bra till :)
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQB

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
Verkar inte finnas någon tråd om EQB.
Bild

Lite fakta.

EQB 300
Effekt 228 hk
0-100: 8 sek
Pris från: 597 900:-

EQB 350
Effekt 292 hk
0-100: 6,2 sek
Pris från 627 900:-

Gemensamt:
Räckvidd: 420 km
Fyrhjulsdrift
Max 100 kW DC-laddning
Förbrukning WLTP: 18,2 kWh/100 km
Kan fås med 7-sits

Användbar batteristorlek borde då bli 76,44 kWh. Men jag vet inte riktigt hur man räknar WLTP och hur det är med regenerering osv.


Hittade ett bra erbjudande om operationell leasing på 3195:-/mån inklusive service och 1000 mil per år. Man får välja mellan 24 och 36 månader.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/m ... g/99467647
Jo då, finns redan en tråd och du har till och med kommenterat i den ;)
viewtopic.php?f=27&t=13475&p=583331&hilit=EQb#p583331
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Wolf78 skrev:
8347:- förmånsvärde låter dock helt sjukt högt.

Ej upplag på skatteverket ännu men bör landa närmare EQA 3504M som ligger på c:A 6600:- (inkl. extra utrustning 45 000kr)

Största nackdelen är nog räckvidd långkörning motorväg, 420 km WLTP är risk de landar på 260-290 km i vinterslask och då kanske man vill ladda innan batteriet är tomt dvs 20-25 mil.
Tycker 300km som sämst är smärttröskeln om man ska åka till typ Malmö, GBG, Fjällen eller sommarstuga utan laddmöjlighet.

Men kör man mestadels hemmavid (1-2 laddningar/vecka) och vill ha sjusitsigt då ligger den riktigt bra till :)
Enligt Unifleet så är förmånsvärdet för en EQB med 70' i extrautrustning (SE Edition) 5859:-/mån brutto.

https://unifleet.se/bil/mercedes-benz-eqb-350/

SE Edition får jag dock inget riktigt grepp om. Det som det står om det på Hedin är backkamera osv men det verkar vara std-utrustning.

Jag tycker ändå förmånsvärdet är rätt högt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Jo då, finns redan en tråd och du har till och med kommenterat i den ;)
viewtopic.php?f=27&t=13475&p=583331&hilit=EQb#p583331
Jaha, men den hade värdelös rubrik. Den här tråden är bättre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Jo då, finns redan en tråd och du har till och med kommenterat i den ;)
viewtopic.php?f=27&t=13475&p=583331&hilit=EQb#p583331
Jaha, men den hade värdelös rubrik. Den här tråden är bättre.
:lol: True…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Smygisen »

Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Elbilsambivalent »

Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Elbilsambivalent »

MWall skrev:
Legato skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Jag håller med dig om att den som köp är bra, om man vet vad man får och inte får. Som du är inne på: är man en stor barnfamilj som inte särskilt ofta åker på långsemester eller som är i behov av dragkrok, utan att man bara vill ha en rymlig trotjänare kommande år så tror jag den levererar.

Dock tror jag att avsaknaden av dragkrok och förhållandevis långsam laddning bidrar till att den inom bara 2-3 år lär bli svårsåld. Det är väl också därför merca pumpar ut den här till ett ganska vettigt pris, dvs innan Kina kommer insvepandes med sina 7-8 märken som kommer lägga sig en bit under dom i pris.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
Legato skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
"Fleet edition" är det inte en volvo-term?

Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Elbilsambivalent skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Jag håller med dig om att den som köp är bra, om man vet vad man får och inte får. Som du är inne på: är man en stor barnfamilj som inte särskilt ofta åker på långsemester eller som är i behov av dragkrok, utan att man bara vill ha en rymlig trotjänare kommande år så tror jag den levererar.

Dock tror jag att avsaknaden av dragkrok och förhållandevis långsam laddning bidrar till att den inom bara 2-3 år lär bli svårsåld. Det är väl också därför merca pumpar ut den här till ett ganska vettigt pris, dvs innan Kina kommer insvepandes med sina 7-8 märken som kommer lägga sig en bit under dom i pris.
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.

Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQB

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
"Fleet edition" är det inte en volvo-term?
Nej.

https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... iness.html
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.

Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
Ja det lär nog typ 99% av alla potentiella Mercedes-köpare tycka också skulle jag tro :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Elbilsambivalent »

MWall skrev:
Jag offrar gärna 15 minuter 6-7 ggr per år vid en snabbladdare om jag får ha en Mercedes istället för en "Xi Jinping" på uppfarten resterande 360 dagar om året.

Mercedes har verkstad och återförsäljare i stan och allting sånt. De har arbetare som har rättigheter, är med i facket osv, det finns lite koll på råvarukedjan, bilarna har bra säkerhet... Men visst, många kommer rösta med plånboken och skaffa en Kina-bil istället. Men de kommer jag, helt ärligt, att kolla snett på. Kina verkar vidrigare än nånsin.
Ja, det finns en anledning till varför Kina kan pressa sina priser på i princip allt, och EU inte kan det. Jag har dock inga större moraliska kval gällande sånt, och tycker snarare det blir jobbigt när det är omvänt och man har en "finare" bil och vet om att 20% av det jag betalar för är loggan på huven, det är något jag gärna kan avstå. Jag hade gärna haft en kinapuff om det innebar 2 tusen färre i kostnader. Men sån är jag.

En annan aspekt - som jag inte tycker man ska underskatta - är att jag tycker det är ett plus med en tillverkare som man vet levererar kvalité. Sen kan man dividera om alla mercas ihopslagningar av diverse halvsuvsminihatchbacks av deras olika modeller, men i grunden är merca bra grejjer. Vad relativt nya kinesiska märken klarar av och inte klarar av återstår att se, och hur dom står pall i svenska värderförhållanden. Där har ju Merca inga barnsjukdomar på så vis

Rätta mig om jag har fel men är inte snabbladdningen på EQB typ 35 min?
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: Mercedes EQB

Inlägg av BunkanAndy »

Privatleasing från 4495:- enligt Hedin bil, låter ganska prisvärt. Dock när jag klickar på privatleasing lite längre ner på sidan kommer jag till carplus där det startar på 5895:- :?
https://www.hedinbil.se/bilar/5423246

Lite sugen på denna iom att den är 7-sitsig, men tyvärr är avsaknaden av dragkrok troligen en dealbreaker :cry:
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Raptor »

BunkanAndy skrev:
Privatleasing från 4495:- enligt Hedin bil, låter ganska prisvärt. Dock när jag klickar på privatleasing lite längre ner på sidan kommer jag till carplus där det startar på 5895:- :?
https://www.hedinbil.se/bilar/5423246

Lite sugen på denna iom att den är 7-sitsig, men tyvärr är avsaknaden av dragkrok troligen en dealbreaker :cry:
4495:- är ink 1000 mil/mån.

Carplus inkluderar 1500 mil och försäkring.
Möjligtvis någon extra utrustning.

500 mil kostar väldigt mycket mer extra än vad de andra tar. Ungefär 500 SEK.
De andra brukar ta runt 250 SEK.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQB

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
Jo då, finns redan en tråd och du har till och med kommenterat i den ;)
viewtopic.php?f=27&t=13475&p=583331&hilit=EQb#p583331
Jaha, men den hade värdelös rubrik. Den här tråden är bättre.
Helt ok, men du frågade om det finns en tråd om EQB och jag påtalade att det gör så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQB

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Elbilsambivalent skrev:
Smygisen skrev:
Jag var verkligen helt inne på en GLB tidigare, gillar MB. Men efter många samtal med ÅF så blev det en MY i stället.

Den absolut största nackdelen med GLB tycker jag är att den bygger på en plattform för en förbränningsmotor. Sedan hade ju drag, längre räckvidd, en frunk och snabbare laddning varit välkommen. MB är i mina ögon en biltillverkare av rang, så jag hade nog högre förväntningar. Tror tyvörr den kommer floppa tills den släpps uppdaterad på en riktig elbilsplatta.

Snygg är den iaf, och tyst att åka i 8-)
Floppa lär den nog inte göra. Det är en merca med sju sits till ett överkomligt pris, detta i en tid då det i princip inte finns några naturliga rivaler på svenska marknaden vad gäller nischen med stora barnfamiljer som vill köra elbil.

Jag tror du överskattar gemene mans "behov" av att det ska vara en "riktig" elbil. Billigare drivmedelskostander och låg skatt räcker gott och väl för att sälja in många.

Däremot lär dessa omgjorda fossilbilar inte åldras väl alls.
Typexemplet på bil man bör leasa operationellt/privat, inte köpa ;)

Skulle nog säga att EQB är ett bättre köp än många andra elbilar. En EQB inkl SE-Edition kostar 574' som Fleet Edition. Kanske vill man ha nåt kryss till men en sån bil räcker bra för många. Är navi, adaptiv farthållare, lane keeping assist och annat med i den. Det blir 504' efter bonus. För en bil som ändå räcker till ganska bra som familjebil så är det väl inte så dumt? Är ju en Mercedes också. Den kommer ju säkert vara värd ca 350' efter 3 år. Värdetapp på 150' på 3 år ingenting

Finns väldigt många familjer som aldrig åker på bilsemester eller andra långa sträckor och då räcker laddning och räckvidd till mycket bra också. Och visst är väl 100 kW inte jättehögt men det är vad min 75D klarade när jag köpte den och jag var nöjd med det. Tog oss till Danmark med takbox utan problem. Har skrivit det förut men jag kan göra det igen. Har jag ändå tagit mig omaket att svänga av motorvägen, letat upp en laddare och kopplat in mig så är 15 minuter extra inget som stör mig nämnvärt. 15 minuter går fort.
Du missade poängen. Med ett värdetapp på 150.000:- så har man då gjort en riktigt usel affär som köpte den istället för att leasa den...

När man jämför leasing vs privatköp så är det ju just leasingkostnad vs värdefall som är viktigaste faktorer. Skulle också tro att 150k är ett rimligt värdefall att räkna med och då är ju leasing mycket bättre. Tror dessutom 200k fall är troligare än 100k fall, just pga att den är byggd på fossilplattform och "gammal redan när den är ny".


(Man tar givetvis leasingen på två år och betalar då 80k ink moms med "ditt" erbjudande. Värdefall på den perioden skulle jag gissa landar på 120-160 nånstans. Med leasingen slipper man också riskera ett ännu större värdefall, samt får service inkluderat.)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar